Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 544
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Hei alle sammen

Nå har jeg altså klart å tråkke kraftig i salaten her dere. Som noen kanskje har skjønt, har jeg klart å slette grub-partisjonen som styrer dualbooten jeg skulle fjerne fra laptopen. Jeg gikk inn på diskbehandling, slettet ubuntupartisjonen og tenkte som så at siden jeg nå bare hadde ett operativsystem kunne jeg like greit slette grub-partisjonen også. Videre utvidet jeg volumet på windows-delen min så mye som mulig.

Nå er altså problemet mitt at når jeg booter harddisken får jeg opp en melding om Grub Error 22. Jeg har prøvd i evigheter å fikse dette nå, og noen har skrevet at jeg må sette inn recovery-cden til windows og skrive en komando. Problemet mitt er at jeg ikke har noen windows-cd i det hele tatt.

Akkurat nå sitter jeg med Ubuntu 9.04, som kjører rett(live?) fra cd'n. Kan jeg på noen måte få kommet meg inn på windows-delen uten å måtte formatere alt på nytt? Uansett om dette er ved å reinstallere grub eller fjerne det er ikke så viktig, bare jeg får kommet meg inn på windows før onsdag.

På forhånd takk

Foresten, var ikke helt sikker på hvilken kategori jeg skulle legge tråden under, så admin må gjerne bytte om nødvendig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Grub skrives normalt sett til MBR og ikke til en partisjon, så du har ikke slettet noen grubpartisjon.

Derimot har du utvidet disken, noe som sikkert har skrevet data som gjør at MBR ikke er helt fornøyd.

Du har som jeg ser det to valg :

1. Putt inn en windows CD med samme versjon av OS'et som du har, gå til recovery console og skriv fixboot og fixmbr

2. Boot en random live linuxcd og prøv å bruke verktøy for å skrive grub-loaderen på nytt, dette er det dårlige alternativet da du ikke skal ha linux på maskinen lengere.

Å skaffe en random windowsCD fra nettet er null problem så lenge du har en annen maskin tilgjengelig, eller laster ned via en livecd og brenner ut.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Trådstarter
Da gjør jeg ditt alternativ nummer en, AtXbYeA. Får ikke gjort det i dag, men det blir førsteprioritet i morgen. Tusen takk for så raskt svar