Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4999
Har ruset meg fra 19 års alder og har vært nykter nå snart 4 år (er 48). Erfarer at jeg har fått bedre livskvalitet og mer overskudd, mer stabil (har bipolar men bruker lamictal). Blir riktignok nedstemt når jeg blar på face og ser på barndomsvenner som har slått seg opp yrkesmessig og jeg merker er mye mer oppegående enn meg modenhetsmessig.
Hvor mange år bruker hjernen på å hente seg seg helt inn igjen? Eller kan den gjenvinne full funksjon igjen etter så mange år med blandingsmisbruk (hovedsakelig hasj, amf, en 5 års periode på heroin, piller)? Har så lyst til å bli den personen jeg egentlig ville vært hadde det ikke vært for knarken...
Oja, denne gamle greia. Det tar 12 dager.



Her finnes ingen fasit. Fokuser på å bli bedre.
For min del må det være en kombinasjon av å fortsette å bli bedre men også å akseptere at noe bare er som det er (blitt som det er blitt) og et jeg kansje aldri blir som A4-røkla. Ellers er det samme greie her, godt uti 40-åra og føler meg som et problembarn i samfunnet enda jeg har vært edru og rusfri i over 10 år.
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Har så lyst til å bli den personen jeg egentlig ville vært hadde det ikke vært for knarken...
Vis hele sitatet...
Alle dine erfaringer endrer hjernen din fysisk, og gjør deg til den du er. Det handler ikke bare om stoffer du inntar, men bokstavelig talt alt du opplever, på godt og vondt. Å gruble på hvem du ville ha vært dersom ditt og datt, fører ingen steder. Det finnes ikke noen fasit på hvem det egentlig var meningen du skulle være, det finnes bare den du er.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk er forskjellige i utgangspunktet, og det er vanskelig å vite hva "normalen" er på mange områder. Det du bør fokusere på er fremgangen din, ikke sammenlikning med andre.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Alle dine erfaringer endrer hjernen din fysisk, og gjør deg til den du er. Det handler ikke bare om stoffer du inntar, men bokstavelig talt alt du opplever, på godt og vondt. Å gruble på hvem du ville ha vært dersom ditt og datt, fører ingen steder. Det finnes ikke noen fasit på hvem det egentlig var meningen du skulle være, det finnes bare den du er.
Vis hele sitatet...
Erfaringer gjør deg ikke til den du er.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Erfaringer gjør deg ikke til den du er.
Vis hele sitatet...
Genetikk også, selvsagt, men alle erfaringer former deg.
Det som så fint heter arv og miljø slipper en ikke unna.
Ruser du bort ungdomsåra går man glipp av mye viktig sånn som utvikling av følelser, bygge sunne relasjoner osv osv..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Erfaringer gjør deg ikke til den du er.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du dette? Det er allment akseptert at ting du opplever former deg som person.

(Blant mange andre ting, så klart)
Sist endret av robhol; 11. august 2021 kl. 12:48.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvorfor sier du dette? Det er allment akseptert at ting du opplever former deg som person.

(Blant mange andre ting, så klart)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har erfaringer noe med væremåte, men ingen endring på hvilke personlighet man har, eller måten man tenker.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Selvfølgelig har erfaringer noe med væremåte, men ingen endring på hvilke personlighet man har, eller måten man tenker.
Vis hele sitatet...
Dette må jo være tidenes bait.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du tar ganske enkelt 100% feil. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Du tar ganske enkelt 100% feil. Jeg vet ikke hva annet jeg skal si.
Vis hele sitatet...
100% feil? Man er født med en personlighet av alle 16 personlighetene, og den kan ikke endres.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
100% feil? Man er født med en personlighet av alle 16 personlighetene, og den kan ikke endres.
Vis hele sitatet...
Nå blir vi jo ikke en internetttest selvom bokstavkjeks er trendy på tinder.

Arv og miljø

Diskusjonen er ikke enten arv (genetikk) eller miljø men andelen arv og miljø som utvikler oss til den vi er.
Kan du utdype dette med 16 personligheter?

OP: Les bøkene til Castaneda og gå turer i skogen?
Sist endret av Benway; 11. august 2021 kl. 13:28.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
100% feil? Man er født med en personlighet av alle 16 personlighetene, og den kan ikke endres.
Vis hele sitatet...
Du må ta coronavaksinen, og det fort.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
100% feil? Man er født med en personlighet av alle 16 personlighetene, og den kan ikke endres.
Vis hele sitatet...
Personlighet er formet av både genetikk og erfaringer som vi opplever. Det er en grunn til at f.eks PTSD eller narkotika kan være med på og forandre hvordan noen oppfører seg i det LANGE løpet. Det er bare og beynnne og søke opp, er mye og finne på google.

Et eksempel jeg kan ta fra meg selv er at vonde erfaringer fra da jeg var barn/ungdom, der jeg følte meg redd og ute av kontroll + mye mer. De opplevelsene har såttet seg i kroppen og gjorde sånn at jeg i en periode brukte mye vold for og føle meg tøff og i kontroll istede for liten, svak og redd. Uansett om de triggerne for vold var for andre uforståelig. Så jeg fikk en "tøffing" attitude pga vanskeliger opplevelser. Nå har jeg hatt mange gode opplevelser, fått jobbet gjennom ting og begynt å forstå mere av meg selv. Det har gjort sånn at jeg nå har en veldig annerledes personlighet.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Bigman Mikkemus Vis innlegg
Personlighet er formet av både genetikk og erfaringer som vi opplever. Det er en grunn til at f.eks PTSD eller narkotika kan være med på og forandre hvordan noen oppfører seg i det LANGE løpet. Det er bare og beynnne og søke opp, er mye og finne på google.

Et eksempel jeg kan ta fra meg selv er at vonde erfaringer fra da jeg var barn/ungdom, der jeg følte meg redd og ute av kontroll + mye mer. De opplevelsene har såttet seg i kroppen og gjorde sånn at jeg i en periode brukte mye vold for og føle meg tøff og i kontroll istede for liten, svak og redd. Uansett om de triggerne for vold var for andre uforståelig. Så jeg fikk en "tøffing" attitude pga vanskeliger opplevelser. Nå har jeg hatt mange gode opplevelser, fått jobbet gjennom ting og begynt å forstå mere av meg selv. Det har gjort sånn at jeg nå har en veldig annerledes personlighet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig føler du deg anderleds etter gode opplevelser og vonde opplevelser. Men du har Fortsatt samme svakheter og samme måte å tenke.

Sitat av Benway Vis innlegg
Kan du utdype dette med 16 personligheter?

OP: Les bøkene til Castaneda og gå turer i skogen?
Vis hele sitatet...
https://www.16personalities.com/no/personlighetstyper


Der har du liste over alle personlighetene, du kan også ta en personlighetstest.


Jeg for eksempel har personligheten ENTP-A, (debattant).
Sist endret av hasjkake; 11. august 2021 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
7,6 milliarder mennesker, 16 personligheter


Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jeg for eksempel har personligheten ENTP-A, (debattant).
Vis hele sitatet...
Sitat av hasjkake Vis innlegg


Der har du liste over alle personlighetene, du kan også ta en personlighetstest.


Jeg for eksempel har personligheten ENTP-A, (debattant).
Vis hele sitatet...
Hvem definerte de 16 personlighetene, og er det en objektiv definisjon? Og hva om man ikke "passer" til noen av de?

Jeg ble Logistiker ISTJ-a
Sist endret av Superspurv; 11. august 2021 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
MBTI er allerede veldig nærme rent pseudovitenskapelig møl, så jeg ville ikke satset på å basere noe av standpunktene mine på det.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvem definerte de 16 personlighetene, og er det en objektiv definisjon? Og hva om man ikke "passer" til noen av de?
Vis hele sitatet...
Jeg har studert mange mennesker sin oppførsel osv, kjenner alltid dem igjen på den listen.

Du har jo multippel personlighetsforstyrrelse og antisosial personlighetsforstyrrelse som kan være årsaken til en ikke passer inn til noen av de?
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jeg har studert mange mennesker sin oppførsel osv, kjenner alltid dem igjen på den listen.

Du har jo multippel personlighetsforstyrrelse og antisosial personlighetsforstyrrelse som kan være årsaken til en ikke passer inn til noen av de?
Vis hele sitatet...
Så du er en så god menneskekjenner at du klarer å kategorisere mennesker du møter innad i 16 grupperinger? Jeg tar ikke agnet her altså

(Ville de i så fall vært enige i din faglige vurdering?)
Sist endret av Bl1zzarD; 11. august 2021 kl. 14:32.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jeg har studert mange mennesker sin oppførsel osv, kjenner alltid dem igjen på den listen.

Du har jo multippel personlighetsforstyrrelse og antisosial personlighetsforstyrrelse som kan være årsaken til en ikke passer inn til noen av de?
Vis hele sitatet...
Gi deg mens leken er god, dette er flaut.
Jeg har hengt meg litt opp i noe fagstoff jeg leste engang (husker ikke ref) hvor det var hevdet at rus bremser den psykologiske modningen, selvfølgelig avhengig av hvor tidlig en begynte å ruse seg. Jeg erfarer jo at folk som har levd straight hele veien har både mer ro, er bedre i kontakt med sin "indre kjerne" hvis en kan kalle det det. Samt at de virker mer ansvarsbevisst og ryddigere i hodene sine. Iallefall mine barnomsvenner som ikke ble rusavhengige. Uansett jeg ønsker å bli A4, eller tilnærma A4 i den forstand. Mulig "tiden leger alle sår" selv om en psykolog jeg var i kontakt med var uenig og mente tiden heller " plastret sårene". Får vel bare fortsette med rusavhold, gå på jobb og være pliktoppfyllende, spise sunt og trene og håpe ting faller mer på plass innvendig med tia
Høna eller egget, kausalitet kasualitet. Kanskje vennene som ble rusfrie i utgangspunktet var ryddigere i hodet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Høna eller egget, kausalitet kasualitet. Kanskje vennene som ble rusfrie i utgangspunktet var ryddigere i hodet.
Vis hele sitatet...
I så fall så bidrar du jo ikke med å ruse bort et allerede uryddig hode…
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er lett å tenke sånn om andre at de forverrer en dårlig situasjon, men man bør nok ha kjennskap til hva slags foreldre, skolegang og oppvekst folk har hatt.
Mitt hode var ryddig, jeg var høyst oppegående med gode relasjoner til andre, goe foreldre og alle forutsetninger for å skape meg et godt liv. Men var nysgjerrig og begynte med blås, deretter piller og speed og ja, den vanlige leksa der. Får vel bare tenke en har vært heldig fordi en begynte så seint som 19 åring. Er vel mer å nøste opp i om en begynte som 11 åring
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er nettopp det. Og alvoret er når en kombinert svikt blir utelukkende sett på som kognitiv nedsettelse fra rusbruk , for da normaliseres fordommer og enkel reduktiv analyse - til medmenneskets ulempe. Som i siste instans vil kunne ramme en selv, direkte eller indirekte. En sirkel av dumhet / smerte
Sist endret av meaculpaUIO; 11. august 2021 kl. 16:29.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jeg har studert mange mennesker sin oppførsel osv, kjenner alltid dem igjen på den listen
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig gjør du det, du har jo bare 16 kategorier å velge mellom. Hadde teorien hatt 15 eller 20 kategorier hadde du fått samme resultat.

Det meste innen biologi eksisterer på et spektrum, at noe så komplekst som personlighet skulle fordele seg på 16 distinkte grupper er ren fantasi. Men at det kan være praktisk å bruke slike kategorier i en del tilfeller tror jeg så gjerne.
Sitat av hasjkake Vis innlegg

Du har jo multippel personlighetsforstyrrelse og antisosial personlighetsforstyrrelse som kan være årsaken til en ikke passer inn til noen av de?
Vis hele sitatet...
Passer vel inn i alle 16 da, sikkert?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hasjkake Vis innlegg
https://www.16personalities.com/no/personlighetstyper


Der har du liste over alle personlighetene, du kan også ta en personlighetstest.


Jeg for eksempel har personligheten ENTP-A, (debattant).
Vis hele sitatet...
Briggs-Meyer personlighetstester annerkjennes ikke av noe akademisk entitet det er rent markedsføringspiss som visse hippe "teambuildere" "coacher" og lignende slangeoljeselgere prakker på diverse intetanende folk og firmaer.

Jeg har selv gått igjennom slike tester utført av et byrå som jobben hyrte inn og hele dritten er totalt humbug for å sette folk i en slags bås som de bygger videre på i diverse kursing. Par år senere så er alt dette pakket ned i en skuff og er i grunn totalt verdiløst.

Et av de kritiske argumentene mot testen er konsistensen:
The test-retest reliability of the MBTI tends to be low. Large numbers of people (between 39% and 76% of respondents) obtain different type classifications when retaking the indicator after only five weeks.
Vis hele sitatet...
så mellom 39 og 76% av folk som tar den får helt andre resultater den andre gangen de tar testen.

Som nevnt så er ikke personlighet noe som kan kategoriseres så enkelt som det her, som Fulmen sier så er egenskaper en del av et spektrum, Jung prøvde det selv med arketypene sine og selv om man kan dra kjensel på noen av egenskapene så vil det aldri kunne forklare en person.
Sist endret av Dodecha; 11. august 2021 kl. 18:05.
Sitat av Dough Vis innlegg
I så fall så bidrar du jo ikke med å ruse bort et allerede uryddig hode…
Vis hele sitatet...
Nei, og det veit vi. Det var heller ikke poenget. Poenget er at kanskje de blei rusfrie fordi de var ryddige nok i nøtta til å innse ting, reflektere, ta et steg tilbake og stoppe.

Men denne greia di om at det finnes 16 personligheter og at man IKKE kan forandre personlighet av erfaringer er jo så langt ifra virkeligheten du kommer. Folk generelt liker at ting er enkelt for da er det også enklere å forholde seg til, men blir det riktig å putte folk i en av 16 båser rimelig kjapt fordi du er så proff til å sortere folk? Jeg blir fort litt oppgitt over at folk forsøker hardt å ha et forenklet verdensbilde, for det gjør at de ikke ser nyanser, blir dømmende og ikke minst takler virkeligheten dårligere og oppfører seg dårligere enn de ville om de bare kunne akseptert at verden er FULL av nyanser og selv om noen er omtrent like så er de langt ifra like. Si at jeg f.eks har en utadvendt og imøtekommende personlighet, men opplever masse forferdelig og blir et nervevrak, så skyldes jo det negative erfaringer, som igjen fører til negative tanker, og de tankene vil jo kunne bli et mønster og en ond sirkel som gjør at jeg til slutt virker deprimert og usikker. I det lange løpet så kan det forandre personligheten din rimelig kjapt. Hvis ikke oppførsel, kroppsspråk, tanker, forventninger og hvordan man samhandler med andre er en del av personligheten, hva er da personlighet lurer nå jeg på?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nei, og det veit vi. Det var heller ikke poenget. Poenget er at kanskje de blei rusfrie fordi de var ryddige nok i nøtta til å innse ting, reflektere, ta et steg tilbake og stoppe.
Vis hele sitatet...
Ja jeg kløna det til der med å prøve meg på et annet poeng..

Men denne greia di om at det finnes 16 personligheter og at man IKKE kan forandre personlighet av erfaringer er jo så langt ifra virkeligheten du kommer.
Vis hele sitatet...
Antar det var tilfeldig med å blande inn TS med sitatet mitt i "greia di" her. Jeg har ingenting med å forfekte disse x personligheter.
Sitat av Dough Vis innlegg
Antar det var tilfeldig med å blande inn TS med sitatet mitt i "greia di" her. Jeg har ingenting med å forfekte disse x personligheter.
Vis hele sitatet...
Ja, fikk blanda litt. Den andre delen er jo til vår alles kjære hasjkake
Sist endret av knert1; 11. august 2021 kl. 23:21.
Lett for meg å si, men ville startet med å finne ut hva jeg personlig ønsker å oppnå, deretter lage en plan for å gjennomføre den. Ikke bare en idé eller tanke, men en faktisk plan.

Hvordan helse vil du ha?

Hva slags mental helse vil du ha?

Hva slags livssitasjon vil du ha?

Hvordan skal arbeidssitasjonen se ut?

Hvor mye penger vil du ha?

Hva slags fysiske eiendeler vil du ha?

Hvilke steder vil du reise og hvilke opplevelser vil du ha?

Hva slags venner og omgangskrets vil du ha?

---

Det er jo viktig å være realstisk så man ikke blir demotivert, men jeg var "litt på kjøret" ifht partydop og kastet bort penger på alt mulig dritt en kan tenke seg, til å nå drive min egne bedrift og være over komfortabel økonomisk, på god vei til bedre form og utseende via kosthold og trening etc..

Er ganske mye yngre enn deg, men vil tro du fortsatt har mange gode år på deg til å ta tak i livet.

Hva du leser, ser på av underholdning, hvem du omgås med og hvem du tar "råd fra" har ekstrem påvirkning på hva slags valg du tar i livet. Til syvende og sist handler det om å ta gode avgjørelser for seg selv.
Den lista kan nok være grei å reflektere litt over Er nok vanskelig å være helt spesifikk da livet og framtia jo rommer mange variabler og uforutsigbarhet. Kan vel også tenke at siden man har levd på skråplanet og på sidelinja av A4-livet har en jo en livserfaring slett ikke alle besitter. Det kan vel også være en god ting per se. Men forhåpningsfullt at jeg tross alt, så langt etter ca 3,5 år nykter idag opplever langt bedre livskvalitet enn før. Og det er jo endel av spenningen med å leve at vi ikkje kjenner framtia
Stå på, dette fikser du. Livet ditt har knapt nok begynt, en liten omvei i starten er ikke verdens undergang.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Erfarer at jeg har fått bedre livskvalitet og mer overskudd, mer stabil (har bipolar men bruker lamictal).
Vis hele sitatet...
Flott at du har klart å slutte å ruse deg.
Hvordan opplever du Lamictal? Bruker det selv, men for epilepsi.
Syns selv det hadde litt effekt med tanke på humør og dermed også overskudd og tiltakslyst,
men det er kanskje bare "magien i en pille ?"
Lamictal åpnet en ny verden av stabilitet. Plutselig forsto jeg hvordan folk uten bipolar føler seg. Depresjon er iallefall en saga blott. Blir motivert av medisinen samt aktivert/stimulert, så jeg må helst ta andredosen mange timer før jeg legger meg ellers er det vanskelig å sovne. Lamictal virker på glutamat og aspartat og senker GABA-konsentrasjonen i hjernen. Sånn sett er den jo et motstykke til fex benzo som binder seg til GABA. Mulig det er derfor den kjennes som en upper. Har prøvd de fleste bipolar-meds som er. Lithium, orfiril, risperdal, lykkepiller (en katastrofe for min diagnose, blir manisk tvert) og høye doser seroquel. Glad jeg tilslutt fant lamictal som er som hånd i hanske for mitt vedkommende. Ganske euforisk på opptrapping men stabilisert seg nå
Sitat av hasjkake Vis innlegg
100% feil? Man er født med en personlighet av alle 16 personlighetene, og den kan ikke endres.
Vis hele sitatet...
javel? Er folk født med personlighetsforstyrrelser også da?
BRAND ∞ STRONG
Spørsmålet blir hva det er som utgjør personlighet.
Har snakket med en spesialist i psykiatri som mente personligheten
mer eller mindre var hugget i stein i 3års alderen.

Men det er jo utvilsomt masse man kan forandre og tilegne seg av egenskaper etter det.
Så hva eksakt er det som regnes som ens personlighet?
Iallefall ikke 16 personligheter samtidig. Da er en schizo
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
javel? Er folk født med personlighetsforstyrrelser også da?
Vis hele sitatet...
Nei, de kommer etter hvert. Maks uheldig er du hvis du er født med seksten ulike personliheter, hvorav hver av dem utvikler sin egen personlighetsforstyrrelse. Da begynner det å bli interessant. Lurer på hvordan Myer briggs hadde håndtert det?

Sitat av Castaneda Vis innlegg
Iallefall ikke 16 personligheter samtidig. Da er en schizo
Vis hele sitatet...
Strengt tatt DID, men ok.
Sist endret av *pi; 12. august 2021 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, de kommer etter hvert. Maks uheldig er du hvis du er født med seksten ulike personliheter, hvorav hver av dem utvikler sin egen personlighetsforstyrrelse. Da begynner det å bli interessant. Lurer på hvordan Myer briggs hadde håndtert det?
Vis hele sitatet...
16 personligheter, der hver personlighet igjen har 16 personligheter, osv. Hadde blitt lite tid til overs gitt.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
16 personligheter, der hver personlighet igjen har 16 personligheter, osv. Hadde blitt lite tid til overs gitt.
Vis hele sitatet...
Hvem trenger venner, liksom.
BRAND ∞ STRONG
Glass M. Night Shyamalan
"Security guard David Dunn uses his supernatural abilities to track Kevin Wendell Crumb,
a disturbed man who has twenty-four personalities."
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, de kommer etter hvert. Maks uheldig er du hvis du er født med seksten ulike personliheter, hvorav hver av dem utvikler sin egen personlighetsforstyrrelse. Da begynner det å bli interessant. Lurer på hvordan Myer briggs hadde håndtert det?


Strengt tatt DID, men ok.
Vis hele sitatet...

jepp, my point exactly. Om man er "født" med sin personlighet, så kunne man jo heller ikke ha utviklet personlighetsforstyrrelser. Og slik jeg ser det så kunne man jo heller ikke blitt voksen heller? Det å være voksen ser jeg også på som noe som kan attributeres til personlighet. Men man kan vel kanskje være litt uenig der alt ettersom. Det spørs hvilken personlighetsmodell man bruker. Jeg har brukt diverse personlighetsmodeller som jeg selv har tenkt ut for å tolke meg selv og andre.
Sist endret av Deagleflyndre; 12. august 2021 kl. 20:48.
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Det spørs hvilken personlighetsmodell man bruker.
Vis hele sitatet...
Trekkteori er mer vitenskaplig belagt enn typeteorier som Myer briggs. Den er notorisk ureliabel og generelt ubrukelig til noe annet enn underholdning. Meg bekjent er femfaktormodellen den mest anerkjente teorien om personlighet, med tester med god reliabilitet og prediksjonsevne. Validiteten er det litt verre med, da det selvsagt kommer an på hvordan man skal definere personlighet. Temperament og sånn er én ting, men når man begynner med begreper som identitet og selv så blir det ganske diffust og vanskelig å observere. Jeg ser også for meg at det er vanskelig å tenke på /snakke om personlighet uavhengig av kulturell kontekst.

Når det gjelder personlighetsforstyrrelser så er det visstnok også en trend mot å kutte ned på antallet differensierte diagnoser der, og heller operere med grader av personlighetsforstyrrelse og en individuell profil med ulike trekk. Mener kun borderline fortsatt er en egen diagnose i ICD11, litt usikker.

Uansett, selv om gener åpenbart er viktig, er det aldri enten gener eller miljø, det er alltid gener i miljø. Ett og samme gen kan gi radikalt ulik adferdstendens alt etter miljøet det kommer til uttrykk i. Så jo, miljø spiller avgjort en stor rolle i hvem du er, hvordan du oppfatter deg selv og hvordan du tenderer til å føle, tenke og handle. Det er ingen ekte, egentlig deg, slik du var ment å være fra fødselen av, og så er miljøet enten støttende for å bli deg, eller ødeleggende. Det er uendelig mange muligheter og du realiserer en av dem. Kanskje du TS har valgt dumt så langt, men du har sikkert lært noe av det også, og du kan begynne å gi hjernen din andre erfaringer å formes av fra nå av.