Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2795
Dette er vell egentlig noe jeg har lurt på nesten hele livet, å uansett hvem jeg har spørt har de ikke hatt en forklaring.

Hvordan har det seg at månen og sola av og til blir større når de kommer opp og ned i horrisonten?

Jeg har aldri sett dette "fenomenet" før bortsett fra på TV og bilder. Noen som har opplevd det eller hvet noe om det.

Her bilder for de som ikke skjønner: http://www.digitalsecrets.net/secret...eb/Big-Sun.jpg
http://www.lakewashingtonmn.com/pict...oon%20Fish.jpg
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jeg har aldri sett dette "fenomenet" før bortsett fra på TV og bilder.
Vis hele sitatet...
Der har du svaret ditt. Det kalles triksing med oppsett og photoshop. Månen blir aldri så stor at den dekker noen betydelig del av horisonten. Solen varierer jo litt pga skyer, fjell osv. som gjenspeiler/sprer solglansen men hovedsakelig er den gule tingen like stor, cirka.
Sist endret av Kinseek; 12. mars 2009 kl. 12:00.
Har ikke lagt merke til det, men det kan ha noe med at sola å månen kommer nærmenre jorden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser det veldig ofte i nord-norge.

Månen kan være møkkstor på vinteren og veldig liten noen dager etterpå.
HAr faktisk merket dette ! Var vell på kreta, rundt 8 tiden på kvelden, månen var unormalt stor, men langt fra så stor som den ene bildet du linket til. Kan det ha vært noe med at kreta ikke er langt fra ekvator?
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av k-nut Vis innlegg
Har ikke lagt merke til det, men det kan ha noe med at sola å månen kommer nærmenre jorden.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke sett det da, for det er jo ikke noe man ikke legger merke til viss det skjer, å nei tror neppe at månen og sola kommer noe nærmere.

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
HAr faktisk merket dette ! Var vell på kreta, rundt 8 tiden på kvelden, månen var unormalt stor, men langt fra så stor som den ene bildet du linket til. Kan det ha vært noe med at kreta ikke er langt fra ekvator?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde i tankene at dette hadde noe med ekvator å gjøre jeg og.
Sist endret av twisted shroom; 12. mars 2009 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ha noe med at når de er nær horisonten blir det lettere å sammenligne månen/solen med referansepunkter på bakken, og på den måten virker de for hjernen større ved horisonten.
Bildet nr 2 er photoshoppet.

Bildet nr 1 er trolig tatt med et teleobjektiv. Når du bruker et teleobjektiv/kikkert vil gjenstanden se større ut. Ikke at du er "nærmere" den.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Da har du ikke sett det da, for det er jo ikke noe man ikke legger merke til viss det skjer, å nei tror neppe at månen og sola kommer noe nærmere.
.
Vis hele sitatet...
Spurte lærern min om det, hun sa at jeg hadde rett
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av k-nut Vis innlegg
Spurte lærern min om det, hun sa at jeg hadde rett
Vis hele sitatet...
Jasså, da stiger vell temperaturen noen hundre grader også da?
Husker ikke detaljene, men mener det kan ha noe å gjøre med lysbrytning, på samme måte som solnedgang (fargene).

Hadde den kommet så mye nærmere som det ser ut som, så hadde jorden brent opp.
Forklaringen er enkel og tidligere nevnt. Når sola står lavt på himmelen har man noe å sammenligne med, dvs horisonten. Dette gjør at man lures til å tro at den ser større ut.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Jasså, da stiger vell temperaturen noen hundre grader også da?
Vis hele sitatet...
Nei ikke 100 grader et par.

et komma mellom grader å et*
Sist endret av k-nut; 12. mars 2009 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min gjetning er at det på en måte er synsbedrag hva månen angår. De gangene jeg har sett en større måne enn vanlig har den ofte vært rødere/mer oransje, og da gjør fargen at den virker større. Akkurat som de lureoppgavene med en hvit firkant med svart ramme og omvendt, hvor man skal finne ut hvilken som er størst. De er jo like store, men fargene/lyset gjør at den ene virker større, og den andre mindre.

Altså: forholdet mellom fargen på månen og fargen på himmelen gjør at månen virker større/mindre. Sounds reasonable...

Edit: det er også korrekt at månen noen ganger er nærmere jorda enn vanlig, men vet ikke hvordan dette er med sola? Tviler meget sterkt på at temperaturen øker mye pga. det hver fall...
Sist endret av Viva la Opium; 12. mars 2009 kl. 14:04.
Mako Infused
twisted shroom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg

Edit: det er også korrekt at månen noen ganger er nærmere jorda enn vanlig, men vet ikke hvordan dette er med sola? Tviler meget sterkt på at temperaturen øker mye pga. det hver fall...
Vis hele sitatet...
K-nut mente at sola var nærmere, ikke månen.
Sist endret av twisted shroom; 12. mars 2009 kl. 14:06.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
K-nut mente at sola var nærmere, ikke månen.
Vis hele sitatet...
Jau, fant dette:
The Sun is approx 149,600,000 kilometers from the Earth.
Between 146 million km (91 million miles) and 152 million km
(94.5 million miles) depending on Earth's position in orbit.

Dvs. det er varierende, men neppe nok til at den blir supergigantisk.

Tror det samme fargegreiene spiller inn med sola óg. Den er jo ofte rød når den er stor, og da er bakgrunnen mørk, noe som fremhever den.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
K-nut mente at sola var nærmere, ikke månen.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det du sier for noe?! Jeg sa at månen og sola kommer nærmere, ikke bare sola, bruk øyna dine litt!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av marsboer Vis innlegg
Bildet nr 2 er photoshoppet.

Bildet nr 1 er trolig tatt med et teleobjektiv. Når du bruker et teleobjektiv/kikkert vil gjenstanden se større ut. Ikke at du er "nærmere" den.
Vis hele sitatet...
Dette var mine tanker også om bildene. Jeg vet at himmellegemene blir større avhengig av jordens posisjon i banen. Men rent visuelt er jo dette utrolig marginalt, tilogmed for solen som er ganske nær oss. Månen blir aldri større uansett hvor i banen jorden er, månen går rundt oss. At ting kan virke større av og til skjer jo, lysbrytning, objekter man sammenlikner med, og andre faktorer som er og kommer til å bli nevnt i denne tråden spiller inn på oppfattingen vår.

Men at objektene blir større på grunn av avstanden til jorden har jeg liten tro på, særlig med månen.
Sitat av Sio Vis innlegg
Dette var mine tanker også om bildene. Jeg vet at himmellegemene blir større avhengig av jordens posisjon i banen. Men rent visuelt er jo dette utrolig marginalt, tilogmed for solen som er ganske nær oss. Månen blir aldri større uansett hvor i banen jorden er, månen går rundt oss. At ting kan virke større av og til skjer jo, lysbrytning, objekter man sammenlikner med, og andre faktorer som er og kommer til å bli nevnt i denne tråden spiller inn på oppfattingen vår.

Men at objektene blir større på grunn av avstanden til jorden har jeg liten tro på, særlig med månen.
Vis hele sitatet...
Månen kommer nærmere og lenger fra jorda, jo.

Her er en artikkel om månens varierende størrelse hvert fall.

Her er et bilde av månens varierende størrelse, men dette er vel pga. avstand.
Sist endret av Viva la Opium; 12. mars 2009 kl. 14:33.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Månen kommer nærmere og lenger fra jorda, jo.

Her er en artikkel om månens varierende størrelse hvert fall.

Her er et bilde av månens varierende størrelse, men dette er vel pga. avstand.
Vis hele sitatet...
Det er ikke rare greiene. Det er 10%, månen er stor, 10% kan virke som mye. Men jeg mener heller at det er en illusjon at månen blir/virker større. Slik som nevnt tidligere, samme går for solen, stjerne, fly, satellitter, elg som står på en klippe med solen i ryggen, you name it.

Greit, jeg skal gi meg på dette at månen faktisk blir litt større. Den komme litt nærmere jorden, men det fremdeles kun 10% i margin.
Dette er faktisk et spørsmål som de kjendte filosofene også spurte seg selv. Og en av dem (Husker ikke hvem) kom fram til svaret;

Som Halalgeir nevnte, det er intet mer enn et synsbedrag. Både månen og sola vil se mindre ut dersom de er svært høyt oppe på himmelen, men jo nærmere de kommer horisonten, jo større vil de fremstå. Du ser aldri månen være svær og farget, med mindre den henger lavt på himmelen. Derfor tror jeg det spiller liten rolle om månen er litt nærmere jorden eller ikke, men hvilket perspektiv du ser den i.

Eksempel på illusjonens virkning hentet fra Viva la Opiums wiki-link:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/MoonIll_Ebbing_150.jpg
Sist endret av Chikara; 12. mars 2009 kl. 15:07.
Jorda beveger seg langs en elipse rundt sola, dermed vil avstanden( og "størrelsen" slik vi opplever den) variere. Akkurat det samme gjelder for månen, med unntaket at den beveger seg rundt jorda..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er et enkelt synsbedrag som har med om du har noe å¨sammenligne dem med eller ikke. Prøv med tommelen din eller hva som helst, og se om månen, sola er noe større i forhold til tommelen/gjenstanden når den ser stor ut enn når den ser liten ut. Det blir ingen forskjell, ergo er det et synsbedrag. Fanden, har ikke dette stått i tusenvis av bøker og blader og vært forklart på TV ørten hundre ganger også? Sprøtt..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mulig dette virker som godlike kverulering, men størrelsen holder seg vel konstant.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Her er enda en artikkel som forklarer illusjonen.

http://www.pnas.org/content/97/1/500.full