Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6657
Hei alle freaks.

Skal snart arrangere en LAN Party i gymsalen min. Men hva bør jeg tenke på?

Gymsalen har ca. 20 stikkontakter fordelt utover hele hallen og 4 ethernet porter fordelt utover hele hallen.

Det skal være ca. 30 stk på lanet og nesten alle skal ha med seg pc og konsoll og skjerm

Det er et trådløst internett også bk-gjest og bk-elev men dette er ikke noe å skryte av.

Hva bør jeg tenke på når det kommer til strøm og internett?

Mvh, Henryman55
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
30 stk med to skjermer og konsoll? Beregn ~2A (500W) per snute... Det er 14kW. Du må altså ha 63A på enfase 230V, eller 32A på trefase (og fordele det jamt utover fasane) for å få nok straum til alle. Det vil i praksis sei at du må stille med byggskap sjølv, og kabel til næraste trefaseuttak, eventuelt få en elektriker til å kople deg rett på inntaket. Ville helst likt å ha 63A her, ettersom 2A og 32A trefase er i grenseland...

Til nettverk? Switcher. Optimalt sett vil du ha switcher med spanning tree og LACP eller 10Gb uplink - altså managed switcher, og minst ein per rekke. Du kan greie deg med 2 24P-switcher. Be folk ta med eigen kabel. WLAN funker på ingen måte bra i slike scenarioer. I tillegg må du ha ein ruter. Det enklaste i så måte er i praksis PC av nyare dato (<5 år), og pfsense. Du må nok ha litt nettverksforståelse, og forstå konsept som nettmaske og dhcp.

Og internett? Sjekk med Bergen kommune om dei er villige til å sponse ved å legge opp eit midlertidig nett ruta mot skulen du skal hoste det på for anledninga. Om dei ikkje er villige til det må du snakke med nokon som har infrastruktur terminert i bygget.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
20 stikkontakter sier oss ikke mye, alt avhenger av kursfordelingen.
Denne oversikten må du få fra skolen, de ligger i fordelingskap/sikringsskap, spør om å få en kopi. Stikkontakter bruker å være merket godt så det skal være mulig å finne ut hva som er hva i oversikten.

I oversikten vil det stå hvor mange Amper hver kurs er, de er oftest 10 eller 16 Amper. Elektronisk utstyr har ofte merket (på strømforsyning/adapter) hvor mye strøm de bruker. En værsting gamer-pc kan ha strømforsyning på 1000W, de fleste er vel på 650W mens flatskjermer er ikke mer enn 20-50W, du kan da gange volt med amper og få hvor mye watt en kurs tåler:
10A * 230V = 2300W

Om du skal bruke skjøteledning på trommel er det viktig at du tømmer trommelen, med nok belastning kan en slik ende opp i flammer pga varmen som oppstår om mye kabel fremdeles er rullet opp i trommelen.

Angående internett så sier heller ikke 4 ethernet-porter oss mye, de ender mest sannsynlig opp i et patch-skap i et serverrom e.l. der de kan kobles videre til annet utstyr/andre uttak. Trådløsnettet er vel begrenset på noe vis regner jeg med? Er det ingen IT-ansvarlig som du kunne snakket med om muligheten for ufiltrert internett? i verste fall må dere bare bruke nettet skolen har.
Sist endret av Dodecha; 29. august 2017 kl. 17:37.
Jeg rrangerte LAN en gang, og da skulle Bergen kommune stille med internett.
For å si det enkelt; Skaff deg nett på egenhånd! Vi satt 40 stk uten nett på dagen det gjaldt. Ikke kult.
Telenor har grensesnitt på huset og det er mulig å etablere en egen linje for dere. Hør med Telenor, men fovent noen uker før linjen leveres. Eltel har mye på seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Elektronisk utstyr har ofte merket (på strømforsyning/adapter) hvor mye strøm de bruker. En værsting gamer-pc kan ha strømforsyning på 1000W, de fleste er vel på 650W mens flatskjermer er ikke mer enn 20-50W
Vis hele sitatet...
Du treng ikkje ta utgangspunkt i merkeeffekt. Ingen bruker 100% av merkeeffekt typisk, og i tillegg er det ikkje alle som gjer straumintensive ting samtidig - så eg ville ikkje vore veldig bekymra med å ta utgangspunkt i 500W per snute. Enkelte vil ligge over, andre under.
Uvaksinert 👍
TG har vel ca 230watt pr bruker.
Sitat av daffe Vis innlegg
TG har vel ca 230watt pr bruker.
Vis hele sitatet...
Riktig. Altså 1 ampere, men det er kapasitet til litt mer enn det. 1A regelen er satt bare for å være helt sikker på at alle får nok strøm.

Jeg lurer forresten på hva stikkontakter har å gjøre i en gymsal om de ikke er skalert til slik bruk. Eksamen tar man vel i gymsaler generelt? Da har man riktignok laptoper som bare tar ca 75W hver, men I rest my case.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg lurer forresten på hva stikkontakter har å gjøre i en gymsal
Vis hele sitatet...
Hva med renhold, f.eks. støvsuger? En gymsal kan brukes til mange andre ting som trenger strøm. F.eks. kino med projektor, møter med f,eks, overhead, valglokale, festlokale med musikk, og mange andre ting hvor du trenger elektriske maskiner eller ekstra lys. You name it.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med renhold, f.eks. støvsuger? En gymsal kan brukes til mange andre ting som trenger strøm. F.eks. kino med projektor, møter med f,eks, overhead, valglokale, festlokale med musikk, og mange andre ting hvor du trenger elektriske maskiner eller ekstra lys. You name it.
Vis hele sitatet...
Du jukset, du fjernet en vesentlig del av setningen i sitatet.
Selvfølgelig trenger man litt strøm til slike ting, men nå tenker jeg på at de står på rad og rekke i veggen, slik som jeg oppfatter innlegget til trådstarter.
Oppdatering! Serverrommet til hele skolen er rett ved siden av så vi har ca. 50 ethernet porter tilgjengelig. Men skjønte ikke helt det med strøm?

Funker det ikke hvis jeg bare tar en skjøteledning fra alle stikkontakene rundtom i salen? Eller?
Ikke døm meg, er ikke elektriker!

Hadde vært supert om noen hadde giddet å forklart dette med strøm og hva jeg eventuelt kan gjøre!
Jeg anbefaler deg å kontakte vaktmesteren og spørre om han tror det er nok strøm til å dra 500W x antallet deltakere.
For å si det enkelt:

Det viktige for om gymsalen klarer å levere nok strøm til alle PC-ene er antallet og størrelsen på sikringene, ikke på stikkontaktene. Du kan se for deg stikkontakter som skjøteledninger som går ut fra en sikring. Hvis mange stikkontakter er koblet til samme sikring, er det ikke sikkert den er kraftig nok til mange PC-er, fordi det i praksis blir som å sette mange maskiner på samme skjøteledning (som du helt sikkert har lært at kan være lite lurt/brannfarlig).

Derfor er det lurt å snakke med vaktmesteren, som Rusmisbrukeren sier, og be om hjelp til å fordele PC-ene utover slik at du ikke bare bruke mange nok, men også de riktige stikkontaktene.
Det du trenger hjelp til med fra vaktmesteren er å få oversikt over disse 20 kursene, om de er separate og/eller delt og hva de er sikret med 10A eller 16A.

Når du har fått gjort det kan du lage en plan på hvordan de kan fordeles til x antall deltagere.
De 50 portene du får tilgang til i serverrommet, hva gir det deg tilgang til? Er det lokalnettet til kommunen/fylkeskommunen så er det sannsynligvis strengt regulert og hverken raskt eller mye du får tilgang til. I tillegg kan nok enkelte IT-teknikere blir regelrett snurt om du lar disse 30 får direkte tilgang til det nettet der. Kanskje dere til og med blir utelåst fra nettet før dere får gjort noe.

Uansett så har du lite lyst til å strekke en ledning fra hver PC inn til det rackskapet. Du vil fortsatt trenge driftssikre switcher plassert nærme hver enkelt deltaker, med minimum 1GB kobling opp mot rackskapet.
Ok, skal ta og spørre vaktmesteren. Men kan noen hjelpe meg med å finne noen ethernet splittere som har 16 eller 30 ports?
Og en skjøteledning med 20 eller med plugger?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Ok, skal ta og spørre vaktmesteren. Men kan noen hjelpe meg med å finne noen ethernet splittere som har 16 eller 30 ports?
Og en skjøteledning med 20 eller med plugger?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare splitte ethernet, det krever aktiv håndtering av signalet. Du må ha en switch som kan fordele nettet ut til flere enheter.

Det finnes ikke skjøteledninger med 20 støpsel, da hadde du overbelastet kursen og sikringen hadde gått.
Du må følge med på hvor mye du belaster hver kurs, så har du en 16A kurs (veldig vanlig), om vi går ut i fra 250W for hver person (det de visstnok bruker per TG) så kan du ha ca 10 personer per kurs.

Angående plassregistrering ser jeg folk bruke Lanreg.org, jeg fant det ved å lese litt på /r/lanparty
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Ok, skal ta og spørre vaktmesteren. Men kan noen hjelpe meg med å finne noen ethernet splittere som har 16 eller 30 ports?
Og en skjøteledning med 20 eller med plugger?
Vis hele sitatet...
Basert på terminologien du bruker... skaff folk som kan hjelpe, som faktisk forstår nettverk. Elles får du problem - garantert.

Du må antakeleg ha opp ein ruter, dhcp-server og litt ymse. Det tar fort ein ettermiddag eller to å sette opp.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er ingen elektriker jeg heller, så jeg kan prøve å "dumme ned" språket litt, sånn at TS kanskje skjønner hvilke spørsmål han bør stille. Utgangspunktet er åpenbart ikke bra når man spør etter en skøteledning med mer enn 20 uttak på.

Du trenger to ting: Strøm og nettverk. Jeg sier "nettverk" i stedet for "internett", fordi det vil være minst like viktig at PC-ene har en god forbindelse mellom seg, som at de klarer å få kontakt med internett. Det er lett å tro at dette går for det samme - men det er ikke nødvendigvis sant.

Nettverk er sikkert det som er enklest å forstå. Det som er standarden på store LAN er at hver deltaker får én ethernet-kontakt til eget bruk. De må selv ta med en kabel de kan koble i. Om du ønsker å koble i flere ting (PC + konsoll), så kan man enten ta med flere kabler og satse på at det er nok plass til at man kan bruke to kontakter - eller så må man selv ta med en ekstra switch slik at man kan splitte én kontakt ut til både PC og konsoll. For å bruke TG som målestokk, så er det en regel at hver deltaker har én kontakt - men det er ingenting som hindrer folk i å bruke flere enn én. Mange velger å satse på at dette går bra, fordi det gjerne blir noen til overs uansett. Dere bør imidlertid ha en regel på dette, bare så det ikke oppstår konflikter.

På et LAN i dag så forventer man å ha 1 Gbps hastighet ut fra sin egen PC. Det krever at hver port som deltakerne kobler seg i er en gigabit ethernet-port. Hvis du da har en 24-porter switch (eller større) og hver port er 1 Gbps, så sier det seg selv at uplinken til switchen (der signalene går videre ut mot internett) bør ha en større kapasitet enn 1 Gbps, fordi du potensielt har 24 PC-er koblet til switchen samtidig. Det er ikke uvanlig å ha 10 Gbps uplinker på slike bokser. Det som da er et problem er at det er svært vanskelig å få hastigheter opp mot 10 Gbps over en vanlig ethernet-kabel (cat 5). Switcher som tåler så høye hastigheter bruker som regel fiberkabel som uplink. Ta en kikk på denne gamle switchen jeg fant på loftet:



Her ser du at det er vanlige ethernet-porter bortover, samt at den har to uplink-porter som står for seg selv. En av portene er en normal ethernet-port (G1) mens den som er merket G2 er en såkalt SFP-port. Dette er en port hvor du skal koble inn en SFP-enhet, som i praksis er en fiber-kontakt.

For å få dette til å funke så må du selvsagt også ha en tilsvarende fiber-kontakt på routeren deres og på det punktet hvor dere henter internett fra. Hvis dere ikke har mulighet til å bruke et slikt system, så bør dere se på en cat6 eller cat 6a ethernet-kabel. Disse kan også overføre 10 Gbps. Uten denne hastigheten så vil nok internett-forbindelsen til alle deltakerne være relativt treg. Det vil fungere, men det blir ikke akkurat noe å skrive hjem om. På TG ligger det altså fiberkabel fra inntaket mot internett, gjennom alle routere, brannmurer og nesten alle switcher (går over til ethernet-kabel rett før de switchene deltakerne kobler seg på). De bruker forøvrig også 4 fiberkabler inn fra internett, hver av dem på 10 Gbps.

Dette trenger imidlertid ikke å koste all verden. Det som øker prisen betraktelig er om dere skal bruke såkalte managed switcher. Når en switch er managed, så betyr det at du har mulighet til å logge inn på den og konfigurere nettverket slik du ønsker å ha det. Med 30 personer så er ikke dette noe MUST - men det er kjekt å ha. Det å konfigurere switcher kan også være en veldig vanskelig oppgave, særlig hvis man ikke kan operativsystemet på dem eller kan noe særlig mye om nettverk. Det finnes egne sertifiseringer for å kunne gjøre denne jobben, så det er ikke akkurat småtterier. Prisforskjellen på en switch med management og en uten er vanvittig. Du kan få en 8-porters gigabit-switch til et par hundre kroner. Med 30 deltakere som har med seg 1-2 enheter hver så kan du for eksempel beregne 5 slike bokser. Om du skal ha noe med management på, så må du plutselig frem med tusenlappene.

Bare for å ha sagt det; når det kommer til nettverk, så er det også lurt å velge utstyr som er av samme fabrikat, og gjerne samme modell. Det oppstår som regel en del merkelige feil i nettet hvis du har mange ulike typer switcher og annet utstyr koblet sammen.

Ovenfor så ser du at folk nevner 24-porters switcher. Du får også større bokser enn dette (48-porter, for eksempel), men hva du bør velge er helt avhengig av hvordan folk skal sitte. Om alle 30 sitter på én bordrekke, så kan det være nok med én 48-porter som alle trekker sin ethernet-kabel fra (husk da at hver deltaker kun får én kontakt). Hvis du vil ha flere bordrekker eller alle vil ha veldig god plass rundt seg, så vil du få et problem så snart en deltaker sitter mer enn 10 meter unna switchen. Det er svært vanskelig (og dyrt) å få tak i en ethernet-kabel som er mer enn 10 meter lang. TG har dette som en regel; du MÅ ha 10 meter kabel, ellers kan ikke TG garantere at du når bort til switchen. Et år var jeg litt uheldig og havnet på maks lengde, og mine 10 meter med kabel var akkurat for kort til å nå bort. Jeg løste det ved å kjøre kabelen inn i naboens PC, og lage en nettverksbro over til min (han hadde tilfeldigvis to nettverkskort i sin maskin). TG tillater 60 cm bordplass per deltaker, noe som er forholdsvis trangt. God plass og flere bordrekker gjør at du da må ha flere switcher for at alle skal rekke frem.

Så langt har jeg bare skrevet om koblingen fra deltaker til nærmeste switch, og uplinken fra switch mot internett. Du trenger imidlertid en kjempeviktig ting til, og det er en router. En router er nesten det samme som en switch, men i tillegg til å sørge for at det blir dannet et nettverk mellom alt tilkoblet utstyr, så skal en router også dele ut IP-adresser til de som er tilkoblet. Routeren er "hjernen" i nettverket, og den må da være kraftig nok til å håndtere et sted mellom 50 og 100 enheter samtidig. Du har kanskje bare 30 deltakere, men alle vil ha med seg en PC, en mobiltelefon og kanskje en spillkonsoll. Beregn derfor litt over 2 IP-adresser per deltaker, minimum. Switcher, servere og alt annet dilldall dere vil bruke må også kobles på nettverket, og tar derfor litt kapasitet. Dere bør stille med noe som er kraftigere enn en vanlig hjemme-router. Selv ville jeg antakelig ha prøvd å bruke en PC til dette, som vidarlo skriver. En PC med skikkelig nettverkskort kan helt fint brukes som en router (og ja, du får selvsagt kjøpt nettverkskort med fiber-kontakt eller annen form for 10G-tilkobling). Dette er en vesentlig billigere løsning enn å prøve å skaffe en router av enterprise-klasse.

Needless to say så må også routeren konfigureres, noe som krever god kunnskap om nettverk. Dette kommer dere ikke unna.

Del 2: Strøm. Jeg tror det er en veldig, veldig, veldig dårlig idé å prøve å trekke strøm fra noen av stikkontaktene dere finner langs veggene. Gymsaler og andre bruks-haller pleier som regel å ha egne tre-fase-uttak for strøm, som brukes til nettopp denne typen anledninger. Om du ikke har peiling på hva "tre-fase" betyr, så er det egentlig bare en veldig beefy stikkontakt som kan gi deg mye mer trøkk enn det du er vant til. Ta deg en runde rundt i hallen og se etter en stikkontakt som er relativt stor, og som gjerne har 4 eller 5 plugger. En normal stikkontakt har 3 plugger; 2 for strøm og 1 for jord. En tre-fase-kontakt vil ha 3 strømledere, 1 til jord og muligens 1 ekstra "null-leder". En tre-fase-kontakt kan for eksempel se slik ut:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44566

Som du ser av antallet hull, så har denne kontakten 5 ledere i seg.

Hvis du finner en slik kontakt, så er sjansen relativt god for at den kan levere nok strøm til dere. Du vil da trenge et fordelingsskap av noe slag, som kan ta inn en slik tre-fase-ledning og levere strøm ut i normale stikkontakter. Det finnes mobile strømskap man kan trille inn i hallen og koble til, men det sier seg selv at dette er ganske kraftig og spesialtilpasset utstyr som du ikke finner på Clas Ohlson. På samme måte som med switchene, så må du også tenke på at deltakerne må sitte rimelig nærme strømskapene for at de skal kunne rekke frem med sine ledninger. Hver deltaker vil bruke minimum 2 stikkontakter (PC + skjerm), og derfor bør du også ha en regel på at alle tar med seg sin egen strømfordeler. På TG er det en regel om at hver deltaker kun får én stikkontakt. Jeg pleier derfor å ta med meg en veldig kraftig strømfordeler med 8 uttak og 10 meter skjøteledning (industri-klasse). Her er et bilde av et strømskap på TG:



Du trenger selvsagt ikke noe så enormt som dette; strømfordelere kommer i mange størrelser, helt ned til noe du kan bære under armen. Igjen - det er helt avhengig av hvor mange uttak dere trenger, fordel på hvor mange slike skap.

Regnestykkene som er nevnt ovenfor er veldig viktige; hvis dere ikke har nok strøm, så vil dere få trøbbel. Det holder ikke å bare se på antallet kontakter som er tilgjengelig; for alt vi vet kan de være på samme kurs alle sammen, og da har du kanskje bare 16 ampere totalt.

Hvis jeg var deg så hadde jeg kontaktet en lokal strømleverandør og en lokal internett-leverandør, og hørt om de har lyst til å sponse dere med mannskap og utstyr. Helst gratis, eller mot en symbolsk sum. Jeg har selv forhandlet frem slike avtaler med lokale leverandører; de stiller gjerne opp hvis de kan få noe verdifull PR ut av det. Omtale i avisa, for eksempel. Disse selskapene har strømskap, ledninger, switcher og routere liggende på lager uansett, så det koster ikke dem noe å deploye det i en gymsal for en helg. Det som koster er lønna til elektrikerne og teknikerne som må sette det opp for dere. Nettverket kan dere fikse selv hvis dere ser nok YouTube-videoer, men strømmen SKAL dere ha fagfolk til å ordne. I beste fall smeller det en sikring, i verste fall brenner dere ned hele gymsalen.

PS: Husk å gi beskjed om arrangementet til politi og brannvesen.
Tusen takk for hjelpen Moff! Skjønte utrolig nokk alt du sa. Skal prøve å få fikset en avtale med det lokale strømselskapet og den lokale internett leverandøren. Skal også ta en prat med vaktmesteren. Takker utrolig masse.

Og tusentakk for lenken til Lanreg.org Dodecha!

Bare et kjapt spørsmål, tror du denne vil funke til 3 pcer? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...se-2000021321/
Sist endret av henryman55; 31. august 2017 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ridder av 1. klasse
Hvilken skole er det snakk om?

Bergen kommune har forøvrig rammeavtale med TDC song, som er leverandør av internett og telefoni til hele Bergen kommune.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg

Bare et kjapt spørsmål, tror du denne vil funke til 3 pcer? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...se-2000021321/
Vis hele sitatet...
Ja, men du vil ikkje gjere det slik. Du vil ha ein 32A eller 63A avgang som du går på, og fordeler ut. Du må ha sikringer for å sikre den ned for å unngå varmgang og skade. Snakk med ramirent e.l. om leige / lån av byggstraumskap. Men først må du finne ut kva som er i bygget.
Mchjort det er snakk om Bergen kommune Ja.

Ok vidarlo.
Sist endret av henryman55; 31. august 2017 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
henryman55: det er noe slikt du ser etter:
Ok, fant den på biltema. Men tåler denne at jeg plugger 8 pcer i den da siden det er 8 stikkontaker? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-V-2000033125/

Vi har et budsjett på 5000kr til strøm og internett btw...
Sist endret av henryman55; 31. august 2017 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Ok, fant den på biltema. Men tåler denne at jeg plugger 8 pcer i den da siden det er 8 stikkontaker? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-V-2000033125/

Vi har et budsjett på 5000kr til strøm og internett btw...
Vis hele sitatet...
Den tåler meir enn åtte. Men begynn i motsatt ende - kva har bygget? 230v eller 400v? Type uttak? 63A eller 32A?
Sist endret av vidarlo; 31. august 2017 kl. 23:29.
Limited edition
Moff's Avatar
Du kan fint blåse mer enn 5000 kroner på én nettverksswitch, så du bør unngå å kjøpe (nytt) utstyr. Prøv heller å låne ting gratis eller for en veldig billig penge.

For å prøve å gi deg litt mer forståelse av hvordan strøm funker, så kan vi ta en kjapp break-down av den dingsen du har funnet på biltema (this).

Det står i produktbeskrivelsen at denne kassa har 1 input og 6 outputs. Input er den store blå kontakten uten lokk (fordi det er den eneste kontakten du alltid vil plugge en ledning i, derfor trenger den ikke lokk). Alle de andre kontaktene er outputs som du kan trekke strøm fra. Videre så står det at denne tar inn 3-fase, 230 volt og den kan dra 16 ampere. 4 av output-ene er såkalte schuko-kontakter, som er det offisielle navnet på den vanlige typen veggkontakter vi bruker i Norge. De 2 output-ene som står igjen er 3-fase kontakter, som betyr at du kan seriekoble flere slike bokser nedover i hallen.

Det er også sikringer på denne boksen, og det står at de tåler 16 ampere, og er direkte knyttet til de 4 vanlige kontaktene (ikke de to 3-fase output-ene).

Som vi har nevnt, så er det ingen sammenheng mellom hvor mange kontakter det er, og hvor mye strøm du kan trekke. Hva skjer for eksempel om du kobler i en strømpadde med 6 uttak på her, sånn at du får totalt 9 uttak? Går det bra? Enkleste måten å finne ut det på er å se hvor mye strøm du vil trekke gjennom boksen. Du må huske på det at all strøm i denne boksen vil gå gjennom én inntakskabel, og det er der flaskehalsen ligger. Selv om du har 9 kontakter i stedet for 4, så kan du ikke dra mer strøm enn det inntaket i boksen klarer levere, og det er da altså 16 ampere på 230 volt.

Det var noen som en gang forklarte meg sammenhengen mellom watt, ampere og volt på en forenklet, men samtidig veldig smart måte: Volt er det som "dyttes" gjennom en ledning mens ampere er det som "trekkes" gjennom en ledning. For eksempel, hvis du har et apparat som går på 100 volt, og du kobler det i en stikkontakt som leverer 400 volt, da vil det smelle. Dette skjer fordi stikkontakten "dytter" flere volt inn i apparatet enn det som apparatet tåler, og det går galt. Motsatt, hvis du har et apparat som drar 60 ampere, og du kobler det inn i en stikkontakt som leverer 10 ampere, så vil kontakten smelte eller ta fyr. Dette skjer fordi apparatet prøver å "dra" mer strøm enn det kontakten klarer å levere. Veldig forenklet, men dette er sånn jeg husker disse greiene. Watt er en målenhet for effekt, og det pleier jeg å tenke på som det maksimale du kan få ut av et apparat. Om PC-en din har en strømforsyning på 500 watt, så er den da i stand til å levere 500 watt, og ikke noe mer. Den kan helt fint levere mindre enn 500 watt - og sannsynligvis gjør den også det.

Det ble også nevnt at TG beregner sine deltakere med 1 ampere per stk. Formelen for å regne mellom ampere, volt og watt er ganske enkelt ampere * volt = watt. Vi vet at strømnettet vårt i Norge går på ca. 230 volt (give or take), og da kan vi fint regne ut at 1 ampere gir deg maksimalt rundt 230 watt. De kan gjøre denne beregningen fordi TG huser over 5000 deltakere, og på et hvilket som helst tidspunkt, så vil en stor andel deltakere enten ikke ha PC-en sin påslått, eller ikke bruke 100% av PC-ens totale kraft. Min PC har en strømforsyning som kan gi meg opp mot 1000 watt, noe som betyr at den kan sluke mer enn 4 ganger så mye strøm som TG beregner per deltaker. PC-en min vil imidlertid aldri gjøre dette, selv ikke når jeg spiller. Jeg bruker rett og slett ikke så mye strøm. Dere har bare 30 deltakere, så dere kan ikke regne med like mye slakk som det TG kan. Dere må gå ut i fra at hver deltakere bruker mer enn 1 ampere på et gitt tidspunkt. Kanskje 500 watt er et fint tall å gå ut ifra; det gir deg i så fall et tak på 2,17 ampere per deltaker (500w / 230v = 2,17a).

Med denne logikken så tenker du (forhåpentligvis) at du kan beregne 7 deltakere per slik strømfordeler. Strømfordeleren har jo 16 ampere inn, og hver deltaker skal få 2,17 ampere. Du ender da opp med 16 ampere / 2,17 ampere som er 7,37 PC-er (på 500 watt hver).

MEN!

Her kommer 3-fase-praten inn i bildet. En normal stikkontakt er 1-fase. Den har to strømledere i seg, og spenningen mellom disse to utgjør én "fase" på 230 volt. 3-fase-kontaktene gir deg, ikke overraskende, 3 slike faser. De har 3 strømledere, og mellom hver av disse har du da 3 faser på rundt 230 volt. Se for deg en trekant; hvert hjørne i trekanten er en strømleder, og hver side i trekanten er en fase. Av ulike geologiske årsaker så kan du regne ut kapasiteten i en 3-fase-kontakt ved å bruke kvadratroten av 3. Dette magiske tallet er ca. 1,732.

Du har da 230 volt, 16 ampere og 3 faser. Regnestykket ditt blir da slik: 16 ampere * 230 volt * 1,732 = 6373,76 watt. Og hvis du da går ut i fra at hver PC trekker inntil 500 watt, så har du plutselig kapasitet til å trygt kjøre 12 PC-er på denne boksen alene, og du vil fremdeles ha noen små watt til overs.

Det er mange variabler som jeg har hoppet over nå, men dette er i grove trekk hvordan du kan regne deg frem til hva som er innafor og hva som er helt utafor. Du må alltid være obs på flaskehalsene i strømnettet; hvis du har en skjøteledning et sted, så kan du ikke dra mer strøm gjennom den enn det den er beregnet for. En strømpadde med 6 kontakter kan for eksempel ikke dra mer strøm enn det som kan passere gjennom én stikkontakt under maks load. Den har jo bare én input, og den vil aldri være sterkere enn dette. Gjør derfor som vidarlo skriver ovenfor; start med inntaket og finn ut hva du kan dra derfra. Hvis det viser seg at inntaket er på 400 volt, så vet du nå at det betyr alvorlige problemer hvis du prøver å koble til noe som er beregnet for 230 volt.

Ikke at du spurte om noe av dette her, men jeg synes det er spennende materiale å diskutere, det er nyttig å lære og ikke minst så håper jeg at noen vil korrigere meg hvis jeg tar grådig feil (jeg er som sagt ikke en elektriker).
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Ok, fant den på biltema. Men tåler denne at jeg plugger 8 pcer i den da siden det er 8 stikkontaker? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-V-2000033125/

Vi har et budsjett på 5000kr til strøm og internett btw...
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Den tåler meir enn åtte. Men begynn i motsatt ende - kva har bygget? 230v eller 400v? Type uttak? 63A eller 32A?
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, begge to.
henryman55 sier at det er åtte stikkontakter på produktet.

vidarlo sier at den tåler mer enn 8 datamaskiner.

Jeg vet ikke om det er jeg som blingser hardt nå, men:
Inntak:
1 stk. CEE, 3-fase, 16 A - Dette betyr vel at sikringen på inntaket er 16A? Da tåler den nesten 8, hvis vi regner med at alle bruker 500W.

Uttak:
2 stk. CEE, 3-fase, 16 A
4 stk. Schuko, 1-fase, 16 A (avsikret)

Hvor ser du at det er 8 uttak her? Den har bare 4 vanlige stikkontakt-uttak og 2 uttak for 3-fase-kontakt.

Som sagt, jeg kan ha misforstått noe.... Ikke kast meg til løvene

EDIT: Og ja, selvfølgelig, vidarlo har uansett rett i det siste han skrev: Begynn i motsatt ende. Begynn å tenke på det som er i bygget før du ser på slike produkter. Snakk med vaktmesteren!
Sist endret av Rusmisbrukeren; 1. september 2017 kl. 00:30.
Så er det slik at 3-fase 400 volt enkelt kan gjøres om til 230 volt: du kobler mellom en fase og null-ledningen. Ved 3-fase 230 volt kobler du mellom 2 faser. Så sjekk nøye inputen på hva du evnt kobler til 3-fase kontakten. Samt output på leverandør-kontakten. (Regner med at Vidarlo kan forklare dette bedre, da jeg nå lider av å ha drukket en halv liter Captain Morgan rom. Ja, det er torsdag. Vet det.).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
1 stk. CEE, 3-fase, 16 A - Dette betyr vel at sikringen på inntaket er 16A? Da tåler den nesten 8, hvis vi regner med at alle bruker 500W.
Vis hele sitatet...
P=U*I*sqrt(3) for trefase. 16A*1.73*230V=6366W>8*500. Så ja. I tillegg bruker ikkje PC 500W i snittlast.
Jeg ville tatt kontakt med noen som har drevet med dataparty i nærområdet før. Det er flere større dataparty som har blitt avlyst i år, det er garantert mye utstyr som kan lånes til en slikk og ingenting om du spør de riktige folkene. Det er stor vilje i miljøet for å hjelpe andre opp på beina, både med utstyr og det tekniske.

Hvis jeg ikke husker helt feil regnet vi en snittlast på rundt 200W per deltaker i Sørlanet (700 deltakere) da jeg var involvert. For 30 personer ser jeg ikke helt for meg at du trenger å benytte deg av 3-fase, men du må planlegge litt så lasten blir fordelt på flere kurser, og at det gjøres skikkelig, så det ikke blir en brannfelle. Er du heldig så får du god hjelp av en lokal elektriker, det er ikke utenkelig at noen har en sønn eller datter som skal delta og som gledelig hjelper til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei alle sammen! Vi har to røde 3 faser i gymsalen, såkalte 3 fase 400V. Så vi tenker å gå for disse til å utdele strøm til pcer. Vi tenker å koble på noen skjøteledninger slik at vi får flere utganger. Tror dere denne vil klare å dele ut strøm til pc/konsoll og skjerm?
Hvis ikke, tror dere 2 stykker klarer det=

Link: http://elby.no/Skap-og-tilbehoer/Byg...as-8X16A-1-fas
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, det vil funke heilt fint. Har du 32A 400V (det må du sjekke - forskjellige fysiske dimensjoner!) gir det 22kW - eller plenty for 30-40 PCer.

Det hadde du forøvrig sett om du hadde lest (og forstått) det eg skreiv over.
Tusen takk vidarlo! Har du noen anbefalinger til ethernet switchere som er unmanaged for ca 32 stk?
Som også ikke er så veldig dyre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Tusen takk vidarlo! Har du noen anbefalinger til ethernet switchere som er unmanaged for ca 32 stk?
Som også ikke er så veldig dyre?
Vis hele sitatet...
Sats på å låne switcher. Det er idiotisk å kjøpe inn utstyr til LAN-party. Straumutstyr får du ofte låne eller leige billeg frå utleigefirma, gjerne i bytte mot litt reklame.

Switcher er rimeleg billege, og du får antakeleg låne eit par frå relevante bedrifter eller kommunen. Du får jo og f.eks. Cisco SG200 til 2-3000 per stk.

Skal du ha unmanaged er det strengt tatt bare å kjøpe billegaste du finn.

Men igjen så vil eg anbefale deg å skaffe kompetanse. Finn nokon som kan nettverk, og er villige til å bruke fem timer på det. Finn folk som kan grunnleggande elektro...
Holder til i Hordaland, skal eg spørre BKK og Telenor om de vil sponse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Holder til i Hordaland, skal eg spørre BKK og Telenor om de vil sponse?
Vis hele sitatet...
Ja, det verste som skjer er at du får eit høfleg avslag!
Gjør det enkelt; ta kontakt med www.kandu.no for råd, veiledning og leie av utstyr. KANDU er organisasjonen som arrangerer TG.