Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1649
Hei alle sammen. Jeg har gått studiespesialiserende med fordypning i samfunnsfag på videregående, men ønsker å studere noe innenfor realfag (kjemi). Lurte på om noen har noe erfaring eller kunnskap om hvordan jeg skal gå fram for å få de fagene jeg behøver for denne retningen. Jeg tenker å ta fagene som privatist, men kanskje noen vet om en form for snarvei?

På forhånd takk!
1. Ta fagene som privatist
2. Gå tresemesterordning
3. Gå forkurs
Jeg pratet med rådgiver på utdanningsinstitusjonen jeg ville søke på om hvilke fag jeg eventuelt manglet for å komme inn på den linjen jeg så for meg. Deretter jobbet jeg som vanlig mens jeg tok ett privatist-fag i halvåret til jeg hadde den studiekompetansen jeg behøvde.

Du kan selvsagt speede opp med å ta alle de fagene du ønsker som fullblods-privatist — jeg valgte bare å gjøre det sånn fordi jeg ikke hadde råd til alle fagene på samme tid. På den siste eksamenen hadde jeg ikke gått som privatist en gang, men meldt meg opp til eksamen, tatt meg to uker fri fra jobben og betalt en matematiker-kompis til å hjelpe meg med lesinga i forkant. Det kommer helt an på hvor mye du trenger å modnes i faget. Sliter du hadde jeg brukt tiden og punget ut med det Sonans eller liknende skal ha for å gi deg et studiemiljø.

Hvis du tar K2, S2, R2, eller et annet 2-er fag regnes dette som at du har tatt det faget som kommer før også (K1, S1, R1). Den karakteren du får på eksamen her vil da bli stående på begge.

S2 tilsvarer R1, så dette vil dog ikke telle som to realfag i seg selv, men et samfunnsfag og ett realfag.
Trådstarter
6 0
Da fikk jeg svar på det jeg lurte på.

Tusen takk!