Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1217
Satt og leste på litt nyheter og kom over Aftenposten sin nypubliserte "USA i tall: Flest, mest, høyest, størst, best, tjukkest" graf:

USA i tall: Flest, mest, høyest, størst, best, tjukkest

Her har de detaljerte tall på antall arbeidsledige, fengslede, folk med høyere utdanning, drapsrisiko mm. Fordelt over både etnisitet og hvor i statene de bor.
Når jeg leste dette falt det inn over meg hvor stereotypisk alt var. Høres kanskje litt slemt ut, men dette er jo fakta som på en måte stemmer med en del stereotyper(både positive og negative) som blir sett på som rasistiske.
Som vanlig er kommentarene fulle av folk som har lest overskriften og ikke klarer å komme med noe konstruktivt/gjennomtenkt, derfor lurer jeg litt på hva dere har å si om dette ("stereotypene" og grafen ellers).

Et par av faktaene fra faktaboksene som jeg synes er litt viktige i forhold til grafen:
Innbyggertall: Litt over 314 millioner juli 2012 (På tredjeplass etter Kina og India)
Etnisititet: Rundt 80 prosent hvite, omtrent 13 prosent svarte, rundt 4,5 prosent asiater, 1 prosent urbefolkning, 1,5 prosent andre. Av hele utvalget regnes rundt 15 prosent å være såkalte latinos.
Jeg så artikkelen nå selv, og jeg tenkte også tanken "Jøss, stereotypene deres er jo faktisk veldig korrekte"

60% er overvektige.
asiatere har ekstremt større andel høyere utdannede.
Svarte tjener mye mindre enn resten.
under 10% av hvite er fattige, mens 27,6% av svarte er det.
det er nesten 15% av de svarte som er arbeidsledige, mens resten av befolkningen ligger litt under 10%
4,5% av alle svarte menn er i fengsel, i motsetning til hvite menn hvor det er under 1%
Svarte har også 3-4 ganger større sjanse for å bli drept.

Jeg må si jeg ble litt sjokkert over hvor mange av stereotypene man tenker om amerikanerne som er sanne
Man kan vel kanskje si at disse stereotypene har blitt et produkt av samfunnet. For ikke å snakke om sammenhengene her: Den gruppen med flest arbeidsledige er også gruppen hvor flest personer sitter fengslet, og gjett hva? Har lavest utdanning - Hvorfor? Fordi foreldrene var svarte, tjente dårlig/arbeidsledige (ble drept..) så de ikke kunne betale for en skikkelig utdanning og ikke kunne hjelpe til med leksene til barnet, fordi de kanskje ikke gikk på skole selv. OOND forbanna sirkel.
America, Fuck Yeah!