Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1395
Jeg har ett apparat (Ekkolodd Raymarine DSM) som skrur seg av ved for lav spenning, og jeg mister dybdemålingen. Dette skjer pga at det er veldig lang kabel bra batteriet som også er underdimensjonert. Dette skjer ikke ofte, kun når batteriet er nede i 12,6V, som gir under 12V på apparatet.

Kan jeg koble inn en kondensator på pluss-siden til apparatet for å prøve å holde en stabil 12V + ?

Hvis dette kan fungere, hvor og hvilken kondensator ville du kjøpt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det vil neppe fungere, fordi problemet er for stort straumtrekk i forhold til batteri og kabler. Kondensator er eit filter, som vil filtrere bort korte spenningsvariasjoner (<sekunder).

Du kan enten bruke større tverrsnitt på kabel, og større batteri, eller settje inn DC-DC-konverter som gjer om lågare spenning til 12V igjen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan enten bruke større tverrsnitt på kabel, og større batteri, eller settje inn DC-DC-konverter som gjer om lågare spenning til 12V igjen.
Vis hele sitatet...
Men en DC-DC-konverter vil trekke mer strøm, gitt at DC-DC-konverteren har en virkningsgrad på overkant av 90% som de mest effektive switched boost konverteran har, så vil man få en økning i strømtrekker på underkant av 10%. Noe som vil føre til større strømtrekk i den allerede underdimensjonerte kabelen.

Slik jeg ser det så er det bare et fornuftig alternativ, og det er å trekke en ny kabel med større tverrsnitt til ekkoloddet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men en DC-DC kan fungere ved lavere spenning enn ekkoloddet, slik at det fortsetter å fungere selv om tapene øker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Batterispenningen på et blybatteri er uten belastning 12,6V.

Med belastning kan den synke til 12V, og med f.eks. 3V i spenningsfall har du bare 9V igjen.

Dersom motoren lader kan spenningen komme opp i 14.4V, og da har du kanskje nok spenning.

Det eneste du kan gjøre er å trekke nye og tykkere kabler. Evnt. kan du paralellkoble noen ledninger for å minske tapet.