Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem får din stemme 13. september 2021?
Alliansen - 0,92%
Arbeiderpartiet - 5,05%
Demokratene - 2,29%
Feministisk Initiativ - 0%
Folkeaksjonen Nei til mer bompenger - 0,46%
Fremskrittspartiet - 11,01%
Helsepartiet - 0%
Høyre - 8,26%
Industri- og Næringspartiet - 0,92%
Kristelig Folkeparti - 0%
Kystpartiet - 0%
Liberalistene - 2,29%
Miljøpartiet De Grønne - 11,93%
Norges Kommunistiske Parti - 0,92%
Partiet De Kristne - 0,46%
Partiet Sentrum - 0%
Pensjonistpartiet - 0%
Piratpartiet - 1,38%
Rødt - 22,02%
Senterpartiet - 5,05%
Sosialistisk Venstreparti - 5,05%
Venstre - 12,84%
Et parti som ikke finnes på lista - 0%
Blank stemme - 5,96%
Sofapartiet (aka. hjemmesitterpartiet) - 3,21%
Stemmegivere: 218. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  233 41094
Sitat av Dreams Vis innlegg
Dette var et konstruktivt og nyansert bidrag til diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt med konstruktive politiske innspill på valgdagen.
Sist endret av *pi; 13. september 2021 kl. 17:27.
OM Å STEMME BLANKT
Det som er en kjip konsekvens av å ikke bry seg om politikk og ikke gidde å bruke stemmen sin er at det fører til høyere oppslutning for Høyresiden og de rikeste. De bruker oftere stemmeretten sin fordi det kan bety om de får ha 139 millioner eller 102 millioner (ish, you catch my drift), mer vil ha mer og de er fra en såpass privelegert klasse at de ikke forstår eller bryr seg om hvordan deres politikk gjør fattige fattigere og samfunnet værre for vanlig arbeidsfolk.

Det er veldig lett og ikke uvanlig å ikke gidde å stemme når man føler at politikerne ikke hjelper deg. Å protestere på å bruke stemmeretten sin for å vise opposisjon til eliten og elitiske politikere, og alle med makt er lett å dra over en kam som fiender fordi de tilhører en annen verden enn hva man selv lever i. Fuck the system, fuck politricks osv den innstillinga der. Det var ikke før jeg ble voksen sjæl at jeg skjønte hvor viktig politikk faktisk var, og at det var type politikk som var årsaken til de problemene jeg hatet systemet og alle politikere for. Problemet med det er at ved å ikke bruke stemmeretten sin som en fuckfinger til systemet så mister arbeiderklassen og vanskeligstilte folk en kjempeviktig stemme. Det er mye dritt i politikk men et demokrati baseres på folkestemmer så om man er fed up av systemet så BRUK stemmeretten, kun det kan gi en endring på sikt i motsetning til å sitte hjemme å tenke "fuck politikk jeg gidder ikke stemme" som ikke bidrar til noen positiv men heller negativ forandring og maktfordeling.

Samfunnsfag på skolen gir oss inntrykk av at politikk er bare for byråkrater og elitistiske maktfolk men det er for arbeiderfolk og underklassen politikk er aller viktigst for. Da det fort kan stå mellom å være fattig eller å kunne overleve økonomisk, å få skifta tenner eller leve tannløs, å oppdra barna sine over eller under fattigdomsgrensa, å få eie noe eget eller være tvunget til å leie hele livet mens noen milliardærer får enda mer milliarder og ser på deg som en byrde som går på Nav.
Ikke bare klassekampen er viktig, men også klimakampen. 50 år er faen ikke lenge til og forskerne er redde for at jorda ikke er til å kjenne igjen da! Høyresiden som er mest opptatt av industri og penger ødelegger klimaet og når fabrikkene og privatflyene deres øser ut ødeleggende klimagasser hjelper det lite at Ola og Kari Nordmann bruker sugerør i papp.

Føler at valget i år er viktigere enn på mange ti-år i Norge, klimaet er på kode rød, og regjeringen vi har hatt de siste 8 årene har gjort fattige fattigere og rike rikere, fjernet rettigheter for mange til bostøtte og fri rettshjelp (snakk om å keep the oppressed oppressed), innskrenket rettigheter for kvinners rett til selvbestemmelse over egen kropp, fjernet rettigheter og stabilitet for arbeidsfolk og gitt en fuck finger til miljøet. Det er en god grunn til at dem sier at dette kan bli høyresidens dårligste valg noen sinne.

Godt valg a dere! Bruk stemmeretten
Sist endret av celtseus; 13. september 2021 kl. 18:02.
Jeg ser at Rødt er best representert her på freak, mens de er det minste partiet (en person) på tinget. Da merker jeg umiddelbart at freak er svært lite representativt for samfunnet.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg ser at Rødt er best representert her på freak, mens de er det minste partiet (en person) på tinget. Da merker jeg umiddelbart at freak er svært lite representativt for samfunnet.
Vis hele sitatet...
De ligger rett nok bedre an enn det nå da, også i det ordentlige samfunnet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det ble venstre her. Primært kun pga rusreformen de ønsker å få gjennomført, selv om det ikke er realistisk i det hele tatt med AP, sannsynligvis.. Har egentlig kun fått FRP på valgomater, men er mye med FRP jeg ikke klarer å stille meg bak, selv om jeg er enig i ting her og der. Var ganske vanskelig å finne ut hvem jeg skulle stemme på, var ganske nært på å ikke stemme i det hele tatt, eller blankt.
Ser bra ut!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Ser bra ut!
Vis hele sitatet...
Bjørn, fellingsløyve, rifle, skinnmarknad også viare.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Bjørn=?
fellingsløyve=Senterpartiet?
rifle=Liberalistene?
skinnmarknad=?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bjørn=?
fellingsløyve=Senterpartiet?
rifle=Liberalistene?
skinnmarknad=?
Vis hele sitatet...
Har vel noe med å selge skinnet før bjørnen er skutt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Så dum er jeg..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bjørn, fellingsløyve, rifle, skinnmarknad også viare.
Vis hele sitatet...
Haha, skulle ikke jinxen det, nå er KrF over og MDG under igjen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Haha, skulle ikke jinxen det, nå er KrF over og MDG under igjen.
Vis hele sitatet...
Akkurat dét er detaljer. Jeg er bare letta over å bli kvitt Morna-Jens sin etterfølger og Kake-Erna. Alt tyder på at det skjer. krysser fingre og tær, men mangler rene klær.
Sist endret av knert1; 13. september 2021 kl. 23:00.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg ser at Rødt er best representert her på freak, mens de er det minste partiet (en person) på tinget. Da merker jeg umiddelbart at freak er svært lite representativt for samfunnet.
Vis hele sitatet...
At Rødt er populært er ikke bare på freakforum. Rødt har vært et av de raskest voksende partiene de siste årene. Så hvor mange personer de har på tinget per nå fra forrige valg forteller ingenting om hvor populære de er per i dag.

Rødt, Senterpartiet og SV har vokst mest prosentmessig på landsbasis og forteller oss mye om hvor misfornøyde befolkningen er med den borgerlige regjeringen som har styrt de siste åtte årene, fra forrige valg til nå er det Høyre og Frp som har gått mest ned i popularitet.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg ser at Rødt er best representert her på freak, mens de er det minste partiet (en person) på tinget. Da merker jeg umiddelbart at freak er svært lite representativt for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Heldigvis
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Det er ikke over.
Førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo Jørgen Bølstad sier at
Venstre og Rødt har mest grunn til å puste rolig. Han regner det for sikkert at disse to klarer sperregrensa.

KrF klarer det nesten helt sikkert ikke, mens for MDG er det veldig åpent.

Når var KrF under sperregrensen sist? 1997 hadde de 13,7% og i 2001 12,4%.

Svarer meg selv.
Vet ikke om sperregrense var en ting på den tiden, men i 1933 og 1936 hadde de henholdsvis 0,8% og 1,4%
Sist endret av vindaloo; 13. september 2021 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
JADDA Fjern Erna!!!!
Drømmeregjeringen min er: Venstre, rødt, høyre, mdg og kanskje SV.

Det er jo åpenbart foreldre generasjonen og bønder på 50+ som stemmer SP, FRP OG AP. Oss i slutten av 20 åra og de som er yngre er jo ikke "hjernevasket" av ruspolitikken. Så om 20 år så får jeg håpe at ting har snudd helt.
Jeg er ikke noe klima stopp gira da Kina, Canada og USA blant annet bør først stoppe sine klimagassutslipp for det er jo ikke akkurat lille Norge som bør stoppe kranene sine først. Da bør jo det heller bli et seriøst samarbeid sammen med andre land som er mye større om hvilken eventuell dato utslippene skal stoppes, hvor mange prosent og hvor mange da som naturligvis mister jobbene sine. Vet ikke hva jeg skal tro på lenger da media fokuserer mye på i dag er enten rasisme blant mørkhudede, klima eller influensere/bloggere. Syns ikke klimautslipp stopp er realistisk på grunn av konsekvensene av økonomien.
Nå går de bananas i kommentarfeltene hos resett. you love to see it!
Sitat av yomomma Vis innlegg
Drømmeregjeringen min er: Venstre, rødt, høyre, mdg og kanskje SV.

Det er jo åpenbart foreldre generasjonen og bønder på 50+ som stemmer SP, FRP OG AP. Oss i slutten av 20 åra og de som er yngre er jo ikke "hjernevasket" av ruspolitikken. Så om 20 år så får jeg håpe at ting har snudd helt.
Jeg er ikke noe klima stopp gira da Kina, Canada og USA blant annet bør først stoppe sine klimagassutslipp for det er jo ikke akkurat lille Norge som bør stoppe kranene sine først. Da bør jo det heller bli et seriøst samarbeid sammen med andre land som er mye større om hvilken eventuell dato utslippene skal stoppes, hvor mange prosent og hvor mange da som naturligvis mister jobbene sine. Vet ikke hva jeg skal tro på lenger da media fokuserer mye på i dag er enten rasisme blant mørkhudede, klima eller influensere/bloggere. Syns ikke klimautslipp stopp er realistisk på grunn av konsekvensene av økonomien.
Vis hele sitatet...
men noen må begynne å kutte og da syntes jeg Norge kan være et godt foregangsland. Jeg ser ikke for meg at f.eks Kina begynner å kutte før noen andre
Sitat av Gloss Vis innlegg
men noen må begynne å kutte og da syntes jeg Norge kan være et godt foregangsland. Jeg ser ikke for meg at f.eks Kina begynner å kutte før noen andre
Vis hele sitatet...
Om Norge kutter sin produksjon så vil noen andre fylle tomrommet. Verden har et behov uansett hvem som produserer. Om ikke vi gjør det, så blir det kanskje Kina. Og jeg skal garantere deg at vi pumper opp olje vesentlig mer miljømessig enn det Kina gjør. Om vi stopper blir vi fattige samtlige som miljøet forverres. Kjempesmart.
Sist endret av venstrehook; 14. september 2021 kl. 16:58.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Drømmeregjeringen min er: Venstre, rødt, høyre, mdg og kanskje SV.
Vis hele sitatet...
Og hvordan ser du for deg at de skulle fått gjort noe som helst? Tror du rus er det eneste politikkområdet som finnes?

Det er jo åpenbart foreldre generasjonen og bønder på 50+ som stemmer SP, FRP OG AP. Oss i slutten av 20 åra og de som er yngre er jo ikke "hjernevasket" av ruspolitikken.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å se på skolevalget for å se at det ikke er helt sånn. Ungdom flest er relativt oppdatert på flere politikkområdet og er ikke kun opptatt av legalisering. Og hvorfor ialledager tror du bønder stemmer Frp?

Jeg er ikke noe klima stopp gira da Kina, Canada og USA blant annet bør først stoppe sine klimagassutslipp for det er jo ikke akkurat lille Norge som bør stoppe kranene sine først.
Vis hele sitatet...
Dette høres mer ut som boomer talk for meg.

Jeg skulle ønske 16-åringer hadde stemmerett, men dette var ikke en veldig god søknad.
Sist endret av *pi; 14. september 2021 kl. 17:05.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Om Norge kutter sin produksjon så vil noen andre fylle tomrommet. Verden har et behov uansett hvem som produserer. Om ikke vi gjør det, så blir det kanskje Kina. Og jeg skal garantere deg at vi pumper opp olje vesentlig mer miljømessig enn det Kina gjør. Om vi stopper blir vi fattige samtlige som miljøet forverres. Kjempesmart.
Vis hele sitatet...
Nei vel, da blir vi bare stående i synkegjørma også skjer det ingenting
Det er ikke et dårlig argument, men det holder dessverre ikke
Sist endret av Gloss; 14. september 2021 kl. 17:18.
Gloss: Det hjelper i hvert fall ikke at Norge stopper alt av oljeproduksjon. Det blir kanskje til og med mer miljøskadelig. Sånn som jeg ser det er teknologi det eneste håpet..
Deilig at Erna og Bent ble fjerna, for en lettelse! Hurra! At MDG gjorde det dårlig var en bonus.

Lurer på om noen av de som stemmer MDG noengang har vært utenfor Norge og Vest-Europa? Alle som er medlem og stemmer på dem burde vært sendt på obligatorisk jorda rundt reise; USA, Kina, India og hele sørøst Asia er passende! Sånne steder hvor "alle" kjører bil og offentlig transport er helt ræva. Da skjønner de kanskje hvorfor det ikke hjelper at vi slutter å lete etter olje og kjøre bil her i lille Norge. Prøv Bangkok eller LA i rushtiden, har sett det selv! Skal det være helt bilfritt i Oslo nå, hvor sjukt er ikke det? Jeg kjører ikke bil altså, så ikke noe bias herfra.

Ikke misforstå, det er ikke det at jeg mener vi bare skal kjøre på og være mest mulig miljøfiendtlig. Synes bare hele MDG greiene er noe møkk, vet de at du må ha olje for å smøre sykkelkjedet f.eks? Kall det gjerne boomer talk, noen ganger er det kanskje verdt å høre på det eldre folk har å si.

Helt greit at Støre blir statsminister, han er sikkert ganske korrupt han og men bedre enn Erna hvertfall. Bent Høie kommer aldri til å bli tilgitt fra min side, håndteringen av plandemien kan ikke kalles noe annet enn et svik mot yngre del av befolkningen. Hvis jeg ikke tar feil (?) så har de enda ikke økt sykehuskapasiteten, noe som sier meg at hele greiene bare er en dårlig spøk og skuespill, alt for at de rike skal bli enda rikere og få mer makt. Kall det gjerne en konspirasjonsteori, jeg kan ikke bevise at jeg har rett. Håper at jeg tar feil, vi får se hva som skjer framover.

Hadde tenkt å stemme liberalistene men ble ikke noe av, måtte plutselig på jobb i går. Bare p.g.a. meningene deres angående influensa og nedstengninger at jeg ville stemme på dem. Uenig med dem angående legalisering av alle stoffer. Usikker på hva jeg egentlig mener om innvandring, de er strenge, vanskelig tema.
Jeg tenker som så. Om vi i lille Norge ikke klarer å gå foran som et godt eksempel, hvem vil? Vi er små, og rike. La oss vise at det går ann. Bilen har egentlig vært et steg i feil retning. Byer basert på offentlig transport, funker mye bedre på de fleste måter. Vi kaster bort fantastisk mye penger på å tilrettelegge for bilen. La oss heller bruke de på andre ting.
Misforstå meg rett, noen av oss trenger bil. Sier ikke at snekker'n skal ta buss, eller at bonden skal sykle 20km til felleskjøpe for å kjøpe 100T såkorn, men jeg mener at vi burde bygge byene våre på en slik måte at Ola Normann ikke ønsker å kjøre bil til jobb, eller butikk, fordi det er lettere å gå, sykle, eller ta bussen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Lurer på om noen av de som stemmer MDG noengang har vært utenfor Norge og Vest-Europa? Alle som er medlem og stemmer på dem burde vært sendt på obligatorisk jorda rundt reise; USA, Kina, India og hele sørøst Asia er passende! Sånne steder hvor "alle" kjører bil og offentlig transport er helt ræva. Da skjønner de kanskje hvorfor det ikke hjelper at vi slutter å lete etter olje og kjøre bil her i lille Norge. Prøv Bangkok eller LA i rushtiden, har sett det selv! Skal det være helt bilfritt i Oslo nå, hvor sjukt er ikke det? Jeg kjører ikke bil altså, så ikke noe bias herfra.
Vis hele sitatet...
Dette er stråmannsangrep og hersketeknikker.

Noreg er ein av verdas største oljeeksportører. Det vil ha effekt om vi lar karbon verte liggande i bakken: det karbonet kjem ikkje ut i lufta. I tillegg vil EU neppe vere villige til å gjere seg avhengige av russisk gass, så det vil fort presse fram alternativ i EU.

Viare så er offentleg transport ikkje ræva i t.d. Kina, og alle køyrer ikkje bil i sørøst-asia... Tvert imot, så er mange land der tett befolka, og har bygd ut imponerande jernbane og kollektivtransport i byer. Viare køyrer mange moped og motorsykkel, som har langt lågare klimaavtrykk enn biler.

T.d. Kina har bygd ut verdas mest omfattande høghastigheitsjernbane.

Så du avslører ikkje inkompetansen til MDG. Du avslører eigen inkompetanse her.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Synes bare hele MDG greiene er noe møkk, vet de at du må ha olje for å smøre sykkelkjedet f.eks? Kall det gjerne boomer talk, noen ganger er det kanskje verdt å høre på det eldre folk har å si.
Vis hele sitatet...
Jøss, for ei innsikt du har!

For det første; dei mengdene petroleum som går til smørremidler er ikkje spesielt problematiske. Det vil vere bruksområder der olje fortsatt kan vere nyttige, og de facto ikkje bidra spesielt til utslepp. Men vi må slutte å brenne fossile karboner for å lage varme!

For det andre: det finst plenty ikkje-fossile alternativer for sykkelkjedet ditt. Dette er seriøst ikkje argumentasjon mot MDG; det er argumentasjon for din ignorans.

Det som er fullstendig åpenbart er at du utan grunnlag meiner svært mykje utan å ha kunnskap om det. Pandemikunnskapen din har vorte slakta framlengs og baklengs i andre tråder.
Dette argumentet med at "hvis ikke jeg gjør det så gjør noen andre det og jeg gjør det best" er ett seiglivet argument jeg håper vi får avkreftet i praksis.

For det argumentet har jeg hørt mange kriminelle unnskylde seg med.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg

Kall det gjerne boomer talk, noen ganger er det kanskje verdt å høre på det eldre folk har å si.
Vis hele sitatet...
Jeg kalte det boomer talk fordi han jeg svarte disset folk på 50+ for så å komme med klassisk gubbeprat om klima.

Du for din del bør lese innlegget til vidarlo. Det er ingen som påstår at alle oljeprodukter skal kuttes. Olje ødelegger klimaet når det brennes, i et sinnsykt omfang.
Argumentet om at andre land forurenser mer så vi trenger ikke gjøre noe er så utrolig egoistisk. Blant 195 land i verden kan 194 land bruke nøyaktig samme argumentasjon. Vi vil ikke ned i levestandard, så vi lar land som Kina, India og Thailand ta støyten istedet? Hvis det er et land i verden som har råda til å gå over til en grønnere levemåte må det jo være Norge. Det er et klassisk tilfelle av Tragedy of the commons; hvis alle handler utifra egen interesse kommer vi ikke av flekken.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Nei vel, da blir vi bare stående i synkegjørma også skjer det ingenting
Det er ikke et dårlig argument, men det holder dessverre ikke
Vis hele sitatet...
Argumentet er godt, og det holder. Det blir som at man skal stoppe hasj i Oslo ved å ta en liten småselger. Det er jo ikke sånn at brukerne som kjøpte av han bare slutter å røyke. Man går heller andre steder. Sånn er det med olje- og gassproduksjon også.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Nei vel, da blir vi bare stående i synkegjørma også skjer det ingenting
Det er ikke et dårlig argument, men det holder dessverre ikke
Vis hele sitatet...
Argumentet er godt, og det holder. Det blir som at man skal stoppe hasj i Oslo ved å ta en liten småselger. Det er jo ikke sånn at brukerne som kjøpte av han bare slutter å røyke. Man går heller andre steder. Sånn er det med olje- og gassproduksjon også. Det eneste vi (Norge) oppnår er å miste en haug av velferdsgoder. Vi er 100% avhengig av inntekt.
Sist endret av venstrehook; 15. september 2021 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Argumentet er godt, og det holder. Det blir som at man skal stoppe hasj i Oslo ved å ta en liten småselger. Det er jo ikke sånn at brukerne som kjøpte av han bare slutter å røyke. Man går heller andre steder. Sånn er det med olje- og gassproduksjon også.



Argumentet er godt, og det holder. Det blir som at man skal stoppe hasj i Oslo ved å ta en liten småselger. Det er jo ikke sånn at brukerne som kjøpte av han bare slutter å røyke. Man går heller andre steder. Sånn er det med olje- og gassproduksjon også. Det eneste vi (Norge) oppnår er å miste en haug av velferdsgoder. Vi er 100% avhengig av inntekt.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at vi nærmer oss peak olje. Altså de største, og beste feltene er alerede i produksjon, uten nevneverdig evne til å øke. Og de feltene som finnes er stortsett små/dårlig kvalitet.
Om vi i Norge kutter vil dette faktisk ha en effekt, fordi det finnes ikke så veldig mye mer. Vi går ironisk nok mot en naturlig slutt på olje.
Derfor er det både viktig, og bra at vi har infrastruktur på plass før dagen det er tom/ikke nok til alle.
Sitat av celtseus Vis innlegg
At Rødt er populært er ikke bare på freakforum. Rødt har vært et av de raskest voksende partiene de siste årene.

Rødt, Senterpartiet og SV har vokst mest prosentmessig på landsbasis og forteller oss mye om hvor misfornøyde befolkningen er med den borgerlige regjeringen som har styrt de siste åtte årene,
Vis hele sitatet...
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.

Jeg mener ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Jeg vet hvem den typiske rødt- velgeren er. Og når det er en god andel av de her så sier det sitt i mitt hode. (:
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.

Jeg mener ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Jeg vet hvem den typiske rødt- velgeren er. Og når det er en god andel av de her så sier det sitt i mitt hode. (:
Vis hele sitatet...
Du er også her, det sier nok om deg i mitt hode.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.

Jeg mener ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Jeg vet hvem den typiske rødt- velgeren er. Og når det er en god andel av de her så sier det sitt i mitt hode. (:
Vis hele sitatet...

Snaut halvparten har altså universitet eller høgskule. Det er typisk ikkje den gruppa som har dårlegast deltaking i arbeidslivet eller spesielt låg lønn. I så måte kan eg jo ta meg sjølv som døme; eg har relativt god lønn (nord for 750k), og stemmer Raudt. Personleg vil eg garantert tape på det, men eg meiner samfunnet i sum vil tene på det, og det vil gje eit betre samfunn.

Ironisk nok ser biletet litt meir ut som det du hevder for FRP sin del:


Lærepenge?

Det er greit å sjekke eigne påstander før du kjem med dei. Elles risikerer du å verte avkledd.
Sist endret av vidarlo; 15. september 2021 kl. 18:46.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Snaut halvparten har altså universitet eller høgskule. Det er typisk ikkje den gruppa som har dårlegast deltaking i arbeidslivet eller spesielt låg lønn. I så måte kan eg jo ta meg sjølv som døme; eg har relativt god lønn (nord for 750k), og stemmer Raudt. Personleg vil eg garantert tape på det, men eg meiner samfunnet i sum vil tene på det, og det vil gje eit betre samfunn.

Ironisk nok ser biletet litt meir ut som det du hevder for FRP sin del:


Lærepenge?

Det er greit å sjekke eigne påstander før du kjem med dei. Elles risikerer du å verte avkledd.
Vis hele sitatet...
Rødt er vel et parti som baserer seg på kommuistiske verdier, tanker, og ideer. Hvor mye av ideene i teorien er fin, men i praksis fungerer det ikke særlig bra, og har ikke fungert bra. Selv om rødt åpenbart ikke ville gjort norge til et ny kommunistisk stat, skulle dem ha makten. Det er det jeg sliter litt med når det gjelder rødt, det dem baserer seg på. Men jeg lytter til argumenter i mot.
Sist endret av Quakecry; 15. september 2021 kl. 19:02.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.

Jeg mener ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Jeg vet hvem den typiske rødt- velgeren er. Og når det er en god andel av de her så sier det sitt i mitt hode. (:
Vis hele sitatet...
Hvert eneste ord sier veldig mye om deg, veldig lite om de du kritiserer. At faktainnholdet er null har andre allerede påpekt.

Hvis du skal karakterisere meningsmotstandere på bakgrunn av hva de stemmer, vennligst prøv å gjøre en bedre jobb.
Sist endret av robhol; 15. september 2021 kl. 19:03.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.
Vis hele sitatet...
Jeg har venner som er psykologer, leger, arbeidsledige, lærere på barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående nivå, uføretrygdede, doktorgradsstipendiater i litteratur og medisin, mastere i sosiologi og sammenlignende politikk, lagermedarbeidere, bedriftseiere, kokker, musikere, bartendere, kunstnere,gestaltterapeuter, erfaringskonsulenter, fagforeningssekretærer, ingeniører og lastebilmekanikere som alle stemmer Rødt, og det er ikke unikt, så den fordommen din kan du tørke deg i ræven med. Å være hardtarbeidende utelukker ikke å ha empati og forståelse for andre mennesker, men å være hardtarbeidende skal heller ikke være et krav for å få lov å leve et verdig liv.

Jeg tror du vil oppdage at gitt de rette forutsetningene ønsker de fleste mennesker å være nyttige og hjelpsomme for andre, jeg vil gå så langt som å påstå at skapertrang ligger i menneskets natur, men den blir undertrykt under den globale kapitalismen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Personleg vil eg garantert tape på det, men eg meiner samfunnet i sum vil tene på det, og det vil gje eit betre samfunn.
Vis hele sitatet...
Selv om dette er en edel tanke, så er jeg ikke engang sikker på at det stemmer, eller i alle fall at forskjellen ikke ville blitt så dramatisk om man regner med fordelene du ville kunne nytt godt av. Det kunne vært interessant og sett regnestykker for dette basert på et par eksempler med diverse inntekter, bosted, sivilstatus og så videre. Jeg tror mange hadde blitt overrasket.

Ellers selvfølgelig enig med deg at høyere skatt er en liten pris å betale for å bo i et fungerende, for alle, samfunn.
Sist endret av The Great Catsby; 15. september 2021 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Selv om dette er en edel tanke, så er jeg ikke engang sikker på at det stemmer, eller i alle fall at forskjellen ikke ville blitt så dramatisk om man regner med fordelene du ville kunne nytt godt av. Det kunne vært interessant og sett regnestykker for dette basert på et par eksempler med diverse inntekter, bosted, sivilstatus og så videre. Jeg tror mange hadde blitt overrasket.
Vis hele sitatet...
Neppe på samfunnsnivå, men for min del er det åpenbart at privat helseforsikring og walled community truleg hadde vore billegare enn velferdsstaten. Men konsekvensen av det hadde vore at veldig mange andre hadde mista tilgang til dei tenestene.

For samfunnet som heilheit hadde det neppe vore positivt, og det hadde antakeleg påverka andre aspekt av livet mitt og - som det å kunne trakke trygt rundt i byn på nattestid uten å vere redd for å bli rana.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Neppe på samfunnsnivå, men for min del er det åpenbart at privat helseforsikring og walled community truleg hadde vore billegare enn velferdsstaten. .
Vis hele sitatet...
Kanskje, men jeg er neiggu ikke sikker på det engang.
Mulig det er urealistisk å sammenligne med USA, da de har et spesielt dysfunksjonelt helsevesen, men der ligger man altså på
Sitat av Kaiser Family Foundation
The average annual cost of health insurance in the USA is $7,470 [≈ Typical week-long trip for two to Hawaii] for an individual and $21,342 for a family as of July 2020
Vis hele sitatet...
I tillegg til en inntektsskatt på 29% i din inntektsgruppe.
Om man så blir sjuk og må bruke denne forsikringen, så kommer jo egenandel i tillegg, som kan være ekstremt høy beroende på forsikringspolisen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette kan kanskje virke som en avsporing, men jeg anbefaler de som ikke kjenner konseptet "egoistisk altruisme" å sjekke det ut. Kort fortalt: en egoistisk, rasjonell grunn til å være gavmild.

Vi har ofte en kulturell oppfatning av at altruisme (gavmildhet, omtanke og omsorg, osv) og egeninteresse er en slags motsetning. Eksempler der dette stemmer er trivielle å komme på, og det virker derfor som en selvfølge. Men er det det?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ellers så er det en større andel fattige, late nordmenn med psykiske problemer nå enn før som vil leve fett på bekostning av de rike.

En person som er hardtarbeidende og vil lykkes i livet stemmer neppe rødt. Men en outcaster av samfunnet som sliter vil nok stemme Rødt, av åpenbare grunner.

Jeg mener ikke at det ene er riktig og det andre er feil. Jeg vet hvem den typiske rødt- velgeren er. Og når det er en god andel av de her så sier det sitt i mitt hode. (:
Vis hele sitatet...
Hva med hardtarbeidende med god økonomi som har psykiske problemer? Kan de stemme Rødt? Eller fattige outcasts som ønsker å lykkes i livet og ikke vil leve fett på andres bekostning? Eller er dette nærmest selvmotsigelser i din verden?

Ta fordommene dine og stapp dem opp i rassen.

Her er forresten noen tall fra virkeligheten, hvis det er interessant:

En typisk Rødt-velger er en ung voksen person, høyt utdannet og med relativt høy inntekt, bosatt i en stor kommune på Østlandet og jobber i offentlig sektor.

Tall fra 2011 viser at Frp har flest velgere som går på trygd. Fra 2017 ser det ut til at Frp har nest flest velgere som ikke jobber , slått av MDG, men de har yngre velgerne og rimeligvis mange studenter. Høyre ligger også over snittet på folk som ikke har betalt arbeid. SP gjør det best i kommuner der mange går på nav.

Ikke at det at du er trygdet betyr at du er lat, eller på noen måte en dårligere person eller mindre viktig velger.
Sist endret av *pi; 15. september 2021 kl. 21:41.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Rødt er vel et parti som baserer seg på kommuistiske verdier, tanker, og ideer. Hvor mye av ideene i teorien er fin, men i praksis fungerer det ikke særlig bra, og har ikke fungert bra. Selv om rødt åpenbart ikke ville gjort norge til et ny kommunistisk stat, skulle dem ha makten. Det er det jeg sliter litt med når det gjelder rødt, det dem baserer seg på. Men jeg lytter til argumenter i mot.
Vis hele sitatet...
Sosialister*
Sitat av robhol Vis innlegg
egoistisk altruisme" å sjekke det ut. Kort fortalt: en egoistisk, rasjonell grunn til å være gavmild.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gå med på egoistisk altruisme i scenarioer som de Vidarlo skisserer, at det er i din egen interesse å kunne gå trygt på gaten, og ikke risikere å havne på gaten om man mister jobben osv.
Men egoistisk altruisme som i den objektivistiske fremstillingen til Kurzgesagt er kun millimeter fra overlagt propaganda imho. Den feiler også fullstendig i å nevne at grunnen til at vi kan leve i overflod her i Vesten er pga neo-kolonialisme.
En god kritikk av videoen; https://emmacaterine.medium.com/egoi...t-d5565abb7153
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Snaut halvparten har altså universitet eller høgskule. Det er typisk ikkje den gruppa som har dårlegast deltaking i arbeidslivet eller spesielt låg lønn. I så måte kan eg jo ta meg sjølv som døme; eg har relativt god lønn (nord for 750k), og stemmer Raudt. Personleg vil eg garantert tape på det, men eg meiner samfunnet i sum vil tene på det, og det vil gje eit betre samfunn.

Ironisk nok ser biletet litt meir ut som det du hevder for FRP sin del:


Lærepenge?

Det er greit å sjekke eigne påstander før du kjem med dei. Elles risikerer du å verte avkledd.
Vis hele sitatet...
Jeg har et par oppfølgingsspørsmål. Stemmer du hva som er best for DEG, eller stemmer du hva som er best for samfunnet? Hvis det er sistnevnte, hvorfor?

Jeg er ikke sånn superinteressert i politikk, men jeg fikk forståelsen av at ytre venstre er for de svake/fattige mens ytre høyre er for de rike/ressurssterke. Det tar jeg fra at en rik mann vil helt sikkert betale minst mulig skatter, mens en som droppa ut fra VGS vil gjerne få samfunnets goder uten å måtte gjøre så veldig mye mer.

Selvom jeg har mine personlige meninger rundt skatter og avgifter, gikk min stemme i år til AP

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Jeg har venner som er psykologer, leger, arbeidsledige, lærere på barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående nivå, uføretrygdede, doktorgradsstipendiater i litteratur og medisin, mastere i sosiologi og sammenlignende politikk, lagermedarbeidere, bedriftseiere, kokker, musikere, bartendere, kunstnere,gestaltterapeuter, erfaringskonsulenter, fagforeningssekretærer, ingeniører og lastebilmekanikere som alle stemmer Rødt, og det er ikke unikt, så den fordommen din kan du tørke deg i ræven med.
Vis hele sitatet...
Jeg tok poenget.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvert eneste ord sier veldig mye om deg, veldig lite om de du kritiserer. At faktainnholdet er null har andre allerede påpekt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har jeg mine fordommer. Jeg baserer jo de på mine bekjentskaper (arbeidsplassen, venner etc). At de ikke er representativt for hele Norge er helt greit.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hva med hardtarbeidende med god økonomi som har psykiske problemer? Kan de stemme Rødt? Eller fattige outcasts som ønsker å lykkes i livet og ikke vil leve fett på andres bekostning? Eller er dette nærmest selvmotsigelser i din verden?

Ta fordommene dine og stapp dem opp i rassen.

Her er forresten noen tall fra virkeligheten, hvis det er interessant:

En typisk Rødt-velger er en ung voksen person, høyt utdannet og med relativt høy inntekt, bosatt i en stor kommune på Østlandet og jobber i offentlig sektor.

Tall fra 2011 viser at Frp har flest velgere som går på trygd. Fra 2017 ser det ut til at Frp har nest flest velgere som ikke jobber , slått av MDG, men de har yngre velgerne og rimeligvis mange studenter. Høyre ligger også over snittet på folk som ikke har betalt arbeid. SP gjør det best i kommuner der mange går på nav.

Ikke at det at du er trygdet betyr at du er lat, eller på noen måte en dårligere person eller mindre viktig velger.
Vis hele sitatet...
På min forrige arbeidsplass var omtrent hele management rødt-velgere. Fikk de vite at du stemte samme parti ville de gi deg en fordel dersom man ønsket å klatre innad i bedriften. Som sagt. Min fordommer kommer fra miljøet jeg har vært i. Jeg har også noen knarkekompiser som ønsker sosiale goder, uten å løfte en finger.

Jeg har ikke veldig mye til overs for FrP heller. Jeg ser for meg at kjernevelgerne der er trygda tapere som har som høyeste prioritet å nekte innvandring inn til Norge, og såklart billig alkohol og tobakk (for andre rusmidler er jo såklart satan selv).

I år så tok jeg valget seriøst for første gang i livet mitt. Det ble nevnt over her hvor min stemme gikk denne gangen.
Sist endret av Superspurv; 15. september 2021 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Selvfølgelig har jeg mine fordommer. Jeg baserer jo de på mine bekjentskaper (arbeidsplassen, venner etc). At de ikke er representativt for hele Norge er helt greit.
Vis hele sitatet...
Fordommene dine mot Rødt-velgere er én ting, men du virker å ha fordommer mot fattige, trygdede og psykisk syke også. Setningen jeg siterte deg på fremstår rett og slett temmelig usympatisk.

Og bra for samfunnet eller bra for deg... Vet du hva som er bra for deg i fremtiden? Vet du om du blir arbeidsledig? Om du får en alvorlig depresjon? Om du kjører av veien og blir ufør? Om du får et mulitihandicappet barn? Om du får MS og blir pleietrengende de siste 30 årene av livet ditt? Tror du dette er ting som bare skjer med folk som er late og ikke ønsker å lykkes i livet?
"Det som er bra for oss er bra for meg"

Jeg tror vi klarer mye mer om vi alle samarbeider, en om vi skal sloss om alt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Så en TED talk med Harald Eia for lenge siden. Han snakket om noe i samme gata som folk nevner her.
Han sammenlignet Norge og USA landet der alle har like muligheter til å lykkes og de satser på "the selfmade man".

Den sosialistiske Norske velferdsmodellen kom langt bedre ut av det når det gjaldt å fostre rike folk.
Årsaken lå bla. i at vi sikrer bra skolegang og helse for alle slik veldig mange har mulighet til å nå potensialet sitt.

Kan Ropstad fortsette som partileder etter dette?
  • Snike til seg bolig.
  • Undra seg 175000kr i skatt
  • Gjøre ett av KrF `s dårligste valg noen sinne

----------------------------------------------------------------------------------
Venter i spenning nå.
Hadde mannen i gate svindlet NAV eller Skatteetaten for 175000 og fått
dekket leilighet av NAV mens man egentlig hadde en annen bolig som man leide ut
ville det ha vanket anmeldelse, kanskje også fengsel.
Sist endret av vindaloo; 17. september 2021 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg


Kan Ropstad fortsette som partileder etter dette?
  • Snike til seg bolig.
  • Undra seg 175000kr i skatt
  • Gjøre ett av KrF `s dårligste valg noen sinne

----------------------------------------------------------------------------------
Venter i spenning nå.
Hadde mannen i gate svindlet NAV eller Skatteetaten for 175000 og fått
dekket leilighet av NAV mens man egentlig hadde en annen bolig som man leide ut
ville det ha vanket anmeldelse, kanskje også fengsel.
Vis hele sitatet...
Viser seg nok snart at mor har hevet kontantstøtte for ham i alle disse årene også.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
JA FY FAEN ASS det er noe av det jævligste jeg har sett på lenge. Maken til dritt fyr.
Fortsatt folk som lever med den fengsels opplevelsen de fikk av NAV etter å ha mottatt AAP i utlandet.
Å så kan en partileder vri seg unna dette med sånne unnskyldninger han kom med nå.
Sist endret av vindaloo; 17. september 2021 kl. 12:52.
Folkevalgte burde holdes til en høyere standard en "vanlige folk". De har valgt å ta på seg en jobb hvor de skal representere folket, og gjøre det de mener er best for folk flest. Hva som er best er naturlig nok noe de er uenige om, men ingen kan si at måten noen har utnyttet system er til folks beste. Bare fordi det ikke er direkte ulovlig betyr ikke det at det er greit.