Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3162
Fikk nettopp hentemelding på en pakke og ble litt nysgjerrig på en liten ting.

Hvordan får egentlig Komplett.no til å levere ting så innmari kjapt?

Bare nå, f.eks.
Hentemelding på en pakke jeg bestilte for mindre enn ett døgn siden.
Samtidig har jeg en annen bestilling fra et annet firma som har beregnet levering først på fredag.
Begge bruker Posten, og når jeg sporer pakkene i appen så ser jeg jo at de går gjennom de samme prosessene- men pakken fra Komplett et altså utrolig mye kjappere.

Og dette er langt i fra noe engangstilfelle, men temmelig typisk.

Jeg handler en god del på nett, og bor forøvrig på nordvestlandet, langt unna Sandefjord.
Like forbanna, Komplett leverer raskere enn stort sett alt og alle andre jeg bestiller fra. Inkludert Elkjøpen i samme by som meg.

Skjønner ikke helt hvordan de får til dette. Noen som har peiling?

#frokosttanker
De som jobber på komplett er maskiner
Trådstarter
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
De som jobber på komplett er maskiner
Vis hele sitatet...
Det har sikkert noe med saken å gjøre, men mye av tidsforskjellen oppstår jo når pakkene er i Postens systemer.
Får Komplett-pakker opphøyd "prioritet" eller hva er det som skjer her egentlig?
Det som skjer når du skal få en pakke:
1: Butikken henter frem en pakkeseddel, registrerer nummeret som står på seddelen.

2: Sender melding til posten om at en pakke med dette nummeret vil bli sendt.

3: Smører seddelen på pakken. Det er nå du får beskjed om at pakken er på vei.

4: Leverer pakken til posten / venter på at posten henter pakken.

Mange butikker drøyer med punkt 4. Derfor får du beskjed om at pakken er på vei, selv om posten egentlig ikke har fått pakken enda.

Komplett derimot har rutiner som gjør dette svært kjapt.
De betaler nok mer i frakt for å sende den raskere. Ekspress over natt feks.
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Mange butikker drøyer med punkt 4. Derfor får du beskjed om at pakken er på vei, selv om posten egentlig ikke har fått pakken enda.

Komplett derimot har rutiner som gjør dette svært kjapt.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke grunnen her.
Sporer, som sagt, pakkene i Postens app, så da ser man jo hvor og hva som skjer med den på hvert ledd.
Det som skjer er at to pakker får "arrived at terminal and being forwarded" samtidig, men den ene går videre til "has been sorted" etter én time mens den andre bruker nesten åtte.

Tror kanskje heller ivar_oslo er inne på noe, men det virker jo lite økonomisk (av dem) å spandere på slikt, gjør det ikke?
Sitat av nafta Vis innlegg
Tror kanskje heller ivar_oslo er inne på noe,
men det virker jo lite økonomisk (av dem) å spandere på slikt, gjør det ikke?
Vis hele sitatet...
Kan kanskje virke uøkonomisk, men jeg tror de tjener på det på sikt.
Jeg er veldig fornøyd med leveringen deres, tror ikke jeg er alene om det. Virker som om
dette er noe de satser aktivt på å være gode (best) på.

Det er mulig å bestille over night frakt for privat personer også, men det koster fort 4-5 hundre.
Når Komplett derimot sender 100k pakker i året har de nok ganske gunstige vilkår.
Tror mye det har med hvor mye pakker som sendes ut også. Komplett vet jeg sender fast en gang om dagen (om ikke flere) og har sikkert en god avtale med posten om at de skal hente pakker hos dem hver dag klokken 12. Tipper butikker som ikke selger like mye, eller gir faen, bare lar det hope seg opp et gitt antall pakker før de ber Posten komme å hente?