Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7053
Hallo jeg veit ikke om dette er rett plass men jeg bor ganske nært der toget kjører forbi og jeg tenkte å gå innenfor gjerdet for komme meg raskt hjemm istede for å gå rundt, er dette lovlig? å gå vedsiden av togskinene? (10m ifra sporet)
Fengsel eller bot fra minst 10K
Vet ikke helt om det er ulovig, men da jeg gikk ved togskinnene her ved togstasjonen var det en hysterisk gammel knark som banket febrilsk på ruta og vifta meg bort derifra!
Seriøst? Er det så strengt? :O
Nei. Det er det ikke... Troll.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Fengsel eller bot fra minst 10K
Vis hele sitatet...
Har du kilder?
Regner med at det var en dårligspøk fra Bunny, eller så er norge mongo.
Sist endret av KjemikalieX; 11. desember 2012 kl. 13:15.
Har bodd rett ved toglinja selv, og den ene gangen jeg ble tatt for å gå over togskinnene fikk jeg beskjed om at det venta en bot på 2,5K om jeg ble tatt for å gå der igjen.

Så jeg vil tro det kommer litt an på hvem du snakker med egentlig
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Har bodd rett ved toglinja selv, og den ene gangen jeg ble tatt for å gå over togskinnene fikk jeg beskjed om at det venta en bot på 2,5K om jeg ble tatt for å gå der igjen.

Så jeg vil tro det kommer litt an på hvem du snakker med egentlig
Vis hele sitatet...
Åssen ble du tatt? :P er bare snakk om 1-2 minutter jeg går vedsiden av togskinnene :P istedet for å bruke 10min rundt
er 1440m å gå rundt, 550m å gå vedsiden av togskinnene
Sist endret av Pyromannn; 11. desember 2012 kl. 13:18.
Regner med at du får advarsel først, og er vell sjeldent politiet patrulerer toglinjene
Å ferdes i eller ved jernbanelinja er ufatterlig dumt, de minuttene du sparer kan fort bli de siste minuttene dine. Det virker som om den vanlige mann i gata ikke fatter hvor mye som kan gå galt. Hvirfor tror du gjerdet er der? Det jævligste som kan skje er at du får et tog i bakhuet. Du kan ha maks uflak, og gå under kjøreledningen i det den faller ned, av ulike årsaker gjør den det fra tid til annen, 16 000 volt. Lokfører kan se deg, bli skremt, hive inn nødbrems og evt spore av.

Til å begynne med er du sikkert forsiktig, men ettersom å snike seg innafor etterhvert blir rutine for deg så senker du guarden, rusler der i beruset tilstand osv..så går det galt. Tenk deg om.

Og ja, det er forbudt. Du kan få reaksjoner fra politiet. Blir det meldt i fra om personer i spor, så stoppes togtrafikken og søk blir gjennomført. Er det så viktig at du kommer hjem noen minutter seinere, mot at 100 talls mennesker, kanskje tusner blir forsinket? Forsinkelser på jernbanen har store ringvirkniger.
Det er selvfølgelig strengt forbudt å ferdes langs jernbanelinja og du kan regne med at alle som ser deg kommer til å melde fra om det. Dette er også en typisk sak politiet liker å ta tak i fordi det er utrulig viktig at folk ikke oppholder seg i nærheten av sporet og derfor kan du nok vente deg mer enn en liten smekk på lanken. I tillegg stoppes nok togtrafikken i området til de er sikre på at sporet er klart.
Sist endret av Mith; 11. desember 2012 kl. 13:33.
Okay. Da får jeg vel gå rundt :/
Takk for svar
http://www.lovdata.no/all/hl-19930611-100.html

Relevante paragrafer:
§9b: det er forbudt å bevege seg på jernbaneområder som ikke er beregnet for publikum.
§22: straff er normalt bøter
Jeg ble arrestert og kastet i fyllearresten, og så kjørt til psykiatrisk (de trodde jeg skulle ta livet) for å gå over en jernbanebru, jeg gikk heller ikke VED siden av skinnene, men PÅ.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg ble arrestert og kastet i fyllearresten, og så kjørt til psykiatrisk (de trodde jeg skulle ta livet) for å gå over en jernbanebru, jeg gikk heller ikke VED siden av skinnene, men PÅ.
Vis hele sitatet...
Wow.. Hadde du hatt noe relatert tidligerer eller er de så paranoide?
Å bli fersket i å gå _på_ sporet kan vel sammenlignes med å bli funnet med hagla i munnen eller på en stol med løkka rundt halsen, så å anta at man har selvmordstanker er ikke helt på viddene.
På hjemstedet mitt var det helt vanlig å ta en snarvei til barneskolen ved å gå langs et jernbanespor. Det var stort sett kun i bruk visse perioder om sommeren. Men vi brukte det som skolevei både sommer og vinter.

Vi kalte det "å gå linja". Og noen ble faktisk stoppet av et servicetog som av og til kjørte der, og noen måtte gå ut i grøfta når det kom tog.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er selvfølgelig strengt forbudt å ferdes langs jernbanelinja og du kan regne med at alle som ser deg kommer til å melde fra om det. Dette er også en typisk sak politiet liker å ta tak i fordi det er utrulig viktig at folk ikke oppholder seg i nærheten av sporet og derfor kan du nok vente deg mer enn en liten smekk på lanken. I tillegg stoppes nok togtrafikken i området til de er sikre på at sporet er klart.
Vis hele sitatet...
Du veit du er i Norge når det er strengt forbudt, og anses som en selvfølgelighet, at man skal straffes for å selv velge å løpe en minimal risiko for at noe fælt skal skje...

.. er jo ikke akkurat så vanskelig å hoppe ned i grøfta når du hører toget komme.
Sist endret av DumDiDum; 11. desember 2012 kl. 14:26.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du veit du er i Norge når det er strengt forbudt, og anses som en selvfølgelighet, at man skal straffes for å selv velge å løpe en minimal risiko for at noe fælt skal skje...

.. er jo ikke akkurat så vanskelig å hoppe ned i grøfta når du hører toget komme.
Vis hele sitatet...
Du straffes fordi du utsetter både deg selv og andre for fare, samtidig som bryter deg inn på forbudt område og forsinker både gods og folk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du veit du er i Norge når det er strengt forbudt, og anses som en selvfølgelighet, at man skal straffes for å selv velge å løpe en minimal risiko for at noe fælt skal skje...
Vis hele sitatet...
Uhm.

Eg har tatt tog i Nederland, Sveits, Tyskland, Stor-Brittania, og Belgia. I alle dei landa er det strengt forbudt å ferdast nær sporet, og eg vil bli forundra om det ikkje er likt i samtlige europeiske land - og forsåvidt alle rimelig industrialiserte land.

Å gå i sporet er idioti. Om det er hurtigtog som kjem i 250km/h er det 70 meter i sekundet. 700 meter er 10 sekunder. Kor godt hørsel har du? Og kva er reaksjonstida di?

Nei, et absolutt forbud mot å ferdast i sporet er faktisk fornuftig. Også fordi påkjørsel går ikkje bare utover deg - det koster samfunnet relativt mykje i form av stans i togtrafikk, etterforskning, psykiske skader for lokfører etc.

Skal du ta sjølvmord kan du ta såpass hensyn at du gjer det på ein måte som skaper minst mogeleg skader for andre.
Sist endret av vidarlo; 11. desember 2012 kl. 14:45.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Wow.. Hadde du hatt noe relatert tidligerer eller er de så paranoide?
Vis hele sitatet...
For å si det slik, der jeg bodde tidligere, kjente alle ambulanse- og politifolk meg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du veit du er i Norge når det er strengt forbudt, og anses som en selvfølgelighet, at man skal straffes for å selv velge å løpe en minimal risiko for at noe fælt skal skje...

.. er jo ikke akkurat så vanskelig å hoppe ned i grøfta når du hører toget komme.
Vis hele sitatet...
Neste gang du tar tog på vinteren, så syns jeg du skal gå godt inn på plattformen og stille deg med ryggen til. Det rr ikke mye snø som skal til før toget er tilnærmet lydløst.

Jeg står også fortsatt på det jeg skrev tidligere. Når det å gå langs linja blir rutine så blir mann uoppmerksom. F.eks musikk på øra, skravler med sidemann osv. Dumt dumt.

At man blir sett på som suicidal når man ferdes i/ved linja, sier vel kanskje noe om risikoen? Det er ikke noe noen artigperer fant på i lunchen for morro skyld. Statestikken over død / overlevende i møte med tog heller ikke i den overlevendes favør..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uhm.
Å gå i sporet er idioti. Om det er hurtigtog som kjem i 250km/h.
Vis hele sitatet...
btw: Snakked med noen ifra nsb og dem sa at skinnene i norge er i ikke laget for å kjøre i 250km/h, togene holder vanligvis en fart på under 120km/h
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
btw: Snakked med noen ifra nsb og dem sa at skinnene i norge er i ikke laget for å kjøre i 250km/h, togene holder vanligvis en fart på under 120km/h
Vis hele sitatet...
Ok, da er det 'bare' 33m/s, eller et halvminutt på ein kilometer. Det skal ikkje veldig mykje uoppmerksomheit til før det går katastrofalt galt.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
btw: Snakked med noen ifra nsb og dem sa at skinnene i norge er i ikke laget for å kjøre i 250km/h, togene holder vanligvis en fart på under 120km/h
Vis hele sitatet...
En lokfører jeg kjente, som døde i 2004, sa at de pleide å kjøre i 160 km/t på mange steder. 180 km/t er det samme som 50 m/s, altså toget går 50 m på ett sekund. Han sa også at det går en 10-15 sekunder, fra han aktiverer brems, til bremsene virker. Dette er for å hindre at toget sprer av, noe det kan gjøre under sterk oppbremsing.
Og jeg syns det hadde vært rart, om de kjører saktere nå,
Så det eneste tiltak en lokfører kan gjøre ved person i/ved skinna, er å tute og sette på vindusviskere.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så det eneste tiltak en lokfører kan gjøre ved person i/ved skinna, er å tute og sette på vindusviskere.
Vis hele sitatet...
Darwin slår jo til støtt og stadig for å fjerne dumme mennsker, det kjipe er for de stakkars førerne som bare kan se på at de kjører over personene.
Når jeg gikk på ungdomsskolen gikk jeg nesten hver dag over jernbanen, gjerdet var ødelagt og enkelt å komme over. Det var en ettspors "bane" og det gikk sjeldent tog over der.

Har aldri kommet i trøbbel av det.

ER såklart litt forskjell også, hvis du bor i en småby er det såklart mindre risiko enn hvis du skal krysse i en storby med et bra togsystem.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Han sa også at det går en 10-15 sekunder, fra han aktiverer brems, til bremsene virker.
Vis hele sitatet...
NAH!
Tror jeg IKKE på.
Bevis det.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
NAH!
Tror jeg IKKE på.
Bevis det.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber innenfor jernbanen og har ikke hørt om noe slikt opphold før nødbrems fungerer.
Men det er viktig å huske at det ikke akkurat er som gummi på asfalt som skal stoppe.
Vi snakker et tog på mange hundre tonn som kjører metall mot metall og dermed er det ikke sikkert at et tog er i stand til å stoppe i tide selv om det skulle klare å se deg på lang avstand dersom det holder hastigheter oppmot 100km/t.
Veldig mange strekninger ser du 200-300 meter før neste sving og der er det ikke uvanlig med 120km/t eller mer.
Det er vel mer naturlig å snakke om såpass mange sekunder før toget stopper helt opp når det holder god hastighet. (Med andre ord, du må bli oppdaget en halv kilometer i forveien for å ha nubbsjangs)
Sitat av amdb73 Vis innlegg
En lokfører jeg kjente, som døde i 2004, sa at de pleide å kjøre i 160 km/t på mange steder. 180 km/t er det samme som 50 m/s, altså toget går 50 m på ett sekund. Han sa også at det går en 10-15 sekunder, fra han aktiverer brems, til bremsene virker. Dette er for å hindre at toget sprer av, noe det kan gjøre under sterk oppbremsing.
Og jeg syns det hadde vært rart, om de kjører saktere nå,
Så det eneste tiltak en lokfører kan gjøre ved person i/ved skinna, er å tute og sette på vindusviskere.
Vis hele sitatet...

Dette stemmer til en viss grad. Tog i vanlig passasjertrafikk har normalt sett en tilsetningstid på 3-10 sekunder (alt etter hvor MYE brems som tilsettes). Grunnen til dette er å unngå langsgående krefter i toget (forebygge avsporing) da det tar tid å tømme luftledningen i hele toget. I tillegg kommer reaksjonstid til fører inn i bildet. Kommer toget i 100 Km/t rundt en sving, går tiden fort..

Er det et godstog som kommer, KAN tilsettningstiden være høyere.

Nødbrems eller ei, det vil ta tid før toget vil ha fullbrems.

Og som Myoxocephalus sa, så gjelder nevnte paragrafer i høyeste grad. Personer i spor (kryssende personer eller personer langs sporet) gir føreren garantert puls.

Hvis noen lurer på hastigheter, har gardermobanen høyste hastighet med 210 km/t. Noen plasser er hastigheten begrenset til 160 km/t, mens den generelle hastigheten er 130 km/t i Norge. Selvfølgelig er det lokale begrensninger uttover dette.

Kan til slutt nevne at flytoget som har relativt gode bremser;
I 210 km/t har toget med nødbrems klart å stoppe på ca. 1500 meter.
Sist endret av saftus; 18. september 2013 kl. 12:54.