Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5466
Som tittelen sier så vil Bunnpris bruke finger-skanning for å selge øl og tobakk

Altså...
Vil ikke dette være jævlig med bortkasta penger?
Er det ikke mye lettere å lære de som jobber på bunnpris å lese bankkort istedet? ikke minst mye raskere.
Føler at jeg ville vært skeptisk til å legge igjen fingeravtrykket mitt hver gang jeg kjøper øl eller snus. Selvom det står i artikkelen at det ikke er for å oppgi annet personalia enn alder, vil det vel alltid gå ann å finne hull i systemet osv?

Jeg vet ikke jeg, følte bare for å få ut litt angående denne artikkelen

Hva tenker dere om det?
Sist endret av random36598; 20. mars 2012 kl. 11:48.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hva faen...? Virker tungvindt, at man må "registrere" seg for å få lov å kjøpe. Jeg ville heller kjøpt røyk et annet sted da.
Sist endret av droppboks; 20. mars 2012 kl. 11:50. Grunn: Ingen grunn til å quote OP
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg synes det fremstår som et system som vil være alt for enkelt å lure, i tillegg til at det virker lite attraktivt å legge igjen fingeravtrykket sitt på sin lokale Bunnpris..
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg kommer iallefall ikke til å handle på bunnpris av prinsipp. Dette går under overvåkning, og kan ikke skjønne at dette har gått gjennom i det hele tatt..
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
med det systemet vil det bli mye vanskeligere og bruke falsk legg, eller noen andre sitt. er nok i hovedsak de dem vil utrydde, men tungvint er det. på en annen side, du legger igjen et tonn informasjon om deg selv da du er ute og flyr også, så at bunnpris lagrer alderen din er ikke store greia.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Harabo Vis innlegg
med det systemet vil det bli mye vanskeligere og bruke falsk legg, eller noen andre sitt. er nok i hovedsak de dem vil utrydde, men tungvint er det. på en annen side, du legger igjen et tonn informasjon om deg selv da du er ute og flyr også, så at bunnpris lagrer alderen din er ikke store greia.
Vis hele sitatet...
Dette vil jo kunne gå imot sin egen hensikt da man med dette systemet bare vil trenger å lykkes med falsk legitimasjon en gang, ikke hver gang.
Grunnen til at de vil bruke fingeravtrykket er fordi det er "selvbetjente" kasser. read the whole story....
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fingerfun Vis innlegg
Grunnen til at de vil bruke fingeravtrykket er fordi det er "selvbetjente" kasser. read the whole story....
Vis hele sitatet...
Jeg leste det, jeg vil fortsatt ikke handle på noe Bunnpris med fingeravtrykkscanner... jeg regner med de fleste i tråden også fikk det med seg.
Gjest
Trådstarter
Jeg har ikke noe å skjule, men får fortsatt en sterk følelse av å bli overvåka.
Var ikke noe hyggelig å avgi fingeravtrykk når jeg fikk nytt pass heller, selvom det var på politistasjonen og jeg ikke hadde gjort noe galt.
De har da selvbetjeningskasser på ikea også, uten fingeravtrykk skanning.
Regner med at det blir en mulighet for å benytte seg av det, men fremdeles mulig å benytte seg av den manuelle metoden i de betjente kassene? Er det utelukkende i selvbetjente kasser dette vil komme?

Med tanke på at det ble en registrering første gang man skulle benytte seg av dette styret, burde det være mulig å fremdeles bare få vise legitimasjonen sin. Jeg skal i hvert fall slavisk kun vise legitimasjon min og om det ikke blir godtatt lenger, så finner jeg meg heller en annen kjede å handle hos. Skal i hvert fall ikke bruke dette fingerscan-greiene. Rent prinsipielt.
Sist endret av staM; 20. mars 2012 kl. 12:07.
Har dårlig tro på fingerscann utstyr etter jeg så mythbusters episoden der de lurer en ved å ha et bilde av fingeravtrykket utpå fingern og ved å slikke på papiret klarte å lure fingerscanneren. Vil sansynligvis ikke handle alkohol på bunnpris om dette skjer.
Er vel ikke helt skuddsikkert det systemet her heller? Hva om en person registrerer seg og gjør dette med sitt eget fingeravtrykk. Og så lenge det er selvbetjent så er det ingen som sjekker hvor gammel du ser ut?
True phreak.
Sitat av Cloudian Vis innlegg
Hva jeg tenker? Først tenker jeg at det er 'gledelig' å se NWO bli tredd nedover hodene våre, så tenker jeg på det tragikomiske ved at få reagerer og mange sikkert vil syns det er praktisk og herlig. Jeg bryr meg ikke om HVA som er grunnen til at de gjør det her, de skal bare ikke gjøre det. Neste stopp, RFID
Vis hele sitatet...
Jeg gleder meg til RFID brikker blir mer utbredt, og vi slipper å gå rundt med tjue plastkort i lommen. De som ikke liker det må mer enn gjerne få ha aluminiumsfoliehattene sine i fred.

Dersom fingeravtrykkene kun brukes til å registrere om brukeren er mindreårig eller ikke (altså at KUN alderen, og INGEN andre opplysninger lagres tilknyttet fingeravtrykket), ser jeg ingen problemer med det, og jeg tviler på at Datatilsynet vil det heller.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
For å være ærlig er dette tiltak som er veldig velkomment. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt leg og må gå/kjøre hjem igjen for å hente den lille plasbiten.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hahaha, herregud for en gjeng dere er.

Nekter å handle på Bunnpris av prinsipielle årsaker fordi de innfører selvbetjente kasser som opererer med fingeravtrykk.
''Ånei, nå kan onkel stat se hva jeg handler på Bunnpris!''
Plastikkort og overvåkningskamereraer lagrer da altså ingen spor etter hvor du har vært?

Digg med selvbetjente kasser da. Butikken sparer penger fordi de trenger mindre folk på jobb, og det blir mye mindre køer.
Sist endret av Bombasa; 20. mars 2012 kl. 13:05.
Sitat av staM Vis innlegg
Regner med at det blir en mulighet for å benytte seg av det, men fremdeles mulig å benytte seg av den manuelle metoden i de betjente kassene? Er det utelukkende i selvbetjente kasser dette vil komme?
Vis hele sitatet...
Systemet skal være frivillig ja.
Sist endret av Don Veto; 20. mars 2012 kl. 13:13.
hadde jeg jobba på en sånn bunnpris hadde jeg sanka fingeravtrykk til hellvete og tilbake før jeg gjorde noe grovt noe. skjer ikke at jeg som har stygt rulleblad legger igjen finger avtrykk på ett sånt sted.
Hahahhaah! Er det mulig?! Paranoia
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hahaha, herregud for en gjeng dere er.

Nekter å handle på Bunnpris av prinsipielle årsaker fordi de innfører selvbetjente kasser som opererer med fingeravtrykk.
''Ånei, nå kan onkel stat se hva jeg handler på Bunnpris!''
Plastikkort og overvåkningskamereraer lagrer da altså ingen spor etter hvor du har vært?

Digg med selvbetjente kasser da. Butikken sparer penger fordi de trenger mindre folk på jobb, og det blir mye mindre køer.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, men det er ikke følelsen av å bli overvåket jeg ikke liker - for til og med jeg skjønner at det blir det samme om du bruker bankkortet. Jeg lurer bare på hvorfor det hele tiden skal komme noe nytt og "alt skal bli så mye bedre".

Det er vel dette som er utvikling, i både positiv og negativ retning. Jeg klarer å ta med meg lommeboken min når jeg skal på butikken, så for meg er dette bare tull. Jeg er sær og har allerede bestemt meg for å ikke like dette, før det i det hele tatt har kommet i butikken Vi får håpe jeg tar feil.
Heftig da !
Føle meg som james bond hver gang jeg handler noe. Har ingenting i mot det jeg
Yay mangler bare et system for å se hvor mange kondompakker jeg kjøper for å se om jeg er en overgrepsmann. Men det er jo ikke så dumt likevel, du som kunde fikser deg inn i systemet der de har et fingerprint og alder over 18 ikke annet ikke datoen du er født eller noe kun over 18 = ok.
På den lyse siden så blir det ganske lett å skaffe seg "fake-leg". Alt du trenger er en sigarkutter og et tilfeldig offer over 18 år.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Yay mangler bare et system for å se hvor mange kondompakker jeg kjøper for å se om jeg er en overgrepsmann. Men det er jo ikke så dumt likevel, du som kunde fikser deg inn i systemet der de har et fingerprint og alder over 18 ikke annet ikke datoen du er født eller noe kun over 18 = ok.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest den siste setningen din ti ganger, og jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

Jeg ser at fingertrykk kan være fremtiden for nye betalingsmåter, så det er bra de kan prøve ut denne løsningen i en litt mindre alvorlig skala til å begynne med.
Jeg synest dette er en helt genial idee. ikke fordi man blir overvåket, men tenker på de som er 14-16 år å ikke får sitte i kassa pga man selge tobakk og alkohol. om de innfører dette kan det medføre at alle kan søke seg jobber.
Ser ikke helt problemet? Fingeravtrykket ditt kan brukes til å finne ut hvor gammel du er? Høres ikke særlig skummelt ut. Om systemet derimot utvides til å la deg bruke fingeravtrykk for å gjennomføre kjøpet vil jeg bli mer skeptisk.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av staM Vis innlegg
Du har et poeng, men det er ikke følelsen av å bli overvåket jeg ikke liker - for til og med jeg skjønner at det blir det samme om du bruker bankkortet. Jeg lurer bare på hvorfor det hele tiden skal komme noe nytt og "alt skal bli så mye bedre".
Vis hele sitatet...
Hvis det aldri kommer noe nytt og ''bedre'', så hadde enda kassamannen sittet og tastet inn prisen på hver eneste vare, regnet seg frem til sluttsummen med en liten kalkulator og vekslet for hånd.

Ting vil nok utvikle seg enda mer i de kommende år. Det er endel som tror at kassafolket vil bli utryddet i de neste par tiår da alt vil automatiseres med smaå databrikker som festes til alle varene i butikken.
Du betaler automatisk bare du forlater butikken med varene. Litt for dyrt å kjøre igang idag, men ny teknologi ordner det.
Sist endret av Bombasa; 20. mars 2012 kl. 14:30.
Sitat av prenix Vis innlegg
Nå har jeg lest den siste setningen din ti ganger, og jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.
Vis hele sitatet...
en cigarkutter er veldig fin til å kutte av fingre.
http://www.silverwareshop.co.uk/images/productimages/Computers/Silver_Cigar_Cutter-square-.jpg

og på fingre er det finger avtrykk
Sitat av prenix Vis innlegg
Nå har jeg lest den siste setningen din ti ganger, og jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.

Jeg ser at fingertrykk kan være fremtiden for nye betalingsmåter, så det er bra de kan prøve ut denne løsningen i en litt mindre alvorlig skala til å begynne med.
Vis hele sitatet...

Jo altså ..
Sett hvis jeg var en voldtektsmann eller hva det heter, så vil jeg jo prøve å skjule meg litt altså dekke til kølla med en kondom. Hvis jeg da bruker ekstremt mange pakker kondomer så kan de finne meg? Skjønte du den?

Og hvis fingeravtrykket som er lagret kun inneholder printet av fingern og en ting som sier at du kan få lov til å kjøpe f.eks snus. Men ikke noe personalia som født 19.06.1966 f.eks. Men f.eks - født før 1994
Overvåking schmåvervåking... det er faen kjøsse meg AKKURAT det samme som å spørre om leg. Hadde de filmet deg og lagra det skjønner jeg at man kan føle seg overvåka, men hva så? Rekk opp handa, alle som unngår bomringen for å slippe å bli overvåka.

Nei, kjør på. glimrende tiltak.
Sist endret av dynamite; 20. mars 2012 kl. 15:27. Grunn: skriveleif
Et fingeravtrykk kopieres vel ganske enkelt med leire/silly putty, da er det bare å finne et ølglass på et bord med uteservering f.eks..
Det er jo ikke ulovlig for folk under 18 å kjøpe alkohol, og det begrenser seg hvor mye et barn kan straffes for å leke med leire.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg ser for meg mange løyver forsvinne ved eventuelle kontroller framover.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det er jo ikke ulovlig for folk under 18 å kjøpe alkohol
Vis hele sitatet...
Har jeg blitt frosset og våknet i år 3190?
Jeg er helt for denne løsningen, og håper flere kjeder tar etter! Ved flere anledninger har jeg glemt legitimasjon, og har måtte gå røykløs hjem. Og jeg er sikker på at dette vil være raskere enn å stå og rote frem legitimasjon. Med denne ordningen vil ikke det være noe problem, og jeg har ingenting imot at en butikkjede har mitt fingeravtrykk med min alder knyttet til. Jeg kan ikke se hva jeg skal frykte med det?
Sist endret av Eidsten; 21. mars 2012 kl. 22:01.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Heftig da !
Føle meg som james bond hver gang jeg handler noe. Har ingenting i mot det jeg
Vis hele sitatet...
eeehhhh, tssss.. Neida. Jeg mener denne Bunnpris-ideen høres ut som enda en Bunnpris-ide, god på tegnebordet, vanvittig dumt og uhorvelig vanskelig i virkeligheten.

Det enkleste er ofte det beste. Så handle på Rema i stedet. Bunnpris er for n00bs.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Har jeg blitt frosset og våknet i år 3190?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er slik at salg til mindreårige er forbudt, da de som selger faktisk kan straffes, mens de under 18 (f.eks. 10 år) er for unge. Tipper lovverket er slik, og at det er slik grunnet bla. dette.

Jeg er dóg ikke helt sikker.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hahaha, herregud for en gjeng dere er.
Digg med selvbetjente kasser da. Butikken sparer penger fordi de trenger mindre folk på jobb, og det blir mye mindre køer.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes Norge trenger slike jobber til ungdom som skal lære seg om arbeidslivet, skattefradrag og generelle "voksenting". Om hensynet er for å spare penger på mannskap er jeg ikke helt i fyr og flamme for en slik utvikling.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg syntes Norge trenger slike jobber til ungdom som skal lære seg om arbeidslivet, skattefradrag og generelle "voksenting". Om hensynet er for å spare penger på mannskap er jeg ikke helt i fyr og flamme for en slik utvikling.
Vis hele sitatet...
Isåfall kan vi jo bare fjerne all automatisering som er rundt i industrien mens vi er i gang.
La ungdommen stå ved produksjonsbåndene som dem gjorde i de gode gamle dager.

Da vil det være nok av jobber til alle som måtte ønske!
Sist endret av Bombasa; 21. mars 2012 kl. 22:33.
Okei. Et fingeravtrykk kan dere ikke frivillig legge igjen, for å kunne kjøpe alkohol og tobakk. Men å vise fram hele bankkortet sitt til en butikkansatt, det kan dere?

Det er mer å utnytte på et bankkort, enn på et fingeravtrykk per dags dato. I denne sammenheng vel og merke.
Har ingenting imot å bruke fingeravtrykk i stedet for bankkort f.eks. Kan se for meg at det muligens blir mye stress, som at den må ha 3 forsøk før den klarer å lese riktig osv. Vet ikke hvordan systemet skal være, men kanskje også nettet er nede som bankterminalene er i blant...

Hva er vitsen med det egentlig? Blir det noe lettere eller mere sikkert om man må gi fingeravtrykk? Eneste jeg ser for meg som blir annerledes, er at folk ikke kan bruke fake leg.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Har ingenting imot å bruke fingeravtrykk i stedet for bankkort f.eks. Kan se for meg at det muligens blir mye stress, som at den må ha 3 forsøk før den klarer å lese riktig osv. Vet ikke hvordan systemet skal være, men kanskje også nettet er nede som bankterminalene er i blant...

Hva er vitsen med det egentlig? Blir det noe lettere eller mere sikkert om man må gi fingeravtrykk? Eneste jeg ser for meg som blir annerledes, er at folk ikke kan bruke fake leg.
Vis hele sitatet...
lettere, det er ment til bruk på ubemannede kasser. Slik at om folk kjøpet alkohol må de bruke fingeravtrykk.
Sitat av etse Vis innlegg
lettere, det er ment til bruk på ubemannede kasser. Slik at om folk kjøpet alkohol må de bruke fingeravtrykk.
Vis hele sitatet...
Ubemannede kasser? Kan du ikke bare gå forbi de da? Eller blir det en type dispenser?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ubemannede kasser? Kan du ikke bare gå forbi de da? Eller blir det en type dispenser?
Vis hele sitatet...
man kan stjele, ja. Akkurat som du kan stjele i dagens butikker. Det vil selvfølgelig være kameraovervåkning. Men stort sett tror jeg bare de stoler på at folk er lovlydige og ikke stjeler.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ubemannede kasser? Kan du ikke bare gå forbi de da? Eller blir det en type dispenser?
Vis hele sitatet...
Hvis man først er tyv vil dette systemet gjøre det veldig enkelt å stjele ja. Det er bare å tildekke ansiktet, fylle opp en vogn å gå sin veg. Ingen som stopper deg, bare pass på å ikke legg igjen noen bevis.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Hvis man først er tyv vil dette systemet gjøre det veldig enkelt å stjele ja. Det er bare å tildekke ansiktet, fylle opp en vogn å gå sin veg. Ingen som stopper deg, bare pass på å ikke legg igjen noen bevis.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at butikken er tømt for personale da.

Mest sansynligvis vil de bemannede kassene være i nærheten, og da også butikkpersonale som sikkert legger merke til om noen med finnlandshette som løper ut døra med en handlevogn..
Sist endret av Bombasa; 22. mars 2012 kl. 00:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om dette er tenkt brukt i ubemanna kasser ser eg to innvendinger:
1: det er ulovleg å selje alkohol til rusa personer. Fingeravtrykk sjekker ikkje om du er dritings eller ikkje.
2: fingeravtrykkslesarar har rimelig mange falske positive, og er ganske lette å lure.

Det å ta på seg falsk løstommel er vanskelagere å oppdage enn falsk ID, og alt den mindreårige må gjere er jo å låne fingeravtrykket til nokon. T.d. Mythbusters har demonstrert korleis ein gjer det. Det er heller ikkje heilt uvanleg at slike lesarar les feil, og ein får falsk positiv...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om dette er tenkt brukt i ubemanna kasser ser eg to innvendinger:
1: det er ulovleg å selje alkohol til rusa personer. Fingeravtrykk sjekker ikkje om du er dritings eller ikkje.
2: fingeravtrykkslesarar har rimelig mange falske positive, og er ganske lette å lure.

Det å ta på seg falsk løstommel er vanskelagere å oppdage enn falsk ID, og alt den mindreårige må gjere er jo å låne fingeravtrykket til nokon. T.d. Mythbusters har demonstrert korleis ein gjer det. Det er heller ikkje heilt uvanleg at slike lesarar les feil, og ein får falsk positiv...
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å selge alkohol til "synlig berusede", jeg tviler på at det er et stort problem på den lokale bunnprisen, og om en det blir det er det fortsatt ikke slik at butikken tømmes for personale. Om personen er så beruset at han ikke har lov til å kjøpe alkohol vil nok personalet gripe inn, selv om de benytter selvbetjente kasser.

På det andre punktet gjelder da de fleste punktene i høyeste grad også for tradisjonell legitimasjon? Det er mange "falske positive" hvor de ikke en gang ser på datoen, og de kikker sjeldent nøye på bildet. Jeg tror det er flere ungdommer som låner legget til en eldre kompis enn folk som kommer til å lage en tommel-protese med falskt fingeravtrykk