Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 856
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Hei

Jeg har da planer om å bygge meg ny pc. Og lurte på hva dere synes om dette oppsettet. Noe som bør byttes ut? Jeg har sprengt budsjettet helt, så jeg kan dessverre ikke bruke en krone mer.
HAF X og cd-spiller ligger hjemme, så dette trenger jeg ikke tenke noe på.

På forhånd takk
ser jo bra ut det der, spørs jo litt hva du skal bruke pcen til men.

har hørt at det kan være lurt å gå for samme produsent på HK og skjerkort, vet ikke helt om det ligger noe i dette men høres logisk ut spør du meg

har selv 2ghz ram men hørte(hører kanskje mye rart jeg:P) at det ikke er noe poeng å ha så rask ram da resten av pcen ikke klarer å utnytte dette anyways, kanskje noen kan bekrefte/avkrefte dette?

ville kanskje gått net til i5 om du skal bruke pcen til gaming å heller gått for et 580 istede for 570 kort, da jeg har hørt (igjen) at i5 er bedre til gaming da man får bedre FPS pga at Hyperthreading dreper fps elns

lykke til med ny pc ^^
Tror HK er veldig overkill, og du vil ha mer ytelse ut av å kjøpe et til halv pris og heller bruke pengene på noe bedre. Forskjellen fra mid-end (1000kr ca) og opp til dette er nok ikke nok til å rettferdiggjør prisen. Ville nok kanskje også byttet ut til en i5 2500k, og heller brukt de resterende pengene på SSD.

Og i mitt hode er det Corsair som er kongen av PSU, selv om jeg for tiden kjører Chieftec med godt resultat.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Som sagt, veldig avhengig av hva du skal bruke maskinen til. Skal du ikke drive med tung video/fotoredigering er det veldig lite poeng med 2600k. Forskjellen på i5 og i7 er kun Hyperthreading, 2MB cache og et hopp på multi(100Mhz), som overhodet ikke vil merkes i spill eller noe annet for den saks skyld før du begynner å bevege deg inn mot applikasjoner som nyttegjør seg godt av åtte tråder.

Hovedkortet er totalt unødvendig såfremt du ikke er entusiast-overklokker som må skvise de siste hundre megahertzene ut av chipen din. Asus P8P67-Pro eller Asus P8Z68V-Pro er meget gode alternativer, men til halve prisen. Selv disse kortene har så mange funksjoner at du nok aldri vil klare å utnytte alle.

Minnebrikkene er unødvendig kjappe og er dessuten spesifisert til 1.65V som ideelt sett ikke er så alt for gunstig for Sandy Bridge/i5 2500k. Velg heller disse brikkene som er noen av de mest populære brikkene til oppsett som dit, samtidig som de er svært stabile.

Strømforsyningen kan du godt bytte ut til noe bedre. Nå er ikke den du har valgt direkte dårlig, men du får bedre til samme pris. Komplett har ikke allverdens utvalg hva dette angår så valget faller på Corsair eller SilverPower. Corsair HX750W eller SilverPower SP-SS750M 750W er gode valg som vil klare to stk GTX570 hvis du noen gang skulle ha behov for det. Skal du derimot overklokke samtidig som du kjører to GTX570 bør du opp på 850W. Corsair HX850W eller SilverPower SP-SS850 850W burde da være åpenbare valg, men disse er faktisk hakket dårligere enn sine lillebrødre så jeg vil da heller anbefale Corsair AX850W istedet. Den koster litt, men er så absolutt verdt det.

Er du derimot sikker på at du aldri vil kjøre SLI/to skjermkort så holder f.eks Corsair HX650W eller SilverPower SP-SS620M 620W i lange baner.

Videre er skjermkortet du har valgt svært godt, men det kan støye litt pga. referansekjøleren. Alternativt kan du se på Asus GTX570DCII, Gainward GTX570 "Phantom" eller MSI GTX570TwinFrozrIII som alle har svært gode kjøleløsninger og i tillegg er gode overklokkere. MSI-kortet støyer noe mer enn de to første, men er til gjengjeld ikke så tykt så hvis du tror det noen gang vil bli aktuelt med SLI er dette et godt valg.

Du bør kanskje vurdere en CPU-kjøler og SSD? Medfølgende kjøler duger, men ikke til overklokking. Noctua lager gode og støysvake kjølere som du kan titte litt på. Angående SSD er det en del problemer med den nye Sandforce-kontrolleren, men hvis du oppdaterer firmware på denne skal det være et godt valg.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Trådstarter
Da bytter jeg ut prosessoren og ram'en i det minste. Strømforsyningen også, ettersom jeg har planer om å putte inn enda ett gtx 570 senere. Sitter alltid med enten headset eller høy musikk, så støy er ikke noe jeg tenker særlig på. CPU-kjøler er en god ide, men jeg tror jeg skal bytte ut kjølingen med vannkjøling etter hvert, så jeg drøyer den.

Er klar over at hovedkortet er overkill. Hadde egentlig bare veldig lyst på E-ATX ettersom det fyller ut hele kabinettet, og jeg likte fargene. Men det er jo omtrent som å hive penger ut av vinduet. Her er jeg litt usikker, men jeg bytter nok kanskje ut det og. Kall meg gjerne idiot :P

SSD kjøper jeg senere når jeg får neste lønning.

Da blir det altså: i5 2500K, minnebrikkene 83leo linker til, Corsair HX850W som byttes ut, også får jeg vurdere HK.

Hjertelig takk for hjelpen!