Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2079
Norge er verdens niende minst korrupte land, mens Danmark ligger på en tredjeplass.
http://www.dinside.no/artikler/korrupt/artid490031.html
Hvorfor ligger ike vi forran Danmark?

Jeg tror det kan være pga dyre alkoholpriser, høy minstealder for toleranse og kanskje litt mindre seriøs politikk. (Heviser til fusk i Drammen valget)

Hva tror dere?
Generelle grunner til korrupsjon: Lav moral, økonomiske, griskhet, lav straff for korrupsjon, liten risiko for å bli oppdaget og dømt.
Grunnen til at Norge ikke er bedre, kan også være at vi ikke tror vi er bedre, da det eneste som står til grunn for resultatene er spørreundersøkelser.
Øh. Du må nok begrunne hvorfor du mener at høy alkoholpris og seriøs politikk har med saken å gjøre. Blir som å lage en tråd som heter "her kan dere diskutere".
Hva har høye alkoholpriser med korrupsjon å gjøre?
Hva i alle dager mener du med "minstealder for toleranse"?
Sist endret av pecado; 26. september 2007 kl. 12:58. Grunn: en liten feil
I Norge har vi lett for å selge sprit til mindreårige og/eller ta betaligng for å kjøpe til mindreårige. Dette blir, enten dere tror det eller ikke, tatt for korrupsjon. I Danmark er minstealderen for alkohol mindre og alkohol er generelt billigere. Dette fører til at tallene deres for korrupsjon blir betraktelig mindre.

Det med "mindre seriøs politikk" er bare en idestarter, i tilfelle noen har noe å tilføye
Jeg godtar lett lill "korrupsjon" mot at alle 14-åringer raver rundt med 60% Vodka. Det blir helt feil sammenligning. Hva vinner Norge på å score høyere på korrupsjonsskalaen mot at alle 14-åringer raver rundt i helgene? Ingenting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Objective
I Norge har vi lett for å selge sprit til mindreårige og/eller ta betaligng for å kjøpe til mindreårige. Dette blir, enten dere tror det eller ikke, tatt for korrupsjon. I Danmark er minstealderen for alkohol mindre og alkohol er generelt billigere. Dette fører til at tallene deres for korrupsjon blir betraktelig mindre.

Det med "mindre seriøs politikk" er bare en idestarter, i tilfelle noen har noe å tilføye
Vis hele sitatet...
Kilde?
Undersøkelsen er fra Transparency International, som har følgande definisjon av korrupsjon:
How do you define corruption?
Transparency International (TI) has chosen a clear and focused definition of the term: Corruption is operationally defined as the misuse of entrusted power for private gain. TI further differentiates between "according to rule" corruption and "against the rule" corruption. Facilitation payments, where a bribe is paid to receive preferential treatment for something that the bribe receiver is required to do by law, constitute the former. The latter, on the other hand, is a bribe paid to obtain services the bribe receiver is prohibited from providing.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje innsjå at langing, svartebørssalg o.l. faller under "misuse of entrusted power for private gain"... kanskje du kan utdjupe litt?
Sitat av Objective
I Norge har vi lett for å selge sprit til mindreårige og/eller ta betaligng for å kjøpe til mindreårige. Dette blir, enten dere tror det eller ikke, tatt for korrupsjon.
Vis hele sitatet...
Hvor i helvete har du dette fra? Noe av det dummeste jeg har hørt.
Dersom du leter litt på hjemmesiden til "Transparancy International" som står bak denne rangeringen, finner du hvilke faktorer de har vektlagt. Vis meg et jævla sted de nevner langing/formidling av alkohol til mindreårige som en indikator på korrupsjonsnivå!

Og hva slags formulering er "høy minstealder for toleranse" egentlig? Den semantiske betydningen av dette blir jo noe totalt ulikt det du så fåfengt prøver å uttrykke.

Gå å legg deg, ikke kom med fakta uten å ha sjekket dem, og lær deg skikkelig norsk!!!

Hvis du mener det er denne formuleringen: "The latter, on the other hand, is a bribe paid to obtain services the bribe receiver is prohibited from providing" som definerer langing/formidling av alkohol til mindreårige som korrupsjon, er du faen meg kreativ(og dum).
Sist endret av Jägër; 26. september 2007 kl. 14:14. Grunn: Vidarlo kom meg i forkjøpet
Norge er et av de minst korrupte landene, så hva er problemet her? Bare at vi står bak nabolandene?
Sist endret av marsboer; 26. september 2007 kl. 15:08.
Hvordan vet vi at Norge er så korrupt som det er da? Registrerte korrupte saker hos politiet/kripos? Det kan jo med andre ord bety at vi har en bedre etterforskningsenhet enn de andre landene.
Jeg ville heller sjekket antall korrupsjonsdømte i 2007, og deretter regnet meg fram til hvor mange prosent denne gruppen utgjør av norges befolkning i 2007.

(antall korrupsjonsdømte / befolkning totalt) * 100%

Deretter gjøre det samme med andre europeiske land.

En spørreundersøklese for å avgjøre hvorvidt et land har mye eller lite korrupsjon, er oksebæsj.
Sist endret av Turbolego; 26. september 2007 kl. 15:29.
Sitat av Transparency International
It is a composite index, drawing on 12 polls and surveys from 9 independent institutions, which gathered the opinions of businesspeople and country analysts.
Vis hele sitatet...
Resultatene er fra meningene til forrettningsfolk og "landanalytikere".

Oksebæsj is teh woord, lego!
Sist endret av Emptyy; 26. september 2007 kl. 15:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego
Jeg ville heller sjekket antall korrupsjonsdømte i 2007, og deretter regnet meg fram til hvor mange prosent denne gruppen utgjør av norges befolkning i 2007.

(antall korrupsjonsdømte / befolkning totalt) * 100%

Deretter gjøre det samme med andre europeiske land.

En spørreundersøklese for å avgjøre hvorvidt et land har mye eller lite korrupsjon, er oksebæsj.
Vis hele sitatet...
Ein spørjeundersøkelse er meir verdifull enn politiet sin statistikk.

Dersom ingen vart etterforska for korrupsjon i løpet av eit år kan ein trekke to konklusjonar:
1: politiet er udugelig, og fann ikkje korrupsjon. Aka tallet er verdiløst.
2: det er virkelig ikkje korrupsjon.

Rinse, lather, repeat.

Politiet sin statistikk seier maksimalt kor mykje energi dei bruker på å etterforske slikt, og er kun interessant sett opp mot ressursbruk på korrupsjon over tid...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Ehm.. Leste litt på DinSide.

De ti mest korrupte:
168. Laos
172. Afghanistan
172. Chad
172. Sudan
175. Tonga
175. Uzbekistan
177. Haiti
178. Irak
179. Myanmar
179. Somalia


Jeg lurer på om han som lagde den listen, var full eller noe. Mangler noen tall, noen tall kommer om igjen, osv.
Sitat av Sienno
Hvor i helvete har du dette fra? Noe av det dummeste jeg har hørt.
Dersom du leter litt på hjemmesiden til "Transparancy International" som står bak denne rangeringen, finner du hvilke faktorer de har vektlagt. Vis meg et jævla sted de nevner langing/formidling av alkohol til mindreårige som en indikator på korrupsjonsnivå!
Vis hele sitatet...
misuse of entrusted power for private gain
Vis hele sitatet...
Staten stoler på at du overholder sjenkeloven, noe du ikke gjør for å tjene penger på salget.
Sitat av vidarlo
Ein spørjeundersøkelse er meir verdifull enn politiet sin statistikk.

Dersom ingen vart etterforska for korrupsjon i løpet av eit år kan ein trekke to konklusjonar:
1: politiet er udugelig, og fann ikkje korrupsjon. Aka tallet er verdiløst.
2: det er virkelig ikkje korrupsjon.

Rinse, lather, repeat.

Politiet sin statistikk seier maksimalt kor mykje energi dei bruker på å etterforske slikt, og er kun interessant sett opp mot ressursbruk på korrupsjon over tid...
Vis hele sitatet...
Hvem er det som svarer på spørreundersøkelsene, og hvordan er spørsmålene formulert?

Er det slik at "Ola Nordmann" vet mer om korrupsjon enn politiet?

Dersom spørsmålene er formulert som: "har du bedrevet/medvirket til korrupsjon (SVAR ÆRLIG)" tror jeg de fleste vil si "nei" uansett...

Hvor ligger spørreundersøkelsen?
Sist endret av Turbolego; 26. september 2007 kl. 15:55.
Sitat av Sceptic
Ehm.. Leste litt på DinSide.

De ti mest korrupte:
168. Laos
172. Afghanistan
172. Chad
172. Sudan
175. Tonga
175. Uzbekistan
177. Haiti
178. Irak
179. Myanmar
179. Somalia


Jeg lurer på om han som lagde den listen, var full eller noe. Mangler noen tall, noen tall kommer om igjen, osv.
Vis hele sitatet...
Myanmar deler 179. plass og holder derfor av plass 179 og 180 (men siden kun 180 land er representert på listen vises ikke dette).

Tonga og Uzbekistan deler 175. plass og holder derfor av plass 175 og 176.

Afghanistan, Chad og Sudan deler 172. plass og holder derfor av plass 172, 173 og 174.

Videre deler Laos følgelig 168. plass med tre andre land som derfor holder av plass 168, 169, 170 og 171, men siden listen bare dekker 10 plasser er det kun ett av landene (som deler 168. plass) som er representert på listen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rakettsau
Staten stoler på at du overholder sjenkeloven, noe du ikke gjør for å tjene penger på salget.
Vis hele sitatet...
Så bankran er korrupsjon fordi du bryt straffelova for personlig vinning? Eller kva med svindel? Er det også korrupsjon...?

Dersom ein på vinmonopolet let seg overtale til å selje sprit til ein under 20, mot å få ein tusenlapp på bakrommet, så er det korrupsjon.

Dersom eg vel å lange mot å få en tusenlapp er det ikkje korrupsjon. Er det så jævla vanskelig å forstå?
Sitat av Rakettsau
Staten stoler på at du overholder sjenkeloven, noe du ikke gjør for å tjene penger på salget.
Vis hele sitatet...
Feil!

Fra straffeloven:
§ 276a. For korrupsjon straffes den som

a) for seg eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag, eller
b) gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag.

Med stilling, verv eller oppdrag i første ledd menes også stilling, verv eller oppdrag i utlandet.

Straffen for korrupsjon er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Tilføyd ved lov 4 juli 2003 nr. 79
.

For at du skal kunne dømmes for korrupsjon er det som du (forhåpentligvis) ser, et kriterium i loven at "fordelen"(pengene e.l.) må være krevd, mottatt eller akseptert i anledning "stilling, verv eller oppdrag".
Å være over 18(20 for sprit), kan vanskelig kalles en "stilling, verv, eller oppdrag". Den fysiske egenskap det innbærer å være gammel nok til å kunne kjøpe alkohol, er IKKE det som loven sikter til med noen av de nevnte uttrykkene. Selv om du skulle dra fordel av din alder til å formidle noe videre til mindreårige.
Sitat av Sceptic
Ehm.. Leste litt på DinSide.

De ti mest korrupte:
168. Laos
172. Afghanistan
172. Chad
172. Sudan
175. Tonga
175. Uzbekistan
177. Haiti
178. Irak
179. Myanmar
179. Somalia


Jeg lurer på om han som lagde den listen, var full eller noe. Mangler noen tall, noen tall kommer om igjen, osv.
Vis hele sitatet...

Nei, det oppsettet er da helt riktig.

Hvis man tar ski vm som eksempel, to stykker kommer likt i mål på førsteplass så vil "andremann" bli plassert på 3. plass hvis du forstår.

Altså, 3 tykker på 172. plass så vil neste komme på 175. plass.
Sitat av Sienno
For at du skal kunne dømmes for korrupsjon er det som du (forhåpentligvis) ser, et kriterium i loven at "fordelen"(pengene e.l.) må være krevd, mottatt eller akseptert i anledning "stilling, verv eller oppdrag".
Å være over 18(20 for sprit), kan vanskelig kalles en "stilling, verv, eller oppdrag". Den fysiske egenskap det innbærer å være gammel nok til å kunne kjøpe alkohol, er IKKE det som loven sikter til med noen av de nevnte uttrykkene. Selv om du skulle dra fordel av din alder til å formidle noe videre til mindreårige.
Vis hele sitatet...
Sa aldri at å kjøpe alkohol som femtenåring er korrupsjon, men å selge til femtenåringen derimot. Og butikkansatt er vel en stilling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rakettsau
Sa aldri at å kjøpe alkohol som femtenåring er korrupsjon, men å selge til femtenåringen derimot. Og butikkansatt er vel en stilling?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje korrupsjon å selge alkohol til tenåringer. Ikkje etter nokon fornuftige definisjonar av korrupsjon...

Korrupsjon er om du betaler ordføraren i kommunen din 100000 for å få byggeløyve.

Dersom ein skal legge din forståelse til grunn kan ein plusse på 3 år ekstra på samtlige straffer i norge, og kalle det korrupsjon...
Sitat av Rakettsau
Sa aldri at å kjøpe alkohol som femtenåring er korrupsjon, men å selge til femtenåringen derimot. Og butikkansatt er vel en stilling?
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer å lese posten min, så ser du at jeg skriver at det å SELGE til f.eks en femtenåring ikke er korrupsjon. Hvem har snakket om å kjøpe?

Ja en butikkansatt kan, i et gitt tilfelle straffes for korrupsjon dersom han mottar penger for å formidle alokohol til mindreårige. Men det var ikke butikkansatte trådstarter nevnte, og heller ikke det jeg siktet til da jeg utelukket formidling av alkohol til mindreårige som korrupsjon, men privatpersoner.

Hvis du skal sitere mine innlegg for å argumentere mot meg, så får du passe på at du argumenter på samme premisser, idiot!

For å forhåpentligvis legge denne "diskusjonen" død: Belegg for mine synspunkter har jeg hentet fra:

1: Straffeloven § 276a

2: Odelstingsproposisjon nr 78 (2002-2003)

3: Europarådets strafferettslige konvensjon mot korrupsjon 27. januar 1999 (europarådskonvensjonen)

Jeg vil (i fare for å virke arrogant) tørre å påstå at jeg er i besittelse av noe mer juridisk kunnskap enn de fleste andre debattantene i denne tråden, og jeg vet jeg har rett. Og jeg har ikke rett fordi jeg "mener" det, men fordi det er GJELDENDE RETT I NORGE!
▼ ... noen uker senere ... ▼
hvordan ligger korrupsjonen ann idag da hvilken plass :Å
Forskjellen er sannsynlegvis ikkje så stor at det gjer noko uansett... Dette er ikkje noko å henge seg opp i.