Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1672
Argh. Hoppet ut av vinduet på sopptur? Den er sjelden.

Sitat av artikkelen
folk som bruker den, kan skade seg selv eller andre
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på hvordan proposjonsforholdet på irrasjonell og potensielt farlig oppførsel er etter bruk av sopp kontra alkohol... Hvis dette er argumentet for å forby, kanskje det er et annet stoff man bør se på først?
Sist endret av xtapolapocetl; 8. august 2007 kl. 17:52. Grunn: leif
Sitat av xtapolapocetl
Argh. Hoppet ut av vinduet på sopptur? Den er sjelden.



Jeg lurer på hvordan proposjonsforholdet på irrasjonell og potensielt farlig oppførsel er etter bruk av sopp kontra alkohol... Hvis dette er argumentet for å forby, kanskje det er et annet stoff man bør se på først?
Vis hele sitatet...
Sant, men da kommer kommer opp argumentet om at vi har lengre tradisjon med alkohol, og med å forby sopp så kan de forhindre at nån liv går tapt og for staten er det verdt det...
Jeg mener dette snakker for seg sjøl om alkohol og dens forskjellige "skader"

ps. Kilde ligger på bildet.
Hvor ofte dør ikke folk i følga av alkohol?
Snakker bilulykker, drap og selvmord nå.
Sitat av Artikkelen
Konklusjonen kommer først i september, men ministeren har antydet at han enten vil anbefale 18-årsgrense på soppsalget, eller innføre et totalforbud.]
Vis hele sitatet...
Er det ikke 18-årsgrense på soppsalget uansett da?
Sist endret av battlecaT; 8. august 2007 kl. 20:22.
Sitat av LoveToGrow
Jeg mener dette snakker for seg sjøl om alkohol og dens forskjellige "skader"
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke det faktum (et ufravikelig et sådan) at alkohol er farlig jeg ville påpeke. Det mulige fremtidige forbudet ble trigget av denne tragiske enkelthendelsen, og blir backet opp av det at de i Amsterdam får en nødtelefon ang. hallusinogenbruk hver tredje dag, de fleste fra utlendinger. Det er ikke vanskelig å tenke seg at de fleste gjelder turister som får en litt for weird tripp og til slutt ringer nødtelefonen. Jeg tviler på at situasjoner hvor de må rykke ut fordi trippere er en fare for seg selv og/eller omgivelsene finner sted særlig ofte.

Det jeg var ute etter var en statistisk vurdering av risiko for irrasjonell / farlig oppførsel ved bruk av alkohol og sopp opp mot hverandre..
Sist endret av xtapolapocetl; 8. august 2007 kl. 20:27. Grunn: feil
Før noe som helst skjer i Nederland ang. forbud så kommer nok myndighetene til å granske omstendighetene nøye før evt. nye lover vedtas.
Det er jo tydeligvis snakk om ungdom som aldri før har trippet på sopp og som dermed ikke har forberedt seg i det hele tatt før inntaket.
Nederland er dessverre på vei til å bli mer restriktivt. Jeg merket spesielt dette på utvalget i smartshopene, der det meste av syntetiske ting har blitt helt borte fra hyllene bare siden nyttår. Det er mye press fra fasciststater som Tyskland, som prøver å være restriktive på det meste folk kan ruse seg på og straffe folk mest mulig.
Kommentarfeltet i den artikkelen er ganske interresant.
Ved det ene bildet:
IKKE SÅ SMART: Her er et utvalg «magic mushrooms» som selges i såkalte «smart shops» i Amsterdam. De fargerike innpakningene gjør at den sterke, hallusinogene soppen ser ut som uskyldig godteri.
Vis hele sitatet...
Haha.. dummeste jeg har hørt. Hvis jeg hadde sett en slik pakning når jeg var mindre ville jeg tenkt "Ææææsj, aldri i verden om jeg ville spist det der."

Synd at Nederland blir mer restrektivt. Av en eller annen grunn tviler jeg på at det faktisk har noe med problemene med rusmidlene, men med politikk. Man ser jo at nesten alle land med restriktiv narkotikapolitikk har store problemer. Det er mer eller mindre opplagt at en god løsning ligger i en løsning basert på kontrollert legalisering, men nå er det jo dessverre ikke slik politikken fungerer
Men slike endringer får konsekvenser for hele staten økonomisk og skjer vel neppe over natten.
Det er synd at uerfarne turister skal komme å ødelegge for andre som vet å nyte opplevelsene man har rundt sopp-trippene, og det er synd at det er så lav toleranse for andre rusmidler enn alkohol og tobakk!
Sist endret av Uma; 8. august 2007 kl. 22:09.
Er faktisk 16 års grense på sopp og 18 på cannabis
Sitat av peastriker
Er faktisk 16 års grense på sopp og 18 på cannabis
Vis hele sitatet...
Står det ikke "18+" på det ene bildet fra artikkelen? Eller ser jeg dårlig?
Jeg klarer ikke å skimte et eneste tall på de pakkene.
http://i23.photobucket.com/albums/b389/knutlol/DSCF1822.jpg

Tata!
Bilde er fra Hip-Hop.no, right?
Uansett er det bare en aldersgrense satt av produsentene, ikke myndighetene. Flere selgere av shrooms i Amster har etterlyst offisiell aldersgrense lenge, og noen av dem har tydeligvis innført dem på egenhånd. Jfr. piercing- og tatoveringsstudioer i Norge, for eksempel.
Sitat av TheSec0nD
Bilde er fra Hip-Hop.no, right?
Vis hele sitatet...
Yessur
10tegn