Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2723
Er det flere som meg som tenker at samfunnets generelle stigmatisering og svartmaling av cannabis i Norge bidrar til at folk kan få ubehagelige og negative opplevelser med og rundt rusen?

De fleste jeg kjenner som bruker cannabis har jobber der man absolutt ikke kan fortelle om sitt bruk, og heller ikke til familiene sine. Pga. dette kan man ofte få en ufortjent skyldfølelse når man må snike seg ut får å røyke, eller møte lugubre dealere når man skal kjøpe. Man blir liksom en "outcast", siden man gjør noe ulovlig. Og fordi alt må holdes så hemmelig, blir man plutselig plassert i en subkultur der "narko er narko", enten man snakker om weed eller heroin.

Og det er ofte umulig å ha en saklig diskusjon med folk om legalisering, da de fleste fortsatt tror at cannabis er veien til helvete, og nærmest nekter å godta at alkohol er et langt verre rusmiddel. Man kan selvsagt havne på kjøret av å røyke for mye, akkurat som alt annet man overdriver. Men man kan ikke ta det som utgangspunkt når man diskuterer dette.

De siste årene har jeg vært en del i California, og jeg må si det virkelig er befriende å kunne være åpen om cannabis med alle uten å få mange rare blikk og spørsmål. T.o.m. de som ikke røyker selv har ingenting i mot at andre gjør det, og stigmatiseringen er omtrent fullstendig fraværende. Nå skal deg dog sier at det faktisk har blitt mye bedre i Norge de siste årene også, så det ser ut til å gå riktig vei. Men det går likevel for sakte, synes jeg.

Personlig bryr jeg meg lite om hva folk måtte synes om mitt bruk, men synes det likevel er synd at man nærmest blir tvunget til å holde det så skjult.

Hadde vært interessant å høre deres synspunkter rundt dette
Blant de yngre så er stigmatiseringen langt i fra like ille som den var. Jeg vokste selv opp med foreldre som svartmalte cannabis, og jeg var også en del av to forskjellige vennegjenger. I den ene, så de på cannabis som inngangen til alt vondt, og i den andre så var det flere av de som hadde røykt, og heller ikke hadde så negativt syn på det.

Jeg husker godt første gang foreldrene mine fant ut at jeg hadde røykt (hadde ikke røykt daglig eller noe slikt en gang på den tiden), og da ble jeg kalt for narkoman, og de sa jeg ville ende i Oslo for å selge meg selv for å få råd til mer hasj. Hvor jeg er fra, er det flere foreldre som har like synspunkt, og det er ganske ekstremt.

Det skal sies det er veldig avhengig av hvor du bor i landet. Jeg er fra et sted hvor det blir mer og mer normalt, og når jeg begynte å røyke hadde jeg venner som rett og slett kutta kontakt med de som gjorde det. Nå er det mange av de som aksepterer det, men bare ikke vil se det.

Jeg er ganske sikker på at stigmatiseringen forsvinner sakte men sikkert, og jeg merker at flere endrer synspunkt selv om de kanskje ikke røyker selv en gang, sikkert fordi det blir mer og mer utbredt.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en følelse av at cannabisbruken har eksplodert litt i Norge de siste fem årene. Er det noen som har noen kilder på dette?
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har en følelse av at cannabisbruken har eksplodert litt i Norge de siste fem årene. Er det noen som har noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Vil si meg enig i dette, men det gjelder ikke bare weed og hasj, det gjelder vel for de fleste "pop-drugs." Lillebror på 16 forteller at det selges Rivo og xanax på hjemmefester, og at kola og mdma ikke er uvanlig. Weed røykes hver gang de er på fylla.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har en følelse av at cannabisbruken har eksplodert litt i Norge de siste fem årene. Er det noen som har noen kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Utifra statistikk jeg har sett har cannabis-bruken vært ganske stabil de siste tjue årene. Gikk en del opp rundt årtusen-skiftet og i ettertid vært stabilt eller til og med fallende enkelte år. Så tviler vel egentlig på at det har eksplodert i hvertfall, men at det går oppover kan jo godt hende.

Cannabisbruk er definitivt mer akseptert blant den yngre generasjonen. Er likevel veldig få som gjør stort mer enn å prøve det noen få ganger f.eks. En del er vel heller mer åpen for at andre rundt enn bruker cannabis og ser ikke på det som negativt. Handler jo som sagt veldig om hvor du bor og hvilke sosiale sirkler man er i. I Oslo (og kanskje andre storbyer) er vel bruken mer utbredt enn andre deler av landet.
Det har seg ikke nødvendigvis slik at cannabisbruken de siste fem årene i realiteten har gått opp selv om det kan virke slik for enkelte. Jeg tror det har med med å gjøre at det faktisk er blitt mindre stigmatisert å røyke cannabis, og derfor er det også lettere for folk å fremme sine meninger om rusmiddelet og være åpen om egen bruk. I tillegg har jo narkotikalegaliseringsdebatten vært ganske prominent i nyhetsbildet de siste årene, og dette påvirker helt klart ungdom til å tørre å snakke om cannabis. I en episode av brennpunkt fra 1996 omhandlende den norske narkotikadebatten ble det nevnt at "Narkotikadebatten i seg selv kan bidra til å øke misbruket". Dette er forsåvidt også en problemstilling som er relevant i da, men det er ikke nødvendigvis slik at debatten i seg selv påvirker ungdom til å bruke mer rusmidler, men det setter rusmidler på dagsordenen og gjør det på en måte mer stuerent i lengden.
Sist endret av shining96; 2. mai 2018 kl. 16:15.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Ekstravagant Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner jeg blir forbanna når jeg hører folk som drikker flere ganger i uken fortelle meg om hvor farlig cannabis er og hvordan "alle som bruker hasj ender opp på heroin". De nekter å høre på forskningen og vitenskapen, og så kommer dem med spørsmål om hvorfor det ble ulovlig i første stedet hvis det er så bra, så prøver jeg å forklare at det hele hadde med rasisme i USA på tidlig 1900-tallet, men de nekter å høre etter, de fortsetter å tro på skremselspropagandaen de fikk servert for 30+ år siden.

Den nye generasjonen har bedre holdning til det, men det er dessverre fremdeles ikke noe flertall der heller, selv om det går rette veien.
Anonym bruker
"Vettskremt Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei ikke egentlig. Tror ikke at mora di eller Ola nordmann på nettet ikke liker hasj og stigmatisere røykere har noe å si for rusen din. Men blir man tatt i razzia mens man sitter å røyker blir rusen aldri like chill igjen det kan jeg signere på.
Anonym bruker
"Plaprende Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke noe behov for å snakke med hvermann om hasj, akuratt som man ikke snakker med alle om hver bidige ting man er interessert i. Har man noe til felles er det mer naturlig å snakke om.

Jeg har aldri hørt et menneske mene at å røyke hasj gjør at man ender på heroin. Sikker på at det ikke er du som driver skremselspropaganda om "motparten" Ekstravagant karybdis?

Når jeg var ung syns jeg også alle disse streitingene som sa hasj kunne være skadelig bare kom med skremsel og selvom det er bevist at cannabis særlig medisinsk cannabis kan hjelpe mange så er det ikke til å stikke under en stol at hasj er skadelig også. Ingen har vel fått negative konsekvenser av å ta noen trekk av en joint i parken med venner tre ganger i løpet av sommeren, men å røyke daglig fører veldig ofte til både angst og depresjon, og litt sjeldnere men ofte nok til psykoser og paranoide forestillinger med tiden. Selv folk som har røyka fast i 10 og 30 år og forsvart ufarligheten med det innser på et tidspunkt at det de avfeide som skremselspropaganda var rett.

Det er synd at cannabis debatten er så polarisert, de fleste som er pro-cannabis nekter liksom å forholde seg til faktum med den biten, og da blir de også bare mer stigmatisert som hasj røykere som lukker øynene for realiteten og fremstår lite oppegående for folk å ha en saklig debatt med. Et typisk eksempel er Ekstravagant karybdis som glatt avfeier fakta med at det bare er skremsel og bullshit. Forskningen på cannabis som viser positive virkninger er først og fremst på tilpasset cannabis for akuratt det formålet det forskes på, gatehasjen man får tak i er noe helt annet og påvirker hjernen og psyken helt anderledes og negativt på sikt. For ikke å snakke om all dritten som blandes ut i hasjen som importeres og selges, som i seg selv også er psykosefremkallende.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri hørt et menneske mene at å røyke hasj gjør at man ender på heroin.
Vis hele sitatet...
Det argumentet dukker opp i kommentarfeltene hver gang det er en artikkel om cannabis.

Det er MANGE som tror at Cannabis er et gateway drug, og de reflekterer og forstår lite om at folk med problemer søker rus/virkelighetsflukt generelt. Dette er folk som aldri vil la seg overbevise. De ble fortalt ting i sin ungdom som de har tatt som sannhet gjennom hele voksenlivet. Ingen grunn til å endre mening når de ikke trenger den type rus selv.
Når jeg fortalte mora mi i 16års aldern at jeg røyka, så ble jeg ansett som tong narkoman, nesten heroinbruker på gata, den holdningen hadde hun helt ut i 40års aldern, til hun selv prøvde å røyke, å skjønte greia.
Nå spør hun meg om jeg vet av noe.
Sist endret av Eyeamare; 20. juni 2020 kl. 14:52.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg startet å røyke cannabis da jeg var 16-17, så var det noe jeg ikke kunne fortelle til noen uten å bli uglesett. Det er 10 år siden, og jeg føler samfunnet har kommet langt når det kommer til åpenhet rundt rus (på godt og vondt.) Da jeg var 16 år, så drakk vi på fest, kanskje en liten joner, mens nå forteller broren min som er 17 at det er rivotril, xanax etc. blandet med alkohol som gjelder.

Personlig føler jeg at den nye generasjonen som vokser opp med tilgang på faktisk informasjon, er med på å vaske bort stigmaén, spesielt når det kommer til cannabis og hasj.
Mennesket er et produkt av seg selv fra tiden de vokste opp, der cannabis naturlig nok ble sett på som et gatewaydrug.

Har du ikke lest "Ja det neste blir at han setter hasjsprøyta i årene" på facebook eller debattinnlegg? Det er ikke deres feil at synet på cannabis og andre rusmidler er som de er, de aller fleste har blitt fortalt i masse år av stat og media hva cannabis kan gjøre med deg, å da er det jo klart at det tar tid å få folk til å forstå at det ikke er så ille alikevel. Herre JEG trodde jo på alt dette når jeg vokste opp. Hadde en kar i bygda som drev på med hasj når jeg var type 10-15 år. Han var kjent for å drive på med hasj, og han måtte man aldri prate med for det kunne være livsfarlig. Narkomanen i bygda sa de voksne. Den dag idag når jeg tenker over det er det jo helt sykt at han ble omtalt sånn og fikk de reaksjonene på seg, men de visste ikke bedre da.

Jeg har vokst opp med foreldre som ikke drikker noe særlig heller, så rus har aldri vært et tema under oppveksten, men jeg som mange andre har fått opp øynene når det gjelder rusmidler. Håper bare det fortsetter slik at man kan ta seg en joint uten å ble stemplet som narkoman, med de problemene som fører meg seg ift politi og barnevern.

Mulig må den eldste og nesteldste generasjonen rett å slett dø ut før man ser forandringer. Til da må vi ta små, små steg
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Når jeg fortalte mora mi i 16års aldern at jeg røyka, så ble jeg ansett som tong narkoman, nesten heroinbruker på gata, den holdningen hadde hun helt ut i 40års aldern, til hun selv prøvde å røyke, å skjønte greia.
Nå spør hun meg om jeg vet av noe.
Vis hele sitatet...
Når min mor fant en klump inne på rommet mitt måtte jeg strippe naken for å vise at jeg ikke hadde noen nålemerker. Fyfaen boomers
Anonym bruker
"Ekstravagant Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lolaper Vis innlegg
Når min mor fant en klump inne på rommet mitt måtte jeg strippe naken for å vise at jeg ikke hadde noen nålemerker. Fyfaen boomers
Vis hele sitatet...
Min mor begynte å tvinge meg til å ha en GPS på mobilen som viste henne hvor jeg var til et hvert tidspunkt når hun fant ut jeg røyka pga noen snitcha. Helt jævlig.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg synes det feks er kjipt å gå hjem om natta for jeg er lei av å bli stoppet pga hasj. litt rart at bare siden jeg røyker hasj å ikke skader noen så skal jeg frykte å miste friheten min å bli arrestert.. de har jo allerede tatt lappen min siden jeg røyket da jeg ikke kjørte så fett at de terroriserer meg etter det også skikkelig kult å kalle hasj røykere kriminelle og dette har vært i snart 15 år for meg eneste gangene jeg har blitt dømt er for hasj jeg har vært en kriminell siden jeg var en liten unge pga hasj. så ja jeg føler meg veldig stigmatisert og mer en det..
Selv helseministeren er vert ute i år, sakt at de har drevet med "litt" feilinformasjon si.

https://filternyheter.no/bent-hoie-o...elspropaganda/

Det går mot legalisering, hadde flere kommet ut av sine røyke kott.
Finnes mange som røyker og fungerer, så finnes det de som røyker og ikke fungerer..
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror nok ting har mange fasetter.

Noe av angsten som forfølger noen brukere kommer nok av at folk blir gående å se seg over skuldra konstant. Samtidig tror jeg nok også det er riktig at alle tåler ikke alle stoffer, og at overdreven bruk av det meste kan gi skader.

Litt av grunnen til at debatten går så tregt kommer vel også av at de rusbrukerne du ser mest till, er de som ikke takler det, enten det er rusen som skaper problemene, eller problemene som er grunnen til rusbruken. Ola som tar seg en nattings etter 14t på jobb i et prestisjefirma, eller Kari som tar seg en Jonas etter å ha sendt unga med bestemor på hytta vil du fremdeles ikke se i media på lenge. Da vil debatten bli unyansert.

Det er heller ikke alle røykere som kan komme ut av skapet. Hadde jeg røyka og sagt noe om det hadde det mest sannsynlig slått bena under både jobb og medisinsk behandlig.