Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 3887
Heisann.
Til høsten skal jeg begynne på vidergående, VK1.
Jeg er for og være ærlig litt lei av av og bo hjemme og alt maset som føler med(4 lillebrødre).
Jeg har lyst og ta skolen mer på alvor neste år, med tanke på hjemmelekser osv, men det er ikke alltid så lett uten privat liv og skrik og støy hele tiden, så er jeg heller ikke blind til de andre godene som følger med, OG selvfølgelig de negative sidene.
Jeg er veldig selvstendig så det og bo på noen hybel er ikke noe problem.

Jeg har søkt skole på røyken, jeg bor i Filtvet, Hurum(Det er ditt alle som bor her søker)
Så jeg tror ikke jeg har grunn til noe bortebo stipend
Mamma og Pappa kan ikke hjelpe meg økonomisk sett, og jeg jobber deltids men det er ikke nok til evt. hybelutgifter.

Så nå vender jeg meg til dere kjære freak'er.
Er det noen måte jeg kan få borte bo stipend til tross for det?
Eller noe annet jeg kan gjøre eller involvere?
Jeg trenger det såårt

Tusen takk for seriøse svar
Vet ikke hva jeg skulle gjort uten nFF
Si du har problemer hjemme osv.. Men da må du få med foreldra dine på det da (Y)
Sitat av RosaKarpe
Si du har problemer hjemme osv.. Men da må du få med foreldra dine på det da (Y)
Vis hele sitatet...
Har lurt\tenkt litt på den, er ikke helt umulig at foreldrene mine kunne blitt med på det.
Kunne sagt jeg ikke har noe sted og være i huset, ikke noe eget rom eller noe sånt.
Vil ikke finne på noe med at pappa drikker eller mamma tar dop, hehe.
Men hvis det blir veldig seriøse saker så gidder jeg ikke, sånn at mamma og pappa må ned på politistasjonen eller barevernet på avhør osv, hehe.
Si dere krangler heftig, og du klarer ikke få ro i det hele tatt for og konsentrere deg med lekser osv.. Vært forsjøk
Hm, søk skole så langt bort i fylket du kommer. Det jeg og daværende dama mi gjorde når vi startet på vgs. 50mil unna, fikk høyeste borteboerstipend
OT til Korzac: Nes da eller? haha, Bjørkelangen? Evig øde
Sist endret av RosaKarpe; 4. juli 2007 kl. 00:39.
Sitat av korzac
Hm, søk skole så langt bort i fylket du kommer. Det jeg og daværende dama mi gjorde når vi startet på vgs. 50mil unna, fikk høyeste borteboerstipend
Vis hele sitatet...
Vil helst gå på skole med vennen mine og søknadsfristen er ute.
Men takk for svar
Korzac: Det er vel for sent å søke på videregående skoler nå?
Neida.. Er ikke det Går ann og bytte skole osv..
Men det er ikke noe option uansett
So back to the topic, anyone?
Vidarlo?
http://www.ung.no/art/?id=738

søk. Her står masse om hva du trenger ol. + stipend

Sitat av korzac
å blande barneværnet inn er skjeldent noe sjakktrekk. veldig lurt å bo hjemme ut vgs, skaff lappen og bil først ihvertfall. Det funker jo fint å gå til biblioteket å gjøre lekser..
Vis hele sitatet...

Nå handlet vel ærlig talt tråden om hvordan man skal få stipend og andre triks, ikke tips til å holde seg hjemme, tror han har ofret en liten tanke til det fra før.
Sist endret av bendiks; 4. juli 2007 kl. 03:01.
å blande barneværnet inn er skjeldent noe sjakktrekk. veldig lurt å bo hjemme ut vgs, skaff lappen og bil først ihvertfall. Det funker jo fint å gå til biblioteket å gjøre lekser..
Sitat av max-mekka
http://www.ung.no/art/?id=738

søk. Her står masse om hva du trenger ol. + stipend




Nå handlet vel ærlig talt tråden om hvordan man skal få stipend og andre triks, ikke tips til å holde seg hjemme, tror han har ofret en liten tanke til det fra før.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et konstruktivt svar.
Og som du sier har jeg vurdert det og bli hjemme, men vil helst bo for meg selv.
Så trenger ikke flere poster som bare består av råd om og bli hjemme
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det finnes måter å få borteboerstipend på ja, men da må du få overbevist om at det finnes gode grunner til at du ikke skal bo hjemme.
Jeg vet at det ofte er et krav at du må ta det igjennom for eksempel en psykolog. Og det blir da hannes ansvar å vurdere om du er i stand til å bo hjemme eller ikke.
Sitat av tnt
Det finnes måter å få borteboerstipend på ja, men da må du få overbevist om at det finnes gode grunner til at du ikke skal bo hjemme.
Jeg vet at det ofte er et krav at du må ta det igjennom for eksempel en psykolog. Og det blir da hannes ansvar å vurdere om du er i stand til å bo hjemme eller ikke.
Vis hele sitatet...
Okay, nå skal jeg sjekke om jeg bor over 40m fra skolen, og om sammenlagt reisetid er over 3 timer tyr-retur. noe det ikke er, maks 2:30Min., og jeg ahr ingen funksjonshemninger som stanser meg fra og bo hjemme.
Jeg skal lese mer og oppdatere tråden
Gode forslag tas vell imot.
har du ingen slektinger som bor langt borte som du kan bruke adressen deres til?
viktig å melde adresseforandring før du søker..
Kan innrømme at forrige innlegg var en smule OT ja.

On topic:

Så lenge slektningene bor langt unna i samme fylke skulle det vel gå i boks antar jeg. rundt 50mil er vel grensen for høyeste borteboerstipend (tror jeg).
Sitat av korzac
Kan innrømme at forrige innlegg var en smule OT ja.

On topic:

Så lenge slektningene bor langt unna i samme fylke skulle det vel gå i boks antar jeg. rundt 50mil er vel grensen for høyeste borteboerstipend (tror jeg).
Vis hele sitatet...
Mhm
'grensen er 40Mil eller 3T tur-retur reisetid
Jeg er 25 mil unna og ahr 2.30 min turr-retur i reisetid
Hmm... *prøve å huske reglene for når jeg søkte stipend*

- For å få borteboerstipend måtte skolen ligge minst 4mil fra hjemmstedet mitt.
(det gjorde den ikke)
- Eller så måtte det ikke gå noen busser som passet inn med skoletiden
(jeg kom meg til skolen, men ikke hjem igjen)

Derfor fikk jeg borteboer stipend ^^,
MEN! Nå er det vel kommet noen nye regler.. Noen skikkelig drittsekk regler!
Lånekassa ol. driter en lang i hvor lenge du må vente på buss/trikk etc. for å komme deg hjem etter skolen.

Så om du må vente 24timer, så KAN du komme deg hjem!
Og derfor får man ikke støtte nå lenger, om man må vente 5timer på bussen...
(samme gjelder forresten ved legebesøk etc.)

Men dersom foreldrene dine tjener veeeldig lite, så kan du få støtte, for å få gå på skole ol.
Nå husker jeg ikke hva den heter!
Men du søker om det på samme skjema som andre stipend og lån.

Ja, lån kan du ta!
Du får nok ikke mer enn 9 000 til sammen! Men det er da litt?!

Og du har ikke noe bestemt tid du må betale dette tilbake.
Dersom det går for lenge uten at du klarer å betala det tilbake, blir det rentefritt, og etter det, slettet!
- Så vet man det :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gothqueen: kravet til bortebuarstipend er samla reisetid på 3.5 timer per dag. Skuleskyss er fylket si oppgåve, så det legg ikkje lånekassen seg opp i. Her i fylket er reglane slik at du kan måtte vente inntil 45 minutt på bussbytte om morgonenen, og inntil 1 time etter skulen.

Har du under 4 mil til skulen, og over 4.2km eller noko slikt, så er fylket *forplikta* til å stille med skuleskyss, anten gjennom eksisterande bussruter, eller andre tiltak. Gratis.

Forøvrig har lånekassen en genial sak, som gjer at du faktisk kan finne ut kor mykje du får i stipend i forskjellige situasjoner: http://app.lanekassen.no/stottekalk/
Hjelper ikke mye hva fylket lover, vidarlo!
Når skolen man går på er eid av NLM! xD
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen
Hjelper ikke mye hva fylket lover, vidarlo!
Når skolen man går på er eid av NLM! xD
Vis hele sitatet...
Dersom det er grunnskule eller vgs så gjeld fortsatt plikta til fylket for å besørge skuletransport.

Dersom det er folkehøgskule, høgskule eller universitet gjeld ikkje reglane.
Rart at vi aldri fikk noe skoletransport da ;-)

Der jeg bodde, så måtte vi komme en halv time før skolen begynnte (greit nok det!)
Men så måtte vi gå 15minutter før skolen sluttet O.o

Skoledagene var lenger, enn på naboskolen, som var en offentlig en.
I bytte mot lengre dager, fikk vi flere friminutt, skoletimer på 40minutt, 9timer istede for 8.
Ganske greit! ^^,

Annyway!!!
Dette hørte vi aldri noe om, at fylket skulle ordne det, altså!
Men det var jo egentlig ganske greit, for det var jo en internatskole :-P
Og alle som ville ha, fikk borteboerstipend!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisann, nå oppdaterer jeg litt da jeg har fått vite noe ny info.
Har hørt av folk som er eldre at de skiftet adresse til noen andre de kjenner som bor langt unna.
Så hvis de bodde hos min mor og far, skifte de adresse til ei kamerat eller bekjent i drammen for og bo langt nok unna skolen til og mota stipend.

Er dette lovlig og mulig og skifte adresse til noen som ikke er i familien din?
Må man skifte verger eller noe sånt?

Tusen takk for at dere hjelper
Er nok ikke lovlig. Men det er jo en liten sjans for at de ikke finner det ut!

Okay, bor du såpass langt unna at du pendler med buss om mårran og ettermiddagen?

Hvis du gjør det, går du ganske enkelt til en lege og skaffer deg attest på at du blir utmattet/trett/syk av å kjøre buss hver dag. Og at dette påvirker hverdagen din fullstendig.
Har flere i klassen som har skaffet seg en slik attest og dermed også fått lov til å bo på hybel, selv om de ikke bor langt nok unna i utgangspunktet!

Er vel verdt et forsøk, eller hva?
Sist endret av Blomsen Jr.; 15. juli 2007 kl. 14:07.
Sitat av Blomsen Jr.
Er nok ikke lovlig. Men det er jo en liten sjans for at de ikke finner det ut!

Okay, bor du såpass langt unna at du pendler med buss om mårran og ettermiddagen?

Hvis du gjør det, går du ganske enkelt til en lege og skaffer deg attest på at du blir utmattet/trett/syk av å kjøre buss hver dag. Og at dette påvirker hverdagen din fullstendig.
Har flere i klassen som har skaffet seg en slik attest og dermed også fått lov til å bo på hybel, selv om de ikke bor langt nok unna i utgangspunktet!

Er vel verdt et forsøk, eller hva?
Vis hele sitatet...
(I) Ja! Det skal jeg prøve!
Men et par spørsmål.
Ang og flytte adresse, mener du at det ikke er lov og flytte adresse til til en kamerat et annet sted, eller mener du at det ikke er lov til og gjøre det og så mota stipend? Hva er det som ikke er lov med det lurer jeg på.

Også det viktigste spørsmålet, si faren og moren min bor i Filtvet og jeg skaffer meg legeattest på at jeg bli utmattet\kvalm av og kjøre buss.
Kan jeg da flytte et annet sted i Filtvet eller lengre unna for den saks skyld?
Finner de ut av det hvis det ikkeer lov?

Og tusen takk for et kjempe bra forslag Blomsen Jr.
Men kommer de ikke til og prøve og skrive ut respet på biltabletter eller noe sånt til meg?
Da får ejg bare late som jeg tar de og at det ikke funker

EDIT: Jeg bor foresten 2:30 timer pendling tur-retur med buss tilsammen maks, egentlig kortere, spørs hvilken buss jeg tar. Men man må bo 3:00 timer for og få stipend.
Men når de siter 3 timer tur-retur, mener de tilsammen eller 3 timer ditt og 3 tilmer tilbake?
Sist endret av torsken; 15. juli 2007 kl. 16:15.
Det er ikke lov å flytte adresse til et sted bare for å motta stipend. Det kalles svindling av staten, kort sagt! Og faktisk missbruk av skattebetalernes penger, men nok om det.

Kjenner til personer som flytter på hybel og bor der gratis, de får borteboerstipend så lenge de bor borte. Da snakker vi bra med ukepenger! Og dette er "lovlig", siden de faktisk bor på hybel!

Altså, det du kan gjøre er rett og slett å skaffe deg en attest, hvilket gir deg retten til å flytte på hybel og motta borteboerstipend. Flytt til tante Berit i Filtvet,(som da er nærmere skolen, og bo der gratis) da kan du snylte på staten + at du slipper strevsom familie.

Selv tror jeg 2:30 timers pendling er mer enn nok til å gå til legen, og nei, de skriver ikke bare ut bilsyketabletter, da sier du bare at du har prøvd det og at det ikke funker. Å få attesten er helt lovlig, hva du gjør med den når du først har den, er det ingen som kan ta deg på. Du kan flytte hvor du vil på hybel, og få pengene utbetalt.

Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan det er å skifte adresse, for så og bli boende der du er. Er ikke helt sikker på systemet, men en ting er sikkert. Svindling av staten er ikke lovlig. Jeg ville ikke prøvd på det om jeg var deg. Får du attesten og borteboerstipendet, ville jeg flyttet. Men det er jo det du vil også, så det er vel ikke noe problem!

Skolen finner ut av det hvis du ikke bor på den adressen hybelen din registrert på. Da mister du stipendet!
Jeg ønsker deg lykke til!
Sist endret av Blomsen Jr.; 15. juli 2007 kl. 19:22.
Sitat av Blomsen Jr.
Det er ikke lov å flytte adresse til et sted bare for å motta stipend. Det kalles svindling av staten, kort sagt! Og faktisk missbruk av skattebetalernes penger, men nok om det.

Kjenner til personer som flytter på hybel og bor der gratis, de får borteboerstipend så lenge de bor borte. Da snakker vi bra med ukepenger! Og dette er "lovlig", siden de faktisk bor på hybel!

Altså, det du kan gjøre er rett og slett å skaffe deg en attest, hvilket gir deg retten til å flytte på hybel og motta borteboerstipend. Flytt til tante Berit i Filtvet,(som da er nærmere skolen, og bo der gratis) da kan du snylte på staten + at du slipper strevsom familie.

Selv tror jeg 2:30 timers pendling er mer enn nok til å gå til legen, og nei, de skriver ikke bare ut bilsyketabletter, da sier du bare at du har prøvd det og at det ikke funker. Å få attesten er helt lovlig, hva du gjør med den når du først har den, er det ingen som kan ta deg på. Du kan flytte hvor du vil på hybel, og få pengene utbetalt.

Jeg er imidlertid litt usikker på hvordan det er å skifte adresse, for så og bli boende der du er. Er ikke helt sikker på systemet, men en ting er sikkert. Svindling av staten er ikke lovlig. Jeg ville ikke prøvd på det om jeg var deg. Får du attesten og borteboerstipendet, ville jeg flyttet. Men det er jo det du vil også, så det er vel ikke noe problem!

Skolen finner ut av det hvis du ikke bor på den adressen hybelen din registrert på. Da mister du stipendet!
Jeg ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for en utrolig informativ post! Kanskje du har gjort de neste 3 årene av mitt liv MYE bedre
Jeg skal gå til Legen snarest mulig for og få den attesten.

Men når det kommer til bytte adresse opplegget så formulerte jeg meg litt dårlig.
Jeg mente og faktisk flytte til feks en kamerat i Drammen, ja virkelig flytte til han og bytte adresse og alt det.
Men når skolestart kommer så blir det for langt og ta buss og du må mota stippend.
Kan egentlig ikke se hvordan det ville bli ulovlig de ikke kan bevise at jeg flyttet til fetteren min bare pga det.
MEN da vil de kanskje argumentere med at jeg bare må flytte tilbake til foreldrene mine osv

Og "late" som man leier et annet sted når man i virkeligheten ikke gjør det for og mota borteboer stipend, er jo selvsagt ulovlig.
Igjen, tusen takk!
God sommer!

EDIT: Foresten, en ting, legen har ikke noe historie på hva jeg har fått ut i resept og sånt, mener hvis jeg sier at jeg har prøvd det før så sier han at han ikke kan se noe på datan om det.
Jeg bodde i Oslo fram til 4kl så kan jo si jeg gjorde det da, men det er lenge sia og sånt går ofte over etterhvert.
Sist endret av torsken; 15. juli 2007 kl. 19:34.
Bra du er fornøyd!

Jeg råder deg å flytte nært skolen, eller ett sted der du får gratis skyss. For ved å få borteboerstipend frasier du deg retten til skoleskyss evt. reisepenger. Disse skal visstnok inngå i stipendet. Men det er dog et kjent faktum at selv om boligprisene har gått opp de siste 5 årene, så har borteboerstipendet stagnert. Det gjør det faktisk vanskeligere å bo på hybel, økonomisk sett. Men man overlever alltids...
Men det høres ut som du er et kunnskapsløftebarn, dere får vel en liten økning har jeg hørt.(er ikke sikker)

Men du kan jo alltids skaffe deg et busskort før skolen har registrert hvem som bor på hybel eller ikke(bør gjøres første skoledag). Ellers er det bare å forfalske et, eller skylde på at du har glemt det hjemme, verden er full av muligheter.

Videregående er en fin del av livet, og ved å flytte hjemme ifra er jeg sikker på at du vil få mer ut av det, erfaringsmessig!
Sist endret av Blomsen Jr.; 15. juli 2007 kl. 19:39.
Sitat av Blomsen Jr.
Bra du er fornøyd!

Jeg råder deg å flytte nært skolen, eller ett sted der du får gratis skyss. For ved å få borteboerstipend frasier du deg retten til skoleskyss evt. reisepenger. Disse skal visstnok inngå i stipendet. Men det er dog et kjent faktum at selv om boligprisene har gått opp de siste 5 årene, så har borteboerstipendet stagnert. Det gjør det faktisk vanskeligere å bo på hybel, økonomisk sett. Men man overlever alltids...
Men det høres ut som du er et kunnskapsløftebarn, dere får vel en liten økning har jeg hørt.(er ikke sikker)

Men du kan jo alltids skaffe deg et busskort før skolen har registrert hvem som bor på hybel eller ikke(bør gjøres første skoledag). Ellers er det bare å forfalske et, eller skylde på at du har glemt det hjemme, verden er full av muligheter.

Videregående er en fin del av livet, og ved å flytte hjemme ifra er jeg sikker på at du vil få mer ut av det, erfaringsmessig!
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper miløkort hver måned uansett, det er en av de tingene jeg faktisik ofte får penger av min mor til (Hvis ikke så har jeg scanner, fargeprinter og en kamerat som alltid kjøper miljøkort biletten, har redda meg utalige ganger)
Hadde såklart vært deilig og få de inkludert i stipendet men jeg blir så gald hvis jeg får borteboer stipend at jeg ikke bryr meg
Men jeg får vell bare penger til miljøkort av skolen tror jeg, ikke et eget busskort sånn som U. Skolen.
Jobber iallefall 6 dager i uka nå frem til skolestart og deltids etter skolen har starta så jeg har jo ekstra intekter og kanskje jeg kan få spleise på hybel med en kamerat så hadde det vært topp

Men kan jeg søke om borteboer stipend uten og faktisk ha hybel enda, og ha den på hold til jeg har funnet hybel?

Det er 3 minneverdige år og jeg planlegger og untytte dem fult ut, samtidig så vet jeg at jeg er moden og klar til og bo for meg selv.
tross alt en viktig tid av livet, hehe
Sist endret av torsken; 15. juli 2007 kl. 20:04.
Du kan få en attest fra barneværnet som gir deg grunnlag til å søke borteboerstipend selv om du ikke bor "langt nok unna". Du bare ber om en samtale med dem, og sier at du har lyst til å ta skolen mer på alvor, men at du syns dette er vanskelig p.g.a. mye uro hjemme etc. burde funke.
Sitat av torsken
Men jeg får vell bare penger til miljøkort av skolen tror jeg, ikke et eget busskort sånn som U. Skolen.
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror ikke det. Du har ikke krav på noen slags pengestøtte siden du har borteboerstipendet.
Sitat av torsken
Jobber iallefall 6 dager i uka nå frem til skolestart og deltids etter skolen har starta så jeg har jo ekstra intekter og kanskje jeg kan få spleise på hybel med en kamerat så hadde det vært topp..
Vis hele sitatet...
Bra, man må ha ekstra inntekter, det kommer godt med!
Sitat av torsken
Men kan jeg søke om borteboer stipend uten og faktisk ha hybel enda, og ha den på hold til jeg har funnet hybel?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke helt, jeg har alltid klart å finne meg hybel før jeg leverte søknad. Snakk med skolen du, de er sikkert behjelpelige!
Sitat av torsken
Heisann, nå oppdaterer jeg litt da jeg har fått vite noe ny info.
Har hørt av folk som er eldre at de skiftet adresse til noen andre de kjenner som bor langt unna.
Så hvis de bodde hos min mor og far, skifte de adresse til ei kamerat eller bekjent i drammen for og bo langt nok unna skolen til og mota stipend.

Er dette lovlig og mulig og skifte adresse til noen som ikke er i familien din?
Må man skifte verger eller noe sånt?

Tusen takk for at dere hjelper
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en som ble tatt for å si at han bodde et sted han ikke bodde.
Kom noen folk på døra og greier.
Vet ikke helt hvordan det foregikk!
Men jeg tror de gikk inn i huset eller ba om å få se rommet hans, eller noe!
Han mistet stipendet og måtte betale det tilbake :-S

Du kan skifte adresse til noen som ikke er i familien din, men da må du også bo der, for at det skal være lovlig!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal til legen snart.
Men er noe jeg lurer på.

Må jeg ha flytta for meg selv FØR jeg søker om stipend?
Jeg har jo ikke råd til det uten stipend.
Og kan stipendet vente til jeg får meg hybel?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Du er nødt til å oppgi hybel-adresse i stipendsøknaden.
Mener ikke ødelegge eller stjele oppmerksomheten til trådstarter med denne tråden. Men etter å ha lest den skal jeg ærlig innrømme at det å få et bortebostipend høres mer enn fristende ut Hadde vært veldig glad for litt hjelp med dette secenarioet tatt fra livet mitt:

Jeg bor hos mamma på et sted vi kaller sted A. Mamma og pappa er skilt og pappa bor da på sted B. Jeg skal begynne på VG1 til neste år. Det har seg slik at skolen jeg skal gå på ligger et stykke(ca 3 mil +-) fra der jeg har adressen min og der jeg bor, altså sted A. Men pappa bor ca 1 kvarter fra skolen jeg skal gå på.


Jeg skaffer meg en legeattest på at jeg ikke kan ta buss til og fra skole pga kvalme, hodepine, you name it. Og må derfor flytte til et sted nærmere skolen. Altså til sted B for å slippe å ta buss.


Jeg har ikke tenkt til å flytte fra sted A da jeg trives veldig godt der og ikke har noe problemer med å bo med mine brødre der.



Men det jeg lurer på er om jeg da kan si at jeg må bo på sted B for da slipper jeg buss, men i praksis bo på sted A og allikevel få bortebostipend?


Skolekyss finansierer jeg selv ved hjelp av miljøkort. Må jeg da skifte adressen min til sted B?


Dette er scenarioet jeg befinner meg i, og et bortebostipend frister veldig da hverken jeg eller familien min har allverdens rå.





edit: bor fast på sted A nå, men er på sted B mye i helgene og ferier, så har eget rom o.l på begge steder. Adressen min er på sted A. Så i praksis bor jeg begge stedene. Tenkta jeg da kunne utnytte dette til å få litt penger i kassa
Sist endret av C.Hendrix085; 5. august 2007 kl. 00:33.
vidarlo, ser ut som C.Hendrix trenger deg til hjelp med scenarioet sitt her:


edit: eller Blomsen Jr som har gjort en god jobb i denne tråden
Sist endret av TubeFan; 5. august 2007 kl. 00:47.
Spørs om du får borteboer stipend, når det er faren din du skal bo hos.
Det er noe greier med det, skjønner du ;-)

Men dersom det derimot hadde bodd hos en tante, eller noe..

Det er vel slik at du ikke kan få borteboerstipend når du bor hos din far som bor 15minutter fra skolen.
Med mindre han har mistet omsorgsretten for deg.
- Tror jeg! Bank meg om jeg tar feil :-P
Men hva vist jeg forstatt har adressen min hos mamma? Men bor hos pappa når det er skole? Altså husket til pappa blir min hybel.



Edit: Besteforeldre, tanter. Funker det?
Sist endret av C.Hendrix085; 5. august 2007 kl. 01:19.
Sitat av C.Hendrix085
Mener ikke ødelegge eller stjele oppmerksomheten til trådstarter med denne tråden. Men etter å ha lest den skal jeg ærlig innrømme at det å få et bortebostipend høres mer enn fristende ut Hadde vært veldig glad for litt hjelp med dette secenarioet tatt fra livet mitt:

Jeg bor hos mamma på et sted vi kaller sted A. Mamma og pappa er skilt og pappa bor da på sted B. Jeg skal begynne på VG1 til neste år. Det har seg slik at skolen jeg skal gå på ligger et stykke(ca 3 mil +-) fra der jeg har adressen min og der jeg bor, altså sted A. Men pappa bor ca 1 kvarter fra skolen jeg skal gå på.


Jeg skaffer meg en legeattest på at jeg ikke kan ta buss til og fra skole pga kvalme, hodepine, you name it. Og må derfor flytte til et sted nærmere skolen. Altså til sted B for å slippe å ta buss.


Jeg har ikke tenkt til å flytte fra sted A da jeg trives veldig godt der og ikke har noe problemer med å bo med mine brødre der.



Men det jeg lurer på er om jeg da kan si at jeg må bo på sted B for da slipper jeg buss, men i praksis bo på sted A og allikevel få bortebostipend?


Skolekyss finansierer jeg selv ved hjelp av miljøkort. Må jeg da skifte adressen min til sted B?


Dette er scenarioet jeg befinner meg i, og et bortebostipend frister veldig da hverken jeg eller familien min har allverdens rå.





edit: bor fast på sted A nå, men er på sted B mye i helgene og ferier, så har eget rom o.l på begge steder. Adressen min er på sted A. Så i praksis bor jeg begge stedene. Tenkta jeg da kunne utnytte dette til å få litt penger i kassa
Vis hele sitatet...
Sitat av C.Hendrix085
Men hva vist jeg forstatt har adressen min hos mamma? Men bor hos pappa når det er skole? Altså husket til pappa blir min hybel.



Edit: Besteforeldre, tanter. Funker det?
Vis hele sitatet...
Skal bare forklare det igjen her da jeg snakket med han på msn, det han lurer på er følgende:

Han bor offisielt hos din mor.
Han går til legen..attest..blabla(fordi han må få attest uansett da moren ikke blor langt nok unna)
Så "Leier" han hybel hos faren sin.

Jeg tror ikke det går og leie hos foreldre, veldig sikker.
Tror ikke tanter og bestemødre heller, men er ikke sikker der.
Takker torsken Bedre forstålig for andre nå
Da jeg planla skole for videregående, før kommunen min byttet fylke. (grrr!!!)
Så var planen at jeg skulle bo hos besteforeldrene mine, og gå på skole et par km unna dem.

Da hadde jeg fått borteboer stipend.
Men det kan jo også hende at reglene har forandret seg de siste seks - syv årene.
HeHe!
Sitat av GothQueen
Da jeg planla skole for videregående, før kommunen min byttet fylke. (grrr!!!)
Så var planen at jeg skulle bo hos besteforeldrene mine, og gå på skole et par km unna dem.

Da hadde jeg fått borteboer stipend.
Men det kan jo også hende at reglene har forandret seg de siste seks - syv årene.
HeHe!
Vis hele sitatet...
Så du fikk ikke?
Jeg skjønte ikke helt, men kommunen din hadde ikke byttet fylke enda?
Selv om kommunen byttet fylka hadde dere hatt samme avstand til skolen, så hvorfor hadde det hjulpet?

Tusen takk!
Sist endret av torsken; 5. august 2007 kl. 02:26.
HeHe, man kan ikke uten videre gå på videregående skole i et annet fylke enn hva man er bosatt i!
Og et par år før jeg skulle søke skole, så byttet kommunen min til et annet fylke, ergo; så kunne jeg ikke gå på skolen jeg hadde tenkt å gå på!
Sitat av GothQueen
HeHe, man kan ikke uten videre gå på videregående skole i et annet fylke enn hva man er bosatt i!
Og et par år før jeg skulle søke skole, så byttet kommunen min til et annet fylke, ergo; så kunne jeg ikke gå på skolen jeg hadde tenkt å gå på!
Vis hele sitatet...
Åja, sånn sett!
Et lite spørsmål i samme tråd... Vil jeg kunne få borteboerstipend egentlig? Bor for tiden i Moss med foreldrene mine, har kommet inn på Bjørknes i Oslo (6 mil unna, 1t reise), men flytter til leilighet i Oslo for å bo nærmere skolen. Jeg er 18 år, og blir snart 19. Regner vel egentlig ikke med at jeg kan få, men greit å vite reglene ordentlig...
Sitat av piratkopiering
Et lite spørsmål i samme tråd... Vil jeg kunne få borteboerstipend egentlig? Bor for tiden i Moss med foreldrene mine, har kommet inn på Bjørknes i Oslo (6 mil unna, 1t reise), men flytter til leilighet i Oslo for å bo nærmere skolen. Jeg er 18 år, og blir snart 19. Regner vel egentlig ikke med at jeg kan få, men greit å vite reglene ordentlig...
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du og hva slags skole begynner du på`?
Sist endret av torsken; 6. august 2007 kl. 13:40.
Sitat av torsken
Hvor gammel er du og hva slags skole begynner du på`?
Vis hele sitatet...
Bjørknes. Det tels som en videregående skole vil jeg tro.

Dessuten sier han at han er 18, blir snart 19.
piratkopiering; ja, da vil du nok få borteboerstipend.
Men husk at borteboerstipend sjeldent er nok til å dekke mer enn hva du spiser for :-P
Rett fra www.lanekassen.no
Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt:

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt
* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur
* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole