Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2440
De seneste dagene har jeg lagt merke til at maskinen bruker helt opp til 49% uten at jeg kjører noen ting som skal tilsi så høy ram-bruk.

Har googlet litt og sett at det er fler som har tilsvarende ram-bruk, uten at det kjøres prosesser som bruker nevneverdig med ram.

En av forklaringene jeg har funnet er at windows bruker rammen for at maskin skal være parat og derfor raskere i bruk, om ram'en trengs til noen annet frigjør windows ram ved behov.

Er dette noe nytt har brukt windows 7 siden RC-7100, bruker nå ultimate 64 bit og kan ikke si at jeg har lagt merke til at ram-bruken har vært like høy tidligere

Har kjørt full scan med Malwarebytes og MSE og ikke funnet noen ting.

Her er bilde av prosessene:
Name:  Taskmanager.png
Views: 624
Size:  85,7 KB.

Når maskinen bare står på, bruker maskinen 35-40% ram, er dette normalt?
Spør her fordi jeg ikke ble klok på de forskjellige svarene jeg fant på nett, så på forhånd takk for all hjelp.
Sist endret av Veggen; 3. april 2011 kl. 21:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får sjekke kor mykje som er i bruk til caching.

http://technet.microsoft.com/en-us/l.../bb742613.aspx gir grei innføring.
Du nevner ikke noe om hvor mye RAM du har, kompis.

Hvilke tjenester og programmer som er igang på maskinen er med på å bestemme hvor mye ledig RAM du har, men til syvende og sist er det totalt mengde med RAM som er avgjørende.
En del drivere installeres også med diverse tilleggsprogrammer (f.eks lydkort har ofte et fancy kontrollpanel for styring av innganger/utganger, effekter, osv) og disse vil da kjøres i bakgrunnen hele tide... og bruker da RAM.
Operativsystemet håndterer bruken av RAM'en veldig bra, så det skulle ikke være noen grunn til å herje rundt med innstillinger med mindre du kjører software som trenger MYE RAM (f.eks photoshop e.l.)... og da gjøres dette allikevel internt i softwaren.

Sysinternals Autoruns kan brukes for å få en oversikt over hvilke services og programmer som startes ved oppstart og ved login. Bruk den med forsiktighet, da det er lett å fjerne ting som er kritisk for systemet hvis man ikke vet hva man holder på med.

Men mitt råd er at man heller kjøper mer RAM. Det er mye bedre enn å skulle sitte og tweake og justere istykker systemet sitt bare for å spare inn noen usle megabyte med RAM.

Til sammenligning... (8GB RAM)
http://img861.imageshack.us/img861/6366/ramwin7.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/277/ramwin72.jpg
Sist endret av unknown14725; 3. april 2011 kl. 22:20. Grunn: La til enda en screenie
Ser normalt ut det. Min ligger på ca 46 %. Les om superfetch, så finner du ut av det
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
unknown14725, har 4 gig ram og grunnen til at jeg lurer er fordi jeg er ganske sikker på at maskinen brukte mindre ram før. Lurer da på om dette skyldes at jeg har fått uønskede programmer som kjører i bakgrunnen, noe jeg ikke har funnet, men dette skyldes kanskje at jeg ikke vet hvor jeg skal lete.

(Legger ved et tilsvarende bilde av min oppgavebehandler)
Name:  Taskmanager2.png
Views: 553
Size:  76,7 KB



cazber, skal lese om superfetch.
▼ ... noen uker senere ... ▼
tror faktisk windows bruker en gb, akkurat sånn som det står på pakka. gamlelaptopen min med 3 gb ram brukte 33% på idle hvis jeg bare satt den fra meg
Jeg har 4gb win 64x os og bruker 22%. <- Til sammenligning.