Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4471
Intevju med Assad:
http://www.youtube.com/watch?v=pdH4JKjVRyA

Assad har blitt demonisert så til de grader i vestlig media, virkelig interessant å høre hva Assad mener om konflikten. Assad er en lovlig valgt president med støtte i meningsmålingene, også kommer vesten inn med Israel, Tyrkia og USA i spissen og prøver å styrte ham. De bevæpner de ekstreme mujahedinklanene og sunnier til å slakte sitt eget folk, mange tusenvis av sivile. Assad er en alawitt, og hvis han faller, faller også alawitt religionen. Og hva blir det neste, jo et destabilisert land med sharia og ekstreme sunnier. Alawittene er Syrias største etniske og religiøse minoritet, alawittene utgjør 10–12 % av befolkningen. Hvorfor får vi aldri høre om hva Assad mener, aldri se noen intervjuer med allawittene?

USA med Kerry i spissen går inn for å bevæpne terroristene enda mer, de kommer til å drepe Assad og erstatte ham med marionettregjering eller noe lignende akkurat som de har gjort i Afghanistan, Libya, Irak, Sudan mm. Det virker heller ikke som de bryr seg noe særlig om de sivile tapene. Og hvem er nestemann ut? Iran kanskje, de er jo Sjiamuslimer og støtter Syrias kamp mot sunniene, og det virker som USA er alliert med sunniene (saudia-arabia mm.) Nå virker det som regjeringshæren med Hezbollah klarer å ta tilbake Aleppo, for å ha overtaket i en eventuell fredsforhandlig. Den forhandlingen kommer til å bli overdøvet av altfor høye krav fra vesten, at Assad må trekke seg fra presidentposten før de går med på noe som helst er sannsynlig, noe han ikke vil. Dette kan føre til økt våpenfinansiering, kanskje militær intervensjon fra vesten. Er det bare jeg som synes denne krigen er helt urimelig? De siste årene har det blitt drevet kriging og destabilisering av midtøsten, opprør har blitt finansiert og presidenter har falt. Og til hvilken pris, jeg tviler på at grunnen er å spre demokrati og stabilitet til midtøsten.
Sist endret av Heisenberg1; 26. mai 2013 kl. 19:21.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
At opprørerne ikke er noen engler er ingen hemmelighet i det hele tatt. Al-Nusra-fronten (en al-qaida-liknende paramilitær gruppe) har overtatt mye av den mest intense krigingen mot Assad, og til sist så er hele Vestens og ikke minst USAs involvering i krigen til en viss grad hyklersk og _egentlig_ tjener kun Vestens/USAs (strategiske) interesser i området.

Jeg synes det blir likevel feil av deg å si at Assad er en syndebukk gjort av vestlig media. Regjeringssoldatene hans har begått ekstreme krigsforbrytelser - i likhet med opprørerne (og særlig jihadistene Al-Nusra).
De eneste som har minst skyld i konflikten er de stakkars kurderene oppe i fjellene i nordøst, og forskjellige mindre religiøse grupper , som Syrias sjia-muslimer, de kristne, og druserne.

Assad tilhører omtrent samme parti og ideologi som Saddam Hussein, og er i bunn og grunn Syrias svar på Saddam. Så altså, han er en ganske sekulær president, dog en voldsomt diktatorisk og samtidig sekulær president - akkurat som Saddam.
Staben hans langt mer profesjonell enn opprørernes, derav klarer han å gjennomføre et sånt intervju og framstå som nogenlunde moderat og "vestlig", (mtp fravær av skjegg, grei engelsk, hvit i huden, generelt så ser han ikke skabbete ut som en fattig islamistisk opprører).
Grunnen til at USA bevæpner opprørerne er at de ikke ønsker Irans eller Hizbollahs innflytelse i Syria.
USA er i en direkte kald krig med Iran, derfor skjer alle disse sanksjonene og provokasjonene - begge veier.

Altså, hovedgrunnen til at USA bevæpner opprørerne er strategisk, de ønsker ikke å miste sin innflytelse i Syria og Libanon, i første rekke ikke til Iran som er den største faren, i andre rekke til islamistene. (Syria og Libanon har i hovedsak samme problemer). Skulle det likevel skje at islamistene vinner krigen om noen år så tipper jeg regimet deres blir etter en kort stund ødelagt.
En ting til, husk at USA har lenge spilt strategisk sjakk i området - bl.a bevæpnet dem Saddam mot Iran på 70 og 80-tallet.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. mai 2013 kl. 19:57.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Altså, hovedgrunnen til at USA bevæpner opprørerne er strategisk, de ønsker ikke å miste sin innflytelse i Syria og Libanon, i første rekke ikke til Iran som er den største faren, i andre rekke til islamistene. (Syria og Libanon har i hovedsak samme problemer). Skulle det likevel skje at islamistene vinner krigen om noen år så tipper jeg regimet deres blir etter en kort stund ødelagt.
En ting til, husk at USA har lenge spilt strategisk sjakk i området - bl.a bevæpnet dem Saddam mot Iran på 70 og 80-tallet.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare kostnaden på USAs "innflytelse" er tusenvis av døde mennesker. Og Assad er ingen diktator, men en demokratisk valgt president. Regjeringsstyrkene forsvarer landet etter hundrevis av terrorangrep og bevæpning av terroristgrupper. Jeg hadde kanskje skjønt argumentasjonen om krigsforbrytelser hvis dette var en borgerkrig, men dette er utenlandsk finansiert militia som angiper landet. Hva legger du i "voldsomt dikatorisk" og hva har det å si hvis han er sekulær? Da hevder jeg at israel er en mer dikatorisk og voldsprovokatør enn de fleste i midtøsten. Vesten har ingen egentlige interesser i midtøsten utenom olje og ressurser. Det er selvfølgelig ikke pent å se på at regjeringstyrkene forsvarer landet, eller prøver å ta kontroll over byene, men terroristene bruker en bevisst strategi for å få innflytelse uten å ta hensyn til sivile.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Problemet er bare kostnaden på USAs "innflytelse" er tusenvis av døde mennesker. Og Assad er ingen diktator, men en demokratisk valgt president.
Vis hele sitatet...
Haha nåja, å overta makten etter sin far som har vært president i nesten 30 år etter ett kupp er vel ikke det samme som å bli demokratisk valgt. Hans far Hafez al-Assad har også knust opprør.

Nå skal det sies at dette er en pågående konflikt så flere av sidene dytter skylden for forbrytelser på hverandre. Man må ha dette i bakhodet når man leser om konflikten. Og alle sidene vil jo fremstå som rettferdige/gode i vestlig media for å øke sin sjanse.

Denne videon med Weasel Clark kan jo være kjekk å få med seg.
http://www.youtube.com/watch?v=Ha1rEhovONU

Godt eksempel på propaganda som spres i media, beskyldningene om bruk av saringass og annen stridsgass. Har man fulgt litt med så har man sett at denne beskyldningen har kommet fram flere ganger. Det kan godt hende at det har blitt brukt men det er rart at det ikke har blitt noen intervensjon enda da Obama har truet med det om gass blir brukt.
Sist endret av St.Vitus; 26. mai 2013 kl. 21:15.
De aller fleste diktatorer i verden avholder "valg", så påstanden om at han er lovlig valgt stemmer ikke helt med virkeligheten. Hvorvidt noe kan kalles et diktatur eller ikke er faktisk noen ganger en ganske vanskelig avveining, men det finnes såvidt jeg vet ingen som vet noe som helst om hvordan Syria virker som ville kallt Bashar "lovlig valgt". Pressefriheten i Syria har generelt vært på bunn av alle målinger (her), men verre er det at Syrere rent generelt har blitt fengslet og torturert for meninger de deler privat. Syria har hatt en angiver-kultur og hemmelig politi langt verre enn noen av de andre araber-landene noensinne har hatt, og såvidt jeg kan se, også verre en soviet-unionens.

Problemet er at denne ting sjelden kan måles godt, og overhodet ikke er dokumentert.. av åpenbare grunner, hvem skal gjøre det? Assad-regimet har vært blant de mest undertrykkende, med hemmelig politi bokstavelig talt på de fleste gatehjørner (seriøst, jeg har prata med dem.. de er ganske hyggelige mot turister). Det var få steder jeg har mindre lyst til å bo enn under Assad-regimet før revulosjonen. Både Irak (før vi ødela det, ikke nå) og Libya var vesentlig mer ålreite land å bo i for innbyggerene enn Syria noensinne har vært.

Du har derimot rett i at Assad har blitt ganske grovt demonisert i vestlig presse, tidvis grovt urettferdig (jeg har flere artikler om det på bloggen min, jippi), og at opprørene definitivt er milevis fra englene de ble fremstilt som på starten.. men dette er et valg mellom pest eller kolera.
Sist endret av DumDiDum; 26. mai 2013 kl. 21:40.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Haha nåja, å overta makten etter sin far som har vært president i nesten 30 år etter ett kupp er vel ikke det samme som å bli demokratisk valgt. Hans far Hafez al-Assad har også knust opprør.

Nå skal det sies at dette er en pågående konflikt så flere av sidene dytter skylden for forbrytelser på hverandre. Man må ha dette i bakhodet når man leser om konflikten. Og alle sidene vil jo fremstå som rettferdige/gode i vestlig media for å øke sin sjanse.

Denne videon med Weasel Clark kan jo være kjekk å få med seg.
http://www.youtube.com/watch?v=Ha1rEhovONU
Vis hele sitatet...
Hadde uttalsen til Wesly Clark i bakhodet når jeg postet faktisk. Det er vel rimelig å slå ned på opprør og terrorisme i landet? Jeg er ikke noen tilhenger av å arve makt, men det har vært slik i mange kulturer, og alawittreligionen er tross alt den dominerende kulturen der nede. Uansett om det er en diktator eller ikke, det legaliserer ikke bruk av ekstrem vold for å styrte han. Uansett om det er i Syria eller Nord-Korea. Hele konflikten skaper ustabilitet i hele regionen, og nå spres konflikten over til Libanon. Dette handler ikke om at "opprørerene", la oss bare kalle de mujahedin er de gode eller onde, de driver hellig krig på vegne av Islam. Vesten har ikke grunnlag for å gå til krig, og legitimerer ikke handlingene sine med udokumenterte hevdelser. Dette handler om at Bashar al-assad er en legitim leder i Syria og at vesten bruker skitne og udemokratiske metoder ikke en gang kim jong un ville brukt. Jeg tviler på at Syria ville blitt mindre "diktatorisk" eller voldelig hvis islamistene fikk makten.

Og når de fant ut at kjemiske våpen var blitt brukt, men ville ikke si hvem som brukte det, helt åpenbart at dette var brukt av terrorister og ikke Assad. Hvis ikke hadde de brukt det for alt det var verdt, akkurat som "atomvåpnene" til Saddam.
Sist endret av Heisenberg1; 26. mai 2013 kl. 21:41.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Og når de fant ut at kjemiske våpen var blitt brukt, men ville ikke si hvem som brukte det, helt åpenbart at dette var brukt av terrorister og ikke Assad. Hvis ikke hadde de brukt det for alt det var verdt, akkurat som "atomvåpnene" til Saddam.
Vis hele sitatet...
Det var påtagelig hvordan Obama var på alle forsidene på norske aviser så lenge Assad var mistenkt for bruken, men når FN-observatørene rapporterte at det var opprørene kom det en knapp notis som forsvant fort. Ei heller rapporterte norsk aviser da om at opprørene faktisk har vært mistenkt for å bruke kjemiske våpen tidligere i krigen også.

En av mange grunner til at man burde lese BBC News istedenfor norske aviser om Syria. De er betraktelig redeligere i dekningen sin, og har ikke like åpenbart tatt side i konflikten.
Sist endret av DumDiDum; 26. mai 2013 kl. 21:51.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Problemet er bare kostnaden på USAs "innflytelse" er tusenvis av døde mennesker. Og Assad er ingen diktator, men en demokratisk valgt president. Regjeringsstyrkene forsvarer landet etter hundrevis av terrorangrep og bevæpning av terroristgrupper. Jeg hadde kanskje skjønt argumentasjonen om krigsforbrytelser hvis dette var en borgerkrig, men dette er utenlandsk finansiert militia som angiper landet. Hva legger du i "voldsomt dikatorisk" og hva har det å si hvis han er sekulær? Da hevder jeg at israel er en mer dikatorisk og voldsprovokatør enn de fleste i midtøsten. Vesten har ingen egentlige interesser i midtøsten utenom olje og ressurser. Det er selvfølgelig ikke pent å se på at regjeringstyrkene forsvarer landet, eller prøver å ta kontroll over byene, men terroristene bruker en bevisst strategi for å få innflytelse uten å ta hensyn til sivile.
Vis hele sitatet...
Voldsom diktatorisk betyr (bl.a det som andre har nevnt her) at han har arvet makten, at Assad har et hemmelig politi som alle andre diktatorer, at _majoritetsbefolkningen_ systematisk blir undertrykt, og at han holder seg ved makten ved vold,trusler, fengslinger, etc.

Selvfølgelig er kostnaden av USAs innflytelse enorm . Dette ser du både i misnøyen mot USA i Midtøsten og hjemme i statene. Svært mange ganger tidligere, under G.W. Bush, var det demonstrasjoner i hovedstaden. Nå er det kanskje ikke så mye av det, mye fordi Obama-administrasjonen ikke bedriver støtten så åpenlyst.

Neida det er ikke bare olje Vesten/USA er interessert i, i tillegg til olje og andre naturressurser er handelsveier, generelle bilaterale interesser, nye markeder, vennligsinnede regimer og rett og slett kontroll over et urolig område med en urolig befolkning essensielt for USA.
Ellers, jeg er helt enig med deg at opprørerne har vist seg som tilsvarende jævler som Assads folk. Men her på USA velge mellom pest og kolera, og de har valgt kolera. Blant opprørene virker det som jihadistene er sterkest.. Som nevnt i forrige innlegg, jeg tror et eventuelt sunni-islamistisk regime i Syria etter endt krig vil få det svært vanskelig (heldigvis) internasjonalt og i Midtøsten, og vil bukke under om ikke så lang tid etter at de har tatt makten.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Syria har hatt en angiver-kultur og hemmelig politi langt verre enn noen av de andre araber-landene noensinne har hatt, og såvidt jeg kan se, også verre en soviet-unionens.
Vis hele sitatet...
Verre hemmelig politi enn sovjetunionen er vel å smøre litt tjukt på. De har jo myrdet titalls millioner. Eller tenkte du på angiverkulturen?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Både Irak (før vi ødela det, ikke nå) og Libya var vesentlig mer ålreite land å bo i for innbyggerene enn Syria noensinne har vært.
Vis hele sitatet...
De er jo ikke "vi" som har ødelagt Irak. Isåfall er Norge medskyldig med tanke på hvor lite "vi" var imot invasjonen.

Kult at du forresten har snakket med mukhabarat og vært i Syria. Kunne gjerne tenkt meg ned dit selv, men det er vel ikke realistisk på noen år.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det var påtagelig hvordan Obama var på alle forsidene på norske aviser så lenge Assad var mistenkt for bruken, men når FN-observatørene rapporterte at det var opprørene kom det en knapp notis som forsvant fort. Ei heller rapporterte norsk aviser da om at opprørene faktisk har vært mistenkt for å bruke kjemiske våpen tidligere i krigen også.

En av mange grunner til at man burde lese BBC News istedenfor norske aviser om Syria. De er betraktelig redeligere i dekningen sin, og har ikke like åpenbart tatt side i konflikten.
Vis hele sitatet...
Aha, så det var opprørerne som hadde brukt kjemiske våpen. Takk for infoen, har fulgt med på BBC men tydeligvis ikke godt nok.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hadde uttalsen til Wesly Clark i bakhodet når jeg postet faktisk. Det er vel rimelig å slå ned på opprør og terrorisme i landet? Jeg er ikke noen tilhenger av å arve makt, men det har vært slik i mange kulturer, og alawittreligionen er tross alt den dominerende kulturen der nede. Uansett om det er en diktator eller ikke, det legaliserer ikke bruk av ekstrem vold for å styrte han. Uansett om det er i Syria eller Nord-Korea. Hele konflikten skaper ustabilitet i hele regionen, og nå spres konflikten over til Libanon. Dette handler ikke om at "opprørerene", la oss bare kalle de mujahedin er de gode eller onde, de driver hellig krig på vegne av Islam. Vesten har ikke grunnlag for å gå til krig, og legitimerer ikke handlingene sine med udokumenterte hevdelser. Dette handler om at Bashar al-assad er en legitim leder i Syria og at vesten bruker skitne og udemokratiske metoder ikke en gang kim jong un ville brukt. Jeg tviler på at Syria ville blitt mindre "diktatorisk" eller voldelig hvis islamistene fikk makten.

Og når de fant ut at kjemiske våpen var blitt brukt, men ville ikke si hvem som brukte det, helt åpenbart at dette var brukt av terrorister og ikke Assad. Hvis ikke hadde de brukt det for alt det var verdt, akkurat som "atomvåpnene" til Saddam.
Vis hele sitatet...
Nja, liten rettelse ser du. Alawitt-islam er nok ingen majoritet, i.o.m at Syria er nokså multireligiøst og multikulturellt; demografien i Syria..

En annen liten kommentar, på 80-tallet hyllet vi afghanske mujahediner som sloss mot de slemme sovjeterne.. Det var liksom "snille" mujahediner. Her og nå sees de jihadistene på som en trussel mot hele regionen, for en forskjell.. Men selvfølgelig, objektivt sett er de jo det.
Nå hadde jo jihadistene/mujahedinene i dagens Syria og mujahediner i åttitallets Afghanistan ganske forskjellige intensjoner, og faktisk også tro det eller ei forskjellig ideologi. Fordi, etter mujahedinenes kamp mot russerne i Afghanistan kom det enda en borgerkrig i landet der fanatiske Taliban fikk makten...

Så hele "jihad-begrepet" har forskjellig mening, i hvilken kontekst det er i.
Man kan nesten kalle de gamle mujahedinene i Afghanistan for moderate muslimer i forhold til retningen og tankegangen jihadistene i Syria og Midtøsten generelt har tatt.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. mai 2013 kl. 22:05.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nja, liten rettelse ser du. Alawitt-islam er nok ingen majoritet, i.o.m at Syria er nokså multireligiøst og multikulturellt; demografien i Syria..

En annen liten kommentar, på 80-tallet hyllet vi afghanske mujahediner som sloss mot de slemme sovjeterne.. Det var liksom "snille" mujahediner. Her og nå sees de jihadistene på som en trussel mot hele regionen, for en forskjell.. Men selvfølgelig, objektivt sett er de jo det.
Nå hadde jo jihadistene/mujahedinene i dagens Syria og mujahediner i åttitallets Afghanistan ganske forskjellige intensjoner, og faktisk også tro det eller ei forskjellig ideologi. Fordi, etter mujahedinenes kamp mot russerne i Afghanistan kom det enda en borgerkrig i landet der fanatiske Taliban fikk makten...

Så hele "jihad-begrepet" har forskjellig mening, i hvilken kontekst det er i.
Man kan nesten kalle de gamle mujahedinene i Afghanistan for moderate muslimer i forhold til retningen og tankegangen jihadistene i Syria og Midtøsten generelt har tatt.
Vis hele sitatet...
Alawitter, den største av Syrias tallrike etniske og religiøse minoriteter, også kjent som nusairier. Alawittene utgjør 10–12 % av befolkningen. I fjellområdene Djabal Nusariya utgjør alawittene en kompakt majoritet, mindre grupper finnes i byene langs kysten. På grunn av alawittisk dominans i det politiske liv, finnes i dag en stor befolkning av alawitter i Damaskus og de større byene. Mindre grupper holder blant annet til i Libanon og på Vestbredden.
Vis hele sitatet...
http://snl.no/alawitter

Det virker som om iallefall Israel tjener på at Alawittene forsvinner, og generelt hele Hezbollah. De finansierer sunnimuslimske krigere til deres egen vinning, og sikkerhetspolitisk forstår jeg deres intensjon i krigen. Jeg liker forøvrig ikke at de må løse dette med et såpass voldelig virkemiddel istedenfor andre demokratiske prosesser. Vestlig media er hyklerisk når de skriver om alle grusomhetene som blir begått der nede, når det tross alt er "vi" som er provokatøren.
Sist endret av Heisenberg1; 26. mai 2013 kl. 22:22.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Verre hemmelig politi enn sovjetunionen er vel å smøre litt tjukt på. De har jo myrdet titalls millioner. Eller tenkte du på angiverkulturen?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se, så hadde Syria en sterkere fryktkultur enn Soviet hadde, ja. Sterkere usikkerhet på hvor grensene går og mer tilfeldig brutalitet i Syria.

.. men dette er umulig å sammenligne, fordi virkningene på sivil-samfunnet er så ekstremt avhengig av nøyaktig hvor og hvordan politiet blander seg inn. Jeg registrerer iallefall at det finnes mange russere som genuint lengter tilbake til soviet-tida, imens jeg har fryktelig vanskelig for å se ikke-alawitter som lengter tilbake til Assad etter/om denne krigen blir ferdig.
De er jo ikke "vi" som har ødelagt Irak. Isåfall er Norge medskyldig med tanke på hvor lite "vi" var imot invasjonen.
Vis hele sitatet...
Irak er et vesentlig verre land å bo i for vanlige mennesker nå enn før, sjekk grønnugles innlegg med referanser her.
Kult at du forresten har snakket med mukhabarat og vært i Syria. Kunne gjerne tenkt meg ned dit selv, men det er vel ikke realistisk på noen år.
Vis hele sitatet...
To ganger. Første gangen hjalp de meg med en taxi-sjåfør som forsøkte å snyte oss, andre gangen drakk jeg kaffe med noen på et gatehjørne, de kjeda seg.

Syria trenger du ikke være så lei deg for at du ikke får dratt til, men Yemen er det en forbanna skam at er ødelagt nå.
Aha, så det var opprørerne som hadde brukt kjemiske våpen. Takk for infoen, har fulgt med på BBC men tydeligvis ikke godt nok.
Vis hele sitatet...
FN har tydeligvis pratet ned intervjuet jeg referer til seinere. Hva sannheten er kan man jo bare spekulere i, men FN er generelt risiko-averse når det gjelder offentlige uttalser; så når det skjer "lekkasjer" fra FN har jeg en viss tiltro til dem.

Sitat av Kramer Vis innlegg
http://snl.no/alawitter

Det virker som om iallefall Israel tjener på at Alawittene forsvinner, og generelt hele Hezbollah. De finansierer sunnimuslimske krigere til deres egen vinning, og sikkerhetspolitisk forstår jeg deres intensjon i krigen. Jeg liker forøvrig ikke at de må løse dette med et såpass voldelig virkemiddel istedenfor andre demokratiske prosesser. Vestlig media er hyklerisk når de skriver om alle grusomhetene som blir begått der nede, når det tross alt er "vi" som er provokatøren.
Vis hele sitatet...
Kilder eller bedre begrunnelse på at "vi" er provokatøren?

Gitt historien med mindre opprør og den demokratiske sammensetningen av Syria var det ikke spesielt mange som ble spesielt forbauset av at det brøt ut opptøyer i Syria.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kilder eller bedre begrunnelse på at "vi" er provokatøren?

Gitt historien med mindre opprør og den demokratiske sammensetningen av Syria var det ikke spesielt mange som ble spesielt forbauset av at det brøt ut opptøyer i Syria.
Vis hele sitatet...
Med "vi" mente jeg vesten. Det er mange indikasjoner på at USA, Tyrkia, Saudi Arabia allerede har levert våpen til anti-assad styrker.

The Obama administration has decided to launch a covert operation to send heavy weapons to Syrian rebels, Christina Lamb of The Sunday Times of London reports. Diplomatic sources told the Sunday Times that the U.S. "bought weapons from the stockpiles of Libya's former dictator Muammar Gaddafi."
The heavy arms include mortars, rocket propelled grenades, anti-tank missiles and the controversial anti-aircraft heat-seeking SA-7 missiles, which are integral to countering Bashar Al-Assad's bombing campaign
Vis hele sitatet...
http://www.businessinsider.com/obama...rebels-2012-12

Syrian rebels are being armed by Saudi Arabia and Qatar, The Independent has learnt, in a development that threatens to inflame a regional power struggle provoked by the 15-month-old uprising against the Assad regime.
Rebel fighters from the Free Syrian Army (FSA) have received weapons from the two Gulf countries, which were transported into Syria via Turkey with the implicit support of the country's intelligence agency, MIT, according to a Western diplomat in Ankara. Opposition fighters in Syria have hitherto been handicapped by a reliance on an old and inadequate arsenal, while the regime in Damascus has been able to rely on a supply of arms from Russia and Iran. Moscow is arming Syria with attack helicopters, Hillary Clinton, the US Secretary of State, claimed yesterday. "We are concerned by the latest information we have that there are attack helicopters on the way from Russia to Syria, which will escalate the conflict quite dramatically," she told a conference in Washington.
Vis hele sitatet...
http://www.independent.co.uk/news/wo...r-7845026.html

Altså mener jeg at USA var en av hovedprovokatørene, de har støttet anti-assad opprørerne med våpen lenge, det er først nå de vil gå ut og gjøre det offentlig. Og med det prøver de å dra andre land inn i konflikten, ved å få med seg NATO og EU-land. Dette vil bare føre til en ytterligere eskalering i konflikten.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Med "vi" mente jeg vesten. Det er mange indikasjoner på at USA, Tyrkia, Saudi Arabia allerede har levert våpen til anti-assad styrker.
Vis hele sitatet...
Ja... og hva har dette med påstanden om at vesten er provokatør å gjøre?

Det er velkjent at de sekulære delene av opprøret har fått finansiell støtte av vesten, ja, og det går rykter om at vi har hatt etteretningsagenter ute og drevet med organisasjons-trening. All den tid Assad offisielt og åpenlyst støtter Hizbollah (palestinsk paramilitær organisasjon som okkuperer Libanesisk land) er ikke dette spesielt forbausendes, og jeg har vanskelig for å se hvorfor dette skulle være spesielt feil.

En haug med rykter uten substansiell informasjon, dog rimelig plausibelt. Det er uansett sikkert at siden dette har måttet bli holdt hemmelig er det ikke våpen-overføringer i spesielt stor skala det er snakk om, og det er uansett ikke avansert militær-utstyr.
Altså mener jeg at USA var en av hovedprovokatørene, de har støttet anti-assad opprørerne med våpen lenge, det er først nå de vil gå ut og gjøre det offentlig. Og med det prøver de å dra andre land inn i konflikten, ved å få med seg NATO og EU-land. Dette vil bare føre til en ytterligere eskalering i konflikten.
Vis hele sitatet...
Å gi moderat finansiell og muligens noe våpen til en side i en borgerkrig er virkelig, virkelig ikke det samme som å være provokatør.
Sist endret av DumDiDum; 27. mai 2013 kl. 02:19.
Fantastisk å lese at det finnes flere personer som stiller seg reflektert og kritisk til nyheter de får servert. Føles som om de fleste ikke har en minste anelse på hva som foregår der nede. Vi er vant til å få servert nyheter som bare forteller en side av saken, og de fleste av oss tror på alt vi leser.
Sist endret av KingJay; 27. mai 2013 kl. 02:34.
Problemet er å finne ut av hvilke nyheter som er idiotiske, fordi om man slutter å tro på alt man leser er man enda mer ute å kjøre enn man var når man tok absolutt alt for god fisk.

Man må forsøke å finne en mellomting mellom Provo og nyhetspeilet.
Sist endret av DumDiDum; 27. mai 2013 kl. 02:41.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Problemet er å finne ut av hvilke nyheter som er idiotiske, fordi om man slutter å tro på alt man leser er man enda mer ute å kjøre enn man var når man tok absolutt alt for god fisk.

Man må forsøke å finne en mellomting mellom Provo og nyhetspeilet.
Vis hele sitatet...
Misforstå meg rett, jeg sier ikke den ene siden er mye bedre enn den andre. Jeg sier heller ikke at alt vi får servert av media er løgn - men alt er ikke fakta heller.
Sett fra mitt perspektiv, så virker det som vesten på mange måter er godt i seng med islamistene. Både når det gjelder internasjonal politikk og innenriks. Det er jo helt sykt og schizofrent, men det er vel slik verden fungerer nå til dags?

Hvorfor vesten med USA i spissen velger å støtte opp om opprørere som ikke legger skjul på at de ønsker en shariastyrt fundamentalistisk stat i Syria aner jeg ikke. De støttet opp om revolusjonen i Egypt også og den arabiske "våren", og se hvordan det gikk med dem. Leser også at folk som uttaler seg kritisk om islam på facebook og twitter i Storbritannia blir arrestert av politiet nå. Verden går til hundene, og vi som er ikke-sinnsyke får vel bare lene oss tilbake, dra pusten, slappe av og se på mens ting går til helvete.

British police are arresting people in the middle of the night if they have made racist or anti-Muslim comments on Twitter following the murder of a soldier by two Muslims in Woolwich, London. Three men have so far been taken into custody for using Twitter and Facebook to criticize Muslims.
Vis hele sitatet...
http://finance.yahoo.com/news/britai...145758582.html
Hvorfor vesten med USA i spissen velger å støtte opp om opprørere som ikke legger skjul på at de ønsker en shariastyrt fundamentalistisk stat i Syria aner jeg ikke
Vis hele sitatet...
Fordi opprørerene overhodet ikke er en homogen gruppe.

Jihadistene står generelt sett sterkest i nordøst-delen av Syria, men har gjort gode inntog i resten av landet også. Her bor det ikke spesielt mange mennesker, og det var nok lettere å få fotfeste her. Allepo (i nord) var også velkjent som den mest konservative byen i Syria, så det er nok i nord-områdene de hadde sterkest støtte.

De diverse grupperingene som har blitt Free Syrian Army er alle diverse grupperinger av sekulære grupper, og de står sterkest i de folkerike områdene i vest. Disse er det vesten hovedsaklig har forsøkt å støtte.

Det som derimot gjør at det større bildet så utrulig kaotisk er at alle grupperingene er delt opp etniske/religion/klan-skiller også, og flere av dem ønsker kun å kontrollere egne områder. Innflytelsen FSA har over de faktiske sekulære styrkene som er rundt omkring er i praksis mye mindre enn man får inntrykk av nyhetsflashene man får i aftenposten.

Dette er forøvrig ikke så veldig ulikt Libya, hvor det sekulære opprøret startet i vest, imen det var krigsvante jihadister og stammekrigere fra øst-delen av landet som virkelig dro opprøret videre. Det virker dog som Libya har klart å unngå å bli et jihadist-høl på tross av dette dog, og faktisk er på riktig vei. Det er positivt i forhold til fremtidsutsiktene til hva som skjer om Assad faller.
Sist endret av DumDiDum; 27. mai 2013 kl. 03:05.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fordi opprørerene overhodet ikke er en homogen gruppe.

Jihadistene står generelt sett sterkest i nordøst-delen av Syria, men har gjort gode inntog i resten av landet også. Her bor det ikke spesielt mange mennesker, og det var nok lettere å få fotfeste her. Allepo (i nord) var også velkjent som den mest konservative byen i Syria, så det er nok i nord-områdene de hadde sterkest støtte.

De diverse grupperingene som har blitt Free Syrian Army er alle diverse grupperinger av sekulære grupper, og de står sterkest i de folkerike områdene i vest. Disse er det vesten hovedsaklig har forsøkt å støtte.

Det som derimot gjør at det større bildet så utrulig kaotisk er at alle grupperingene er delt opp etniske/religion/klan-skiller også, og flere av dem ønsker kun å kontrollere egne områder. Innflytelsen FSA har over de faktiske sekulære styrkene som er rundt omkring er i praksis mye mindre enn man får inntrykk av nyhetsflashene man får i aftenposten.

Dette er forøvrig ikke så veldig ulikt Libya, hvor det sekulære opprøret startet i vest, imen det var krigsvante jihadister og stammekrigere fra øst-delen av landet som virkelig dro opprøret videre. Det virker dog som Libya har klart å unngå å bli et jihadist-høl på tross av dette dog, og faktisk er på riktig vei. Det er positivt i forhold til fremtidsutsiktene til hva som skjer om Assad faller.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker tilbake var det progressive studenter og bloggere som stod i spissen for revolusjonen i Egypt også, men hva skjedde når demokratiske valgt ble avholdt? Når jeg leser innlegget ditt er det som å spole tiden tilbake til 2011, og lese kommentarene til entusiastiske norske "eksperter" som lovet oss at det muslimske brorskap var Egypts svar på Krf.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
De diverse grupperingene som har blitt Free Syrian Army er alle diverse grupperinger av sekulære grupper, og de står sterkest i de folkerike områdene i vest. Disse er det vesten hovedsaklig har forsøkt å støtte.
Det som derimot gjør at det større bildet så utrulig kaotisk er at alle grupperingene er delt opp etniske/religion/klan-skiller også, og flere av dem ønsker kun å kontrollere egne områder. Innflytelsen FSA har over de faktiske sekulære styrkene som er rundt omkring er i praksis mye mindre enn man får inntrykk av nyhetsflashene man får i aftenposten.

Dette er forøvrig ikke så veldig ulikt Libya, hvor det sekulære opprøret startet i vest, imen det var krigsvante jihadister og stammekrigere fra øst-delen av landet som virkelig dro opprøret videre. Det virker dog som Libya har klart å unngå å bli et jihadist-høl på tross av dette dog, og faktisk er på riktig vei. Det er positivt i forhold til fremtidsutsiktene til hva som skjer om Assad faller.
Vis hele sitatet...
Poenget er at vesten støtter et opprør med jihadflagget som logo. De destabiliserer Syria og er ansvarlige for tusenvis av menneskeliv. Uansett om det startet i det små, har det blitt fyrt opp til de grader ved hjelp av enkelte land. Det blir jo betydelig verre i landet hvis Assad og regjeringstyrkene faller, det kommer til å bli folkeforfølgelse av minoriteter og landet vil bli kastet ut i kaos.

http://www.youtube.com/watch?feature...v=H-IO__Ni7bA#!
En bbc-dokumentar om alawittene og sunniene i libanon og hvordan de opplever konflikten. Det er nok ikke mye som skal til før uroen sprer seg ytteligere til Libanon.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Poenget er at vesten støtter et opprør med jihadflagget som logo.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør vi ikke. Vi støtter opp om de sekulære opprørere. Hvorvidt det er lurt eller ikke er en ting, men det forandrer ikke at du fortsatt har null grunnlag for å kalle vesten provokatører.
De destabiliserer Syria og er ansvarlige for tusenvis av menneskeliv. Uansett om det startet i det små, har det blitt fyrt opp til de grader ved hjelp av enkelte land. Det blir jo betydelig verre i landet hvis Assad og regjeringstyrkene faller, det kommer til å bli folkeforfølgelse av minoriteter og landet vil bli kastet ut i kaos.
Vis hele sitatet...
Krig er alltid jævlig, men dette opprøret var det syrierene selv som startet (iallefall hovedskalig). Om vesten i etterkant støtter den fraksjonen de mener er best for det framtidige Syria (og oss selv) gjør oss ikke ansvarlige for hva som skjer.

Bare for ordens skyld; jeg er veldig delt på om vi burde støtte FSA eller Assad. Det beste for Syria er åpenbart et demokratisk, sekulær styresett, men jeg er veldig tvilende til om det er realistisk alternativ.
http://www.youtube.com/watch?feature...v=H-IO__Ni7bA#!
En bbc-dokumentar om alawittene og sunniene i libanon og hvordan de opplever konflikten. Det er nok ikke mye som skal til før uroen sprer seg ytteligere til Libanon.
Vis hele sitatet...
.... Libanon er ikke Syria, og jeg har ingen tro på Assad som "slem" og opprørene som "snille". Det forandrer dog ikke at du overhodet ikke har grunnlag for å kalle vesten for provokatører.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis du tenker tilbake var det progressive studenter og bloggere som stod i spissen for revolusjonen i Egypt også, men hva skjedde når demokratiske valgt ble avholdt? Når jeg leser innlegget ditt er det som å spole tiden tilbake til 2011, og lese kommentarene til entusiastiske norske "eksperter" som lovet oss at det muslimske brorskap var Egypts svar på Krf.
Vis hele sitatet...
For det første er det overhodet ikke gitt hvilken vei Egypt går enda. Selv om det muslimske broderskapet står sterkt, er det også sterke sekulære, vestlige-orienterte krefter. Disse motsetningene kommer til å stå sterkt i Egypt i mange ti-år framover.

For det andre, så må du huske på at opprøret faktisk var ledet av vestlig-orienterte egyptere. En kamerat av meg var faktisk på Tahir-square mesteparten av opprøret, og hadde det, vel, kjempekult. Problemet med å innføre demokrati er at selv om den var en sterk minoritet som sto på Tahir-Square og tvinget fram forandringer, var fortsatt majoriteten konservativ...

.. men sånn er nå demokratier; majoriteten bestemmer.. på godt og vondt.
Sist endret av DumDiDum; 27. mai 2013 kl. 04:22.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Krig er alltid jævlig, men dette opprøret var det syrierene selv som startet (iallefall hovedskalig). Om vesten i etterkant støtter den fraksjonen de mener er best for det framtidige Syria (og oss selv) gjør oss ikke ansvarlige for hva som skjer...

.. men sånn er nå demokratier; majoriteten bestemmer.. på godt og vondt.
Vis hele sitatet...
Konflikten ble startet etter voldelige demonstrasjoner med al-nusra i front. Jeg mener det er plausiblet at USA finansierte opptøyene, akkurat slik de har gjort ved mangfoldige tidligere situasjoner. Dette er rapportert ved flere anledninger. Når USA finansierer Al-Nusra opprørerne aka FSA, støtter de også den jihadistiske Muhajireen Brigaden og Salafistene. Derfor mener jeg at de finansierer en udemokratisk prosess som destabiliserer Syrias økonomi og sikkerhet. USA har ingenting med hvem som er demokratisk valgt president i Syria og har ingen rett til å blande seg med deres politikk. Det er jo tydeligvis en sunnimuslimsk sharia-stat de støtter, og jeg vil ikke si at dette er positivt for Syria som har mange liberale mennesker og minoriteter.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/10/article-0-19330780000005DC-45_634x458.jpg
Sist endret av Heisenberg1; 27. mai 2013 kl. 05:09.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Synes det er fælt at konflikten får så lite oppmerketsomhet i Norsk media..Er du en bruker av Liveleak har du sikkert sett alt det fæle der nede, tortur o.l.. :/
Sitat av Kramer Vis innlegg
Konflikten ble startet etter voldelige demonstrasjoner med al-nusra i front.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde det ikke.

Assad selv beskrev opprørene på denne måten:
"Armed terrorist groups and foreign mercenaries" (her)

Det er også massevis av video-materiale og nyhetsreportasjer tilgjengelig om starten av opprøret, og det er ikke et eneste tegn til Jihadister i noen av dem. Opprøret startet våren 2011, og jeg verken husker eller klarer å finne noen som helst tegn til Jihadister før tidlig 2012.

Jeg mener det er plausiblet at USA finansierte opptøyene, akkurat slik de har gjort ved mangfoldige tidligere situasjoner. Dette er rapportert ved flere anledninger.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at den arabiske våren ble startet etter inspirasjon av en grønnsakshandler som satt fyr på seg selv i Libya? Betalte USA han?

Alle hundretusen menneskene som postet på facebook og forsøkte å ko-ordinere et opprør var også betalt av USA?

Seriøst, gi meg en eneste halvseriøs link på at det var Jihadister involvert i starten av opprøret i Syria.. eller at USA satte igang eller provoserte fram dette opprøret. Det er absolutt ingen kilder på noen av dem, fordi dette kommer fullstendig ut av ditt eget hode.

Når USA finansierer Al-Nusra opprørerne aka FSA, støtter de også den jihadistiske Muhajireen Brigaden og Salafistene.
Vis hele sitatet...
Al-Nusra aka FSA? De er virkelig forskjellige organisasjoner.

Derfor mener jeg at de finansierer en udemokratisk prosess som destabiliserer Syrias økonomi og sikkerhet. USA har ingenting med hvem som er demokratisk valgt president i Syria og har ingen rett til å blande seg med deres politikk.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvor i all verden har du det fra at Assad er demokratisk valgt? De arrangerte valg hvor han var eneste personen som fikk lov til å stille, og eneste navnet man kunne krysse av for.
(kilde 1,2)
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det gjorde det ikke.

Assad selv beskrev opprørene på denne måten:
"Armed terrorist groups and foreign mercenaries" (her)

Det er også massevis av video-materiale og nyhetsreportasjer tilgjengelig om starten av opprøret, og det er ikke et eneste tegn til Jihadister i noen av dem. Opprøret startet våren 2011, og jeg verken husker eller klarer å finne noen som helst tegn til Jihadister før tidlig 2012.

Du er klar over at den arabiske våren ble startet etter inspirasjon av en grønnsakshandler som satt fyr på seg selv i Libya? Betalte USA han?
Alle hundretusen menneskene som postet på facebook og forsøkte å ko-ordinere et opprør var også betalt av USA?

Seriøst, gi meg en eneste halvseriøs link på at det var Jihadister involvert i starten av opprøret i Syria.. eller at USA satte igang eller provoserte fram dette opprøret. Det er absolutt ingen kilder på noen av dem, fordi dette kommer fullstendig ut av ditt eget hode.

Al-Nusra aka FSA? De er virkelig forskjellige organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Assad beskrev situasjonen som terror by proxy, og mente at proxyen var Usa, Qatar og Saudi Arabia. Det jeg mente var at det ikke var noen betydelig konflikt før NOEN armerte opprørerne, som i majoriteten består av jihadkrigere som al-nusra og muhajireen, dette hevder jeg destabiliserer landet. Jeg har ikke sagt at USA finansierte den arabiske våren, men de støtter sunni-muslimene og er dominant i regionen. Det ville vært "rart" hvis de ikke støttet sine allierte.

Jihadistene var kanskje ikke direkte involvert i startsdagene, men som jeg har vist til tidligere har USA med flere bevepnet ekstreme sunnimuslimer. Og til hvilken hensikt, jeg hadde skjønt det hvis det bare var avhoppere av regjeringshæren som ble med, men her går de igang med storstilt jihad i landet. Jeg har ikke kilder på at USA startet opprøret, men at de provoserte frem et ytteligere voldsnivå ved å finansiere våpen er plausibelt. Du som forsvarer lovlige valg og demokrati, hvordan legitimerer du slik skitten politikk drevet av vesten? Jeg gidder ikke linke til mer når du fnyser av at tilogmed MIT (Det Tyriske etteretningsbyrået) bekrefter at det har foregått våpenleveranser til opprørerne gjennom Tyrkia, fra Qatar og Saudi Arabia som er nære allierte av USA. Det har også lenge vært kjent at Tyrkia armerer opprørerne blant annet med mke 12 rifler. Dette er ingen ærlig og redelig krig, men en skitten maktkamp for å posisjonere seg i midtøsten.
http://www.independent.co.uk/news/wo...r-7845026.html
Sitat av Kramer Vis innlegg
Assad beskrev situasjonen som terror by proxy, og mente at proxyen var Usa, Qatar og Saudi Arabia. Det jeg mente var at det ikke var noen betydelig konflikt før NOEN armerte opprørerne, som i majoriteten består av jihadkrigere som al-nusra og muhajireen, dette hevder jeg destabiliserer landet.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at overgangen mellom lokale opprør hovedsaklig i Deera/Homs og spredte demonstrasjoner til fullskala krig (fra 2012 og utover) er det stort potensiale for at mye interessant kan ha skjedd.. fordi det som skjedde virker ikke som henger helt på greip.

Du har derimot kommer med gjentatte påstander om vesten er provokatør og startet opprøret. Det har du fortsatt til gode å komme med kilder eller iallefall resonnement som underbygger.

Jihadistene var kanskje ikke direkte involvert i startsdagene, men som jeg har vist til tidligere har USA med flere bevepnet ekstreme sunnimuslimer.
Vis hele sitatet...
Nei, du har vist til artikler som spekulerer i om sekulære grupperinger har fått noe våpenstøtte. Jeg beklager, men jeg leser faktisk artiklene du lenker til, så det holder ikke å slenge ut tilfeldige lenker og satse på at du blir trodd i at dem støtter synspunktet ditt.

Jeg skrev allerede at jeg tror på at det har skjedd våpenleveranser, og jeg har sett de samme ryktene som du har gjort. Uansett er det ikke bekreftet at det har skjedd enda, og veldig usikkert i hvor stor skala det har skjedd.

Jeg har ikke kilder på at USA startet opprøret, men at de provoserte frem et ytteligere voldsnivå ved å finansiere våpen er plausibelt.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt.. det er gjerne konsekvensen når man støtter en part i en borgerkrig ja.
Du som forsvarer lovlige valg og demokrati, hvordan legitimerer du slik skitten politikk drevet av vesten?
Vis hele sitatet...
Å støtte opprørsbevegelser er da aldeles ikke skitten politikk.. særlig når det gjøres rimelig åpent. Om noe så gjøres det i altfor liten grad spør du meg, at vesten ikke støttet de svarte Sør-Sudaneserenes kamp mot arabiske Sudan var rimelig hjertesløst.

Jeg gidder ikke linke til mer når du fnyser av at tilogmed MIT (Det Tyriske etteretningsbyrået) bekrefter at det har foregått våpenleveranser til opprørerne gjennom Tyrkia, fra Qatar og Saudi Arabia som er nære allierte av USA. Det har også lenge vært kjent at Tyrkia armerer opprørerne blant annet med mke 12 rifler.
Vis hele sitatet...
Jeg fnyser ikke av det i det hele tatt. Jeg skrev at jeg anså det som plausibelt at det hadde skjedd, men at det ikke var bekreftet.. noe det virkelig ikke er.

Dette er ingen ærlig og redelig krig, men en skitten maktkamp for å posisjonere seg i midtøsten.
http://www.independent.co.uk/news/wo...r-7845026.html
Vis hele sitatet...
Når i all verden har noen borgerkrig vært ærlig eller redelig?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det gjør vi ikke. Vi støtter opp om de sekulære opprørere. Hvorvidt det er lurt eller ikke er en ting, men det forandrer ikke at du fortsatt har null grunnlag for å kalle vesten provokatører.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Hvilke organisasjoner som forvalter pengene Norge sender, er nemlig hemmelig. Det man dog vet, er at Norge samarbeider tett med svært så "pragmatiske" organisasjoner (Nasjonalkoalisjonen mfl.) som har udiskutabelt tette forhold til flere av de islamistiske gruppene i Syria. Man vet altså ikke at syriske islamister får penger direkte, men man har sterke indisier. Og uansett kommer støtten de til gode i form av tilgang til felles goder for opprørerne som feltsykehus med mer.

Sakset fra Ny Tid nr 19:
SV-politiker Hiam Al-Chirout frykter at norsk humanitær bistand til Syria. (...) - . Etter min reise i Syria, ser jeg at veldig mye av den humanitære bistanden ikke blir brukt på mat og medisiner. Jeg skulle ønske meg enda mer åpenhet om hvor pengene går, sier norsk-syriske Hiam Al-Chirout.

Siden 2011 har Norge gitt 525 millioner kroner til Syria. For 2013
er så langt 310 millioner kroner i humanitær bistand lovet. (...) I dette arbeidet har man samarbeidet med lokale syriske organisasjoner som har politiske sympatier til opposisjonen og Nasjonalkoalisjonen. Navnet på disse lokale organisasjonene holdes hemmelig av hensyn til sikkerheten til folk på bakken i Syria


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Krig er alltid jævlig, men dette opprøret var det syrierene selv som startet (iallefall hovedskalig). Om vesten i etterkant støtter den fraksjonen de mener er best for det framtidige Syria (og oss selv) gjør oss ikke ansvarlige for hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Så sett at USA gikk inn å støttet samene under Alta-opprøret? Det er ikke en så vannvittig tanke. Det var tross alt etablert kontakt mellom lederskikkelsene i Norge og IRA, og mer militante grep ble diskutert. Eller hva om Breivik-sympatisører gikk til opprør? Hadde USA vært uten ansvar for å gi de våpen, penger og eksplosiver så de kunne drepe "kulturmarxister"? Selvfølgelig ikke!

På samme måte er vesten ansvarlig når syriske opprørere driver kanibalisme, tortur, massevoldtekter, massakrerer sivilbefolkning, begår grove brudd på Géneve-konvensjonen (inkludert bruk av biologiske våpen). Som vi også var i Libya. Og før det Afghanistan. Og før det Jugoslavia.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det beste for Syria er åpenbart et demokratisk, sekulær styresett, men jeg er veldig tvilende til om det er realistisk alternativ.
Vis hele sitatet...
Nettopp. I et korttidsperspektiv er det neppe det heller. I stedet kunne man hatt et sekulært diktatur som man hadde, med Assad i spissen. Det ville man ikke, og får nå i stedet etter alle solemerker et nytt islamistisk kråkereir som vil terrorisere generasjoner fremover. Og i mellomtiden tar krigen for å sikre de makten flere tusen sivile liv.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.... Libanon er ikke Syria, og jeg har ingen tro på Assad som "slem" og opprørene som "snille". Det forandrer dog ikke at du overhodet ikke har grunnlag for å kalle vesten for provokatører.
Vis hele sitatet...
Du har en president (riktignok ikke demokratisk, men nå en gang president) og det store flertallet av befolkningen, og du har terroristene som i all hovedsak ledes an av syrere i eksil (utenlandske statsborgere), er finansiert fra fremmede stater og støttes militært av jihadister av verste sort. For meg er bildet ganske svart hvitt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
For det første er det overhodet ikke gitt hvilken vei Egypt går enda.
Vis hele sitatet...
Hahaha... Naivt.
Sitat av nikita Vis innlegg
Det stemmer ikke. Hvilke organisasjoner som forvalter pengene Norge sender, er nemlig hemmelig. Det man dog vet, er at Norge samarbeider tett med svært så "pragmatiske" organisasjoner
Vis hele sitatet...
... og her snakker vi humantær støtte til en av partene i den allerede startede borgerkrigen. Jeg er helt enig i at man ikke skal utelukke at noe av denne støtten (eller ganske mye for den saks skyld) har gått til våpen.. og selv om alt hadde gått til humanitære formål får man ikke nødvendigvis rene hender av den skyld (som om hvis man kjøper mat til en alkoholiker får han mulighet til å bruke mer av pengene sin på alkohol)..

.. men det er altså fortsatt komplett likegyldig til hvorvidt vi kan kalle vesten provokatør. Opprøret hadde allerede startet når vi startet med humanitær støtte.

Så sett at USA gikk inn å støttet samene under Alta-opprøret? Det er ikke en så vannvittig tanke. Det var tross alt etablert kontakt mellom lederskikkelsene i Norge og IRA, og mer militante grep ble diskutert. Eller hva om Breivik-sympatisører gikk til opprør? Hadde USA vært uten ansvar for å gi de våpen, penger og eksplosiver så de kunne drepe "kulturmarxister"? Selvfølgelig ikke!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Det er fortsatt komplett likegyldig til hvorvidt vesten kan anses som provokatør og er ansvarlig for at opprøret startet.

Jeg skrev jo rett ut at jeg var enig i at vesten har påvirket hvordan opprøret har utviklet seg, og dermed deler en del av skylden for hva som skjer.

På samme måte er vesten ansvarlig når syriske opprørere driver kanibalisme, tortur, massevoldtekter, massakrerer sivilbefolkning, begår grove brudd på Géneve-konvensjonen (inkludert bruk av biologiske våpen). Som vi også var i Libya. Og før det Afghanistan. Og før det Jugoslavia.
Vis hele sitatet...
Krig er alltid jævli, men du kommer uansett ikke bort ifra at dette er et opprør Syrierene selv startet og at veldig mange mennesker genuint ønsker Assad bort. Det var deres valg å starte opprøret, og det var deres valg at prisen var verdt de potensielle fordelene. Det er også de som betaler prisen.

Det er forøvrig kjemiske våpen som har blitt brukt, og i ytterste forstand er det ikke så stor forskjell på om man får hjernemasset sprutet utover asfalten eller huden smeltet av. Helt for jævlig jævli er det uansett.. og jævligere blir det nok. Det interessante nå er hva de kan se fram til etter krigen.

Nettopp. I et korttidsperspektiv er det neppe det heller. I stedet kunne man hatt et sekulært diktatur som man hadde, med Assad i spissen. Det ville man ikke, og får nå i stedet etter alle solemerker et nytt islamistisk kråkereir som vil terrorisere generasjoner fremover. Og i mellomtiden tar krigen for å sikre de makten flere tusen sivile liv.
Vis hele sitatet...
Problemet er at langtidsutsiktene for Syria var særdeles dårlige. Befolkningseksplosjon, stagnert økonomi og særdeles dårlig fungerende skole/universitetssystem (i skarp motsetning til Irak hvor det var tegn på positiv samfunnsutvikling). Syria hadde kollapset før eller senere, og jeg har dermed vanskelig for å se at å forsøke å støtte de sekulære delene av opprøret, når opprøret først hadde startet, var feil.

Du har en president (riktignok ikke demokratisk, men nå en gang president) og det store flertallet av befolkningen, og du har terroristene som i all hovedsak ledes an av syrere i eksil (utenlandske statsborgere), er finansiert fra fremmede stater og støttes militært av jihadister av verste sort. For meg er bildet ganske svart hvitt.
Vis hele sitatet...
Selv i svart-hvitt har man gråtoner, men enda bedre var det om du forsøkte å skru på fargene. Det er merkelig hvor mye lenger man kommer da.

Jeg trodde Libya kom til å bli et jihadist-høl, men der har foreløpig de sekulære kreftene overtaket. Du skal ikke undervurdere normale menneskers ønske om å leve normale liv heller, fordi det er det den store majoriteten av befolkninga er. Normale mennesker vi bør ha sympati med.
Hahaha... Naivt.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du er så sikker på hva som kommer til å skje i Egypt, så er både jeg og Egypterene selv veldig, veldig nysgjerrige. Kom igjen, del gjerne.

Jeg utfordrer deg.. et lengre innlegg her, en ny tråd.. ditt valg. Kom igjen, grei ut. Forklar og belær!
Sist endret av DumDiDum; 29. mai 2013 kl. 00:39.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Opprøret hadde allerede startet når vi startet med humanitær støtte.
Vis hele sitatet...
Det vet ingen av oss noe som helst om egentlig for Norges del. Man kan kun forholde seg til hvordan Norge historisk har opptrådt, og da er det fortsatt et helt åpent spørsmål. For eksempel var jo norske spesialstyrker inne i Jugoslavia lenge før NATO-involverte seg. Det er ikke urealistisk, faktisk vil jeg si sannsynlig, at både USA og andre, var på bakken lenge før med styrker. Man vet også at Frankrike var svært aktive lenge før den islamistiske vinteren i kommunikasjon med flere av de mest sentrale grupperingene. Om dette var ren innhøsting av etterretning, eller om det lå mer bak, får historien eventuelt vise. Jeg heller dog mot at det var noen i det franske embetsverket som øynet muligheter for å gjenvinne tapt makt.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Krig er alltid jævli, men du kommer uansett ikke bort ifra at dette er et opprør Syrierene selv startet og at veldig mange mennesker genuint ønsker Assad bort. Det var deres valg å starte opprøret, og det var deres valg at prisen var verdt de potensielle fordelene. Det er også de som betaler prisen.
Vis hele sitatet...
Hvor stor støtte trenger man i en gitt befolkning for å starte en krig som rammer alle? Og er det alle med etnisk tilhørighet til det geografiske området hvor det er snakk om krig som skal få bestemme eller er det de som faktisk vil rammes?

Du snakker som om det har vært en folkeavstemning i Syria om hvorvidt de skulle kaste Assad eller ikke. Det var veldig langt derifra. Denne krigen har blitt påført "normale mennesker" (sivilbefolkningen) som du slår fast at vi skal ha sympati med av voldelig tjuvpakk av verste sort.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er forøvrig kjemiske våpen som har blitt brukt, og i ytterste forstand er det ikke så stor forskjell på om man får hjernemasset sprutet utover asfalten eller huden smeltet av.
Vis hele sitatet...
Ikke enig, og der er du helt på siden av all internasjonal lov og rett. Selv om jeg kan være enig i at "bokseringsmyten" (to likeverdige parter) som ligger til grunn for hva vi anser som legitim krigføring og ikke er i bestefall utdatert, og i verstefall bare et spill for galleriet, er biologisk krigføring et helt annet kapittel fordi det har potensiale til å utslette store deler av nasjonen om begge parter aktivt skulle få tatt det i bruk, og dermed skyte de sivile tapene opp i astronomiske tall.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Problemet er at langtidsutsiktene for Syria var særdeles dårlige. (...) Syria hadde kollapset før eller senere, og jeg har dermed vanskelig for å se at å forsøke å støtte de sekulære delene av opprøret, når opprøret først hadde startet, var feil.
Vis hele sitatet...
Det hadde kollapset før eller senere... Ikke enig. Jeg tror før eller senere hadde man fått en styrt avvikling, slik man nå ser i Burma. Jeg mener man i Syria burde gjort som man gjorde i Bahrain; ansett det som et indre anliggende, og i motsetning til Bahrain, fulgt tett opp med MR-observatører for å legge press på Assad til å gjøre det så skånsomt som mulig. Dog usikker på om nettopp det er å pisse i buksen for meg og mine meningsfeller, da det i praksis betyr at krigshissere som Amnesty International får monopol på informasjonen som gis i vestlig mainstream media.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selv i svart-hvitt har man gråtoner, men enda bedre var det om du forsøkte å skru på fargene. Det er merkelig hvor mye lenger man kommer da.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men dette tilskriver jeg forbruk av grøntfôr. Ga ingen mening, men kos å slappe av i solen.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg trodde Libya kom til å bli et jihadist-høl, men der har foreløpig de sekulære kreftene overtaket.
Vis hele sitatet...
Libya er som Afghanistan; styrt av en overfinansiert overklasse som i stor grad har vokst opp i svært bemidlede familier i utlandet. La deg ikke lure; de har liten til ingen kontroll over den faktiske hverdagen. Libya styrtes tidligere gjennom lokaldemokratier i de ulike byene, og styres nå av lokale militser i de ulike byene.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, hvis du er så sikker på hva som kommer til å skje i Egypt, så er både jeg og Egypterene selv veldig, veldig nysgjerrige. Kom igjen, del gjerne.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i posisjon til å hugge ut en kurs i stein, men igjen er jeg tilhenger av at man skal prøve å lære av historien og den empirien man har. Hva skjedde i Iran? Hva skjedde i Tunisia? Du er belest, så jeg har ikke behov for å drive historieundervisning. Forklar meg heller hvorfor du mener ting vil bli så annerledes i Egypt!
Sist endret av nikita; 29. mai 2013 kl. 11:45.
Jeg var akkurat i London, og det var fullt av det jeg vil kalle propagandaplakater på t-banene som oppfordret til å gi penger til FSA. Det var selvfølgelig bilde av et barn som skulle skape sympati. Jeg blir kvalm av hele krigen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg begynner å lure på om jeg håper Assad vinner.