Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 10454
Jeg innser at jeg med dette innlegget vil provosere mange; jeg vil snakke nedsettende om KP-systemet dere bruker hver dag, og drømmer om om natten. Det hindrer dog ikke meg, så here goes.

Det er noe alvorlig feil med KP-systemet: kvalitetspoengene representerer ofte ikke kvaliteten til en post i noen stor grad. I idealsystemet jeg ser for meg, gir brukere bort KP til gode, informative, velskrevne poster som bidrar til diskusjon eller nyttig informasjon. Jeg er dog i oppfatning av at mange brukere tisser kvalitetspoeng på alt annet enn dette.

Jeg vil ta en av mine egne tråder som eksempel: Leverposteisikkerhet er bullshit. Denne tråden er et resultat av dårlig humor og morgentrøtthet. Jeg tenkte jeg skulle være så jævlig morsom å parodiere en bra tråd som setter søkelys på et dagsaktuelt problem: Personsikkerhet er bullshit. Resultatet er en tråd som gir folk en leverpostei-jojo. HURRA, FØKKINGS REKLAME! Tråden overgikk til og med personsikkerhetstråden i KP. Er virkelig leverpostei-jojoene verdt nærmere 50 KP? Det er bare én annen tråd jeg vet om som har fått KP i så stor grad, og det er Zabbath's triprapport om Darura. Det finnes sikkert flere, men det er ikke poenget her.

Så vil jeg trekke frem et par interessante tråder som er aktive akkurat nå: Baby på rullebånd og Legalisering av prostitusjon. Hvorfor har ikke disse flere KP? Hvor ble det av de få KP-ene som var i omløp? Å, jeg fant dem! De er her, her og her! No offence til fotografspirene, men gir virkelig et bilde mer til forumet enn en tråd som bringer diskusjon? Er det ikke slikt vi har galleriet til? Nei, vent, der er det ikke KP-system, dumme meg.

Jeg føler at lista ligger mye høyere for topics som ikke tilbyr annet enn informasjon eller diskusjon. Selv virkelig gode informasjons/diskusjons-tråder får sjelden mer enn 15 KP - mindre enn en tredel av det jeg fikk for leverposteitråden min og bare dobbelt så mye som folk gir til et føkkings bilde (igjen, no offence!). Bør ikke antall KP til en bruker si noe om hvor flink brukeren er til å bidra til diskusjon og informasjon - i stedet for evnen til å skryte av egne evner eller eksponere hacks?

Merk at det ikke er KP-systemet i seg selv som jeg mener at suger, det er menneskene som bruker det. Nå kan dere starte flamingen.
Sist endret av dexter; 2. august 2007 kl. 23:48.
Er enig i alt du sier igrunn, selvom skikkelig gode poster som regel får en del KP, ser jeg også at det er latterlige poster på to linjer som plutselig har fått seg et par KP selv. Jeg mener KP-systemet ikke er helt idiotisk, men er mye latterlige poster som får altfor mye KP.

edit: Hadde jeg hatt en KP skulle du fått den nå dex ;p
Sist endret av Zepplin; 2. august 2007 kl. 23:54.
En tråd jeg ventet meg av en bitter nerd med 0 KP. Jeg er helt enig med deg. KP er en veldig god tanke, men pga. mange idioter rundt forbi får systemet kjenne effekten av agurktidene. Eneste muligheten jeg ser, er å begrense KP til spesielle brukere, de som har vist sine kvaliteter på forumet. Men om det er en brukbar løsning vet jeg ikke...
kunne ikke sagt det bedre selv. FJERN KP!
Jeg er helt enig med deg. Kvalitetspoeng er en fin funksjon dette forumet har, og mange av brukerne kan ikke bruke denne funksjonen skikkelig. Kan inrømme at jeg kanskje har vært litt dårlig her jeg også. En løsning kunne vært å åpne inlegg for kvalitetspoeng, men dette hadde vel vært litt slitsomt for crewet.

Du må sikkert regne med å få et KP for dette inlegget også, haha.
Sist endret av CryptoN; 2. august 2007 kl. 23:56.
Problemet er jo ikke systemet, men brukerne. Det er flertallet av oss som er altfor lemfeldig med hva de gir poeng til.

Edit: Jeg ga innlegget ditt kp på glade faen.
Sist endret av nikita; 3. august 2007 kl. 00:04.
Ironisk nok skal du få en KP av meg. Enig i at folk deler ut KP i hytt og gevær. Små sarkastiske innslag får ofte en del KP selv om det ikke er en god post i det hele tatt.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg tror nso må modde litt på uttdeleren. Hvis de rette folka får KP til å dele ut, i stedet for de som ikke fortjener det (les: meg for eksempel) så tror jeg ting vil fungere mye bedre.

EDIT:
For å understreke poenget: Jeg fikk nå, etter at jeg postet denne, 5 poeng som kan spres.
Sist endret av Moff; 3. august 2007 kl. 00:15.
Jeg synes KP er en flott ordning, men akk som du sier går KPene ofte til mindre seriøse innlegg, som ikke fortjener KP i det hele tatt. Som erikxb trodde jeg også at denne tråden ville komme men da av en med null KP, situasjonen er stilt i et annet lys, nå som du med nesten 150 kommer med den. Jeg mener ikke at KP burde forsvinne, men at folk skal passe på hvem de gir det til. Det går ofte en uke uten jeg ikke finner noen innlegg som fortjene KP, da lar jeg også faen i gi vekk KPene mine. Dette kan bli en spennende funksjon.
Grunnen til dette er jo at en leverpostei-jojo interesserer folk. langt færre mennesker på dette forumet er interesserte i å i det hele tatt bry seg med sammfunnskritiske tråder, eller lignende.

Så det blir litt feil, på en måte. Men på en annen måte viser det hva leserene på dette forumet faktisk leser, og som de verdsetter.
Selv er jeg ikke no fan av KP-systemet, og må si at jeg er en av de som IKKE fortjener KP. Får jeg KP, går jeg inn på random topic og gir det til trådstarter og de under.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Kan jo ta denne tråden som eksempel da:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=89875

De første postene der, hva gjør at de fortjener KP? (ikke for å henge ut spesielle brukere)
Ironisk nok gav jeg deg et KP for denne tråden.

Dette er dog fordi du tar opp et viktig poeng, og en feil med KP-systemet. Allikevel synes jeg at en bruker med mange KP gir meg en indikasjon på at fyren faktisk poster bra.
Sist endret av Hedges; 3. august 2007 kl. 00:12.
Sitat av tnt
Kan jo ta denne tråden som eksempel da:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=89875

De første postene der, hva gjør at de fortjener KP? (ikke for å henge ut spesielle brukere)
Vis hele sitatet...
Vel, en eller annen dimling har vel gitt et KP i forbifarten. So what? er ikke før et innlegg har flere kp (5 ++) det er verdt å merke seg, føler jeg.
Sitat av Golder
Grunnen til dette er jo at en leverpostei-jojo interesserer folk. langt færre mennesker på dette forumet er interesserte i å i det hele tatt bry seg med sammfunnskritiske tråder, eller lignende.

Så det blir litt feil, på en måte. Men på en annen måte viser det hva leserene på dette forumet faktisk leser, og som de verdsetter.
Vis hele sitatet...
Helt enig. jeg kan også starte en KP-verdig tråd om sultkatastrofen i Afrika - men liksom, hvem vil EGENTLIG lese om det? Vi gir KP til det som interesserer oss. Kall meg mongo, men jeg finner det evig morsomt at jeg ga KP her Selfølgelig, dette er søppel, men jeg syntes ikke man kan være SÅ streng på det. På samme måte syntes jeg ta din parodi var på sin plass.

Det bør også være et stort kvalitetsskille mellom bilder på galleriet og fotografier i underforumet fotografi.
Jeg har mistet KP'ene jeg haddet tenkt til å gi bort. Jeg bare mistet dem og nå får jeg dem ikke igjen.
Hva med Innlegget mit da?

Link: http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=piczo+hacks
60KP til bare start Innlegget!

tro meg den eide! XD
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
KP til deg!
Haha, du starter en tråd som forteller om hvor feil KP blir brukt, og ender med å bli overøst av dem igjen Men delevis enig, KP burde bli gitt mer kritisk - men det er ikke noe man kan styre.. Selv gir jeg både KP til folk som hjelper meg, folk som stiller de rette spørsmålene, folk som gir de rette svarene og poster som rett og slett er hysterisk morsomme.. Syns det funker helt greit..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ProXhimo
Selv er jeg ikke no fan av KP-systemet, og må si at jeg er en av de som IKKE fortjener KP. Får jeg KP, går jeg inn på random topic og gir det til trådstarter og de under.
Vis hele sitatet...
Mao er du en ren kilde til forsøpling. Hvis du ikke finner en post som er bra nok til å gi KP, så gir du vel for svarte BENG i å gi den noe!
Sist endret av robhol; 3. august 2007 kl. 00:30.
Sitat av tnt
Kan jo ta denne tråden som eksempel da:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=89875

De første postene der, hva gjør at de fortjener KP? (ikke for å henge ut spesielle brukere)
Vis hele sitatet...
Haha, fordi jeg akkurat hadde fått 4 nye KP
Sitat av isars
Hva med Innlegget mit da?

Link: http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=piczo+hacks
60KP til bare start Innlegget!

tro meg den eide! XD
Vis hele sitatet...
Very Nice innlegg du lagde der iSars!!!
Sitat av ProXhimo
Haha, fordi jeg akkurat hadde fått 4 nye KP
Vis hele sitatet...
Søppelnerd. Om du ikke har noe å bidra med, leave the internet.
Det som trengs er et slags system for metamoderering, slik som på slashdot, der man kan si seg enig eller uenig i om en post har fått kp utdelt riktig. Sier mange seg uenig i at f.eks post X har fått mye kp, vil dette telle negativt for utdelingen av kp til de som har gitt post X kp.
Jeg trenger ikke skrive noe annet enn: http://www.freakforum.nu/forum/showt...684#post888684

Edit: Det var ikke en dum idé Nichotin
Sist endret av error; 3. august 2007 kl. 00:45.
jeg fikk kp av en eller annen og skjønner hvert fall ikke hvorfor:P
Gir ikke ut KP til første fost jeg ser.. venter til jeg finner en post som er bra nokk, men da er kansje holdbarhetsdatoen på mine KP utgått og de forsvinner.. greit system, men enig med dere det blir jo "litt" missbrukt..
Jeg håper ikke at systemet forandres, er fornøyd akkurat sånn som det er nå.
Eneste er at folk kan være litt oppmerksom på hvilke innlegg de gir KP til. Gi KP hvis noen har hjulpet deg i en tråd, hvis noen kommer med et godt svar, eller en god tråd. Eller et innlegg hvor søppelnerder blir sotte på plass.
Greia er at alle har sine KP, som de kan velge hvilke poster de vil bruke de på, ettersom det temaet interesserer leserne. Så jeg syntes ikke du skal bry deg om hvilke poster leserne gir KP til, det er hele poenget at det skal være i lesernes hender å gi KP, etter leserens interesser.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Pirate2pirate; poenget er at mange her gir poeng til helt tilfeldige posts, som OSER av krydra skinke.
Hva med å begrense antall KP man får til rådighet? At man f.eks bare får 2 i uka. Tror da folk ville blit litt mer forsiktige.
Man tenker kanskje slik " siden jeg har så mange så må jeg kanskje bruke de opp før de går ut. Aha, jeg finner et bra innlegg å gir de til det."
Da finner man bare ofte et innlegg som ser bra ut og deler ut KP, uten virkelig å ha satt seg inn i tråden.
Sitat av C.Hendrix085
Hva med å begrense antall KP man får til rådighet? At man f.eks bare får 2 i uka. Tror da folk ville blit litt mer forsiktige.
Man tenker kanskje slik " siden jeg har så mange så må jeg kanskje bruke de opp før de går ut. Aha, jeg finner et bra innlegg å gir de til det."
Da finner man bare ofte et innlegg som ser bra ut og deler ut KP, uten virkelig å ha satt seg inn i tråden.
Vis hele sitatet...
Then again; hva om man føler at et innlegg er fantastisk og har ingen KP til rådighet? Må man vente en uke glemmer man det nok uansett.
Jeg er fullt enig i at det gis bort en hel haug med KP for poster som igrunn er direkte søplete. Bare for å ta noen eksempler fra hva jeg selv har skrevet:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...4&postcount=16
http://www.freakforum.nu/forum/showp...8&postcount=32

Dette er jo ikke akkurat poster som hverken bidrar med noe fornuftig, er særlig godt skrevet eller noe andre kan dra nytte av. Likevel har jeg fått en del kvalitetspoeng for de. Det virker som en del brukere mener sarkasme og drittkasting er kvalitet. Min personlige mening om KP er at det skal inspirere folk til å skrive bedre poster, spesielt innholdsmessig men også å skrive godt norsk og jeg syns man har lykkes rimelig bra med dette.

Problemet er kanskje at nFF er blitt jævlig stort etter hvert. Av en brukermasse på ~20000 sier det seg selv at det alltid vil finnes en del evneveike søppelnerder som dessverre er mye mer synlige enn alle de som jevnt over leverer bra. En slags metamoderering som Nichotin nevner tror jeg kunne fungert bra (dersom da ikke folk fikk det for seg at de skal stemme ned brukere de ikke liker på trass)

og en ting til slutt: jeg syns absolutt ikke at man skal gi KP for innlegg hvor "hvor søppelnerder blir sotte på plass.", er innlegg søppel har du en fin lenke som heter "Regelbrudd?" og da går alarmen i crewhula, nso roper høyt "TO THE BANMOBILE!" og Ivioyner maskerer seg og ifører seg latextrikot.
Kvalitetspoeng more like kvantitespoeng, amirite?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Feilen med KP-systemet er jo at det fører til glorifisering av brukere som har spesielle kunnskaper eller ferdigheter, uten at det nødvendigvis har en nytte for andre brukere eller forumet i sin helhet. Det er en god del brukere her som f.eks legger ut et pent bilde de har tatt og får tonnevis med KP for det. Jeg var av den oppfatning av at KP-systemet skulle belønne de brukerne som var av spesiell nytte for forumet, og ikke at flinke fotografer skulle bli en del av "eliten" i forumet på grunn av et pent bilde eller to.

Så feilen i mine øyne (uunngåelig selvfølgelig) er at kvalitetspoengene blir fordelt feil. Vil til slutt si at jeg ikke bryr meg så alt for mye om KP på grunn av nettopp dette. Det skjer alt for ofte at noen gir et kort og konsist svar på det noen spørr om i en tråd uten å bli belønnet for det. Derfor ser jeg ikke på de med mye KP som de som er mer kunnskapsrike eller nyttigere for forumet på noen måte.

Ergo: KP-systemet har ikke den nytten på meg som den kanskje var ment å ha.

Edit:
Sitat av moridin
Problemet er kanskje at nFF er blitt jævlig stort etter hvert. Av en brukermasse på ~20000 sier det seg selv at det alltid vil finnes en del evneveike søppelnerder som dessverre er mye mer synlige enn alle de som jevnt over leverer bra. En slags metamoderering som Nichotin nevner tror jeg kunne fungert bra (dersom da ikke folk fikk det for seg at de skal stemme ned brukere de ikke liker på trass)
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det hadde vært noe problem i lengden. Å få fjernet spammingen av KP er kanskje det aller viktigste IMHO. Har heller ikke inntrykk av at det fins så jævlig mange personlige konflikter i nFF at det hadde blitt et problem. Det er jo som sagt et stort forum med et stort spekter av forskjellige brukere, noe som gjør det enda vanskeligere for den enkelte bruker å legge seg til merke hvem som er idioter og hvem som er random folk de aldri har hørt om før(og dermed får en mer objektiv innstilling til).
Sist endret av thomasf; 3. august 2007 kl. 01:39.
Som sagt, har jeg en negativ oppfatning angående KP-systemet, men det jeg mener kunne gjort det bedre er å gå "All the way". Gi uendelig KP. Så klart i begynnelsen vil det bli misbrukt, men etterhvert tror jeg at det vil bli bedre enn dette hvor du har en viss periode du kan bruke dem før du mister dem.

Ved å ha uendelig med KP får du ikke presset til å bruke dem, og du kan gi de trådene som er relevante KP.

Vet at mange vil si meg imot nå, men dette er da min mening, Go all the way, or don't go.
Gjør det noe? Helt seriøst. Om noen faktisk får KP for å ha gode humoristiske kommetarer, så sier det i hvertfall at det er en fornuftig person bak nicket. Samme hvis en får KP for å f.eks eksponere en hack, som du kaller det. Det informerer om et eller annet.

Hvorfor skal det bare være slike som linker til dagens nyheter og sier "Les dette, er det ikke utrolig?". Det å bare starte en diskusjon fortjener ikke KP. Noen av de gode brukerne her inne starter sjelden tråder. Det er en grunn til at mange mange ikke har KP her inne, der er jo fordi de ikke engang klarer å komme med en god kommentar som folk setter pris på og gir en KP.

Jeg er kun enig med 1 ting, og det er KP til bildene folk legger ut. Det er jeg lei av. Hvis noen vil ha kritikk på en nettside eller et bilde, så bør de ikke få KP fordi det de viser frem er bra. De bidrar jo egentlig med ingenting, de oppsøker hjelp fra andre.

Så jeg synes KP fungerer fint jeg.. Hvem lever for å få KP uansett..
Nå driter jeg på leggen hvis dette har blitt sagt før, men kunne man ikke for eksempel hatt slik at man kunne stemme på innlegg som utmerket seg særlig. Så kunne man stemt fram for eksempel nominert ukas innlegg, månedens innlegg. Og det beste inlegg over alle inlegg?
Sitat av lille___meg
jeg fikk kp av en eller annen og skjønner hvert fall ikke hvorfor:P
Vis hele sitatet...
hahahaha, det er jo hele moroa med å gi bort KP!
en genistrek av markedsføring.

og for ironiens skyld, får du en kp av meg og

men det skulle gått an å gi minus-kp. DET hadde vært bra. hehe
Sitat av JoKk-mäiester
Nå driter jeg på leggen hvis dette har blitt sagt før, men kunne man ikke for eksempel hatt slik at man kunne stemme på innlegg som utmerket seg særlig. Så kunne man stemt fram for eksempel nominert ukas innlegg, månedens innlegg. Og det beste inlegg over alle inlegg?
Vis hele sitatet...
Du kan jo rangere emne på toppen. Man kan også sortere de forskjellige emnene på denne måten. Rangeringsknappen virker litt usynlig, og jeg ser heller ikke så mange som bruker den, men den er der.

Ikke 100% det du spurte etter, men ganske lignende.
Det er ikke kvalitets poengene som er problemet, det er brukerne. Man ser brukere som Vidarlo som faktisk har fortjent KP sine, så har vi brukere som dexter som faktisk kanskje ikke fortjener alle KP sine. (no offence)

Brukerne av nFF bryr seg mere om Jojoer enn om samfunn og politik. Noe som har med gjennomsnitts alderen på forumets brukere

Edit; De KP dexter får i denne topicen fortjener han.
Sist endret av Sokkull; 3. august 2007 kl. 02:53.
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest gjennom tråden, så det så. Men:

Jeg bruker KP-systemet slik:
- De aller fleste KP jeg gir ut er til fyldige, velskrevne, informative poster.
- Jeg gir iblant KP til postere jeg generelt er uenig med, enten for bra poster eller for modige innrømmelser (hvis jeg har overvunnet noens argumentering og vedkommende tar det til seg og takker for lærdommen fortjener vedkommende et KP).
- Jeg gir iblant KP til noen som kommer med et spesielt godt poeng, selv om selve posten er kort.
- Jeg gir en sjelden gang KP til noen som skriver noe hysterisk morsomt.

Selv om jeg ser at en del teite poster får KP uten at jeg syns de fortjener det, virker det på meg som systemet generelt fungerer greit. De med mange KP er stort sett postere med mye bra å komme med (får gjevnlig KP). Jeg tviler på at en eller annen idiot klarer å poste bare "dårlig humor"-poster og bli KP-millionær av det..

Så... Jeg ser mer på antall KP gitt til posteren som skriver, ikke posten som leses.
Jeg er ikke enig med trådstarter, og vil gjerne beholde KP'ene da dette er en bra måte å vise at et innlegg blir verdsatt.
Skrev et forslag for en stund siden, men vet ikke om jeg er like enig med meg selv nå. Men uansett mener jeg noe bør gjøres.

1. http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=86203
2. Rapportere poster, og få KP fjernet (og gi brukerne negativ KP-rank)
3. Test for å få lov til å gi KP
4. Kun noen får gi KP
Personlig synes jeg at tråden til dexter i dette tilfellet faktisk illustrerer problemet på en grei måte. Jeg synes virkelig ikke at den (til nå) er "verdt" 22 kvalitetspoeng, egentlig.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har lenge tenkt på å skrive om KP-systemet fra bunnen av, men fordi jeg er den eneste programmereren for nFF og jeg grunnet at jeg atm er hjemløs (!) og jobber store deler av dagen så har jeg absolutt ikke tid til å ta meg av det med det aller først. Forhåpentligvis blir det bedring av det etterhvert.
Sitat av nso
Jeg har lenge tenkt på å skrive om KP-systemet fra bunnen av, men fordi jeg er den eneste programmereren for nFF og jeg grunnet at jeg atm er hjemløs (!) og jobber store deler av dagen så har jeg absolutt ikke tid til å ta meg av det med det aller først. Forhåpentligvis blir det bedring av det etterhvert.
Vis hele sitatet...
Med bedring, tenker du da på at brukerene her blir flinkere til å dele ut KP, eller at du gjør noe med systemet?
Jeg synes ikke vi skal kunne "rapportere dårlige KP" som eriksb, sa (vel, noen KP er helt åpenbart dårlige) for vi har forskjellige Interesser, alle sammen. Jeg er ikke for forandringer i systemet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er tilnærmet umulig å forme brukeres vaner på en radikal måte, så da må man heller lage systemer som tar høyde for hvordan brukerene benytter seg av det.
Som vi sa fra dag en så har KP-systemet vært i testfase, og nå må vi ta å se på hva vi har lært av dette og gjrøe justeringer deretter.
Sitat av |d13m0b
Personlig synes jeg at tråden til dexter i dette tilfellet faktisk illustrerer problemet på en grei måte. Jeg synes virkelig ikke at den (til nå) er "verdt" 22 kvalitetspoeng, egentlig.
Vis hele sitatet...
Synes du den er verdt 1 da? Jeg driter nå i hvor mange KP en post har fra før når jeg gir det. Synes jeg at den er verdt 1 KP så gir jeg 1 KP. Om det er flere som synes det så er det jo naturlig at posten får mange KP.