Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1788
Så langt jeg vet så gjelder DMCA ikke i EU land men de har sine egne lover og prosesser som ligner, spørsmålet er, hvis jeg får et DMCA takedown brev må jeg gjøre noe? Eller kan jeg bare la det gå til de sender meg noe some gjelder i Norge.

Ganske uviten om temaet men hvis det gjelder, er det mulig å unngå det utenom å kjøpe en såkalt "dmca ignored" host, for eksempel hvis jeg kjører host maskinen gjennom nord vpn. Vet at det er enkelt å finne host ipen selv om man har cloudflare.

Når det gjelder dmca ignored hosts også, er det en spesiell lov som fører til at de meste er i luxemburg? vet at torrenting går fint der så tenker at det fins en lov som enten gjør det vanskligere å få det tatt ned.

Takk for eventuelle svar, hvis jeg eventuelt får saker virkene så blir det kanskje noen få som får gratis hosting av meg.
DMCA er en amerikansk lov. I EU tilsvarer Direktivet om elektronisk handel (2000/31/EF) dette og i Norge har vi Ehandelsloven.

I EU har vi også EUs opphavsrettsdirektiv som beskytter opphavsretten — også kalt author's rights eller copyright. Merk at copyright er relevant i DMCA-sammenheng fordi dette betegner i tillegg kommersielle produkter, og ikke bare «åndsverk».

Både DMCA og EUs opphavsrettsdirektiv baserer seg på en traktat skrevet av en underorganisjon av FN kalt World Intellectual Property Organization, eller WIPO.

I Norge forsvares opphavsretten gjennom åndsverksloven. Denne baserer seg også på WIPO-traktatet fra 1996, men fikk en oppdatering som trådte i kraft i 2018.
Du kan lese mer om lovens rekkevidde i lenken ovenfor. Kort oppsummert (av Wikipedia) gir den «[…] opphavspersonen eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk.»

Jeg støter borti DMCA takedowns i andre sammenhenger en deg, da gjerne når folk har stjålet kunst og selger det uten tillatelse. I den forbindelse har en slik notis ekstremt liten slagkraft, selv ved framlagt bevis på «intellectual property».

Vet ikke om dette hjalp.
Trådstarter
4 0
Sitat av Svartbak Vis innlegg
DMCA er en amerikansk lov. I EU tilsvarer Direktivet om elektronisk handel (2000/31/EF) dette og i Norge har vi Ehandelsloven.

I EU har vi også EUs opphavsrettsdirektiv som beskytter opphavsretten — også kalt author's rights eller copyright. Merk at copyright er relevant i DMCA-sammenheng fordi dette betegner i tillegg kommersielle produkter, og ikke bare «åndsverk».

Både DMCA og EUs opphavsrettsdirektiv baserer seg på en traktat skrevet av en underorganisjon av FN kalt World Intellectual Property Organization, eller WIPO.

I Norge forsvares opphavsretten gjennom åndsverksloven. Denne baserer seg også på WIPO-traktatet fra 1996, men fikk en oppdatering som trådte i kraft i 2018.
Du kan lese mer om lovens rekkevidde i lenken ovenfor. Kort oppsummert (av Wikipedia) gir den «[…] opphavspersonen eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk.»

Jeg støter borti DMCA takedowns i andre sammenhenger en deg, da gjerne når folk har stjålet kunst og selger det uten tillatelse. I den forbindelse har en slik notis ekstremt liten slagkraft, selv ved framlagt bevis på «intellectual property».

Vet ikke om dette hjalp.
Vis hele sitatet...
Takk for informasjonen