Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1849
Har et spørsmål om oppsigelsestid.
Jeg jobber 12% og har 3 mnd oppsigelsestid. Da de har begynt å kutte timer har jeg lyst å finne meg en annen arbeidsplass. Noen jeg kjenner mente at de ikke kan sette 3mnd oppsigelsestid når jeg har så lav prosent.

Prøvde å søke opp, men finner ikke noe konkret svar. Noen her som har peiling?

Takk!
Kutter de timer kan du vel kreve å gå på dagen om du ikke får dine 12% mener jeg, har ihvertfall gjort det før når jeg har hatt 100% stillinger.
Dankert
funkypete's Avatar
Trådstarter
10 0
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Kutter de timer kan du vel kreve å gå på dagen om du ikke får dine 12% mener jeg, har ihvertfall gjort det før når jeg har hatt 100% stillinger.
Vis hele sitatet...
Står i kontrakten at jeg har 12%, men at jeg ikke har krav på så mange timer om jeg ev. skulle fått mindre timer enn 12%.

Syns det hele virker merkelig
Høres merkelig ut. Dårlig kontrakt du har skrevet deg på.

Normalt så er såpass lave stillinger kun 2-4uker oppsigelse.

Snakk med sjefen din om det. Det løser seg helt sikkert.
Dankert
funkypete's Avatar
Trådstarter
10 0
Sitat av Acting Crazy Vis innlegg
Høres merkelig ut. Dårlig kontrakt du har skrevet deg på.

Normalt så er såpass lave stillinger kun 2-4uker oppsigelse.

Snakk med sjefen din om det. Det løser seg helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Spurte. Det var uaktuelt med kortere oppsigelse. Men er det ikke noe som bestemmer ved lov hvor lenge oppsigelsestid skal være osv?
Eller er det ikke noe vits å prøve siden jeg har skrevet under på kontrakten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Generelt sett er lang oppseiingstid sett på som eit gode for arbeidstakar, og det er avtalefrihet oppover i så måte.

Men iom. at stillinga er 12%, bør det jo vere gjennomførbart å ha ein annan jobb i tillegg? 12% er jo 4.5 timer i uka...
Hvis du er organisert tar du kontakt med fagforeningen din og du vil få øyeblikkelig hjelp. Hvis ikke tar du kontakt med verneombudet på arbeidsplassen din.

(skulle du være uorganisert håper jeg du har lært av dette og organiserer deg fortløpende)
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvis du er organisert tar du kontakt med fagforeningen din og du vil få øyeblikkelig hjelp. Hvis ikke tar du kontakt med verneombudet på arbeidsplassen din.

(skulle du være uorganisert håper jeg du har lært av dette og organiserer deg fortløpende)
Vis hele sitatet...

Nei fy f. Hold deg langt unna fagforening mafiaen, ts. Dagens fagforening ødelegger arbeidsplasser. Du har de samme rettighetene uten.

Har du fått ny jobb som ikke passer med den gamle? Slutt på dagen.
Du vil ikke få problemer med senere arbeidsgivere. De forstår at du ikke kan la deg holde fanget i en 12% stilling.
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Nei fy f. Hold deg langt unna fagforening mafiaen, ts. Dagens fagforening ødelegger arbeidsplasser. Du har de samme rettighetene uten.
Vis hele sitatet...
Trøste og bære...
Hvorfor har alle de rettighetene uansett da, tror du? Og hvordan har rettighetene oppstått, tror du? Fordi arbeidsgivere bare er såå godhjertet?
Jeg er fullstendig klar over hva fagforeningen har gjort opp gjennom årene,men nå er det nok, nå er det bra. Det er som med regjeringen. Alltid pushe på nye lover og regler, for å ha noe å gjøre.

Jeg er arbeidsgiver, og sliter med de stadig nye kravene som blir satt. Det blir for mye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Jeg er arbeidsgiver, og sliter med de stadig nye kravene som blir satt. Det blir for mye.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgjevar og arbeidstakar har stortsett fundamentalt forskjellige utgangspunkt, så at du opplever det som irriterande er jo teikn på at fagforeningene gjer det arbeidstaker forventer av dei.