Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 13183
Heisann.

Lurte på om det er noen som vet hvordan man får hjemmebrenten til å smake som ren ethanol?

Har smakt rein 95% før og den helt pure uten noen form for ettersmal eller lukt.


Har destillert min batch ca 3 ganger nå og prosenten er på rundt 90%, men den lukter og smaker fortsatt litt gjæret.

Er det noen som har en god teknikk på å få den helt pure i smak og lukt?

Kjørt den gjennom kullfilter?
Sitat av dingobingo Vis innlegg
Kjørt den gjennom kullfilter?
Vis hele sitatet...
Flere ganger. De jeg vet lager god hjemmebrent filtrerer det minst tre ganger gjennom aktivtkull.
Har kjørt den gjennom en sånn her, men den forbedret det ikke særlig mye.

http://www.clasohlson.com/no/Kullfil...0-8588/40-8589
Langt kullfilter med aktivt kull, helst to meter. Lag selv av et plastrør. Brenn satsen. Bland ned spriten til under 35%, viktig hvis kullet skal rense skikkelig. Brenn på nytt i et rent apparat.
Sitat av Beron Vis innlegg
Langt kullfilter med aktivt kull, helst to meter. Lag selv av et plastrør. Brenn satsen. Bland ned spriten til under 35%, viktig hvis kullet skal rense skikkelig. Brenn på nytt i et rent apparat.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor jeg kan få tak i aktivt kull?
Sitat av SpecialHam Vis innlegg
Vet du hvor jeg kan få tak i aktivt kull?
Vis hele sitatet...
Europris har
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
Europris har
Vis hele sitatet...
Ah!

Fant det på nettsiden dies.

Takker og bukker!
Hvis du kan leve med 35 prosent sprit er det selvsagt ikke nødvendig å brenne mer enn en gang. I tillegg bør du ta vekk den første desiliteren som kommer på hver brenning fordi mesteparten av fuselen er der = dårlig smak og skallebank.
Sitat av Beron Vis innlegg
Hvis du kan leve med 35 prosent sprit er det selvsagt ikke nødvendig å brenne mer enn en gang. I tillegg bør du ta vekk den første desiliteren som kommer på hver brenning fordi mesteparten av fuselen er der = dårlig smak og skallebank.
Vis hele sitatet...

Jeg hiver alltid de første 10ml per 4 liter sats for å kvitte meg med metanolen.

Mot slutten begynner den også å bli dårlig.
Sitat av SpecialHam Vis innlegg
Jeg hiver alltid de første 10ml per 4 liter sats for å kvitte meg med metanolen.

Mot slutten begynner den også å bli dårlig.
Vis hele sitatet...
Ja, vanlig å ta vekk litt av det siste også, men viktigst med det første. 10ml (0.1 dl) synes jeg hørtes fryktelig lite ut hvis du vil ta det verste av fuselen. All etanol, også den du kjøper på polet inneholder littegrann metanol, men da i så små mengder at det ikke er skadelig.
Sitat av Beron Vis innlegg
Ja, vanlig å ta vekk litt av det siste også, men viktigst med det første. 10ml (0.1 dl) synes jeg hørtes fryktelig lite ut hvis du vil ta det verste av fuselen. All etanol, også den du kjøper på polet inneholder littegrann metanol, men da i så små mengder at det ikke er skadelig.
Vis hele sitatet...
Ja hiver som oftest 5ml per 4l og så et "shot" til for å være sikker
1: sett sats
2: Brenn sats
3: Kast 1 og siste dl. (gjerne oppi neste sats)
4: Bland spriten ned til 30/35% ish
5: Sil gjennom eit langt (2 meter ish) rør fyllt med aktivtkull. (Støvsugerrør til sentralstøvsuger er genial.)
6: Gjenta til du er fornøyd med styrke og smak.
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
1: sett sats
2: Brenn sats
3: Kast 1 og siste dl. (gjerne oppi neste sats)
4: Bland spriten ned til 30/35% ish
5: Sil gjennom eit langt (2 meter ish) rør fyllt med aktivtkull. (Støvsugerrør til sentralstøvsuger er genial.)
6: Gjenta til du er fornøyd med styrke og smak.
Vis hele sitatet...
Grei smørbrødliste det bortsett fra at om du hiver første dl oppi neste brenning flytter man egentlig bare med seg problemet fordi fuselen fremdeles vil fordampe først og mengden sprit du da bør kutte på neste brenning vil være større.

Edit : Er man turinteressert funker fuselpriten bra i primus eller stormkjøkken. Den vaksinerer også mot spritsnyltere.
Sist endret av Beron; 7. september 2013 kl. 18:06.
Sitat av Beron Vis innlegg
Grei smørbrødliste det bortsett fra at om du hiver første dl oppi neste brenning flytter man egentlig bare med seg problemet fordi fuselen fremdeles vil fordampe først og mengden sprit du da bør kutte på neste brenning vil være større.
Vis hele sitatet...
Sier du de? De kan godt stemme, aldri tenkt spesielt over det, faktisk.
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
1: sett sats
2: Brenn sats
3: Kast 1 og siste dl. (gjerne oppi neste sats)
4: Bland spriten ned til 30/35% ish
5: Sil gjennom eit langt (2 meter ish) rør fyllt med aktivtkull. (Støvsugerrør til sentralstøvsuger er genial.)
6: Gjenta til du er fornøyd med styrke og smak.
Vis hele sitatet...
Vil det får den til å smake helt rein ethanol til slutt?
Sitat av SpecialHam Vis innlegg
Vil det får den til å smake helt rein ethanol til slutt?
Vis hele sitatet...
Vell, ja. Men du må være ekstremt nøye med rensing av apparatet, og hyppig bytting av kullfilter. Første som kommer gjennom sila di vil også være litt missfarget.
De gjør forsåvidt ingenting om du skal brenne de etter rensing.
Selv om du er nøye med rensing gjennom kull blir også sluttresultatet vesentlig bedre med et godt apparat. Vil du lese deg opp på området finnes mye bra stoff på brygging.net
Ta 90% å bruk plastbrenner på den. Da får du tilnærmet smaken av ren ethanol. Tar litt tid, men kvaliteten blir nesten som pol varer...
Sist endret av The_WEB_KILLER; 8. september 2013 kl. 12:05.
TS, du må nesten si hva slags apparat du bruker for at det skal være mulig å si hvor god sprit du potensielt kan få. Skal du ha god sprit bør du også ta mye bedre cuts enn kunne å fjerne de første 10ml.
Sist endret av legalize_it; 8. september 2013 kl. 12:31.
Skal du lage über-kvalitet hjemmebrent kjører du druesukker istedet for vanlig sukker. Spriten blir 3x dyrere ca, men helt sinnsykt god. Det å blande ned til 35% før du filtrerer er og så å si et must, og heller brenne opp styrken etter egen smak og behag.


Husk og væte kullet med vann før du filtrerer spriten, det gir bedre resultat.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
TS, du må nesten si hva slags apparat du bruker for at det skal være mulig å si hvor god sprit du potensielt kan få. Skal du ha god sprit bør du også ta mye bedre cuts enn kunne å fjerne de første 10ml.
Vis hele sitatet...
Jeg har destilert det 3 eller fire ganger nå.

Lagde meg en ny kullfilter-rig og kjøpte aktivt kull på europris.

Etter å ha kjørt de gjennom filteret ca to ganger var den drikkeklar.

Smaker som pure vodka nå

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Skal du lage über-kvalitet hjemmebrent kjører du druesukker istedet for vanlig sukker. Spriten blir 3x dyrere ca, men helt sinnsykt god. Det å blande ned til 35% før du filtrerer er og så å si et must, og heller brenne opp styrken etter egen smak og behag.


Husk og væte kullet med vann før du filtrerer spriten, det gir bedre resultat.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger den å være 35% når den kjøres gjennom filteret?
Hemmeligheten ligger i en god sats, et bra kolonneapparat og en habil brenner som ikke slurver. Til satsen bør du oppdrive en bra gjær (f.eks. Fermentis Safspirit Grain) og gi gjæren gode forhold. Hvis du lar være å produsere mye fusel i utgangspunktet er det mindre stress å holde den ute av produktet ditt.
Sitat av SpecialHam Vis innlegg
Hvorfor trenger den å være 35% når den kjøres gjennom filteret?
Vis hele sitatet...
Ellers er spriten så sterk at den renser kullet istedetfor det motsatte