Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2835
r det mulig å hente noe fradrag på firma kjøring med privat bil i et ENK hvis man ikke har ført kjøredagbok?

I følge skatteetaten, slik jeg tolker det, skal det være muligheter i form at at lengden fastsettes med skjønn, men finner ingen utdypende info om dette: "Hvis du ikke har ført kjørebok, fastsettes lengden ved skjønn" (kilde: https://www.skatteetaten.no/bedrift-...0-km-i-naring/)

Hvordan kan jeg enklest mulig få noe fradrag for kjøring og/eller kostnader for privat bil som er delvis brukt til næring i ENK, hvis jeg ikke har ført dagbok men bare vet ca. hvor mye jeg har kjørt? (har dog kvittering på service/bilkostnad).
Hvis jeg ikke husker feil så er det en grense på 9000kr per år før du skal ta bilen inn i regnskapet istedenfor å føre KM. Da skal du altså skatte av privat bruk.

Om du ikke har ført kjørebok, men bruker Google Maps - så finnes der en "timeline" som du kan sjekke opp og benytte til å føre kjørte KM.

Håper dette var brukbart

"Skattyter har ikke plikt til å føre kjørebok. Skattemyndighetene kan heller ikke pålegge skattyter dette, men en nøyaktig ført kjørebok vil for skattyter oftest være en avgjørende dokumentasjon for yrkeskjøringen. En slik kjørebok må fortløpende og daglig registrere bruken av bilen i yrket. Den må angi utgangspunktet for dagens kjøring, hvilket firma, byggeplass eller lignende som er besøkt, hvor kjøringen avsluttes og kjørelengden ifølge kilometertelleren. Bilens kilometerstand må minst hver måned avleses fra kilometertelleren og anføres i boken."

https://www.skatteetaten.no/rettskil...5.025/B-5.027/

"Hvis du bruker din egen bil i næringsvirksomheten, og antall kjørte kilometer i næringen ikke overstiger 6 000 kilometer per kalenderår, kan du få fradrag etter sats. Satsen er kr 3,50 per kilometer."
Sist endret av wefwefwefwef; 21. april 2021 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Nja, ble egentlig ikke så mye klokere. Lurer vel egentlig på hva som ligger i dette med at skatteetaten også kan "bruke skjønn" på dette. Betyr det at man på enkelt hvis kan bruke en standard sats eller noe? Eller er det et absolutt krav at man setter seg ned å fører turer man har kjørt året før?

På hjemmekontor har man mulighet til å enkelt føre en standard sats på 1850,- , til sammenligning.
Det er Skattemyndighetene som fastsetter fradraget etter skjønn, så her vil nok egentlig det enkleste for deg være å ta kontakt med Skatteetaten og høre med dem hvordan du skal gå frem for å kreve dette fradraget. Jeg har sett litt kjapt over de aktuelle rettskildene, men disse gir heller liten informasjon om det du spør om. Har likevel lagt dem ved under dersom du ønsker å undersøke disse nærmere selv.

Hjemmelen for å kreve fradrag er nok i utgangspunktet her Skatteloven §6-44 om reise mellom hjem og arbeidssted. Utfyllende bestemmelser er gitt i FSFIN §6-44. Bestemmelsene om fastsettelse av skatt ved skjønn er gitt i Skattebetalingsloven §6-4.
Sitat av mainmike Vis innlegg
Nja, ble egentlig ikke så mye klokere. Lurer vel egentlig på hva som ligger i dette med at skatteetaten også kan "bruke skjønn" på dette. Betyr det at man på enkelt hvis kan bruke en standard sats eller noe? Eller er det et absolutt krav at man setter seg ned å fører turer man har kjørt året før?

På hjemmekontor har man mulighet til å enkelt føre en standard sats på 1850,- , til sammenligning.
Vis hele sitatet...
Og standardsatsen er 3,50 /km.
Du bør jo ha en viss ide om hva du har bedrevet i embets medfør.
Det er ikke faktiske km i bilen din som er intererssant men det som er sannsynlig at du har forflyttet deg i forbindelse med din næringsvirksomhet.
Fast abeidssted er det ikke fradrag for.
For mitt vedkommende er det god sammenheng mellom mine kjørte km og fakturterte honorar. Det er bare en drittjobb å gjøre alt på slutten av året. Derfor fører jeg kjøring pr måned.
Sitat av mainmike Vis innlegg
r det mulig å hente noe fradrag på firma kjøring med privat bil i et ENK hvis man ikke har ført kjøredagbok?

I følge skatteetaten, slik jeg tolker det, skal det være muligheter i form at at lengden fastsettes med skjønn, men finner ingen utdypende info om dette: "Hvis du ikke har ført kjørebok, fastsettes lengden ved skjønn" (kilde: https://www.skatteetaten.no/bedrift-...0-km-i-naring/)

Hvordan kan jeg enklest mulig få noe fradrag for kjøring og/eller kostnader for privat bil som er delvis brukt til næring i ENK, hvis jeg ikke har ført dagbok men bare vet ca. hvor mye jeg har kjørt? (har dog kvittering på service/bilkostnad).
Vis hele sitatet...

Service/bilkostnad er irrelevant her. Parkering og bompenger kan du skrive av som reiseutgifter. Kjørelgden engden som nevnt ved skjønn, google maps f.eks er supert.

Sitat av wefwefwefwef Vis innlegg
Hvis jeg ikke husker feil så er det en grense på 9000kr per år før du skal ta bilen inn i regnskapet istedenfor å føre KM. Da skal du altså skatte av privat bruk.
Vis hele sitatet...
6000km...
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Og standardsatsen er 3,50 /km.
Du bør jo ha en viss ide om hva du har bedrevet i embets medfør.
Det er ikke faktiske km i bilen din som er intererssant men det som er sannsynlig at du har forflyttet deg i forbindelse med din næringsvirksomhet.
Fast abeidssted er det ikke fradrag for.
For mitt vedkommende er det god sammenheng mellom mine kjørte km og fakturterte honorar. Det er bare en drittjobb å gjøre alt på slutten av året. Derfor fører jeg kjøring pr måned.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har en formening, ca. mellom 5-6000,- en plass dvs ca. halvparten av årlig kjørte kilometer. Bodde ute i distriktet hos min kjæreste hele 2020 (bor her fortsatt) og jobbet mye med 1 prosjekt, der det ble ukentlige turer og hver tur er ca. 5 mil tur/retur. Så spørsmålet mitt var om jeg bare kan fylle inn antall kjørte kilometer etter eget skjønn (uten dokumentering) i næringsoppgaven, noe jeg har forstått via skatteetaten at jeg kan. Men skjønner fortatt ikke dette med "skjønn", i hvilke tilfeller er det skatte etaten bruker "skjønn", hva må da ligge til grunn?
1. Skatteetaten kan sette et fradrag på skjønn, noe som sjeldent vil gi fordel fra kjørebok.
2. Du skriver selv en kjørebok på skjønn etter f.eks Google maps og formål i embets medfør, (ikke humping på kjæreste)
3. Du gir F fører km med gaffel å gjør deg til skattesvindler for det som maksimalt kan gi noen tusen i avkastning. 6000km er 21.000,- i fradrag.