Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2625
Hei freaks

Jeg trenger noen innspill på hvilken måte er best for jording av kabinettet før jeg setter sammen ny PC'n.
Noen bruker kun kabinettet uten form for tilkobling, mens andre installerer PSU i kabinettet først, for så å koble den i en jordet stikkontakt (PSU er alltid av).
Jeg mener sistnevte er riktig måte å gjøre det på, men det hadde vært kjekt å høre hva dere tenker før jeg setter sammen min første PC.
Det eneste som er viktig, er at du har samme jordingspotensial som kabinettet.
Trenger ikke å ha samme potensial som strømnettet.
slik jeg ble anbefalt av fattern var og sette i PSU først og plugge den i en jordet strømkontakt, derreter tar du et antistatisk bånd og kobler til deg og kabinettet. Et antistatisk bånd kan lages av en kobbertråd du fester i kabinettet og hånden din. Prøv og finn en plass på kabinettet som ikke er lakkert.

Dette er bare hvis du er paranoid, men better safe than sorry.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det eneste som er viktig, er at du har samme jordingspotensial som kabinettet.
Trenger ikke å ha samme potensial som strømnettet.
Vis hele sitatet...
Så kabinettet/metall lader meg ut uansett hvor kabinettet er lokalisert, dvs på gulv, oppå et bord, oppå en pappboks?

Edit: Quote
Sist endret av PainOfSalvation; 4. desember 2013 kl. 13:09.
Sitat av PainOfSalvation Vis innlegg
Så kabinettet/metall lader meg ut uansett hvor kabinettet er lokalisert, dvs på gulv, oppå et bord, oppå en pappboks?

Edit: Quote
Vis hele sitatet...
Ikke helt, du bare jevner ut ladningen på en måte. slik at du får 50% av ladningen i kabinettet og 50% i deg, på den måten vill ikke ladningen gå over til deg fordi det er allerede en ladning der.
Kan hende jeg forklarte det lit klumsete men håper du skjønner.

Her er en video om hvordan du bygger en PC, i starten går han gjennom det med anti statisk greie. Håper det er til hjelp
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
slik jeg ble anbefalt av fattern var og sette i PSU først og plugge den i en jordet strømkontakt, derreter tar du et antistatisk bånd og kobler til deg og kabinettet. Et antistatisk bånd kan lages av en kobbertråd du fester i kabinettet og hånden din. Prøv og finn en plass på kabinettet som ikke er lakkert.

Dette er bare hvis du er paranoid, men better safe than sorry.
Vis hele sitatet...
Dette virker, for meg, som den rette måten, siden kabinettet får en dedikert vei til grunnbakken.
Som jeg sa: Poenget er ikke å ha samme jordingspotensial som huset ditt.

Poenget er at du og kabinettet har samme jordingspotensial. Dette oppnår du ved å berøre kabinettet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som jeg sa: Poenget er ikke å ha samme jordingspotensial som huset ditt.

Poenget er at du og kabinettet har samme jordingspotensial. Dette oppnår du ved å berøre kabinettet.
Vis hele sitatet...
Men hvis det stålskuff sier er riktig (50% / 50%), så vil jeg jo fortsatt ha noen volt i meg når jeg skal ta ut moderbrettet fra esken den kom med, right? Vil ikke den statiske strømmen gå rett i moderbrettet?
Moderbrettet? Er det hovedkortet du sikter til?
Poenget er at alle delene skal ha samme spenningspotensiale slik at denne spenningen ikke lades ut som et støt. Det får du ved å ikke være ladet i utgangspunktet og koble delene sammen. Det er ikke noe poeng å koble seg til jording i stikkontakter eller lignende.

Sitat av PainOfSalvation Vis innlegg
Dette virker, for meg, som den rette måten, siden kabinettet får en dedikert vei til grunnbakken.
Vis hele sitatet...
Å skru pc med strømmen tilkoblet er mye mer risky enn å ikke bruke noen form for antistatisk sikring, så det anbefaler jeg absolutt ikke.
Vær veldig forsiktig med å tukle med tilkoblede elektriske dubeditter når du er koblet direkte til jord via et antistatisk armbånd.
Sitat av Mith Vis innlegg
Moderbrettet? Er det hovedkortet du sikter til?
Poenget er at alle delene skal ha samme spenningspotensiale slik at denne spenningen ikke lades ut som et støt. Det får du ved å ikke være ladet i utgangspunktet og koble delene sammen. Det er ikke noe poeng å koble seg til jording i stikkontakter eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jepp, mener hovedkortet, moderbrett er vel en litt mer direkte oversettelse
Tror jeg skjønner, det går alltid litt strøm mellom meg og et komponent jeg tar i (er vel derfor det kalles Strøm), men når spenningspotensiale er skeivt, da øker sjangsen for et støt.
Det går ikke alltid strøm mellom deg og komponenten, hvis du ikke tar i noe som faktisk leder strøm. Støt er nettopp en rask utladning av statisk elektrisitet fra deg og over til noe annet og for at det i hele tatt skal være mulig så må det være forskjellig spenningspotensiale, så hvis spenningspotensialet er likt så vil det ikke gå strøm den veien.
Altså tar du først og sørger for at du er så utladet som mulig, ved å feks. ta på en vannkran, varmeovn, armatur eller noe annet som er koblet til jord, og så jorder du deg selv til kabinettet. Da er du good to go.
Sist endret av Mith; 4. desember 2013 kl. 14:02.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Vær veldig forsiktig med å tukle med tilkoblede elektriske dubeditter når du er koblet direkte til jord via et antistatisk armbånd.
Vis hele sitatet...
Dæven, har ikke vurdert denne faren. Livsreddene innspill

Sitat av Mith Vis innlegg
Det går ikke alltid strøm mellom deg og komponenten, hvis du ikke tar i noe som faktisk leder strøm. Støt er nettopp en rask utladning av statisk elektrisitet fra deg og over til noe annet og for at det i hele tatt skal være mulig så må det være forskjellig spenningspotensiale, så hvis spenningspotensialet er likt så vil det ikke gå strøm den veien.
Altså tar du først og sørger for at du er så utladet som mulig, ved å feks. ta på en vannkran, varmeovn, armatur eller noe annet som er koblet til jord, og så jorder du deg selv til kabinettet. Da er du good to go.
Vis hele sitatet...
Allright, kjører denne metoden.


Takk for innspillene folkens, ekstremt hjelpsomt for en nybegynner
Sist endret av PainOfSalvation; 4. desember 2013 kl. 14:08. Grunn: typo