Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4496
Hei, hadde tenkt å kjøpe noen kulelager fra ebay...
Type lager som tar opp mest aksial krefter...

Men trenger tips til hvordan man lager lagerhus evt hvor jeg kan få tak i..
Evt hvordan jeg kan feste lageret ellers?
Hadde tenkt å lage en savonius wind turbine...

MVH Porkc
Kulelager sitter (som regel) enten med presspasninger, eller i et lagerrutiner som så er skrudd fast til noe.

Kan anbefale deg å sjekke ut SKF katalogen, evt deres nettsider. Der finner du det meste
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kjøp deg lager med lagerhus da, det er jo enklest...
Ok, hva er god pris for noen sånt?
Si den skal ta opp 20N i aksial retning?
Du må beise sjarken!
20n vil tilsi 2,4kg alle kulelager som du får tak i tåler det? Men hvis dette lagret skal stå ubeskyttet bør du vurdere et lager med støvkappe mener jeg det heter.
Med mindre han er på en annen planet er gravitasjonen ca 9.81m/s^2 og da blir det omtrent 2.03kg i press.

Hvordan vil belastningen bli? En tegning ville vært det letteste å forstå, for å gi best mulig svar.

Du får åpne kulelager, med gummi- og stålkåper. Alt etter hva man trenger. Åpne er litt gammeldags, og ikke veldig vanlig med mindre det er et behov for at de må være åpne. Det er slik at smørningen skal holde seg på plass på innsiden, og hindre støv og dritt å komme inn.

Et lager koster ikke stort. Hør med en lokal Tess eller Tools butikk, de har sånt på lager, og har vanligvis litt kompetanse så de kan hjelpe deg.
drei akselen til en slik toleranse at du kan krympe på lageret. hva slags dimensjoner snakker vi?
Skal få laget en tegning...
Du må beise sjarken!
Kan jo også presse den på med en låsering på hver side.
Stikk oppom abra på ladesletta, de har god peiling og masse forskjellige lager.
http://www.abraas.no/
Ka med noe sånt? Ser ut som det e feste for aksel og!

http://www.ebay.co.uk/itm/UCFL-Metri...item76c03a4689
Står det ikke mål på den, eller er det bare jeg som ikke finner det?

Nei, det beste er nok en TESS/tools i nærheten. Får du det du skal ha, og kan stikke ned dit igjen om noe ikke passer eller er feil.. Ikke så dyrt heller.
Ok, ACAD tegning på vei...

Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
drei akselen til en slik toleranse at du kan krympe på lageret. hva slags dimensjoner snakker vi?
Vis hele sitatet...
Har ikkje dreieutstyr enda...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
20N er ikkje spesielt mykje, men du vil nok gjerne ha et konisk rullelager, slik at det er i stand til å ta opp kreftene. Kvifor forstår du rimelig kjapt når du ser på lageret...
Overskuddsmateriell
Er det kun snakk om aksiell belastning?
Er belastninga bare 1 vei?
er det snakk om 20N i statisk eller dynamisk belastning?
Hvilket turtall skal det gå med?
Hva er ønsket levetid på lagret?
Hvilke smøringsmuligheter er det?


Kun aksiell belastning så er det ingen som slår disse: http://www.ebay.com/itm/51100-Thrust...item5d37e7f4ef
Sist endret av Bullhill; 22. desember 2012 kl. 10:36.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Er det kun snakk om aksiell belastning?
Er belastninga bare 1 vei?
er det snakk om 20N i statisk eller dynamisk belastning?
Hvilket turtall skal det gå med?
Hva er ønsket levetid på lagret?
Hvilke smøringsmuligheter er det?


Kun aksiell belastning så er det ingen som slår disse: http://www.ebay.com/itm/51100-Thrust...item5d37e7f4ef
Vis hele sitatet...
Belastning i horisontal og vertikal retning, regner med at det ikke blir noen ekstreme belastninger, da det er en liten wind turbin modell.

Horisontal, statisk
Vertikal etter vindstyrke, dynamisk
smøring, levetid og turtall ikke så nøye da det er snakk om en test modell i første omgang..
Men trenger lager med hus, for axiale krefter(horisontalt) og vertikale, diameter aksial 10 -15 mm. Noen som ha tips fra ebay eller annen nettbutikk.
Altså lager MED hus..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
20N er ikkje spesielt mykje, men du vil nok gjerne ha et konisk rullelager, slik at det er i stand til å ta opp kreftene. Kvifor forstår du rimelig kjapt når du ser på lageret...
Vis hele sitatet...
OT og pirkete: påstanden din er grei den, men hvorfor? Hvorfor kan ikke du forklare det for vedkommende?

Jeg kan til dels være enig med deg, men synes koniskrullelager er overkill her. Og et slik lager medfører mere arbeid. Lagrene er ikke selvbærende.De absorberer høye radiale og ensidig aksiale belastninger. De må vanligvis justeres aksialt mot et annet lager som monteres speilvendt.
Ooops feil link... Var disse jeg kjøpte...
http://www.ebay.co.uk/itm/2209484914...84.m1439.l2649

Har et annet problem nå.. Trenger å bore et hull gjennom en treaksel.. Altså et hull langs/gjennom akselen...
Sliter med å få boret rett.. Noen som har noen tips eller vet om guider for dette. Har en søylebor, men blir allikevel
skjevt når jeg borer.. Skal bore ca 10 cm ned i aksel...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dreiebenk.

Eller så må du vatre/vinkle opp akselen.

Du får det aldri bra utn dreiebenk.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dreiebenk.

Eller så må du vatre/vinkle opp akselen.

Du får det aldri bra utn dreiebenk.
Vis hele sitatet...
Ok da har jeg et problem... :-(
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal ikke vere no problemer å finne en dreiebenk..

Ps, jeg bor 2 timer sør for deg...
Tar du med andre ord opp bestilinger på deler om jeg sender beskrivelse og tegning?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal vel kunne gå det.. :-)
Hvilke materialer har du tilgj...?
Aluminium hadde vært bra..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har aluminim, rustfritt, stål, kan skaffe nylon og kobber.
Ok, sende tegning i løpet av helg på pm.. Cheers..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva er det du skal ha da?
Dreiejobb?
Dreiejobb, ca 100 mm lang stang, diameter 24 mm med 10 mm hull gjennom hele..
Mulig? Helst aluminium.... Eller tre..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal kunne gå det.. Trur jeg har tykk nok aksel, skal se morgen.
Tolleranser? Skal du bruke den i lager?