Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5718
Etter å ha sett denne halvtimers lange filmen, lurer jeg på om usa noen gang vil klare å rive seg løs fra "The Federal Reserve" og printe sine egne penger uten å måtte betale for det.

Youtube: The Collapse of The American Dream Explained in Animation

Ifølge videoen var John F. Kennedy den siste som prøvde å legge til rette slik at usa selv kunne printe sine egne penger.

Siden gjelda usa skylder "the fed" bare baller på seg hvert år, lurer jeg på hva som kommer til å ryke først... usa eller the fed?

http://upit.no/bilder/thumbs/TLeCq.jpg

Kilde graf: futuretimeline.net/subject/business-politics.htm
Kilde data 1900-2009: treasurydirect.gov/govt/reports/pd/histdebt/histdebt.htm
Kilde data 2010-2020: http://www.cbo.gov/publication/21252#1104414

Hva tror dere?
Hvor mange år igjen har usa før boblen sprekker?
Sist endret av Turbolego; 25. oktober 2012 kl. 02:11.
Det kan skje. Hvis bobla sprekker, går det ut på økonomisk kollaps by design. Av de som tror de eier jorda og meg/deg. Men tror ting ordner seg etterhvert til det bedre. Og at mye innen stat og system verden over blir "pussa opp" og de mørkere elementene blir fjerna.

Hvem styrer på toppen? Det er gamle europeiske krefter som "kongene" og vatikanet. Og de blir igjen styrt av noen høyere opp. Men der blir det litt mer vrient . Såkalte mysterie-skoler og grupper som til eksempel frimurerloger blir brukt som løpegutter. : )
De har gjort det allerede i 2 kriger, de ga seg selv et Surplus.. Det betyr enkelt sakt, de lagde en sum (tre billioner under bush) som ikke eksisterer. Disse ekstra pengene gikk til irak og afganistan krigene, hvordan de skal betale tilbake? De bare senker verdien på dollaren, enkelt og greit Så lett er det å finansiere to kriger uten og faktisk ha penger.. LOL
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Etter å ha sett denne halvtimers lange filmen, lurer jeg på om usa noen gang vil klare å rive seg løs fra "The Federal Reserve" og printe sine egne penger uten å måtte betale for det.
Vis hele sitatet...

The Fed er såvidt meg bekjent sentralbanken i USA. På lik linje med vår sentralbank, Norges Bank. Virker som om du har misforstått noe veldig her. Sentralbanken er den som implementerer politikerenes finanspolitikk, sentralbanken handler ikke på eget initiativ men får regler og retningslinjer fra politikerne.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Etter å ha sett denne halvtimers lange filmen, lurer jeg på om usa noen gang vil klare å rive seg løs fra "The Federal Reserve" og printe sine egne penger uten å måtte betale for det.

Hva tror dere?
Hvor mange år igjen har usa før boblen sprekker?
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke å bruke en halv time på å se en film om banker og penger. Det finnes så få god filmer om dette temaet, resten er bare vinklet til å vise en persons mening eller en side av en sak.

Men, det som er viktig å tenke på er at gjeld i seg selv ikke er noe problem. Problemet er når du ikke klarer å betale tilbake gjelden, dette problemet har ikke USA.

Her er en side som viser gjelden til USA og hvem som eier den. Den nyeste dataen jeg har lest om gjelden til USA er at den er på ca. 103% av BNP, noe som er langt mindre dramatisk enn det høres ut som.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:US_..._President.jpg

Kan også med sikkerhet si at "boblen" i USA ikke kommer til å sprekke siden økonomien dis er på vei opp, du brude være mer bekymret over PIGS landene i Europa. Nærmere bestemt Portugal, Italia, Hellas og Spania
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Der det er penger og makt er det noen kåte jæ... som vil ha en del av kaka. Det er dessverre ikke til å komme i fra. Så... Bottomline er: Alle burde jo bare bli kriminelle, for de oppfører seg som kriminelle de med mye cash. (Snakker 500mill ++, trenger ikke være så mye faktisk).
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hvorfor har ingen president etter JFK forsøkt noe lignende som "Executive Order 11110" hvor man vender tilbake til at den amerikanske regjeringen selv har makten til å utstede valuta?

Hva er fordelen med at "The Federal Reserve" har makten til dette og ikke den amerikanske regjeringen?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvorfor har ingen president etter JFK forsøkt noe lignende som "Executive Order 11110" hvor man vender tilbake til at den amerikanske regjeringen selv har makten til å utstede valuta?

Hva er fordelen med at "The Federal Reserve" har makten til dette og ikke den amerikanske regjeringen?
Vis hele sitatet...
For da vil folk kalle den som peker det ut for en konspirasjonsteoretiker også vil han få et flott reportermord.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvorfor har ingen president etter JFK forsøkt noe lignende som "Executive Order 11110" hvor man vender tilbake til at den amerikanske regjeringen selv har makten til å utstede valuta?

Hva er fordelen med at "The Federal Reserve" har makten til dette og ikke den amerikanske regjeringen?
Vis hele sitatet...
Det må være veldig spennende å være på Internett når du tydeligvis sluker alt du leser rått, men for diskusjonens skyld foreslår jeg at du leser artikkelen du linker til før du kommer med mer sprøyt.
Tror ts må sette seg mer inn i hva en sentralbank har som oppgaver og hvorfor de fleste land i vesten har en sentralbank.
Sentralbanken er jo i realiteten bare et utøvende organ som gjennomfører politikken til regjeringen. Makroøkonomi burde du kanskje lese litt på før du forsøker å reformere hele USA's finanspolitikk for dette her virker som rent sludder du presenterer.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det må være veldig spennende å være på Internett når du tydeligvis sluker alt du leser rått, men for diskusjonens skyld foreslår jeg at du leser artikkelen du linker til før du kommer med mer sprøyt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår fortsatt ikke hva fordelen med at "The fed" har denne makten, og det gjorde tydligvis ikke Kongressmannen John William Wright Patman heller i 1941 da han sa følgende i en tale 29 September:

When our Federal Government, that has the exclusive power to create money, creates that money and then goes into the open market and borrows it and pays interest for the use of its own money, it occurs to me that that is going too far. I have never yet had anyone who could, through the use of logic and reason, justify the Federal Government borrowing the use of its own money... I am saying to you in all sincerity, and with all the earnestness that I possess, it is absolutely wrong for the Government to issue interest-bearing obligations. It is not only wrong: it is extravagant. It is not only extravagant, it is wasteful. It is absolutely unnecessary.

Now, take the Panama Canal bonds. They amounted to a little less than $50,000,000 — $49,800,000. By the time they are paid, the Government will have paid $75,000,000 in interest on bonds of less than $50,000,000. So the Government is paying out $125,000,000 to obtain the use of $49,800,000. That is the way it has worked all along. That is our policy. That is our system. The question is: Should that policy be continued? Is it sane? Is it reasonable? Is it right, or is it wrong? If it is wrong, it should be changed.

Now, I believe the system should be changed. The Constitution of the United States does not give the banks the power to create money. The Constitution says that Congress shall have the power to create money, but now, under our system, we will sell bonds to commercial banks and obtain credit from those banks.

I believe the time will come when people will demand that this be changed. I believe the time will come in this country when they will actually blame you and me and everyone else connected with this Congress for sitting idly by and permitting such an idiotic system to continue. I make that statement after years of study.

We have what is known as the Federal Reserve Bank System. That system is not owned by the Government. Many people think that it is, because it says `Federal Reserve'. It belongs to the private banks, private corporations. So we have farmed out to the Federal Reserve Banking System that is owned exclusively, wholly, 100 percent by the private banks — we have farmed out to them the privilege of issuing the Government's money. If we were to take this privilege back from them, we could save the amount of money that I have indicated in enormous interest charges.
Vis hele sitatet...
Sauce:

Kode

http://turbolego.com/Congressional%20Record%20of%20the%20House%20of%20Representatives%20-%20%20September%2029%2C%201941%20pages%207582-7583.pdf
Fant også en video hvor han kritiserer banksystemet: Rep. Patman, Money For the People

Denne karen var "chair of the United States House Committee on Banking and Currency (1965–75)" så jeg tror han kunne litt om økonomi ivertfall...

Mener du Patman tok feil, ivi?

Jeg veit ingenting selv, derfor jeg spør.
Jeg skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig.

En av grunnene til at vi de fleste land har sentral banker er at det gir en mye mer langsiktig penge politikk enn vi ville hatt hvis politiker hadde fått styrt. I tillegg så gir det markedet tillit til landet og dens valuta, da ville færre invester i landet og dette hadde gitt store utslag på landets økonomi.

Hvis USA ikke hadde hatt federal reserve, hva hadde de gjort når de ikke hadde nok penger? Når statsbudsjettet gikk i minus? De ville ha trykket mer penger, noe som hadde skapt defelasjon. Ingen vil invester i et land som har defelasjon så alle utenlandske investeringer hadde stoppet opp. Noe som hadde sendt USA bare lengre og lengre ned i krisen.

I tillegg hadde mange land tapt store summer til USA siden gjelden dis hadde blitt mindre verdt. Noe som sansynligvis hadde gått utover alle selskaper fra USA, osv...

Håper du nå skjønner litt av hvor viktig en sentralbank er
Hvis de ikke hadde hatt nok penger hadde de trykket mer penger?
Det er jo nettopp det de gjør, de trykker penger og kaller det kvantitative lettelser, som de pumper inn i systemet. Og når det ikke funker, gjør de det på nytt.
Trykking av liksompenger er det som har ført USA inn i krisen, og de mener det er det som skal føre dem ut av det. Jeg tror de kun holder systemet kunstig i livet, og at hele systemet vil kollapse mye værre enn under finanskrisen..
Sitat av slimp Vis innlegg
Hvis de ikke hadde hatt nok penger hadde de trykket mer penger?
Det er jo nettopp det de gjør, de trykker penger og kaller det kvantitative lettelser, som de pumper inn i systemet. Og når det ikke funker, gjør de det på nytt.
Trykking av liksompenger er det som har ført USA inn i krisen, og de mener det er det som skal føre dem ut av det. Jeg tror de kun holder systemet kunstig i livet, og at hele systemet vil kollapse mye værre enn under finanskrisen..
Vis hele sitatet...
Det du tror er basert på en dårlig forståelse av hvordan økonomien fungerer så la meg prøve å forklare hvorfor pengene ikke er "liksompenger".

Penger som tillføyes økonomien gjennom verdiskapning skaper ikke inflasjon. Det er derfor pengemengden i Norge går opp mye mer enn 2,5% pr år men inflasjoen ikke ligger rundt dette tallet. Hvis USA hadde trykket pengene selv så hadde de tilføyd penger i et system uten at det var snakk om verdiskapning. Da hadde vi fått inflasjon av samme typen som de hadde i Tyskland etter første verdenskrig. Hvis du derimot låner pengene så ungår du på en veldig snedig måte dette problemet. Siden pengene er lånt fra banker som har pengene så vil ikke verdien synke, siden pengene da blir tatt fra et sted.

Akkurat som du kan ta opp lån for å kjøpe et hus med penger du ikke har idag kan altså USA ta opp lån for å drive landet med penger de ikke har idag, siden bankene da har troen på dere begge. Den største forskjellen på det at du tar opp huslån og det at USA tar opp statsgjeld er at USA sitt lån blir mye mer analysert og det er mye mindre risiko å la USA låne enn å la deg låne.



PS. Jeg skrev defelasjon istedet for inflasjon i forige innlegg. Dette var en skrive feil, beklager
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Først og fremst, tusen takk for svar, Bernhard.

Men det jeg ikke skjønner, er at "the fed" kan utsende ubegrenset med valutta ved å låne det ut.
Kan de holde på slik de gjør nå i all evighet?
Bare låne ut?

Er det ikke en grense for hvor mye gjeld usa kan ha?
Hva må til for at de å låne ut til usa blir mer risikabelt enn å låne ut til en person som vil låne penger for å kjøpe et hus?

USA sin kredittverdighet er allerede på vei ned: e24.no - Ratingbyrået Standard & Poor's har nedgradert USAs kredittverdighet fra toppnivået AAA.

Morgenbladet - Om hvordan lånet til en stripper i Las Vegas kan ha høyere kredittverdighet enn den amerikanske staten.

Hvordan kan USA klare å motarbeide den økende gjelden fra å låne ut penger de ikke har, slik at de kan komme opp igjen til en kredittverdighet med nivå AAA?

Om man hadde startet med utgangspunkt i at man ikke skal kunne låne ut mer enn man har, ville ikke usa hatt så mye gjeld som de har nå, ei heller ville det vært insentiv til å låne ut mer enn man har.
Det å låne ut mer enn man har, å ta renter på disse pengene, er en bjørnetjeneste når man låner ut til personer som ikke klarer å betale tilbake.
I mine øyne er det dette som er problemet.

"The fed" sitt insentiv er å låne ut så mye som mulig uten å tenke på om lånerne (bankene) klarer å betale tilbake, og bankene i sin tur låner ut mer enn de har mulighet til å låne ut.
Det hele er en ond sirkel, og vil bare ta slutt når USA sin kredittverdighet når bunnen og de må starte fra scratch.

Håper du, Bernhard, eller noen andre her kan forklare meg hvordan usa kan fortsette slik de gjør nå.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det du tror er basert på en dårlig forståelse av hvordan økonomien fungerer så la meg prøve å forklare hvorfor pengene ikke er "liksompenger".

Penger som tillføyes økonomien gjennom verdiskapning skaper ikke inflasjon. Det er derfor pengemengden i Norge går opp mye mer enn 2,5% pr år men inflasjoen ikke ligger rundt dette tallet. Hvis USA hadde trykket pengene selv så hadde de tilføyd penger i et system uten at det var snakk om verdiskapning. Da hadde vi fått inflasjon av samme typen som de hadde i Tyskland etter første verdenskrig. Hvis du derimot låner pengene så ungår du på en veldig snedig måte dette problemet. Siden pengene er lånt fra banker som har pengene så vil ikke verdien synke, siden pengene da blir tatt fra et sted.

Akkurat som du kan ta opp lån for å kjøpe et hus med penger du ikke har idag kan altså USA ta opp lån for å drive landet med penger de ikke har idag, siden bankene da har troen på dere begge. Den største forskjellen på det at du tar opp huslån og det at USA tar opp statsgjeld er at USA sitt lån blir mye mer analysert og det er mye mindre risiko å la USA låne enn å la deg låne.



PS. Jeg skrev defelasjon istedet for inflasjon i forige innlegg. Dette var en skrive feil, beklager
Vis hele sitatet...
Gode poenger, og jeg setter pris på å få se situasjonen fra et annet perspektiv, da dette er noe jeg finner interessant.

Jeg har et par spørsmål angående posten din. Når USA låner penger, altså ved salg av obligasjoner, så er jo dette mulig fordi de som kjøper dem har en forventning til verdien på disse obligasjonene. Kina har vel lånt x antall billioner dollar til USA. Korrekt meg hvis jeg tar feil, men det ser veldig mørkt ut for mulighetene for å betale tilbake disse pengene?
Videre, for at det i det hele tatt skal være mulig å låne så mye penger, må styringsrenten være lav (som den er, og har vært lenge), som vil si at ingen vil spare. Kan man bygge en økonomi for forbruk, eller på produksjon og sparing?
Sjekk ut denne:

http://www.youtube.com/watch?v=Kz6xG...eature=related

Den fyren påstår altså at samtlige penger, om det så er dollar eller kroner, er i utgangspunktet lånt ut til samfunnene mot en rente. Siden alle penger er lånt ut med denne renta, så betyr det at det alltid vil være mer gjeld i omløp, en penger.

Nå hva fanken betyr det? Det første en tenker er jo at dette er klin umulig, og det er det. Dette får igjen meg til å tenke at det IKKE er meningen at denne statsgjelden(det er det det heter sant?) aldri skal betales tilbake.

Tanken er at det lånet sentralbanken låner ut til en eller annen finansbank kun skal insentivere til produksjon av realverdier, dvs varer og tjenester. I utgangspunktet er det ikke dekning for pengene, verdiene finnes ikke enda.

Man kan se på dette systemet som en måte for å sparke folk i ræva til å gjøre noe.

De milliardene med gjeld alle har bør ta tas med en klype salt, den gjelden de har til seg selv kan man egentlig bare ignorere, litt verre selvsagt med den gjelden de har til andre stater (som faktisk forventer å få tilbake pengene).
Bankene kan låne bort 4-8 ganger mer enn det de har i verdi, for deretter å kreve rente av hele lånebeløpet. I praksis så skaper de verdi av ingenting.

Norge har forøvrig en utenlandsgjeld som overstiger hele pensjonsfondet. Dog, så er det noe som heter likviditet.
Sist endret av ZaiRoX; 28. oktober 2012 kl. 16:13.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Bankene kan låne bort 4-8 ganger mer enn det de har i verdi, for deretter å kreve rente av hele lånebeløpet. I praksis så skaper de verdi av ingenting.

Norge har forøvrig en utenlandsgjeld som overstiger hele pensjonsfondet. Dog, så er det noe som heter likviditet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer(Heldigvis) ikke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_statsgjeld

for 2012 har vi 643,317 milliarder NOK i gjeld, pensjonsfondet er på over 3 billioner NOK.

Edit: Ifølge denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Statens...onsfond_utland
3 651,0 milliarder NOK i juli vel og merke.
Sist endret av Petter H; 28. oktober 2012 kl. 16:26.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Det stemmer(Heldigvis) ikke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_statsgjeld

for 2012 har vi 643,317 milliarder NOK i gjeld, pensjonsfondet er på over 3 billioner NOK.

Edit: Ifølge denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Statens...onsfond_utland
3 651,0 milliarder NOK i juli vel og merke.
Vis hele sitatet...
Yupp
Innenlandsgjelden er på 600+ milliarder. Utenlandsgjelden er på 3.5+ trillioner.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Men det jeg ikke skjønner, er at "the fed" kan utsende ubegrenset med valutta ved å låne det ut.
Kan de holde på slik de gjør nå i all evighet?
Bare låne ut?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hvordan "the fed" fungerer, men sentralbanker låner inn penger av andre banker i form av at de andre bankene får obligasjoner. En obligasjon fungerer ca slik.

Du betaler 1000 kr for en obligasjon med en verdi på 1000 kr, levetid på 10 år og rente på 6%.

Da vil du få 60kr pr år fram til år 10 hvor du vil få 1060, dette høres kanskje som en god deal for deg. Men du må huske at det ikke er lenge siden renten var langt over 6%. Så da ville du i prinsippet ha tapt på å eie denne obligasjonen.

Du stiller spørsmål det er veldig vanskelig å svare på, men jeg tror dette systemet kommer til å fungere i lang tid framover.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Er det ikke en grense for hvor mye gjeld usa kan ha?
Hva må til for at de å låne ut til usa blir mer risikabelt enn å låne ut til en person som vil låne penger for å kjøpe et hus?

USA sin kredittverdighet er allerede på vei ned: e24.no - Ratingbyrået Standard & Poor's har nedgradert USAs kredittverdighet fra toppnivået AAA.

Morgenbladet - Om hvordan lånet til en stripper i Las Vegas kan ha høyere kredittverdighet enn den amerikanske staten.

Hvordan kan USA klare å motarbeide den økende gjelden fra å låne ut penger de ikke har, slik at de kan komme opp igjen til en kredittverdighet med nivå AAA?
Vis hele sitatet...
USA har AAA rating av 2 av 3 rating byråer, så det er fortsatt veldig sikkert å låne penger ut til de i følge disse byråene. Men man kan jo altids stille spørsmål ved hvor politelige disse byråene er etter de gjorde en skikkelig dårlig jobb i forkant av finanskrisen.

USA sin økonomi holder på å snu, http://finance.yahoo.com/q/bc?s=%5EN...=on&z=l&q=l&c= NYSE er opp til 8k, opp fra ca 5k i den dypeste finanskrisen. Siden det er dyrere å produsere i Kina nå er det også mange firmaer som flytter tilbake til USA, et tall de snakket om på HBR podcast var 3millioner jobber som kunne flyttes tilbake.

Så lenge USA sin økonomi går bra så kan de låne ganske mye mer. Det er mer bekymringsverdi det som skjer i Europa nå siden Hellas, Spania, Italia og Portugal ikke har den samme kulturen for å jobbe som de har i USA.


Sitat av Turbolego Vis innlegg
Om man hadde startet med utgangspunkt i at man ikke skal kunne låne ut mer enn man har, ville ikke usa hatt så mye gjeld som de har nå, ei heller ville det vært insentiv til å låne ut mer enn man har.
Det å låne ut mer enn man har, å ta renter på disse pengene, er en bjørnetjeneste når man låner ut til personer som ikke klarer å betale tilbake.
I mine øyne er det dette som er problemet.

"The fed" sitt insentiv er å låne ut så mye som mulig uten å tenke på om lånerne (bankene) klarer å betale tilbake, og bankene i sin tur låner ut mer enn de har mulighet til å låne ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du bare kunne lånt ut det du hadde av verdier så hadde ikke dette påvirket de ekstremt rike eller rike. De som hadde fått smake dette er de fattige som da aldri hadde fått lån til en "rimelig" rente og det hadde blitt STORE klasseskiller. Så det er ikke bare de "slemme" bankene som har insentiver av at de får lov til å låne ut mer penger enn de har

Håper dette har hjulpet litt hvertfall

Petter H, jeg gidder ikke en gang å kommentere hvor feil den filmen er. Den er laget av en 19 år gammel komiker som prøver å slå igjennom på youtube.
Sist endret av Bernhard; 29. oktober 2012 kl. 09:45.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hvis du bare kunne lånt ut det du hadde av verdier så hadde ikke dette påvirket de ekstremt rike eller rike. De som hadde fått smake dette er de fattige som da aldri hadde fått lån til en "rimelig" rente og det hadde blitt STORE klasseskiller. Så det er ikke bare de "slemme" bankene som har insentiver av at de får lov til å låne ut mer penger enn de har

Håper dette har hjulpet litt hvertfall

Petter H, jeg gidder ikke en gang å kommentere hvor feil den filmen er. Den er laget av en 19 år gammel komiker som prøver å slå igjennom på youtube.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot å låne ut mer enn man har, men slik det er nå har man mer insentiv for å låne ut mer penger enn å få tilbake pengene man har lånt ut.

Det er problemet mitt.

Bankene må slutte å fokusere på å skape mer gjeld de kan selge unna og isteden fokusere på å låne ut penger til personer som faktisk kan betale tilbake.

Slik det er nå, har man en ond sirkel hvor man istedenfor å tjene penger på renter fra nedbetlinger av lån, tjener penger på å sende ut flere lån som man selger videre. (http://en.wikipedia.org/wiki/Debt_buyer)

Bankene må komme på rett kjøl igjen og jeg lurer på om en løsning kan være å gi staten makten til å utsende valutta, slik at man unngår presset fra "the fed" på å utsende flere lån.

La staten ta hånd om utsending av valutta, slik at bankene slutter å sende ut lån til personer som ikke kan betale de, og isteden fokuserer på de burde gjøre: låne ut penger til personer som kan betale lånene sine.

Bankene trenger hjelp, ikke i form av "bailouts", men i form av en ny utsender av valutta (staten) som ikke presser bankene til å sende ut flere lån enn de kan.

Takker for svar btw.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er ikke imot å låne ut mer enn man har, men slik det er nå har man mer insentiv for å låne ut mer penger enn å få tilbake pengene man har lånt ut.

Bankene må slutte å fokusere på å skape mer gjeld de kan selge unna og isteden fokusere på å låne ut penger til personer som faktisk kan betale tilbake.

Bankene må komme på rett kjøl igjen og jeg lurer på om en løsning kan være å gi staten makten til å utsende valutta, slik at man unngår presset fra "the fed" på å utsende flere lån.

Bankene trenger hjelp, ikke i form av "bailouts", men i form av en ny utsender av valutta (staten) som ikke presser bankene til å sende ut flere lån enn de kan.
Vis hele sitatet...
Okey, da skjønner jeg

Jeg er ikke sikker på hvilke incentiver bankene har for å låne ut penger til folk som ikke klarer å betale tilbake. Kan du forklare litt mer hva du mener ?

Jeg tror du missforstår litt hvem som eier "the fed". Bankene har bare rett til å låne penger til "the fed" slik at the fed kan printe penger uten at dette påvirker verdien av dollaren. http://www.federalreserve.gov/faqs/about_14986.htm

Dollaren blir brukt når man kjøper så mange forskjellige ting, oljeprisen er for eksempel satt i dollar pr fat. Hvis staten hadde full kontroll over dollaren ville den variert veldig i kurs fra president til president. Da kunne ikke dollaren bli brukt som den blir idag.

Jeg er helt enig i at bailouts ikke løser noen ting, det holder tilbake den kreative destruksjonen og er ikke noe man bør gjøre i følge kapitalisme. Derfor er bailouten kritsert av økonomer på republikans og demokratisk side.

Men jeg skjønner ikke hva du mener ved at bankene trengte mer valutta?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg er ikke sikker på hvilke incentiver bankene har for å låne ut penger til folk som ikke klarer å betale tilbake. Kan du forklare litt mer hva du mener ?
Vis hele sitatet...
At least, that's the thinking behind Operation Twist, a policy announced by the Fed Wednesday that's meant to drive down long-term interest rates, thereby making it cheaper to borrow.
Vis hele sitatet...
The intent is to thereby push down interest rates on everything from mortgages to business loans, giving consumers and companies an additional incentive to borrow and spend money.
Vis hele sitatet...
It's controversial to say the least, especially following a high-profile letter from Republicans earlier this week, urging the central bank not to intervene in the economy more than it already has.
Vis hele sitatet...
He expects Operation Twist will hit the small community banks hardest, forcing some to cut back on hiring or even lay off workers.

"Smaller banks especially are going to have a very difficult time making long-dated loans at these very low interest rates," he said. "The risk is just too much."
Vis hele sitatet...
Kilde: Money.cnn.com - Federal Reserve launches Operation Twist
Sist endret av Turbolego; 29. oktober 2012 kl. 11:54.
Okey, jeg tror jeg forstår hvordan du tenker nå.

Du mener at når "the fed" selger kortisktig gjeld og kjøper langsiktig så betyr dette at de er mer interesert i å låne ut penger enn å få de tilbake.

Dette er ikke tilfellet en av "the fed" sine oppgaver er å styrke den amerikanske økonomien. Den er ikke en vanligbank som skal tjene penger, den er til for å styre pengepolitikken på en forsvarlig måte. Operation Twist gjør at det blir billigere for deg å låne penger til hus og lignende. Banken vil fortsatt ha pengene den låner ut tilbake.

Tror også kanskje du missforstår hvordan en sentralbank opererer. En sentralbank legger ut obligasjoner som banker da kjøper. Den renten de obligasjonene har blir kalt styringsrenten. Derfor vil banker som "the fed" alltids ha lån. Det USA gjør nå er at de bruker penger mens de er i en finnanskrise slik at de skal komme seg ut av krisen fortest mulig. Noe som er en ganske vanlig strategi som Norge også bruker.

Håper dette hjalp
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Ok, greit nok, men er det så særlig lurt av "the fed" å fortsette å skru ned "Cash Reserve Ratio" og "Interest Rate" for å få flere banker til å sende ut flere lån?

Verden har enda ikke kommet seg helt fra finanskrisen og ifølge statestikken har gjelden til USA bare økt siden 2008.

Hvor mange år vil det ta før USA kan slutte å produsere lekepenger og begynne å betale ned lånene sine?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ok, greit nok, men er det så særlig lurt av "the fed" å fortsette å skru ned "Cash Reserve Ratio" og "Interest Rate" for å få flere banker til å sende ut flere lån?
Vis hele sitatet...
Ja, det er lurt og nødvendig.

Du kan ikke gå ut ifra at alle i samfunnet er likvide. Dersom noen for eksempel skal starte en bedrift og skape arbeidsplasser, er de avhengige av kapital, og denne får man igjennom lån.

Sett at økonomien kan sammenliknes med et tog, så trenger toget drivstoff, altså penger. Dersom toget ikke har drivstoff, vil det heller ikke være nyttig for noen.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ok, greit nok, men er det så særlig lurt av "the fed" å fortsette å skru ned "Cash Reserve Ratio" og "Interest Rate" for å få flere banker til å sende ut flere lån?

Verden har enda ikke kommet seg helt fra finanskrisen og ifølge statestikken har gjelden til USA bare økt siden 2008.

Hvor mange år vil det ta før USA kan slutte å produsere lekepenger og begynne å betale ned lånene sine?
Vis hele sitatet...
De setter strengere regler sånn at bankene trenger mer penger i bakhold for å låne ut penger nå enn før.

De produserer som tidligere forklart ikke lekepenger.

USA sin økonomi kommer til å komme seg ut av krise, ledighetstallene er på vei ned. Børsen er nærmere toppen de var på i 2007/8 enn da finanskrisen var på sitt verste.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Ok, da skjønner jeg litt mer her...

Men når kommer den store stygge røde grafen for USA sin gjeld til å gå ned?

Ifølge prognosene til Congressional Budget Office vil gjelda bare øke fra 16 trillioner til 23 trillioner fra 2010 til 2020!

Til sammenligning var gjelda til USA i 2000 på "bare" 6 trillioner...

Kan USA fortsette slik de gjør nå uten å gå konkurs?
Eller kan USA bare fortsette å "produsere" gjeld i all evighet?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ok, da skjønner jeg litt mer her...

Men når kommer den store stygge røde grafen for USA sin gjeld til å gå ned?

Ifølge prognosene til Congressional Budget Office vil gjelda bare øke fra 16 trillioner til 23 trillioner fra 2010 til 2020!

Til sammenligning var gjelda til USA i 2000 på "bare" 6 trillioner...

Kan USA fortsette slik de gjør nå uten å gå konkurs?
Eller kan USA bare fortsette å "produsere" gjeld i all evighet?
Vis hele sitatet...
Hadde Norge hatt en gjeld på 6 trillioner dollar så hadde det vert krise, USA har en mye sterkere økonomi enn Norge. Så hvis økonomien dis stiger mer en gjelde så vil det ikke spille noen rolle, men ellers bør den begynne å gå ned.

Men dette er noe jeg egentlig ikke har nokk peiling på til å gjøre noen kvalifiserte uttalelser om
De kan jo ikke produsere gjeld i all evighet da kredittraten deres må jo synke så mye tilslutt at ingen vil gi de lån.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Bra tips du gir deg selv til slutt der. Synd du ikke følger det.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte følger jeg ikke det jeg sier? Alt som står foran den siste linjen er basert på helt enkel økonomisk teori. Jeg kan ikke si noe mer enn hva som bør skje, siden jeg ikke kan spå fremtiden.

Så hva mener du med at jeg ikke følger mitt eget tips?
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du betaler 1000 kr for en obligasjon med en verdi på 1000 kr, levetid på 10 år og rente på 6%.

Da vil du få 60kr pr år fram til år 10 hvor du vil få 1060, dette høres kanskje som en god deal for deg. Men du må huske at det ikke er lenge siden renten var langt over 6%. Så da ville du i prinsippet ha tapt på å eie denne obligasjonen
Vis hele sitatet...
Rimelig sikker på at dette ikke er riktig. Obligasjoner er solgt basert på "coupon rate", altså den 6% renta du nevnte, og den langvarige styrerenta. Forskjellen på disse rentene bestemmer prisen på obligasjonen:
Hvis styrerenta er er høyere enn coupon rate, er obligasjonen som gir deg 1000 dollar om 10 år ett dårligere valg, og blir solgt for en lavere sum enn 1000 ("discount"). Omvendt kalles for "premium".

For eksempel: Styrerente: 7%, coupon rate: 6%, gir obligasjonspris på 929.76 dollar
Sist endret av kummi90; 30. oktober 2012 kl. 00:49. Grunn: Eksempel
Sitat av random67489 Vis innlegg
The Fed er såvidt meg bekjent sentralbanken i USA. På lik linje med vår sentralbank, Norges Bank. Virker som om du har misforstått noe veldig her. Sentralbanken er den som implementerer politikerenes finanspolitikk, sentralbanken handler ikke på eget initiativ men får regler og retningslinjer fra politikerne.
Vis hele sitatet...
Desverre er fed'n styrt av private interesser..
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Rimelig sikker på at dette ikke er riktig. Obligasjoner er solgt basert på "coupon rate", altså den 6% renta du nevnte, og den langvarige styrerenta. Forskjellen på disse rentene bestemmer prisen på obligasjonen:
Hvis styrerenta er er høyere enn coupon rate, er obligasjonen som gir deg 1000 dollar om 10 år ett dårligere valg, og blir solgt for en lavere sum enn 1000 ("discount"). Omvendt kalles for "premium".

For eksempel: Styrerente: 7%, coupon rate: 6%, gir obligasjonspris på 929.76 dollar
Vis hele sitatet...
Rimelig sikker på at du ikke leser det jeg har skrevet, det jeg skrev var generellt for obliasjoner. Hvis din Kek er over 6% taper du på obligasjonen, er den lavere tjener du. Jeg vet at den selges lavere når den risiko frie renten er lavere enn 6%, men jeg tenkte at det ikke var noen vits å regne ut den justerte nåverdien siden det ikke var det poenget jeg prøvde å gjøre. Forøverlig er det du sier feil, prisen vil være litt over 929,74. Det du antagelig vis prøver å si er at verdien er 929,74. Prisen vil ligge litt over dette siden det alltid finnes folk som vil betale litt mer enn verdien for en aksje / obligasjon.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tror ts må sette seg mer inn i hva en sentralbank har som oppgaver og hvorfor de fleste land i vesten har en sentralbank.
Sentralbanken er jo i realiteten bare et utøvende organ som gjennomfører politikken til regjeringen. Makroøkonomi burde du kanskje lese litt på før du forsøker å reformere hele USA's finanspolitikk for dette her virker som rent sludder du presenterer.
Vis hele sitatet...
Federal Reserve er en privateid sentralbank. Den har ikke som oppgave å gjennomføre politikken til regjeringen i USA, den er et uavhengig selskap. Les og LÆR!
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Federal Reserve er en privateid sentralbank. Den har ikke som oppgave å gjennomføre politikken til regjeringen i USA, den er et uavhengig selskap. Les og LÆR!
Vis hele sitatet...
http://www.federalreserve.gov/faqs/about_14986.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_System

Den har i oppgave å gjennomføre pengepolitikken til regjerningen. Kan du utdype hvorfor du mener at den ikke har i oppgave å gjennomføre noe politikk? Og hva du legger i privateid?