Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 11265
Som tittelen sier;
Hvilken gitarsolo er den feteste, råeste du har hørt?
Og dere må gjerne nevne kule riff etc. også!

Jeg synes soloene til Frank Zappa's Dirty Love, og Muffin Man er sykt stilige
Stairway to Heaven soloen er også ganske bra.
Deres yndlings-solo/riff?
Kjør på!
liker for det meste allt av soloer spillt av Slash jeg, helst dem fra det gode gamle Guns N Roses
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Deep Purple - Sometimes I feel Like Screaming. Alt gitarspill der er rett og slett fantastisk.
Forøvrig finnes det et album med tittel "100 Greatest Guitar Solos" som er verdt å få med seg. Mye herlig gitaronani.
Det første jeg tenkte når jeg så topic var Dire straits - Money for nothing..

Vet ikke om det direkte kvalifiserer som gitarsolo men..
Marilyn manson - fundamentally loathsome
Soloen i stairway to heaven, digger den
Pink Floyd - Comfortably numb. Soloen er bare megafet
Soloene til Slipknot! Syke greier! Riffa der er også bra, ja!

Foreksempel: Opium of the People
The Blister Exist
Vermillion
Pulse of the Maggots
Sist endret av Same i Skauen!; 30. mars 2006 kl. 13:44.
Sitat av Same i Skauen!
Soloene til Slipknot! Syke greier! Riffa der er også bra, ja!

Foreksempel: Opium of the People
The Blister Exist
Vermillion
Pulse of the Maggots
Vis hele sitatet...
Slipknot er jo bare ræv. Gitaristen spiller jo bare simple ting som høres bare jævlig ut. Det er absolutt ikke sykt


Metallicas Orion. hele greia er jo bare solo liksom
Digger gitarsoloene til RATM gutta i Audioslave, ellers er det jo haugevis av soloer som er bra og verdt og nevne.

listetråder er vel uansett ikke så godt likt her på forumet.
Estranged til Guns N' Roses er pakket med gode gitarsoloer. Og jeg må ellers si meg enig med popp. Alt av Slash.

* November rain
* So fine
* Live and let die osv.

Gitarsoloen i Hero of the day (metallica) er også god. Ikke så avansert, men den passer bare så bra i den sangen.
Van Halen - Eruption. De andre kan gå hjem og øve.
Dream Theater - Take The Time
Sitat av Sigar
Van Halen - Eruption. De andre kan gå hjem og øve.
Vis hele sitatet...
For Eruption er vanskelig? Dessuten må jeg nå påstå at Eruption er et elendig eksempel på Van Halen sine ferdigheter.

Pink Floyd - Comfortably Numb (Pulse)...

Zappa har en veldig stiling spillestil ja, Muffin Man tar ganske så hardt av.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mye av in flames, ac/dc o.l. men den sykeste gitarronkinga jeg har vært borti var
Dragonheart - Valley of the damned
hah! Beste solo er desidert Funcadelic med Maggot Brain, Eddie Hazel <3 Metallica, Eat your heart out!
De som får være med på G3 turene pleier å være "ganske" ok
Steely Dan - My old school, fra Live in '94. Det er ikke en offisiell utgivelse.
Skifter stort sett mening om hvilke soloer som er fetest hele tiden, men blant Steely Dan sine soloer er det en del fete.
Mine Favoritt Soloer:

Eric Johnson - Cliffs of Dover
Kiss - Shock Me
Queen - Bohemian Rhapsody
Dire Straits - Sultans of Swing
Jimmy Hendrix - All along the Watchtower
Jimmy Hendrix - Purple Haze
The Eagles - Hotel California
Ozzy Osbourne - Crazy Train
Sitat av MartinB
Soloen i stairway to heaven, digger den
Vis hele sitatet...
ord. (tjuetjuetjuetjuetjue)
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
DragonForce - Through the fire and flames.
To fyrer som spiller på hver sin gitar --> Noe av det sykeste jeg har hørt.
Sitat av Ablaze
For Eruption er vanskelig? Dessuten må jeg nå påstå at Eruption er et elendig eksempel på Van Halen sine ferdigheter.
Vis hele sitatet...
Eruption er et godt minutt med hva Van Halen har betydd for den tekninske utviklingen av gitar.
Sitat av turbo-xbox
Mine Favoritt Soloer:

Eric Johnson - Cliffs of Dover
Kiss - Shock Me
Queen - Bohemian Rhapsody
Dire Straits - Sultans of Swing
Jimmy Hendrix - All along the Watchtower
Jimmy Hendrix - Purple Haze
The Eagles - Hotel California
Ozzy Osbourne - Crazy Train
Vis hele sitatet...
Jimi Hendrix

Eric Johnson er en helt, men Cliffs of Dover er absolutt ikke den beste låta. Mange bra prestasjoner though. Sultans of Swing er en elegant sak, og må nesten regne med fillsa i hele sangen, og ikke bare soloene.

Hotel California er også en flott låt, lang og god solo.

Sitat av Sigar
Eruption er et godt minutt med hva Van Halen har betydd for den tekninske utviklingen av gitar.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men det betyr ikke at det er store tekniske ferdigheter som skal til for å gjennomføre den låta. Hvis det er betydningsmessig vi snakker, så må de fleste her revurdere innleggene. Dessuten provoserte du meg med "De andre kan gå hjem og øve".
For hvis du med dette sikter til ferdigheter, så vil jeg tørre å påstå at Van Halen ikke er verdens beste tekniske gitar, og kan mangle ferdigheter som "treige" gitarister har.

Erke viktig hvor mange noter man spiller, er viktig når man spiller de, og hvordan man spiller de, og selvsagt komponeringa av soloen. Soloer skiller seg nemlig ikke så mye fra musikk!
Sist endret av Ablaze; 30. mars 2006 kl. 19:10.
Soloer trenger jo ikke være så jævla vanskelig og teknisk for å være bra. Stairway to heaven er et eksempel på det. Genial solo som ikke er umulig å spille.
Sitat av Ablaze
Det stemmer, men det betyr ikke at det er store tekniske ferdigheter som skal til for å gjennomføre den låta. Hvis det er betydningsmessig vi snakker, så må de fleste her revurdere innleggene. Dessuten provoserte du meg med "De andre kan gå hjem og øve".
For hvis du med dette sikter til ferdigheter, så vil jeg tørre å påstå at Van Halen ikke er verdens beste tekniske gitar, og kan mangle ferdigheter som "treige" gitarister har.

Erke viktig hvor mange noter man spiller, er viktig når man spiller de, og hvordan man spiller de, og selvsagt komponeringa av soloen. Soloer skiller seg nemlig ikke så mye fra musikk!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hevdet at han er verdens kjappeste gitarist eller hva det er du sikter til. Jeg synes Eruption er ei fantastisk låt som inneholder flere av de kuleste elementene jeg synes en gitarsolo skal ha. Og jeg må bare beklage at du ikke helt tok humoren i mitt første innlegg.
i revelation av iron maiden er det en rimelig heftig solo, den er kul
Sitat av Sigar
Og jeg må bare beklage at du ikke helt tok humoren i mitt første innlegg.
Vis hele sitatet...
Unnskyldning godtatt.
Daft punk - Aerodynamic!
November Rain og Estranged
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Audioslave - Man or Animal 2:20 ++

mulig det finnes bedre enn dette, men akkurat denne får hårene på armen til å reise seg!
Sitat av kiminator
Soloer trenger jo ikke være så jævla vanskelig og teknisk for å være bra. Stairway to heaven er et eksempel på det. Genial solo som ikke er umulig å spille.
Vis hele sitatet...
Nettopp, skal ikke være masse rot, syns det skal være melodiøst og fint høre på.
Det er mye teknikk musikk her..... last ned Gary Moore, så skal dere høre fin musikk eller "the hellecasters" hvis dere finner det...
http://youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 er vel kanskje det beste jeg har hørt

gud vet hvem originalartisten er, men såvidt jeg leser nedover så er det fake(?) uansett beste jeg har hørt
Sist endret av Tierra; 3. april 2006 kl. 20:33.
Dragonforce-soloen det var snakk om tidligere
http://youtube.com/watch?v=tqYjqyHnV...ch=dragonforce
Fart i de der

Forøvrig er jeg en fan av klimpinga til Antti Kokko (Kalmah & EToS).

PS: De er kanskje ikke ekstreme, men jeg er også glad i soloene på When og The Leper Affinity (Opeth ja). Ah, også epilogen til My Arms, Your Hearse.
Sist endret av okaminaru; 3. april 2006 kl. 21:14.
Sitat av Tierra
http://youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 er vel kanskje det beste jeg har hørt

gud vet hvem originalartisten er, men såvidt jeg leser nedover så er det fake(?) uansett beste jeg har hørt
Vis hele sitatet...
Det ser ikke ut til å være fake. Grei sang det der, synes jeg. Dårlig gitarist.

Angående Eddie Van Halen : Han er nesten et geni. Han har en veldig særegen stil. Eruption er vel egentlig bare noe Eddie spilte for å varme opp fingrene sine. Jeg synes det var en veldig kul gitarsolo før, når jeg var yngre - da tapping og legato var magi. Eruption er for meg en klassiker, uten tvil!

Jeg kan ikke si jeg bryr meg stort om soloen går fort eller ikke. Det eneste er vel hvis soloen går alt for fort og de musikalse elementene blir erstattet med idrett. Hastighet er ikke et stort tema for meg ettersom jeg liker alt fra Yngwie Malmsteen og John Petrucci til Mark Knopfler og Jeff Beck.

Det er vanskelig for meg å komme på den gitarsoloen jeg liker best. Jeg liker veldig mange. Men jeg er veldig glad i:

Dokken - Heaven sent (fra albumet Back for the attack)
John Norum - Ressurection Time (fra albumet Another Destination)
Gary Moore - Empty Rooms (Fra Corridors of Power)
Sist endret av Gitarfreaken; 3. april 2006 kl. 20:53.
Sitat av okaminaru
Dragonforce-soloen det var snakk om tidligere
http://youtube.com/watch?v=tqYjqyHnV...ch=dragonforce
Fart i de der

Forøvrig er jeg en fan av klimpinga til Antti Kokko =)
Vis hele sitatet...
jojo teknisk flinke.. Men er det der noe fint å høre på? Nei takk for min smak
heter ikke gitaristen i Dragonforce Herman? Og er kineser?
Dragonforce er bra powermetal, men syns ikke soloene er spesielt pene
Sitat av Tierra
http://youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 er vel kanskje det beste jeg har hørt

gud vet hvem originalartisten er, men såvidt jeg leser nedover så er det fake(?) uansett beste jeg har hørt
Vis hele sitatet...
Den er spilt helt likt av så utrolig mange, er helt kvalmende å høre.
Det å spille fort gjør det ikke automatisk til en god solo, jeg synes personlig mye "shred" kan bli kjedelig i lengden feks dragonforce som er typisk spille fort med powermetal tekst. Van Halen spilte jo noe nytt som ingen hadde sett eller hørt før, såklart er det mange som kan spille raskere en han men de trenger ikke å være like bra. Tony Iommi's riff er jo klassikere, så har du jo å Randy Rhoades geniale soloer
"100 Greatest Guitar Solos - 002 Van Halen - Eruption"
Det er definitivt den beste jeg har hørt..
Synes egentlig alle soloene fra "Dream Theater - A change of seasons" er bra.
Edit; Evt "Deep Purple - Sweet child in time"
Sist endret av classic_war; 3. april 2006 kl. 22:42.
hmm merkelig at ingen har nevnt Steve Vai, eller var det bare jeg som ikke så det. Han har en del bra stuff. Men syns en solo må tilføre sangen noe ekstra ikke bare være der for å være der. Og hvor vanskelig soloen er syns jeg ikke har noe med om den er bra eller ikke
Sitat av iiconanii
hmm merkelig at ingen har nevnt Steve Vai, eller var det bare jeg som ikke så det. Han har en del bra stuff. Men syns en solo må tilføre sangen noe ekstra ikke bare være der for å være der. Og hvor vanskelig soloen er syns jeg ikke har noe med om den er bra eller ikke
Vis hele sitatet...
Tror de fleste er enig i det siste
Metalica - enter sandman. Heftige saker. Ellers liker jeg det meste av jimi hendrix som kan kalles både riff og soloer. Mountain har mange enorme bass soloer som jeg digger og cream er jo bare nydelig å høre på.
Gryxor: Maggot Brain er på den plata, prøv den ;p
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Liker Luca Turilli sine gitarsoloer i rhapsody. Jeg liker spesielt godt Dawn of Victory fra albummet med samme navn!
Nevner Pink Floyd - Comfortably Numb og Jimi Hendrix - The wind cries mary som mine absolutte favoritter. Ellers så er ikke Pearl Jam - Yellow ledbetter soloen så halvgæern den heller
Syns det er mye bra av Slash i Guns `n Roses, men han er ikke noe dårligere gitarist for Michael Jackson heller syns jeg.
Syns også det er mye bra gitarspilling i AC/DC, spesielt Back in Black, men det er vel kanskje bare meg.
Første jeg tenkte på var Dire Straits, mye å velg imellom der.

Dire straits - Sultans of swing (live 13.14 min) DET er digg gitarsolo det!
skal man nevne dire strait, så må ikke glee brothers in arms. er gitarsoloene som gjør hele låta til det den er. akkurat som at gitaren synger noe som egentlig kunne vært sunget, men som gitaren gjør best. utrolig vakkert. må nesten sette på den nå