Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3555
Har noen ubetalte tannlegeregninger fra 2009. Innehaveren av tannlegekontoret truet med å anmelde meg for svindel/vinningskriminalitet. Sist jeg hørte noe var i 2013. Etter det hørte jeg ingenting mere fra ham.

Jeg har heller ikke hørt noe fra politiet om dette, og heller ikke fra inkasso/namsfogden. Kan han anmelde meg for dette? Eller har politiet sannsynligvis opplyst ham om at de ikke tar seg av dette?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Nei, Politiet vil aldri godta en anmeldelse for svindel/bedrageri/vinningskriminalitet for dette. Det normale er da inkasso, deretter tvangsinndrivelse igjennom namsmannen (koster mye ekstra).
Dette er nok en sivilrettslig sak. Dvs at du utenom inkassoer (har du ikke fått såntno?) så vil du sannsynligvis bli bedt om å møte i konfliktrådet. Dette er helt klart ikke en sak for politiet. Men du skal ikke kimse av de uansett, for namsmann sitter jo der, og kan begjære utleggsforretning hos deg, på din adr esse. Dette er han dogvanligvis lite interessert i:" Jeg driver hverken flyttebyrå, eller auksjonsfirma" Kanskje boet mitt var noe smått i forhold til gjeld.

Han kan anmelde deg for hva som helst. Men sist jeg hørte ble bedragerier under 200K autohenlagt. Vi kan ikke kaste bort tid på hva som helst. Vi skal jo salte veiene og alt mulig.

Mitt råd er å ringe og snakke fint med mannen, Du skylder t5rossalt for arb
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Viktig å møte når man blir innkalt til konfliktrådet. Har spart en del lapper på det oppigjennom, for når selskapet som klager deg inn, ikke sender en representant - vinner du automagisk
Trådstarter
2 0
Jeg har ikke fått noe inkasso vedrørende den her saken. Derimot kom namsmannen frem til at jeg ikke hadde penger ("intet til utlegg") i 2011 (det gjaldt andre saker). Nå har jeg betydelig mindre penger enn jeg hadde da. Hvis jeg blir innkalt til Konfliktrådet, så møter jeg opp.

Og ja da, han skal få sine penger. Når jeg har pengar. Tar litt tid å få orden på livet, men jeg jobber med saken.
Sist endret av Johan77; 17. januar 2015 kl. 04:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Viktig å møte når man blir innkalt til konfliktrådet. Har spart en del lapper på det oppigjennom, for når selskapet som klager deg inn, ikke sender en representant - vinner du automagisk
Vis hele sitatet...
helt riktig, en fantastisk løsning. og det er ofte motparten ikke møter til småsaker. nesten aldri faktisk
Du vinner ikke automatisk i konfliktrådet, det går ikke an å vinne i konfliktrådet. Du tenker på forliksrådet. Konfliktrådet er megling der man blir enige om en løsning, og dersom man ikke kommer til enighet går saken videre, det er ingen med myndighet til å bedømme noe som helst. Det man blir enige om i konfliktrådet trenger man heller ikke gjøre, eneste konsekvens er at saken blir tatt videre. Du trenger heller ikke møte dersom du blir innkalt til konfliktrådet, og begge parter kan velge å ikke ta saken i konfliktrådet.

Dersom saken går til forliksrådet må man møte, og der kan man få en avgjørelse man er forpliktet til å overholde. Der kan man vinne ved at motparten ikke møter opp.
Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å ha litt is i magen ei stund til. Hvis det går to år fra du fikk noe krav fra tannlegen sist gang så er kravet ugyldig! Tannlegen må kunne bevise at han har forsøkt å kreve inn pengene i løpet av de siste to år, kan han ikke det er kravet hans ugyldig.
Det er nok bare noen som blingser på forskjellen mellom konfliktrådet og forliksrådet, og har ment forliksrådet hele veien. Konfliktrådet er en frivillig instans som kan bistå som en upartisk tredjepart i en strid, i et håp om å holde saken ute fra domstolene, som er langt mer kostbart for alle parter involvert.

Hvis du ikke har fått inkasso på saken så har han ikke tatt den videre enda. Det er en foreldelsesfrist på alle fordringer, i ditt tilfelle vil den være på tre år. Siden din sak er langt over den fristen kan du nok betrygge deg med at det ikke kommer til å komme et krav i postkassen en dag du minst trenger det. Det er veldig vanlig å bare avskrive slike tap, i stedet for å bruke masse tid og penger på å følge opp saken.
Tannleger jobber ikke gratis, hvis du ikke har råd til å betale tannlegen din kan du søke om at det offentlige dekker tannlegen din. Nå er verden liten, tannlegene i ditt distrikt vil forlange rekvisisjon på støtte neste gang de skal fikse deg.

Du klarer aldri lure døden eller skattefuten. Vil bare si det er smålig av deg å ikke prøve å ordne opp, å forvente at en tannlege med lang utdannelse skal jobbe og slite for deg gratis er jo å stjele fra hans lomme. Regningen din slettes nok ikke, den venter på deg og bare øker.

Hvis du ikke har penger til tannlege, kontakt NAV og de vil dekke beløpet. At du skal søke jobb med smerter er lite sannsynlig...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Regningen din slettes nok ikke, den venter på deg og bare øker.
Vis hele sitatet...
Nei, om det ikkje er gjort noko i saka på tre år så vil gjerne kravet vere forelda. For å halde liv i kravet må ein minne skuldar på kravet med jamne mellomrom.