Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 8509
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
97 7
Har venner som har sagt til meg at alt inne på paradise hotel er planlagt og at alle som er der inne er skuespillere med roller og manus som de har fått utdelt. Jeg trodde at paradise hotel var reality-serie, og reality-serier trudde jeg var serier uten roller og manus, men kanskje jeg tar feil?
Jeg har to kjentfolk som har vært der inne. Barndomskjærester faktisk, haha. Det er nok ikke skuespill, de får lov til å være seg selv. De "spiller" også fritt, men mye av det som skjer er nok avklart på forhånd. Foran en par-seremoni har de blant annet avslørt hvem de tenker å stille seg bak. Dette gjør at dersom en av de andre spillerne stiller seg bak en partner som ikke var forventet, har ikke de andre deltakerne mulighet til å forandre på sitt valg i forhold til twisten. Dette kan du blant annet se på rekkefølgen de velger å sende folk til å velge partner. To personer som har tenkt å stille seg bak samme partner vil ikke være de første til å gå, slik at for spenningens skyld vil det alltid drøyes til sistemann går før noen har to partnere bak seg.

Produsentene påvirker også spillet i stor grad bak kulissene. Om det var sånn i første og andre sesong vet jeg ikke, men i de senere sesongene kan du se dette på blant annet at over halvparten av gjestene som sjekker inn, er deltakere som allerede er stemt ut. Det er ikke tilfeldig hvem som sjekker inn igjen, dette blir bestemt ut ifra hva som kommer til å piffe opp hva som skjer inne på hotellet. Eksempel, Ann Mariel eller hva hun het... Hun ble sendt inn igjen på hotellet hele to ganger. Altså, stemt ut - inn igjen, stemt ut - inn igjen.. til hun havnet helt på tredjeplass.

Det er litt flaut å innrømme at jeg synes det er et underholdene program når jeg er nærmere 30 enn 20 år gammel..
Hvordan det går der inne er i stor grad påvirket, men de spiller til en viss grad fritt. Deltagerne har strenge rammer å forholde seg til.
Sist endret av nehmZ; 9. april 2017 kl. 02:58.
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Trådstarter
97 7
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Jeg har to kjentfolk som har vært der inne. Barndomskjærester faktisk, haha. Det er nok ikke skuespill, de får lov til å være seg selv. De "spiller" også fritt, men mye av det som skjer er nok avklart på forhånd. Foran en par-seremoni har de blant annet avslørt hvem de tenker å stille seg bak. Dette gjør at dersom en av de andre spillerne stiller seg bak en partner som ikke var forventet, har ikke de andre deltakerne mulighet til å forandre på sitt valg i forhold til twisten. Dette kan du blant annet se på rekkefølgen de velger å sende folk til å velge partner. To personer som har tenkt å stille seg bak samme partner vil ikke være de første til å gå, slik at for spenningens skyld vil det alltid drøyes til sistemann går før noen har to partnere bak seg.

Produsentene påvirker også spillet i stor grad bak kulissene. Om det var sånn i første og andre sesong vet jeg ikke, men i de senere sesongene kan du se dette på blant annet at over halvparten av gjestene som sjekker inn, er deltakere som allerede er stemt ut. Det er ikke tilfeldig hvem som sjekker inn igjen, dette blir bestemt ut ifra hva som kommer til å piffe opp hva som skjer inne på hotellet. Eksempel, Ann Mariel eller hva hun het... Hun ble sendt inn igjen på hotellet hele to ganger. Altså, stemt ut - inn igjen, stemt ut - inn igjen.. til hun havnet helt på tredjeplass.

Det er litt flaut å innrømme at jeg synes det er et underholdene program når jeg er nærmere 30 enn 20 år gammel..
Hvordan det går der inne er i stor grad påvirket, men de spiller til en viss grad fritt. Deltagerne har strenge rammer å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Ok, ulike sermonier, utstemmelser etc... er delvis planlagt?
Jeg har gått i klasse med to stk som har vært med på Paradise både i årets sesong og i fjor. En jente og en gutt. Det er ingen jeg kjenner godt, men det er helt utrolig hvordan de framstiller seg selv på tv vs hvordan de har vært i en vanlig setting på skolen. På skolen har de vært stille og veldig innadvendte mens på tv har de vært en helt annen person.
De to jeg kjenner var seg selv 110%.
Dem får rett og slett et manus på ukentlig basis dem må følge ( var værtfall sånn fra 2009-2015, vet ikke nå) og dette må dem følge til punk og prikke, dem har såklart tidspunkt der dem kan gjøre mye fritt også. der står det for eksempel hva dem har lov til å gjøre og når ect ect. dem må også skrive under på en taushetsplikt eller noe lignende på at dem ALDRI har lov til å fortelle det til utenomverden grunnet at det da blir det bevist at det ikke er et realityshow.
Det er nok nyansert. En jeg kjenner var med på farmen for noen år siden. Han sa at de ble fortalt at de skulle gjøre sånn og sånn, OL.. Ikke noe manus, men heller retningslinjer. Han trodde det var ekte, så etter en stund forlot han farmen i avsky. Kan tenke meg det er noe liknende med paradise. Nå er vel paradise heller om oppmerksomhet og berømmelse enn å vinne 100k, så litt dytting av produsentene overlever de vel.
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Trådstarter
97 7
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg har gått i klasse med to stk som har vært med på Paradise både i årets sesong og i fjor. En jente og en gutt. Det er ingen jeg kjenner godt, men det er helt utrolig hvordan de framstiller seg selv på tv vs hvordan de har vært i en vanlig setting på skolen. På skolen har de vært stille og veldig innadvendte mens på tv har de vært en helt annen person.
Vis hele sitatet...

Ja det er kanskje en del derfor vennene mine tror at det hele med paradise hotel er med manus og roller

Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Dem får rett og slett et manus på ukentlig basis dem må følge ( var værtfall sånn fra 2009-2015, vet ikke nå) og dette må dem følge til punk og prikke, dem har såklart tidspunkt der dem kan gjøre mye fritt også. der står det for eksempel hva dem har lov til å gjøre og når ect ect. dem må også skrive under på en taushetsplikt eller noe lignende på at dem ALDRI har lov til å fortelle det til utenomverden grunnet at det da blir det bevist at det ikke er et realityshow.
Vis hele sitatet...
Hørtes jo ut som det ikke er noe særlig til reality-show. Men er det kanskje sånn at hver person har fått ulike roller som f.eks : showets bitch, showets idiot, showets mesterhjerne etc...?

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er nok nyansert. En jeg kjenner var med på farmen for noen år siden. Han sa at de ble fortalt at de skulle gjøre sånn og sånn, OL.. Ikke noe manus, men heller retningslinjer. Han trodde det var ekte, så etter en stund forlot han farmen i avsky. Kan tenke meg det er noe liknende med paradise. Nå er vel paradise heller om oppmerksomhet og berømmelse enn å vinne 100k, så litt dytting av produsentene overlever de vel.
Vis hele sitatet...
Retninglinjer eller ikke, min oppfattning av reality-show var i hvert fall at alle var seg selv, og at de ikke fikk noe som helst roller eller manus. Såklart må de skrive under på en kontrakt med ulike regler om ting som er forbudt inne på hotellet, men hørres ut som det er mer enn bare det i den eventuelle kontrakten spør du meg.
Sist endret av Anderssonfugl93; 9. april 2017 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min forståelse er at ALT reality er fake til en viss grad, som tidligere sagt får de retningslinjer for hva som skal skje. Det sier jo seg selv at hvis alle hadde vært buddies på ferietur til Mexico at det ikke hadde vært bra TV? Hvem hadde giddet å se hvis ikke det var drama.

Selvfølgelig, noe er mer fake enn andre, men Paradise slår meg som "naturlig fake", han Stian karen i stayzmann (eller hva) er jo helt lik på utsida f.eks. Hadde dog aldri tatt Paradise for å være en ekte representasjon, heller ikke Farmen.
Det dem sier blir nok klippet en del også, for at de skal høres enda dummere ut.

Føler reality serier og andre programmer begynner "ekte", men blir mer og mer skuespill etterhvert for å holde underholdningen oppe.
Det var jo en sesong det faktisk skjekket inn 5 skuespillere i begynnelsen for å lage en liten twist, men bort sett fra det er det ikke skuespillere som er ansatt for å være med på det. For å gjøre det underholdende kan de jo ikke kjøre samme hotell år på år og må jo endre konseptene så godt de kan fra år til år. Har selv gått i klasse med 2 stk som har vært med tidligere år, samt en bekjent et annet år. Alle var seg selv på godt og vondt 100 %
Er mannen i gata som sjekker inn, så ingen skuespill eller noe slikt.

Hele serien har jo en storyline som deltagerne må forholde seg til. I tillegg så skriver de jo om på storylinen for å skape mer action og drama.

Det virker også som at det er ekstremt mye alkohol og festing inne i bildet, noe det egentlig ikke er. Men når man klipper 42 timer ned til 45 minutter, så blir det alltid mer action enn det det i realiteten er.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Tviler på at deltagerne får manus og slikt utdelt.
Det jeg tror skjer er at produsentene har så sinnsykt med styring på hvem som planlegger hva, og hvem som liker og ikke liker hverandre, slik at de med vilje skriver "storyen"(altså hvem som kommer inn, hvem som får makt og oppdrag osv) slik at det garantert blir drama.
Samtidig har de nesten uendelig med footage å velge mellom, så det er nok en smal sak å finne dumme sitater og morsomme klipp.
Om noen hadde filmet meg 24/7 og jeg ble tvunget til å måtte sosialisere meg hele dagen uten tilgang til internett osv hadde nok jeg og sagt mye dumt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Dem får rett og slett et manus på ukentlig basis dem må følge ( var værtfall sånn fra 2009-2015, vet ikke nå)
Vis hele sitatet...
Hva er kilden din for denne påstanden?

Jeg kjenner også noen som har vært med i dette tidsrommet, og ut i fra det lille jeg vet om Paradise Hotel så stemmer ikke dette.

Det de gjør er å sette opp et flytskjema for hver plass de har på hotellet, og fyller disse rollene med deltakere. Det vil si at de starter med "person A", "person B" og så videre, og deretter lager de en flyt for hver av disse på ukesbasis. Disse rollene vil gå litt på omgang mellom deltakerne, ut i fra hvem som havner på rom med hverandre, men produsentene vil på forhånd kunne se hvem som kommer til å havne på date med hvem, og hvilke deltakere som får maktroller underveis.

Deltakerne har med andre ord fritt spillerom innenfor de rammene som er satt. De får ikke lov til å gå utenfor hotellet, de får ikke lov til å smugle ting inn og de skal helst ikke oppholde seg i blindsoner hvor kameraene ikke kan se dem. Deltakerne velger selv partnere, og det er i all hovedsak dette som påvirker hvem som havner på hvilke "plott-linjer" i dette flytskjemaet de bruker som manus. Det stemmer også som noen andre skrev, at deltakerne må låse valget sitt før selve sermonien. Det er et valg de selv tar, men de kan ikke endre det underveis når de ser hvordan ting utspiller seg.

Som noen andre har påpekt så vil produsentene også balansere ut de valgene deltakerne gjør med å sende folk inn igjen. Hele audition-prosessen for Paradise Hotel går ut på å finne en kombinasjon av mennesker som "egner seg på TV" (ut i fra programmet konsept, i alle fall) og mennesker som enten har kjemi med hverandre eller kommer til å gå hverandre på nervene. Det er selvsagt derfor man alltid ser to deltakere som kjenner hverandre fra før dukke opp - det er ikke en tilfeldighet. Hvis man har lyst til å vinne Paradise Hotel, så vil det med andre ord være en stor fordel om du er manipulativ og klarer å få ~60% venner og ~40% fiender der inne, og samtidig passe på at du har en eller annen form for "kryptonitt" der. En person som du virkerlig er på kant med, og dermed skaper "bra underholdning" med. Dette øker sjansen for at du blir sendt inn igjen (forutsatt at kryptonitten din fortsatt er der inne, selvsagt).

Kan også nevne at de som klipper episodene tar seg veldig mange kreative friheter. Det de sier er svært ofte tatt ut av kontekst. Det kan hende at en kommentar i episode 3 egentlig ble spilt inn i episode 15. Setninger blir klippet sammen av løse ord. Du kan av og til spotte dette ved å se på hår, sminke og klær. Produsentene av reality-serier vil ofte oppfordre deltakerne til å bruke de samme eller lignende klær over lange perioder, nettopp for å kunne ha større frihet til å klippe sammen ting på tvers av episoder.

TLDR; det ER et manus bak Paradise Hotel, men det dikterer ikke skjebnen til hver enkelt deltaker. Produsentene vil ha en røff idé om hvem som kommer til finalen ganske tidlig, men deltakerne har ikke peiling.