Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2250
Heisann,

Sitter og fyller ut en helseerklæring og en av spørsmålene er "Bruker du eller har du tidligere brukt narkotika, andre rusmidler eller stimulerende midler eller har du hatt et overforbruk av medikamenter?". Det jeg lurte på av om det er mulig for banken å finne ut om jeg lyver eller ikke på dette punktet? I såfall, hvilke følger vil/kan dette få? Under signering av erklæringen gir man fullmakt til banken på bla.a. disse punktene:
- Fullmakten gjelder bare innhenting av opplysninger som er nødvendige for å vurdere forsikringssøknaden.
- Nødvendige og relevante helse- og skadeopplysninger kan innhentes fra andre forsikringsselskap.
- Informasjon om for eksempel sykdommer, helseplager og skader kan bare hentes inn hos de leger,
legesentre, behandlere og institusjoner som er oppgitt i dette skjemaet (se baksiden), samt fra Arbeids- og
velferdsetaten og andre forsikringsselskap.
Takk for raske svar!
Sist endret av SoppVandreren; 3. november 2015 kl. 00:31.
Banken kan ikke finne ut av det med mindre du gjør denne informasjonen tilgjengelig for dem, enten direkte, eller via sosiale medier og lignende. Dette er uansett ikke noe de har noe som helst med, så det svarer du selvsagt blankt nei på.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Aldri i mitt liv svart ærlig på slike spørsmål, og det har vært til min fordel hittil. Det eneste unntaket er legen min, men så er han en eldre herre med fornuft mellom ørene.
Takk for svar jeg hadde håpet på, det er akkurat det samme jeg selv tenkte da det er veldig personlig og noe jeg syntes hadde vært rart at de hadde lov til å fiske ut fra legen.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det eneste unntaket er legen min
Vis hele sitatet...
Det er dette som gjorde meg litt usikker da jeg og har snakket veldig åpent med min lege.
Du må gjerne være ærlig, men da ser jeg ikke helt poenget med å søke etter privat helseforsikring, da den bare vil bli avslått.

Det er forøvrig helt tullete å kjøpe privat helseforsikring selv, hvis du skal gjøre det så ville jeg tatt det gjennom arbeidsgiver. Da er det ingen helseerklæring, så du vil være dekket for alt, uavhengig av tidligere medisinsk historie.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er forøvrig helt tullete å kjøpe privat helseforsikring selv, hvis du skal gjøre det så ville jeg tatt det gjennom arbeidsgiver. Da er det ingen helseerklæring, så du vil være dekket for alt, uavhengig av tidligere medisinsk historie.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg forstår det med de irundt meg er dette noe de alle har i tilfelle de kommer utenfor en ulykke. Jeg jobber ikke med noe som krever mye fysisk-anstrengelse og er ikke utsatt for noe direkte fare på jobb-plassen. Kan du forklare litt nærmere da jeg er litt fersk på dette?
Det som kan skije er at du i ettertid kan få avkortet erstatning på grunn av at du har oppgitt falske\ikke utfyllende nok opplysninger i egenerklæringen... Hvis de da greier å rote fram med konkrete bevis at du har

Sitat av Deezire Vis innlegg
Du må gjerne være ærlig, men da ser jeg ikke helt poenget med å søke etter privat helseforsikring, da den bare vil bli avslått.

Det er forøvrig helt tullete å kjøpe privat helseforsikring selv, hvis du skal gjøre det så ville jeg tatt det gjennom arbeidsgiver. Da er det ingen helseerklæring, så du vil være dekket for alt, uavhengig av tidligere medisinsk historie.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvilket forsikringsselskap firmaet har avtale med og i hvor stor grad ulykker og sykdom dekkes. Vi måtte fylle ut egenerklæring samt ha årlig sjekk hos bedriftslege for å få dekningen vår godkjent.
Sist endret av Mxzyzptlk; 3. november 2015 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har helseforsikring gjennom If, men vi var i kontakt med flere selskaper da vi undersøkte helseforsikring, og felles for alle var at det ikke var en helseerklæring. Flere på kontoret har søkt om det privat gjennom de samme selskapene, og fått avslag på grunn av helseerklæring. Noe som også er fint om du tegner helseforsikring gjennom jobb, uten helseerklæring, er at du kan fortsette denne etter at du har sluttet, under samme vilkår.

Men med mindre man er selvstendig næringsdrivende så er det en uting å tegne helseforsikring i Norge. Det er relativt dyrt, tror jeg må ut et sted rundt 20k i året.

Det er sikkert litt varierende praksis når det kommer til helseerklæring, men det ingen av selskapene vi var i kontakt med hadde det som et krav for bedriftsavtale. Noe som er kjekt, siden ingen av oss kunne få det privat.