Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4016
Hei, jeg har gått mange år med depressive tanker uten å være klar over hvor mye det påvirket livet. Jeg har nå lyst å ta grep, men vil ikke vente flere måneder i kø hos DPS for behandling. Jeg har derfor tenkt å spørre fastlegen om resept på Aurorix, ettersom jeg ikke vil ha SSRI. Spørsmålet da er, hvor enkelt er det å prøve antidepressiva gjennom fastlege uten å ha vært hos psykolog eller annen hjelp først?

Setter pris på alt av spørsmål og tips!
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
det er lett, jeg har iallefall fått tilbud, uten å spørre.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tipper det kommer an på legen. Du må jo nesten bare prøve? Ingen her som kjenner til legen din.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gf6y7rf67 Vis innlegg
Hei, jeg har gått mange år med depressive tanker uten å være klar over hvor mye det påvirket livet. Jeg har nå lyst å ta grep, men vil ikke vente flere måneder i kø hos DPS for behandling. Jeg har derfor tenkt å spørre fastlegen om resept på Aurorix, ettersom jeg ikke vil ha SSRI. Spørsmålet da er, hvor enkelt er det å prøve antidepressiva gjennom fastlege uten å ha vært hos psykolog eller annen hjelp først?

Setter pris på alt av spørsmål og tips!
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at du tenker at du vet bedre enn legen hvilken type medisin som er riktig for deg? Leger har både utdanning, praktisk erfaring, kolleger, kursing, etterutdanning osv. Veldig bra at du tar tak i problemene dine, men jeg tror du skal la legen vurdere hvilken medisin som hjelper deg best mulig. Eneste jeg kan se er dersom du har personlig erfaring med akkurat den type medisin.
Det har ikke vært noe problem for meg å få antidepressiva fra fastlegen før jeg fikk plass på DPS. Men tror ikke du kan velge type selv..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er det som gjør at du tenker at du vet bedre enn legen hvilken type medisin som er riktig for deg? Leger har både utdanning, praktisk erfaring, kolleger, kursing, etterutdanning osv. Veldig bra at du tar tak i problemene dine, men jeg tror du skal la legen vurdere hvilken medisin som hjelper deg best mulig. Eneste jeg kan se er dersom du har personlig erfaring med akkurat den type medisin.
Vis hele sitatet...
Joda, legen kan absolutt mer enn det jeg gjør! SSRIer er kjent for visse bivirkninger som man ikke finner hos andre typer antidepressiva og jeg vil helst unngå disse i det lengste. Vil starte litt enkelt i en slik behandling og har hørt at Aurorix kjent som et mildt alternativ med lite bivirkninger.
Har gått på flere forskjellige SSRI og SNRI's, ikke hørt om Aurorix før men ut fra hva jeg leser på relis og felleskatalogen så har det ca samme bivirkninger som andre depressiva da? Jeg vet ikke hva som er best for deg. Antidepressiva fungerer så individuelt og noe som funker bra for en person kan gi kjipe bivirkninger for en annen, og noe man prøver en periode og får bivirkninger av kan man plutselig oppleve problemfritt noen år senere når man prøver igjen. Det beste er å snakke med legen din om bekymringene du har knytta til bivirkninger, vurdere risiko og opptrappingsplan og revurdere etter tre måneder medisinert om bivirkningene har gått over eller om du plages så mye at du bør bytte til et annet preparat. For meg tok det flere forsøk med prøv og feil før jeg fant den som funka for meg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk det av fastlegen ivertfall første gang. Bruker to typer i dag (efexor og remeron) funker ok.
I dialog med legen din skal du ha en viss rett til brukermedvirkning, så jeg tenker at så lenge du kan begrunne svarene dine og er åpen for forslag fra legen din så skal det i utgangspunktet ikke være noe problem å komme frem til en løsning sammen. Det er ingenting som tilsier at du prøve SSRI-er før du prøver noe annet, men det hjelper om du er åpen for og i det minste diskutere det.
Sitat av Lovdata.no
Loven har regler om retten til å stå på liste hos fastlege og til brukerstyrt personlig assistanse og til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig. Loven inneholder også regler om retten til vurdering og fornyet vurdering, om retten til helsehjelp og retten til fritt behandlingsvalg.
Vis hele sitatet...
Sitat av celtseus Vis innlegg
Har gått på flere forskjellige SSRI og SNRI's, ikke hørt om Aurorix før men ut fra hva jeg leser på relis og felleskatalogen så har det ca samme bivirkninger som andre depressiva da? Jeg vet ikke hva som er best for deg. Antidepressiva fungerer så individuelt og noe som funker bra for en person kan gi kjipe bivirkninger for en annen, og noe man prøver en periode og får bivirkninger av kan man plutselig oppleve problemfritt noen år senere når man prøver igjen. Det beste er å snakke med legen din om bekymringene du har knytta til bivirkninger, vurdere risiko og opptrappingsplan og revurdere etter tre måneder medisinert om bivirkningene har gått over eller om du plages så mye at du bør bytte til et annet preparat. For meg tok det flere forsøk med prøv og feil før jeg fant den som funka for meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
I dialog med legen din skal du ha en viss rett til brukermedvirkning, så jeg tenker at så lenge du kan begrunne svarene dine og er åpen for forslag fra legen din så skal det i utgangspunktet ikke være noe problem å komme frem til en løsning sammen. Det er ingenting som tilsier at du prøve SSRI-er før du prøver noe annet, men det hjelper om du er åpen for og i det minste diskutere det.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det kan virke rart å spørre legen om en spesifikk medisin før man har prøvd noe annet. Jeg har noe relevant utdanning og kan litt om hvordan disse medisinene fungerer.

Aurorix en selektiv MAO-inhibitor og fungerer ved å stoppe nedbrytingen nevrotransmittere som skjer gjennom MAO-A (80% inhibering av serotonin og noradrenalin). Medisinen har også en liten inhibering-effekt på MAO-B (30-40%) som bryter ned dopamin. I praksis vil dette bety at man har ekstra av alle disse nevrotransmitterne. Har allerede hatt god effekt av NDRI, men det løste ikke alle problemene mine. Har på tross av sterke NDRI hatt problemer med å engasjere meg i ting, samt emosjonelle problemer. Denne medisinen har potensiale ettersom den har effekt på både dopamin og noradrenalin, i tillegg til store effekt på serotonin-kons.

Mange av førstevalgene innenfor behandling (SSRI og SNRI) kan ha bivirkninger som jeg helst vil unngå, da de involverer ting jeg har problemer med allerede – PSSD og robot-lignende atferd hos SSRIer og lignende seksuelle problemer hos SNRI. Siden jeg har lyst å begynne veldig rolig i slik behandling uten å måtte være avhengig av psykiater, ser jeg etter behandlinger som har minimalt med bivirkninger rundt atferd og libido.

Aurorix er et av antidepressivene som har minst bivirkninger, og man slipper bivirkningene relatert til irreversible MAO inhibitorer (f.eks. Nardil og Parnate), slik som diett-restriksjoner og noen medisin-interaksjoner.
Sist endret av gf6y7rf67; 23. november 2021 kl. 20:29.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fortell legen din det du skriver her, at du er depressiv og ønsker å prøve noen medisiner for det... Bare fortell at du har hørt om legemiddelet Aurorix som du gjerne vil prøve.
Legen er der for å hjelpe deg og vil gi deg råd om hva som er best for deg.
Ssri er supert for veldig mange, og for meg helt uten bivirkninger. Og takk og Gud for at det faktisk så og si har gjort meg angst og derisjons fri etter noen mnd. Cipralex <3
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Allerede nevnt, men kort foralt. Det spørs på din fastlege.

Noen er veldig strenge, noen deler ut benzo/annet som godteri.

Alle leger kan gi deg resept på medikamenter hvis de føler at du har behov for det for å bli bedre.
Anonym bruker
"Firkantet Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med mindre du er veldig deppa, altså veldig lav på serotonin, så vil antidepp mest sannsynlig ikke ha noen effekt. Annet enn bivirkninger og troen på at det funker.

Tenk deg om to ganger.