Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 5940
Hei.
tenkte jeg skulle ta opp en problemstilling.
Gjelder som nemnt i tittelen Religionsundervisning i skolen.

Først min mening:

Jeg synest ikke dette skal vere tillat noe mere.
I dagens samfunn med stadig voksende invandrertall og multikulturele samfunn blir dette nesten ugjenomførbart.

Mange mener at vi lærer om andre religioner for og få insikt i verdagen og samfunnet rundt oss som er ganske flott spør du meg, men ikke på skolen.
Jeg som ateist, husker et opplegg vi hadde på skolen som gikk ut på samarbeid mellom hjemmet og skolen i et forsøk på og få elever til og spise mere mat på skolen.

Vi satte igang med insamling av penger som kom hjemmefra.
(Merk, dette var på den tiden det var lov å kreve penger fra foreldre)
Første samlingen skulle vi synge bordbønn. (du som mette liten fugl osv...)
Jeg sang ikke så læreren spurte meg om hvorfor.
Jeg svarte:

''jeg er ikke kristen''

noe som førte til at alle elevene latet som de var skamfulle samtidig som de så ned i bordet med svake ord som hedning osv....
jeg ble sendt på gangen med en kjeftebøtte fra min kontaktlærer.

vist det er så forbann. nøye og holde på sin religion så la det i det minste vere frivilig.
trenger ikke utsette oss religionsnøytrale for slikt i skolen!.






Like young Irish men in English bars, something falls between us!
Skjønte ikke helt poenget ditt da faget har forandret seg mye de siste årene.

Nå kalles det Religon, livssyn og etikk. Og er et fag som ikke burde fjernes da dette er noe enhver burde ha generell kunnskap om. Har selv I RLE faget en kristen lærer, men som er veldig objektiv og fremfører stoffet på en saklig måte.
Noe som gjør det til et av de bedre fagene, samtidig som det gjør oss bedre istand til å forstå og eventuelt akseptere fremmede kulturer.
er slik at hvis læreren på skuler (barne skuler) er kristne får hele klassa slengt religion rett i trynet.

Min ide er å fjerne all religion fra skuler, der er bare bullshit og hjernevask fra ei 2000 år gammal bok.
religion bør fjernes fra alle statelige instanser.
vet ikke hvordan det er med religion på skoler nå om dagen, men da jeg gikk på barneskolen, måtte vi synge kristne sanger før vi fikk spise lunsh, og kristendoms undervisning var omtrent som en indoktrinering.
måtte lære kristne vers utenat, fadervår utenat, og sa du noe som var imot guds lære var det en masse bråk.
vet det at barn som banner ikke er pent, men jeg ble stemplet som pøbelunge på barneskolen da jeg var på rektors kontor nesten hvert eneste friminutt, 90% av gangene var dette pga ordbruk.
vi lærte ingen ting om andre religioner, og vi hadde kanskje en uke i løpet av hele barneskolen om æsa tro, og vikingene.
alt annet jeg vet om religioner ute i verden, har jeg måtte lære på egenhånd, tilogmed på ungdomskolen var det minimalt med undervisning om andre religioner, men 1 eller 2 timer i uka om kristendom.
sa jeg noe "provoserende" som at uten religion ville verden vert en perfekt sted å være, ble det bråk med læreren, skulle jeg ha fritak, måtte jeg melde meg ut av stats kirken, å bevise, med brev hjemme i fra at jeg ikek skulle ha kristendoms undervisning, og så søke om lov til fritak.
alt det var alt for mye for meg å gidde å gå igjennom.
kanskje litt ondt av meg, men jeg fikk kristendoms lærern til å begynne å grine en gang i klassen, da hu snakka om sønnen sin som ble drept av en fyllekjører, så spurte jeg henne om hvordan hun kan elske en gud som tok sønnen hennes fra seg. hun hadde ikke noe svar på det.
Kristendom er en tro, det samme er all annen religion, og det bør være foreldrenes ansvar om de vil påføre sine barn denne troen, skoler skal lære barn om ting som er merrelevante, og ikke skaper konflikter, og nedtrykkelse.
jeg vet det er en del som mener utviklingslæren er bare oppspinn, og er likestillt med religion, men vi som følger Darwin og astrofysiske teorier har i det minste beviser for dette.
Om Gud la knokklene til Tyrannosaurus rex der for å teste vår tro, hvorfor kan han ikke teste vår tro med å kurere aids og sult i afrika?

Er det noe som virkelig provoserer meg er det påtvungen religion, og stikk i strid med hva et fritt demokrati står for.
det partiet som går ut å skiller kirke fra stat har min stemme. (ikke medregnet ekstremister på begge sider)
Sålenge ingen her i verden, klarer å bevise med fysiske bevis at jesus gikk på vannet og gjorde vann til vin, så burde all form for religion ut av skolen!
Dette er 2000 år gammel synsing.

OT:
Klarer du å tenke tilbake til hva en kompis sa til deg, for 3 uker siden? Ordrett.
Neppe.

Hvordan skal da de som skreiv bibelen, klare å sitere Jesus, ordrett, over 100 år etter han hadde sagt dette?

Forresten, så klarte tip oldefaren min å fly og gjøre gjørme om til reint vann ved å vifte med henda.
Tror dere ikke meg?
Gees. At dere klarer å engasjere dere. Jeg skal komme med en tøff påstand. Kristendommen har et fundamentalt preg på det norske samfunns regler og normer. Det er en kulturarv vi har bygd samfunnet vårt på i mange generasjoner.

Undervisning i religion, det være seg kristendom eller islam, er egentlig shit the same. Poenget er å få elever til å tenke gjennom hva som er godt, hva som er ondt. Hva som er etisk riktig, og hva som er etisk uriktig. Refleksjon av verdier.

Dersom elever i den norske skolen (ref.trådstarter) ikke klarer å tilegne seg denne grunnleggende kunnskapen, reflektere og skape egne meninger, ved hjelp av kristendomsundervisning, synest jeg veldig synd på dem.
Sitat av reklame Vis innlegg
Gees. At dere klarer å engasjere dere. Jeg skal komme med en tøff påstand. Kristendommen har et fundamentalt preg på det norske samfunns regler og normer. Det er en kulturarv vi har bygd samfunnet vårt på i mange generasjoner.

Undervisning i religion, det være seg kristendom eller islam, er egentlig shit the same. Poenget er å få elever til å tenke gjennom hva som er godt, hva som er ondt. Hva som er etisk riktig, og hva som er etisk uriktig. Refleksjon av verdier.

Dersom elever i den norske skolen (ref.trådstarter) ikke klarer å tilegne seg denne grunnleggende kunnskapen, reflektere og skape egne meninger, ved hjelp av kristendomsundervisning, synest jeg veldig synd på dem.
Vis hele sitatet...
Så fortell meg du da, hva er det som er etisk riktig? Mener du det finnes et fasitsvar på dette som skal hjernevaskes inn i hodene på elever?
Poenget er å få elever til å tenke gjennom hva som er godt, hva som er ondt. Hva som er etisk riktig, og hva som er etisk uriktig. Refleksjon av verdier.
Vis hele sitatet...
Finnest det ingen bedre måte å få dette inn på? Må man virkelig igjennom flere år med religion undervisning for å forstå forskjellen på rett og galt?

Kan aldri huske fra min tid, at vi lærte noe om at muslimer og buddister var like mye verdt som meg og deg.
Opplæringen, slik jeg har forstått gikk ihvertfall ut på å lære om Islams profeter, Jesus sine under og Buddah som god mann.

Og nei, det er heller ikke etisk riktig som du kaller det, at staten skal bruke millarder av kroner, for å hjelpe ekstreme foreldre å hjernevaske ungene sine.

Sålenge den fortsatt holder på denne undervisningsmetoden, synest jeg hele opplegget burde bli kastet ut av skolen.
Kristendommen har et fundamentalt preg på det norske samfunns regler og normer.
Vis hele sitatet...
Som hva da?
Du skal ikke drepe, du skal ikke stjele?
De fleste av de 10 bud, er ting som de fleste mennesker i verden lever etter.
tilogmed afrikanske stammer, og indianere i amazonas lever etter de reglene, og de tror fortsatt at sola er noe mystisk, hvite mennesker har de aldri sett, og elektrisitet har de aldri hørt om.

å bygge opp et samfunn og regler kan gjøres enkelt ved å sørge for likeverd, og frihet for alle, noe man ikke behøver kristendom for.
og man behøver definitivt ikke religiøse menn i maktposisjoner.
Muslimene bygget en moske på grønnland på eget initiativ, og så vidt jeg vet (kan ta feil) uten penger fra staten.
kristene kan gjøre det samme. Onkelen min fra danmark sier at melder du deg ut av statskirken der, får du skattefradrag, siden de % av din skatt ikke går til kirken, det samme skulle det vert her. men enda bedre, ingen penger fra staten.
Tro er noe som skal være frivillig, og ikke påtvunget, de som vil kan gi penger til kirken, de som ikek vil behøver ikke. man skal ikke være føst inn i en tro, og må på eget initiativ melde deg ut av stats kirken.
vil være det samme om staten skulle blitt Scientologisk, skulle vi alle gått rundt å tatt kurs i dyre dommer å gi penga til staten, da vi samtidig betaler til dem via skatten.
Nå vet jeg ikke priser på vielser, begravelser ol. men dette burde vert gratis om man er medlem av statskirken, man får ingen goder av å være medlem, bare utgifter.
Hva den enkelte politiker tillhører kan være det samme, men alt som er offentlig bør være nøytralt. (dermed hidjab saken, la politi være nøtralt)
dermed distanserer man ikke visse gruppe mennesker som ikke tillhører samme religion.
Problemet er at i noen skoler bruker man bibelen fremfor historiebøkene for å forklare religion, og unnlater seg å undervise i andre religioner.
Jeg enig med reklame om at kristendommen er en viktig del av vår kultur, men da skal barna læres opp til å ta kristendommen som en del av den norske kulturen, og ikke deres egen tro.

La oss si at du er et norskt barn, med norske foreldre, og norsk stammtavle, og du heter "Lars Olsen" og ble født med ski på beina.
Men både du og dine foreldre er buddister! (fordi de liker buddister, de er kule, lulz)
Så kommer du til skolen, og lærer'n har nulltoleranse for andre religioner, og vil overtale deg til å tro på noe annet.

Dersom "Lars Olsen" isteden ble undervist om kristendommen som en viktig kulturarv, ville han nok se mer opp til kristendommen enn hvis lærer'n straffet ham for å ha en annen gud før han startet i første klasse.

Ja til en ateistisk skole, med alle religioner representert i undervisningsplanen, og hvor kristendommen blir undervist mer enn de andre kun på grunnlag av at denne spesifikke religionen er en viktig del av vår egen kultur.

Jeg var heldig, min religionslærer var samisk, og forklarte med glede alle fordeler og ulemper med de forskjellige verdensreligionene, samt en del om naturgudene i samisk religion.
Sist endret av Turbolego; 31. mars 2009 kl. 01:41.
Sitat av Wallhacker Vis innlegg
Så fortell meg du da, hva er det som er etisk riktig? Mener du det finnes et fasitsvar på dette som skal hjernevaskes inn i hodene på elever?
Vis hele sitatet...
Stakkars deg, det er ikke poenget. Poenget er ikke at skolen på noen som helst måte prøver å forkynne eller frelse deg! Poenget er at du for det første skal vite hvilke verdier vårt samfunn er begrunnet i. Hvilken filosofi landet vårt har skapt lovene på. For det andre, er dem en aktiv bidragsyter når du selv skal ta standpunkt i hvilke livsverdier som er viktige for deg, og kan også hjelpe deg i å skape din egen identitet.

Jeg skjønner du er frustrert, men tenk heller slik: Ikke tolk kristendommen bokstavelig. Les litt mellom linjene. Istedet for å prøve å "TRO" på de usannsynlige historiene, tenk heller hvorfor forfatteren\ene bruker så sterke historier!

Sitat av OoM Vis innlegg
Finnest det ingen bedre måte å få dette inn på? Må man virkelig igjennom flere år med religion undervisning for å forstå forskjellen på rett og galt?

Kan aldri huske fra min tid, at vi lærte noe om at muslimer og buddister var like mye verdt som meg og deg.
Opplæringen, slik jeg har forstått gikk ihvertfall ut på å lære om Islams profeter, Jesus sine under og Buddah som god mann.

Og nei, det er heller ikke etisk riktig som du kaller det, at staten skal bruke millarder av kroner, for å hjelpe ekstreme foreldre å hjernevaske ungene sine.

Sålenge den fortsatt holder på denne undervisningsmetoden, synest jeg hele opplegget burde bli kastet ut av skolen.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til å se forskjellen på rett og galt, mener jeg personlig at kristendommen og humanetikk er prikk lik. For meg er det derfor det samme om man kutter ut kristendomsetikk-undervisning i skolen, bare dem får en god nok erstatter. Jeg mener uansett det er viktig at elevene får kunnskaper om religion for å få en bredere samfunnsforståelse. Dessuten, som nevnt over, lever vi i Norge og dette land er et kristent land-uansett hvor du prøver å vri deg unna. Referer da til grunnloven vår, og ellers det norske lovverk.

Altså, hvorfor skal enkelte på død og liv vri seg unna kristendommen? Er ikke det litt barnslig? "Faen ta, Jesus kunne umulig gå på vannet. Det er vitenskapelig umulig". Dere mister poenget og har totalt feil fokus.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Akkurat! Vi er et vest europeisk, kristent land, så vi elsker jesus, alkoholfri vin og tørt brød alle sammen. Jeg vil også dvele ved verdiene vårt land er bygget på; voldtekt, plyndring, intern-politisk kollaps, dansk kultur, litt svensk kultur, nasjonalistisk ferver og sosialdemokrati. Alt dette er beskrevet og forkynt i bibelen, et eller annet sted mellom genesis og Johannes' åpenbaringen. jeg har ikke personlig lest boken, men den er kjempe viktig for meg som nordmann.
Sist endret av CaptainP; 31. mars 2009 kl. 01:52.
Les litt mellom linjene. Istedet for å prøve å "TRO" på de usannsynlige historiene, tenk heller hvorfor forfatteren\ene bruker så sterke historier!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt, men ikke helt tanke gangen.
hva med historier som Job?
der Lucifer ber gud om å teste denne mannens tro, ved å drepe hele familien hans, og ødelegge alt han eier å har.
som Æsob fabler hadde et poeng på slutten, skjønner jeg ikke helt poenget i denne historien.
greit nok, han fikk ny kone, og nye barn på slutten, men at uskyldige mennesker måtte lide for det?
det jeg får ut av historien er at man skal tenke "pytt pytt! det ordner seg nok"
noe vi vet ikke fungerer i det virkelige liv.
at man skal tro at Jesus døde for mine synder, så det spiller ingen rolle hvor jævlig jeg er, fordi jeg vil få evig frelse uansett?
bestemora mi hadde et bibelsitat på en magnet på kjøleskapet en gang, der sto det
"Sett din lit til Herren, og stol ikke på din forstand"
det sitatet har brent seg i meg, for noe mer ignorant og horribelt utsagn har jeg aldri lest før.
Trådstarter vil ikke ha religion og livssynsundervisning i skolen fordi h*n ble kjeftet på da h*n ikke ville synge en kristen bordbønn?
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Tror det var ment som et ekspempel på at kristendommen i skolen ikke alltid er teoretisk. Og ikke alltid en varm velkommende havn for de forvillede små lam.
Jeg skal kjapt svare hvordan jeg tolker dette. Så kanskje du får et lite innsyn i hvordan jeg tenker, og på den måten har klart og skape egne verdier ved hjelp av kristendommen.

Sitat av kenny Vis innlegg
at man skal tro at Jesus døde for mine synder, så det spiller ingen rolle hvor jævlig jeg er, fordi jeg vil få evig frelse uansett?
Vis hele sitatet...
Denne mener jeg enkelt kan knyttes til mitt liv! Jeg gjør mye dumme ting. Sier stygge ting til folk jeg er glad i. Uansett, gir akkurat dette meg håp og forståelse for at det går an å tilgi. På den måten, har jeg skapt meg et handlingsmønster, at jeg prøver å bli tilgitt. Prøver å ordne opp, slik at jeg ikke "mister" noen jeg er glad i. Jeg bytter om navnene JESUS og GUD med meg og moren min.

Jeg tolker det ikke bokstavelig. Hvor bokstavelig vil dere ha det?
"Free your mind", som Morpheus engang sa på taket av en skyskraper. Denne måten kom jeg meg gjennom kristendommen i skolen, og faktisk fikk noe igjen for det. I begynnelsen synest jeg det var drittkjedelig jeg også. Jeg vet det er kult for tiden og kalle seg ateist, og være motstander av kristendommen. (selv om jeg tror det er mange identitetssøkende og opposisjonsungdommer som er slik)

Personlig vil jeg ikke kalle meg kristen i den forstand at jeg tror på historiene. Jeg tror på den måten at jeg tror bibelen er en bok menneske bør rette seg etter for å få et godt liv. Det er en mal, eller et godt forslag for dere såkalte "ateister".

edit: bytter om "jesus" med moren min, om det skulle være tvil.
Sist endret av reklame; 31. mars 2009 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjære reklame.
Har du lest bibelen? Hvor det står at skalldyr er en styggedom, at kvinner skal tie i forsamlinger? Der den mektigste har rett til å drepe hvem h*n vil? Der absolutt ALT er dobbeltmoral?
Er dette virkelig noe du behøver for å få et godt liv? Kan du ikke tenke deg noe mer jovialt å leve livet etter?
Klarer vi ikke å bruke egen logisk tankegang for å forstå hva som er rett/galt?
Sitat av pÝv Vis innlegg
Klarer vi ikke å bruke egen logisk tankegang for å forstå hva som er rett/galt?
Vis hele sitatet...
Jeg mener vi ikke klarer det. Nå er vi inne på et eksistensielt spørsmål. Er mennesket født med samvitighet? Jeg tror ikke det. Er mennesket født med logisk tankegang? Neppe! Det er kunnskapen som gjør oss logiske, og det er kulturen som gir oss samvitighet.

Jeg tror mennesket er dyr av natur og uten normer og regler ikke klarer å styre sine lyster. Derfor velger jeg å tro at dersom noen ALDRI hadde sagt hva som er rett og galt, ville heller vi aldri hatt en almenn definisjon på hva som er riktig og galt. (Noe som jeg påstår ville skjedd uten religion eller en eller annen form for kulturvidereformidling)

Og er det så forbanna idiotisk å bruke kristendommen til dette?
Sist endret av reklame; 31. mars 2009 kl. 10:47.
Sitat av kenny Vis innlegg
jeg vet det er en del som mener utviklingslæren er bare oppspinn, og er likestillt med religion, men vi som følger Darwin og astrofysiske teorier har i det minste beviser for dette.
Om Gud la knokklene til Tyrannosaurus rex der for å teste vår tro, hvorfor kan han ikke teste vår tro med å kurere aids og sult i afrika?
Vis hele sitatet...
Njaaa... "problemet", for å si det sånn, er vel at vi ikke har noe 150% bevis på evolusjonsteorien (og misforstå meg rett - jeg mener selv denne er den absolutt mest sannsynlige forklaringen), og Big Bang osv vil vi sannsynligvis aldri få noe bevis for, selv om vi kan sannsynliggjøre det til ganske mange prosents sikkerhet.

Noe som fascinerer meg veldig, er en likhet mellom religion og vitenskap. Vitenskapen stopper i bunn og grunn med Big Bang. Religionen stopper med "gud". Den ene sier at gud skapte alt, den andre at alt startet med Big Bang, men hva kom FØR gud, eller FØR big bang? Hva skapte gud, eller hva skapte big bang? Eller eventuelt det som kom før dette igjen? Vi kommer helt sikkert aldri til å få noe skikkelig svar på det (dvs religionen gir jo et slags svar, men totalt utilfredsstillende, at "gud bare alltid har vært"), men det der syns jeg er veldig fascinerende.
Før vi går noe videre her, må jeg bare få noen begrepsavklaringer her. Det virker for meg som at dere mener det er forskjell på Gud og Big bang. Den ser ikke jeg! Mener dere Gud er en person eller en ånd- som i Aladdins lampe? Jeg ser på Gud som en handling eller rett og slett godhet. Når jeg kjenner det rusker i magen min når jeg klarer å gjøre noen glad, er det Gud. Det er ikke Gud som røsker meg i magen, det er Gud. Det er abstrakt. Dersom Gud er godheten i menneske, var Gud også menneskets Big bang.(starten på menneskets eksistens) Gud er godhet, Jesus er bare et eksempel. En måte å forkynne godhet på. (avdi den ironiske måten kristendommen ble innført i Norge på)

Vi vet ganske sikkert at Jesus levde. Vi vet om Sokrates, Platon og Aristoteles, så hvorfor skal ikke Jesus ha levd, hele 300 år etter? At han var en slags "Snåsamann" eller filosof, mener jeg det heller ikke er noe tvil om. At han gikk på vannet, selvsagt tror jeg ikke på det. Men slik jeg ser det, skal man tro for å få frelse. At disse underene Jesus foretok seg, var bare for å skape litt uvirkelighet. Guddommelighet. Og dem som fortsatt tror på han, til tross for sine overnaturlige handlinger, har værtfall lest bibelen eller hørt om kristendommen og vil få et godt liv via godheten. (Ref til Johannes 3:16- som forøvrig er det eneste bibelverset jeg kan) På den måten, har egentlig kristendommen nådd sitt mål, enten vi vil det eller ei.

For å flette dette inn i topic, vil jeg igjen presisere: Hva er egentlig forskjellen på en kristen grunnskoleundervisning og en ateistisk eller humanetisk undervisning? Det er ikke så mye. For godhet, riktige dygder, er noe universelt som stammer fra religion og fortiden og er almenngyldig og flettet inn i vår kultur.
Sist endret av reklame; 31. mars 2009 kl. 12:05.
Sitat av atomet Vis innlegg
Noe som fascinerer meg veldig, er en likhet mellom religion og vitenskap. Vitenskapen stopper i bunn og grunn med Big Bang. Religionen stopper med "gud". Den ene sier at gud skapte alt, den andre at alt startet med Big Bang, men hva kom FØR gud, eller FØR big bang? Hva skapte gud, eller hva skapte big bang? Eller eventuelt det som kom før dette igjen? Vi kommer helt sikkert aldri til å få noe skikkelig svar på det (dvs religionen gir jo et slags svar, men totalt utilfredsstillende, at "gud bare alltid har vært"), men det der syns jeg er veldig fascinerende.
Vis hele sitatet...

Du kan se en annen sammenligning også Atomet. Vitenskap har på mange måter tatt over den plassen kristendom før hadde, som ”dømmende” kraft. Si meg, hvor mange begrunnelser har du ikke som finner sin rot i vitenskapen, men som du selv ingen ting vet noe om, bortsett fra at de er aksepterte sannheter innenfor vitenskapen. Jeg sier ikke at lærene er feil, men vitenskapen har på mange måter tatt over den "kommanderende" eller ”dømmende” plassen i våre liv, som før kristendommen hadde æren av å holde. Spennende tanker ja, må si meg enig i det.
Sist endret av gulunderstrek; 31. mars 2009 kl. 12:06.
I et stadig voksende flerkulturelt samfunn er det uten tvil en fordel å lære om disse forskjellige kulturene på et tidlig stadie for å forebygge fordommer og generelle misforståelser om andres kulturer. Jeg er selv ateist, og har vokst opp i et helt vanlig hjem, med ateistiske (så vidt jeg vet) foreldre, men jeg har alltid synes «Kristendom», som faget het da jeg begynte på skolen, KRL som det het senere og RLE som det heter nå har vært et nyttig fag fordi det, som sagt, gir bedre forståelse overfor andres skikker og normer.

Jeg er fullstendig for økt sekularisering i det offentlige, men kunnskap om andres kulturer synes jeg er viktig samfunns-, historie- og geografi-relatert undervisning.

Sitat av reklame Vis innlegg
Vi vet ganske sikkert at Jesus levde.
Vis hele sitatet...
Kilder, takk.

Sitat av reklame Vis innlegg
Vi vet om Sokrates, Platon og Aristoteles, så hvorfor skal ikke Jesus ha levd, hele 300 år etter?
Vis hele sitatet...
Fordi vi har skriftlige, pålitelige (jordnære) kilder skrevet av Sokrates, Platon og Aristoteles selv.

Sitat av reklame Vis innlegg
For å flette dette inn i topic, vil jeg igjen presisere: Hva er egentlig forskjellen på en kristen grunnskoleundervisning og en ateistisk eller humanetisk undervisning?
Vis hele sitatet...
Veldig lite, bortsett fra at de kristne tror at det bor en mann i skyene, eller som du mener, overalt - noe som fra mitt synspunkt, og dette er ikke personlig ment, er helt idiotisk. De kristne verdiene er forøvrig lånt fra den greske antikken, fra kjente hjerner som f.eks. Aristoteles som skrev mye om moral og etikk, og det samme gjelder humanismen.
Sist endret av charz0r; 31. mars 2009 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Njaaa... "problemet", for å si det sånn, er vel at vi ikke har noe 150% bevis på evolusjonsteorien (og misforstå meg rett - jeg mener selv denne er den absolutt mest sannsynlige forklaringen), og Big Bang osv vil vi sannsynligvis aldri få noe bevis for, selv om vi kan sannsynliggjøre det til ganske mange prosents sikkerhet.

Noe som fascinerer meg veldig, er en likhet mellom religion og vitenskap. Vitenskapen stopper i bunn og grunn med Big Bang. Religionen stopper med "gud". Den ene sier at gud skapte alt, den andre at alt startet med Big Bang, men hva kom FØR gud, eller FØR big bang? Hva skapte gud, eller hva skapte big bang? Eller eventuelt det som kom før dette igjen? Vi kommer helt sikkert aldri til å få noe skikkelig svar på det (dvs religionen gir jo et slags svar, men totalt utilfredsstillende, at "gud bare alltid har vært"), men det der syns jeg er veldig fascinerende.
Vis hele sitatet...


Ikke for å ta dette bort fra topicen igjen, men snart sendes satelitten LISA opp, kan ikke helt forklare hva den gjør eksakt, men om resultatene forskere som Michio Kaku venter å få, og strengeteorien stemmer, kan dette være bevis på at "big bang" er noe som skjer like ofte som stjernedannelse, og at det finnes et uendelig antall univers, "Multivers"
dette kan være "bevis" for at gud ikke finnes.
dessuten, vil ikke det at man finner liv på andre planeter også være som et bevis? uansett om det bare er encellede organismer.

Men nå skal jeg ikke trekke dette ut noe lengre, å vinkle diskusjonen offtopic.
Big bang vil jo ikke motbevise gud, de kan jo bare si at gud klappa hendene sammen og skapte big bang, for han har jo alltid vært der
Jeg syns vi skal lære mere om de forskjellige religioner jeg. Ikke fordi man skal lære om alt mulig annet en vitenskapen men fordi det er så mange som ser helt rart på deg om du er religiøs.
De mangler rett og slett ofte respekt for andres syn.

Jeg skal være ærlig nok å si at jeg ikke syns noe om Islam men jeg respekterer demmes tro og det tror jeg kommer mye av at jeg har en tro sjøl og derfor veit f.eks hvor udigg det er å få dumme spørsmål av ateister.

Jeg syns ateister skal lære seg respekt for andres syn. Og det kan man få ved å lære om det på skolen.

Men da ved at man får besøk av en prest, imam osv Slik at de kan forklare ved spørsmål fra elevene.
Da kan og elevene mye bedre bedømme det som blir sakt (gode muligheter for forværring men det vil jeg faktisk ta sjangsen på. kan jo hende det er det rette på lang sikt)

En lærer har ikke greie på teologi og bør heller ikke fortelle om slikt. Samme med evolusjons læren, den skulle vært forklart av en som jobber med det. professor eller biolog elns.

edit:
Må bare legge til at jeg syns kansje man skal få ha mindre religion på barne skolen og heller vente til ungdoms skolen da man kansje er bedre rustet til å tenke kritisk og selvstendig.
Sist endret av Triforce; 31. mars 2009 kl. 15:32.
Sitat av charz0r Vis innlegg
Fordi vi har skriftlige, pålitelige (jordnære) kilder skrevet av Sokrates, Platon og Aristoteles selv.
Vis hele sitatet...
Det er såvidt jeg har forstått ingen kilder skrevet av Sokrates selv, men bare elevene hans.

Sitat av Archj Vis innlegg
Big bang vil jo ikke motbevise gud, de kan jo bare si at gud klappa hendene sammen og skapte big bang, for han har jo alltid vært der
Vis hele sitatet...
Nei nettopp. Han som formulerte Big Bang teorien var en katolsk prest (og vitenskapsmann) som personlig mente han hadde funnet guds skapelsesøyeblikk.

Sitat av Triforce Vis innlegg
En lærer har ikke greie på teologi og bør heller ikke fortelle om slikt. Samme med evolusjons læren, den skulle vært forklart av en som jobber med det. professor eller biolog elns.
Vis hele sitatet...
En lærer med fordypningsfag i teologi har selvsagt greie på teologi.

Elever i grunnskolen har stort sett ikke behov for veldig dyptgående kunnskaper om enkeltemner som skulle gi behov for professorer.
Sist endret av Kinseek; 31. mars 2009 kl. 15:38.
Sitat av charz0r Vis innlegg

quote: Vi vet ganske sikkert at Jesus levde.
Kilder, takk.
Vis hele sitatet...

Dette er allment akseptert blant historikere. Her har du et av de første treffene jeg fikk på google:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/03/21/320464.html
Triforce:
Respekt for andres syn? Det er vel ingen som har mindre respekt for andres syn enn religiøse. Ateister misjonerer ikke, vi diskuterer (eller stiller "dumme spørsmål", som du sier det så fint). Du er vel klar over at Norge ble kristnet ved bruk av særs voldelige metoder? Den respekten din kan du holde langt borte fra meg!

Det er vel de kristnes respekt for andres syn at vi i dag har kristne også i f.eks. Afrika?
Sitat av reklame Vis innlegg

Og er det så forbanna idiotisk å bruke kristendommen til dette?
Vis hele sitatet...
Hadde kristendomsundervisningen blitt undervist på den måten, at vi kunne lært forksjellen mellom rett og galt, hadde ikke det vært bortkastet.
Problemet i dag, er jo at det finnest altformange religiøse lærere, som lærer og hjernevasker barn med "fakta" om sin gud(er). Jeg kaller det hjernevaskning, ettersom barn helt ned i barneskole alder, blir fortalt om hvor god og allmektig jesus er. Denne undervisningen er faktisk skremmendes lik kristendomsundervisningen til kristen gruppa til speideren.

I dag lærer vi ikke noe mer forksjeller en at vi ikke skal stjele og ikke drepe.
Dette er da noe foreldre burde være pålagt å lære ungene sine. Ikke 10 år med religionsundervisning burde stå for.
I utgangspunket burde egentlig religion ikke læres til mindreårige som ikke fatter seriøsiteten av å tro blindt på en usynelig mann i himmelen, det er hjernevasking
Dersom religion ikke ble introdusert før i ungdomsskolen, ville langt langt færre tro på de 2000 år gamle eventyrene.

Eksempel: Lag en barneskole hvor man lærer ungene at jorda er flat, de vil tro på det fordi de vet ikke bedre...

Resultat: Når disse ungene kommer ut i verden som voksne, kommer de i evige diskusjoner om at jorden ikke er flat med andre voksne fra andre skoler som har lært dem at jorden er rundt.

Nyttig?

Hva skjer så?

Kriger mellom "jorden er flat" og "jorden er rund" fanatikere?
Lær ungene det verdensbildet som har vitenskapelig beviser.
Per. i dag kan det ikke forklares vitenskapelig eller logisk hvordan miraklene i bibelen oppsto, hvorfor ta kjangsen på å lære ungene noe som det ikke ligger bevis bak?
Det er vranglære.

La de som vil lære om gud og djevel bli introdusert til religion når de er 20, det burde være en aldersgrense for slikt.
Sist endret av Turbolego; 31. mars 2009 kl. 15:53.
Sitat av pÝv Vis innlegg
Triforce:
Du er vel klar over at Norge ble kristnet ved bruk av særs voldelige metoder? Den respekten din kan du holde langt borte fra meg!

Det er vel de kristnes respekt for andres syn at vi i dag har kristne også i f.eks. Afrika?
Vis hele sitatet...
Folk liker å bruke volden som ble brukt for å innføre kristendommen som
eksempel men jeg skjønner faktisk godt hvorfor bare se her: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2085811.ece
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=521166
Det er jo helt jævlig!

du kan godt bruke noe annet en kristendom for å få slutt på det for min del.
men å si at kristendommen ikke har vært til fordel i de tidligere tider for utviklingen av europa blir faen meg for dumt. Det grenser til hat og/eller uvitenhet.

Sitat av pÝv Vis innlegg
Triforce:
Den respekten din kan du holde langt borte fra meg!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke påstå at du er bedre en noen når du ikke hever deg over dem.
blir litt som å kremere masse tyskere etter krigen fordi de gjorde det med jøder.
Jeg syns ateister skal lære seg respekt for andres syn. Og det kan man få ved å lære om det på skolen.
Vis hele sitatet...
Er det noen som er fordomsfulle og ikke respekterer andres syn så er det religiøse, spesielt folk som er nyfrelst, eller fanatiske.
Dette blir litt uttenfor poenget men...
Spurte en jeg vet er kristen om han trudde på gjennferd osv, nei det var så tåbelig sa han, så spurte eg om han trudde på julenissen, nei det var jaffal tåbelig... Men han trur på Gud og Jesus????

det jeg mener er at det er vel egentle like tåbelig med Religion, det har ført til flere kriger. og makt sjuke folk bruker religion til å styre folk med.
Sist endret av helgeanda; 31. mars 2009 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
For å flette dette inn i topic, vil jeg igjen presisere: Hva er egentlig forskjellen på en kristen grunnskoleundervisning og en ateistisk eller humanetisk undervisning? Det er ikke så mye.For godhet, riktige dygder, er noe universelt som stammer fra religion og fortiden og er almenngyldig og flettet inn i vår kultur.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er ganske sikkert at godhet og riktige dygder ikke stammer fra religion. Ja, man kan bruke religion som inspirasjonskilde til moral, men se på hvor fort den moralske tidsånden skifter og hvor mye som står i for eksempel bibelen som i dag vil regnes som moralsk forkastelig av folk flest. Det må da være klart at moral ikke stammer fra religion.
Jeg var kanskje litt uklar her, så jeg lenker til et klipp på youtube hvor det forklares nærmere:

http://www.youtube.com/watch?v=KZ9JMUFIVqE
Enig med abstract her. Forskere har spurt en gjeng med kristene og en gjeng med unfødte uten noen formell religion om hva de ville ha gjort i ulike moralske scenarioer. Svarene ble like fra begge parter. Så å komme med at menneskene har moralen fra bibelen er forkastelig.
Denne diskusjonen ender med at lærere, med den maktposisjonen de har, ikke burde presse på elever sine egne synspunkter?
Kan alle som sier di får moralen fra bibelen svare meg på dette spørsmålet.

Hvis dere får moralen deres fra bibelen hvordan kan dere da selv plukke ut hva som er riktig å galt i den??

Foreksempel ingen med forstanden i behold mener at det skal være døds straff for å tro på noe annet en gud eller benekte han.

Du skal være ganske skrudd for å mene at det skal være døds straff for å være utro.

Alle disse tingene står det svart på hvit i bibelen.

Alikevel plukker kristene over hele verden ut det di selv liker med bibelen å ser bort i fra alt det som ikke lenger passer in i et moderne samfunn som vi nå lever i.
Trådstarter
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Trådstarter vil ikke ha religion og livssynsundervisning i skolen fordi h*n ble kjeftet på da h*n ikke ville synge en kristen bordbønn?
Vis hele sitatet...
Dette var da strengt tatt ikke en engangshendelse!
Spar meg for usakelige komentarer som fremhever de mest utenkelige barnsligeste problemene ved min stilling til hendelsen.

Denne hendelsen/ene er et typisk eksempel på livsynsdiskriminering!

Det vil ikke da si at jeg ikke respekterer de som da er kriste eller tilhører anen religion for på deres vegne er jeg glad for at dere finner behag og trygghet eller hva fanden dere finner men for meg blir dette helt feil.
KRL som det heter er etter min mening et av de viktiske fagene i grunnskolen. I et land som Norge er vi avhengig av å lære om andre relgioner og kulturer. Har aldri vært relgiøs selv, men jeg syntes at det vi lærte var spenende og nyttig. Relgion har på godt og ondt bygget den sivilisjasonen vi lever i idag, man kan jo ikke bare si nei vi er ikke intrisert i det våre forfedere har praktisert i hundrevis av år. Det var bare dumme fjortiser og drittunger som ikke ville ha KRL i klassen min.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg går i 10ende nå, og slik har jeg alltid opplevd RLE timene, spesielt på ungdomsskolen, og jeg kan si jeg og mener dette er riktig måte å gjøre det på:

Vi har aldri sunget noen vers, lest dikt, bedd bønner eller lignende ting. Vi blir ikke opplært i verken den ene eller den andre religionen, men vi lærer OM de 5 store verdensreligionene, humanisme og etikk. (Religion, livssyn og etikk).

Nå kan jo dette være forskjellig fra skole til skole, noe det trolig er, da livssyn er noe ganske så indivuduelt, hvertfall ikke homogent for alle lærere, men dere som i løpet av tråden her snakker om hvordan det var da dere gikk på skolen - mye har tydeligvis skjedd siden den gang.

Jeg er for en sekulering av Norge, skille stat og religion totalt, fjern statskirka. Men jeg mener fortsatt at vi bør ha et fag hvor elever lærer seg om religioner, slik at vi ikke får en USAisk tilstand, passe egosentrert og et helt på jordet syn på andre kulturer.

Å fjerne religionsundervisning er meningsløst - religion er ikke noe vi bare kan fjerne, og hvertfall ikke ved at lille Norge vil slutte å lese om religioner.

(Innlegget er litt raskt skrevet, beklager.)
Vi vet ganske sikkert at "Jesus" levde, sier du? Vel, veldig mange lærde er veldig uenig med deg i det. I filmen *The God Who Wasn't There* står veldig mange lærde frem med sterke beviser/indikasjoner på at "Jesus" aldri levde, men bare var en videreutvikling av gamle myter fra området. På YouTube fins hele den filmen i 10-minutters klipp, og også andre dokumentarer om det samme emnet, "Jesus'" eksistens. Du burde ta en titt på dem. Selv teologer og tilogmed prester har innrømmet nå at det er lite trolig at "Jesus" faktisk levde. Høres kanskje litt rart ut, men også det faktumet kommer frem i flere av dokumentarene du kan se på f eks YouTube. Hei!
Sist endret av Drøggs; 31. mars 2009 kl. 19:15.
Jeg prøver vanligvis å styre unna religionsdiskusjonene, men denne gangen skal jeg gjøre et unntak.
Først og fremst må vi skille mellom å undervise om religion og å undervise i religion. Jeg husker selv at når jeg gikk på barneskolen måtte vi lære oss "Fader Vår" utenat, synge et utall sanger om Gud og hans storhet, og hver eneste høytid ble brukt til å trykke så mye religiøsitet inn i de stakkars små barnehodene våre at man kunne høre det renne ut etterpå. Resultatet av en slik type undervisning kan, ikke overraskende, være at barn ender opp med å bli religiøse selv. Jeg står gjerne fram og innrømmer at jeg slukte det med agn og åte, rett og slett fordi jeg ikke visste bedre. Og ikke før mange år senere, når jeg endelig begynte å tenke selv, gikk det opp for meg at jeg ikke ville la andre bestemme hva jeg skulle tro.

Skolen er et sted man drar for å lære, og selv om dette er et klassisk eksempel på å poengtere det åpenbare, er det likevel et viktig moment. For når barn drar på skolen i den alderen, har de enda ikke lært seg å være kildekritiske på samme måte eldre elever har, men de tar rett og slett alt de får servert for god fisk. Hvorfor? Fordi det er slik barneskolen skal fungere slik samfunnet er i dag.
På ungdomsskolen skiftet det raskt til en helt annen type undervisning; i stedet for å synge sanger og tilbe Gud, lærte vi mer om kristendom. Men ikke bare kristendom, pensumet var nå utvidet til å omfatte alle andre religioner. Det samme var tilfellet med VGS, der fokuset nå virket til å skifte fra tilbedelse til et utenforstående perspektiv på hele bildet. Eller var det slik?
Faktum er at pensumet er utrolig skjevt fordelt, uansett hvilken skole man går på, og i aller største grad på barneskolen. En tredjedel av pensumet i Religion var satt av til kristendom, og dette var på videregående.

Jeg skal ikke komme her og si at kristendom er likestilt med andre religioner i Norge, tvert imot, vi har faktisk en statskirke. Det er også viktig i mine øyne å lære om religionen som har påvirket dagens samfunn i så stor grad som den faktisk har.

Poenget med denne lange historien er at det vil bli feil å fjerne all lære om religion fra skolebøkene; det får det ikke til å gå vekk. Det som må gjøres er å lære barna opp til å tenke selv, noe som absolutt burde begynne på barneskolen. Når man er i en alder der man har så mange spørsmål som skal besvares, er det lett å glemme at ikke alle svarene man får, nødvendigvis er korrekte. Og hvis vi ønsker å utdanne store tenkere og smarte barn, er ikke måten å gjøre det på å påtvinge dem oppdiktede sannheter.
Se for dere et religionsfag der man ikke bare lærer om hvordan alle de forskjellige religionene parktiserer og hvordan de har påvirket oss, men der man også lærer bort evnen til å selv finne ut hvilke svar som er rett for en selv i livet.

Når det kommer til å lære ting som verdier og moral, er dette ting som ikke nødvendigvis stammer fra kristendommen. Se rundt deg, dette er ting som både troende av forskjellige religioner og ikke-troende aksepterer som generelle regler, rett og slett fordi det gjør samfunnet vårt bra.

Jeg vil egentlig ikke komme noen ordentlig konklusjon her, rett og slett fordi jeg mener at det er opp til enhver å tenke for seg selv hva man mener og tror. Men tenk nå over disse tingene, og spør dere selv hvordan dere vil at deres barn skal læres opp en dag.

Fred ut,

-Lunicks
Trådstarter
Personelig sier jeg at mine barn skal lære om religion og livsyn men ikke gjenom en bok.
Der jeg bor har vi gamle utdaterte lærere som alle er kristne etter min oppfattning.
I dagens samfunnd må vi finne oss i forskjellige livsyn og religioner men det trenger ikke tvinges gjenom usakelige prøver og utdaterte bøker.
Et hvert individ har rett til og velge selv hva de vil tru og ikke men la det for svarte vere deres valg.
Om min sønn eller dater i framtiden sier til meg at hun/han vil bli kristen så la det bli slik men la det vere på rett grunnlag.
med rett grunnlag mener jeg at hun skal velge det selv og ikke la det vere for at alle andre er døpt eller alle andre tar jo kristelig konfirmasjon.
Synest rett og slett at dagens RLE undervisning tvinger informasjon inn i hodet til barn og gjør de hjelpeløse.
Sist endret av Azure; 31. mars 2009 kl. 21:10.
Om religionslære blir 100% fjernet fra norske skoler kommer vi garantert til å se en lik utvikling som den i USA, der uvitenhet og idioti råder, og man tror at en muslim er det samme som en terrorist. Religionslære handler nettopp om toleranse og forståelse for andre kulturer og religioner, ikke om å tvinge på deg skikkene og tradisjonene deres.
Har hatt bare dårlig erfaringer med KRL ( Eller RLE som det heter nå.. ).
Læreren min på barneskolen var superkristen.. Hurra.. 2-4 klasse måtte vi be bordbønn, eller sang før lunch.Usikke på hva det var..

men nå i 8. er det faktisk litt morro, med en lærer som ikke er kristen, Eller, Holder ivertfall sine meninger for seg selv og er nøytral.
Har selv opplevd "tvangskristning". i barnehagen måtte vi be bordbønn før hvert måltid. Og ifra 1-5 klasse så hadde vi en lærer som ble helt forfjamset vist ikke alle var kristne i klassen, og da ble det jo skikkelig skjennepreken... og i vær KRL time så plukket hun frem bibelen hvor vi skulle lese noen avsnitt som vi skulle analysere. og sånn var det egentlig ifra 5-7 og, helt til 8 hvor de byttet KRL til RLE. eneste forskjellen jeg merket er at det er litt mere læring om andre religioner, men kristendommen har alltid vært "hovedpunktet" som vi måtte kunne og være tilhenger av. og noe av det som har plaget meg er at vær jul rett før vi fikk fri, måtte vi dra til kirka. og det var ikke noe men, alle skulle dit, uansett hvilken religion og hvilket livsyn man tilhørte. og er ikke dette ett fritt land? Og HVORFOR må vi rette oss etter kristendommens tradisjoner?

Mvh
forsøkt indoktrinert unge
Sist endret av kengro; 31. mars 2009 kl. 23:44.
Jeg husker det med kirken før juleferien også.
siste gang var faktisk på ungdomskolen, siste året tror jeg..
da satt jeg å delte en sjokolade med en lærer, og brukte endel banneord.
gjorde det vel mest for å teste lærern, men han brydde seg ikke.
tenkt på dette senere, og det var kanskje stygt gjort å banne i kirka bare for å provosere, men når man blir tvunget inn, ble det vel mer som "hevn".
Høres barnslig ut, men jeg er sterk motstander av organisert religion, og mener personlig at religion er det største faenskapet som menneskene har skapt gjennom tidene. (inkludert Holocaust)
bare tenk på alle de liv som er ødelagt pga religion, alle overgrep som den katolske kirken har begått, alle drap i guds navn som har blitt begått av både kristne, katolikker, muslimer og ekstreme sekter.
Mye sannhet i sangen Imagine.
Da jeg gikk på undomsskolen hadde de ikke fått startet opp alternativ livssynsundervisning ennå på skolen vår, så vi som ble fritatt fikk bare fri i kristendomstimene. Det ble litt populært, noen elever som var medlem av statskirka måtte få en forelder og seg selv utmeldt for å bli fritatt, men det gikk greit å få til for dem også. Fett nok med noen fri-timer i uka, hehe. På videregående måtte vi ha religionsundervisning, men det var ihvertfall ikke "kristendomsundervisning" som på ungdomsskolen. (Opplegget er jo blitt endret siden jeg gikk på skolen, det var også en stund siden)
Sist endret av Drøggs; 1. april 2009 kl. 05:03.
Orket ikke å lese hele tråden, så kan være det har blitt sagt før, men:

Som sagt så heter det RLE, som etter mitt syn er et objektivt navn i motsetning til KRL (kristendom,religion og livsyn) som hadde kristendom i hovedfokus (i navnet i hvert fall), selv om jeg ikke merket så mye av det da jeg gikk på ungdomsskolen da det fortsatt het KRL.

Religionsundervising ser jeg på samme måte som historie undervisning. Religion er noe som har så og si styrt vår verden gjennom tusener av år, og er fortsatt ganske aktuelt for en stor del av verden. Da er det vel greit og vite hva som har bygd opp vår kultur og hele verdenssamfunnet generelt. Det er noe man trenger for å blant annet forstå diverse kriger rundt om i verden o.s.v. Jeg synes nå at RLE baserer seg mer på livsyn og etikk enn religion, og den religionen som blir undervist skal bli undervist på en objektiv måte med historisk oppbygning, altså at man ikke skal pugge salmer i skolen.

Selvfølgelig kommer det litt ann på læreren også. Dersom man har en overkristen lærer kan det lett bli mindre objektivt, noe som ikke er bra. Men en objektiv undervisning er bra, det jeg syns skolen kan slutte med er å gå i kriken, til påske og sånne ting, det blir bare for dumt.

PS: Jeg er ateist og har alltid blitt litt irritert når vi må synge kristne sanger med skolen i kriken når de som er muslimer osv. får slippe bare fordi de har en annen religion. Når de slipper, hvorfor skal ikke da de som ikke har noen religion også slippe? Det blir bare feil!!!
Sist endret av skopusser; 1. april 2009 kl. 09:40.