Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: To eat or not to eat
Ikke spis, kan være farlig. 23 31,08%
Har ingenting å si, knask i vei. 51 68,92%
Stemmegivere: 74. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  20 6255
Jeg fant en uåpnet boks med 20x50mg Paralgin Forte, bakerst i medisinskapet hjemme. Men de gikk ut på dato i 2003. Er de da ubrukelige? Noen som har peil?

Fant ingen skikkelige svar på internettet.
12 år gamle medisiner burde ikke etes...
Jeg har spist tre år gamle, men tolv år? Jeg hadde ikke tstt de, men jeg fann ikke ut at de Va gått ut på dato før jeg skulle hive pakken
Bare spis, er du uheldig så fungerer de ikke.
Trådstarter
28 5
Sitat av Hager Vis innlegg
12 år gamle medisiner burde ikke etes...
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke?

angrer på jeg lagde den pollen, trenger begrunnede svar!
har litt vanskelig for å hive de..

angrer på jeg lagde den pollen, trenger begrunnede svar!
har litt vanskelig for å hive de..
Sist endret av nymus; 7. januar 2015 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde helt ærlig bare tatt kjangsen, det er vell relativt stabile ingredienser i en paralgin forte. Synser bare nå men jeg tviler veldig på at de plutselig kan ha blitt farlige sånn helt uten videre, kanskje inaktive i verstefall?
Kjør på, i verste fall får du ingen/redusert effekt.
Trådstarter
28 5
Tror jeg blir å spise et par til helga, skal oppdatere, takk for svar
Det verste som skjer er att de er ubrukelige, dvs 0 funk. Er bare å knaske i vei.
Trådstarter
28 5
Droppa 5 stk, still alive.
Litt funk i en halvtimes tid og så litt ubehag i magen, nå er jeg bare trøtt.

Ubehaget i magen har blitt til smerter.
Anbefales ikke.

Værste er at jeg ikke kan ta paracet for smerten
Sist endret av nymus; 11. januar 2015 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kaldtvannsekstrahering av et par Også slipper du å ha så vondt i magen, parcetamol er ikke bra
Sist endret av monoxide; 11. januar 2015 kl. 09:07.
Hvis du tar deg litt tid til å sjekke hva det står om legemidler som har gått ut på dato 'på nett' vil du fort finne ut at dette er kommentert i mange fora og tråder av eksperter på området.

Uten at jeg har planer om å linke til relevante fora kan jeg fortelle deg at svarene er delt i to kategorier. De som svarer i egenskap av eksperter på vegne av firmaer etc må selvsagt holde seg til hva de er pålagt, nemlig å si at datostemplingen skal respekteres.

Mange av de samme ekspertene forteller at erfaringsvis (basert på prøver av 'historiske' medikamenter) beholder alle 'tørre' legemidler sånn som tabletter alle sine egenskaper langt over holdbarhetsdato. Det vises til tester av medisiner produsert for bruk under andre verdenskrig som fungerer like bra i dag.
Jeg har selv ingen betenkeligheter med å bruke av mitt lager av tabletter som så alt for fort går ut på dato og har aldri merket noen problemer med de jeg har testet.
Sist endret av woff; 11. januar 2015 kl. 17:39.
Gamle opiater endrer den kjemiske strukturen og blir til gift. Hvorvidt akkurat dine er det er umulig å si. De legger inn store buffersoner på "dødsdatoene" på lappene. Jeg anbefaler ikke å ta dem, men vet at jeg hadde testet dem selv.
Sitat av Brute Goatshag Vis innlegg
Gamle opiater endrer den kjemiske strukturen og blir til gift. Hvorvidt akkurat dine er det er umulig å si. De legger inn store buffersoner på "dødsdatoene" på lappene. Jeg anbefaler ikke å ta dem, men vet at jeg hadde testet dem selv.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du ikke blander med penicilin nå? Det er kun antibiotika jeg har hørt at blir direkte giftig over tid. Gammel morfin som har vært funnet typ hos bestefar som døde av kreft for maaange år siden, tok ihvertfall ikke knekken på kameratene mine. Da snakker vi om flere tiår etter utgått dato.
Sitat av pidget Vis innlegg
Gammel morfin
Vis hele sitatet...
Mener jeg leste en rapport på Erowid om en kar som fant et gammelt medic-kit fra første eller andre verdenskrig med morfin (eller heroin, husker ikke helt), og det kicka inn med full virkning (om ikke enda mer).

Tviler med andre ord på at opiater blir til gift.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Mener jeg leste en rapport på Erowid om en kar som fant et gammelt medic-kit fra første eller andre verdenskrig med morfin (eller heroin, husker ikke helt), og det kicka inn med full virkning (om ikke enda mer).
Vis hele sitatet...
Virkningen er den samme... Men kan du forklare større virkning, etter lengre tids oppbevaring?

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Tviler med andre ord på at opiater blir til gift.
Vis hele sitatet...
Opiater (og mange andre stoffer) er nå direkte innenfor definisjonen av GIFT! Altså et stoff som forstyrrer eller avbryter livsviktige prosesser i organismen.
Og en normal person trenger bare brøkdelen av et gram morfin (0,2 g for en vanlig person), før morfinen lammer pustesentret i hjernen. Og åndedrett bør vel klassifiseres som en livsviktig prosess...
...eller?
Sitat av nymus Vis innlegg
Droppa 5 stk, still alive.
Litt funk i en halvtimes tid og så litt ubehag i magen, nå er jeg bare trøtt.

Ubehaget i magen har blitt til smerter.
Anbefales ikke.

Værste er at jeg ikke kan ta paracet for smerten
Vis hele sitatet...
smertene i magen kommer av all paracet de inneholder ikke datostemplingen
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Virkningen er den samme... Men kan du forklare større virkning, etter lengre tids oppbevaring?

Opiater (og mange andre stoffer) er nå direkte innenfor definisjonen av GIFT! Altså et stoff som forstyrrer eller avbryter livsviktige prosesser i organismen.
Og en normal person trenger bare brøkdelen av et gram morfin (0,2 g for en vanlig person), før morfinen lammer pustesentret i hjernen. Og åndedrett bør vel klassifiseres som en livsviktig prosess...
...eller?
Vis hele sitatet...
Men opiater er ikke gift, selv om det kan påvirke pustesenteret i hjernen.
Det han lenger opp i tråden mente var at opiater ble til gift når de blir lagret for lenge, noe de ikke blir.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Men opiater er ikke gift, selv om det kan påvirke pustesenteret i hjernen.
Det han lenger opp i tråden mente var at opiater ble til gift når de blir lagret for lenge, noe de ikke blir.
Vis hele sitatet...
Selvsagt så er opiater og nesten alle de andre alkaloidene gift! En som ikke er opiatmissbruker dauer av 0,2 g. Til sammenligning så er den dødelige dosen for en voksen person ca. 0,145 g arsenikk. Det er ikke så stor forskjell, eller?...
Etter din logikk er da heller ikke arsenikk gift eller da?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Selvsagt så er opiater og nesten alle de andre alkaloidene gift! En som ikke er opiatmissbruker dauer av 0,2 g. Til sammenligning så er den dødelige dosen for en voksen person ca. 0,145 g arsenikk. Det er ikke så stor forskjell, eller?...
Etter din logikk er da heller ikke arsenikk gift eller da?
Vis hele sitatet...
Så da er salt også gift da? Siden man kan dø vist man får i seg for mye, eller bensin siden man kan dø av å drikke store nokk mengder av det å?
Hele diskusjonen var jo om at opiater blir til "gift" når de går ut på dato, ikke om hva du betegner som gift.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Så da er salt også gift da? Siden man kan dø vist man får i seg for mye, eller bensin siden man kan dø av å drikke store nokk mengder av det å?
Hele diskusjonen var jo om at opiater blir til "gift" når de går ut på dato, ikke om hva du betegner som gift.
Vis hele sitatet...
Det har noe med mengde som skal til, før en blir syk eller dør. Med vanlig NaCl (koksalt) så trenger du ca. 3 g/kg kroppsvekt uten vann for å dø. En person på 80 kg 240 g for å dø, sammenlignet med 0,2 g morfin. Ser du poenget?...

Skal en også si at botox ikke er gift også da, selv om du greit kan ta livet av 7 milliarder mennesker med 1,2 kg ren botulintoksin fordelt og inntatt intravenøst. For fjonge fruer sprøyter dette i skallen for å rette ut rynker. Så det er i bruk, selv om det er ekstremt uttynnet.

Men jeg benekter selvsagt ikke at giften morfin har nytteverdi, og det er det mange giftstoffer fra planter og andre steder som har!

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Definisjonen av gift: Et stoff som forstyrrer eller avbryter livsviktige prosesser i organismen i små mengder.
Vis hele sitatet...
Jeg forandret på definisjonen, for jeg hadde glemt av det jeg har uthevet.
Sist endret av aluminiumfluorid; 19. januar 2015 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.