Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1705
Hei sann, håper noen kan hjelpe meg med denne biten.
Tenkte at jeg først skulle slenge inn elementene jeg har funnet. Mangler egentlig bare delefilter nå, Kassen bygger jeg selv. Hvis noen lurer på noe, er det bare å spørr ang. elementene mine eller manglende infomasjon

8 ohm Basselement 8 " 35 - 5000 Hz (For bass)
8 ohm Basselement 12" 24 - 4000 Hz (For mellomtonen)
Piezoelement 2000 - 20'0000 Hz (For Diskanten)

Noen som veit noe som delefilter som kan vise meg litt, slik at jeg kan finne delefrekvensen og kan skaffe delefilteret som passer?

Lurer også på hva dere synes om utsende på høytalerene mine. Kom også gjerne med forslag til nye desing.
Har planer om å bruke den til venstre, der diskanten er liksom "mellom" 8" tommerene
http://img37.picoodle.com/img/img37/3/12/18/f_hytalerskism_0d871f7.jpg

En siste ting, noen som har en forsterker eller veit om et sted jeg kan kjøpe en som passer til de høytalerene jeg skal bygge, så gjerne fortell meg over PM. Siden denne topicen handler om Delefilter jeg trenger
Har du regnet ut riktig antall liter i forhold til elementene?
Deler du opp i flere kammer så du ikke blåser ut mellomtonen av basserene?
Trådstarter
37 1
Er dette noe jeg trenger å gjøre da?
Har ikke noe volum siden trudde jeg ikke trengte det. Er dette lett? Hvordan?
hmmm, skal 12 tommerne være mellomtone, og 8 tommerne være bassere? 12 tommerne har jo lavere frekvensområde, og mer masse som må beveges på, som da gjør den bedre egnet til lave frekvenser

my five cent...
Trådstarter
37 1
Sorry, men har surret litt der, det skal være omvendt :P
12 " er bass, og mellomtone er 8"
Med materiale og alt kommer dette lett opp i en 1000lapp... det er LIKE billig å kjøpe seg ferdige høytalere på nettet...

Jeg kjøpte 2 proson høytalere på netthandelen til 700kr... så kom frakt og oppkrav i tilleg. da havnet dette rett over 1000lappen.
Da har jeg 2 strøkne dobble 10" høytalere.
De spiller MER enn bra nokk til fest, DJ, og ellers musikklytting...

se her feks:

http://netthandelen.no/visAuksjon.as...58302&StuntID=

høyeste bud til nå 251kr!

Men om dette er for å å ha det morro med å bygge, så vil jeg du skal kontakte ljudia å høre om de har noen ferdige tegninger av kasser som passer dine høytalere.... de er meget behjelpelige...
Sist endret av t33zr; 18. desember 2008 kl. 21:02.
Trådstarter
37 1
Jeg er i kontakt med Ljudia, jeg ja. Jeg skal bygge for moroskyld og for hyggen. Litt av sjarmen er at jeg kan bygge de slik jeg vil og egene design. Designet jeg har i posten over er ikke endelig resultat, for alt jeg veit, kan det hende jeg kjører en trapes formet kasse.

Ikke glem at jeg egentlig bare trenger et delefilter, siden den skal på en forsterker. Har en data og elektronikk lærer som elsker å bygge høytalere. Så han fortalte meg at jeg skulle bare koble det til en terminal og inn i forsterkeren. Rett meg om dette blir feil, stund siden han fortalte dette
Det er ganske vanlig å ha delefiltere i kassen ja... men dette har jeg veldig lite peiling på i og med at jeg har drevet med bilstereobygging og alle delefiltere ligger i forsterkeren da.

Men du bør dele opp kassen innvendig i flere kammer...
Skrur du høyt nokk opp lyden vil trykket fra basselementet rive ut hele opphenget til mellomtonen din.
Trapesformet kasse er en dårlig ide siden det blir et helvete å regne ut liter på kassen.
Hold deg til et simpelt kassedesign.

De høytalerene du har valgt lager ikke pen lyd heller.

Nå skal jeg ikke kritisere mer men prøver bare å gi deg litt veiledning, for det er mye som skal gjennomtenkes for å få ett perfekt resultat

Send en mail til ljudia om de har noen kasseforslag til deg med de elementene du har valgt!
Bare innsiden som bør være firkantet.

På utsiden kan den se ut som du vil.
Trådstarter
37 1
Er ikke et bilsterio, det er til PC siden emne heter "Bygge Høytaler til PC" ;-)
Skjønner hvor du vil med kammer, men trur jeg skal snakke litt med Ljudia og få vite litt mer ang dette med kasse, volum og kammer :-)
Tingen er ikke at jeg skal ha pen lyd, for en 16 åring trur jeg dette vil holde. er ikke så alt for kresen, men hører forskjell på dårlig og gode høytalere. Synes de elementene der holder i massevis til mitt første bygge prosjekt ;-)
Sist endret av Erav; 18. desember 2008 kl. 21:25.
Hvis du ikke har handlet enda så vil jeg anbefale deg å sjekke ut www.dynabel.no også. De har ferdige byggesett, men du kan jo seff finne de elementene som passer deg og bygge utifra det og. Grunnen til at jeg synes du skal gjøre det er at jeg mener du kan få et mye bedre resultat for pengene enn de høyttalerne du legger frem her. Det lyser lang vei at du er en gutt som er ute etter svære høyttalere som spille høyt og med masse bass. De elementene ser tøffe ut, men for å være helt ærlig tror jeg ikke de er noe særlig. Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å uttale meg om det da jeg aldri har sett eller hørt om de før, men det er et ganske ukjent merke og jeg er skeptisk til de. Eltek fører kjente merker som blant annet Peerless og Seas, og de som jobber der har god peiling på å bygge høyttalere og kan gi deg veiledning. Til slutt, husk at for å spille høyt og med mye bass så avhenger dette nesten like mye av forsterkeren som av høyttalerne, og store elementer behøver ikke bety stor lyd.

Sorry at jeg ikke svarte direkte på spørsmålet ditt om delefilter og kassen, men råder deg virkelig til å undersøke litt mer!
Edit: Som en annen kar over her nevnte er det Veldig viktig også at du ikke bare slenger elementene dine inn i en random kasse, uansett hva du måtte kjøpe. Dette har alt å si for at det skal lyde bra.
Sist endret av Thode; 18. desember 2008 kl. 21:48.
Trådstarter
37 1
Du hadde vært en knupp om du hadde funnet frem noen gode elementer fra dynabel.no. Jeg vil gjøre mye av jobben selv, ikke sånn bruksannvisning og alt er ferdig som et ikeabord. hvis du skjønner hvor jeg vil ?
Sitat av Erav Vis innlegg
Du hadde vært en knupp om du hadde funnet frem noen gode elementer fra dynabel.no. Jeg vil gjøre mye av jobben selv, ikke sånn bruksannvisning og alt er ferdig som et ikeabord. hvis du skjønner hvor jeg vil ?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så mye greie på det der, og tror uansett det beste er om du hadde sendt dem en mail og sagt hva du er ute etter. De byggesettene jeg har sett der før er ikke så IKEA style som du beskriver, du får bare komponentene, kassen må du kjøpe materialer til ved siden av og snekre sjæl. Det følger med tegninger av kassen, som jeg i hvertfall ville fulgt om jeg skulle snekre, men du står jo ganske fritt når det gjelder finish av utseendet da. Men jeg vil tro de kan sette opp andre pakker enn akkurat de kitene som er der, som kanskje så litt kjedelige ut.
Send dem en mail!
Trådstarter
37 1
Ja, får gjøre det i morgen, nå må jeg i seng, tidlig opp -.-
Trådstarter
37 1
Jeg står ved de jeg har nå. Men mangler forsterker.
12 " er på 240 W stk. 8" er på 160 W stk og piezohornet er på 300 W stk.
Er det da bare å addere dem sammen ? Så da skal jeg ha en forsterker på 1400 W (høres veldig mye ut) eller en forsterker på 700 W ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal du ha så stor forsterker for å ha inne til PC må du sikkert kjøpe de største monoblokkene på markedet. Høyttalerne du kjøper er laget for bil og i bil er det mye lettere å få større forsterkere fordi der trenger man ikke transformatorer fra 230v til 12v som bilen genererer fra før med dynamoen.
EDIT: Her har de jo noen sluttrinn, antakeligvis et sånt du trenger for å drive høyttalerne dine: http://www.ljudia.no/ProductSection/....aspx?id=75478
Sist endret av TinnSoldat; 15. januar 2009 kl. 20:44.
Sitat av Erav Vis innlegg
Jeg står ved de jeg har nå. Men mangler forsterker.
12 " er på 240 W stk. 8" er på 160 W stk og piezohornet er på 300 W stk.
Er det da bare å addere dem sammen ? Så da skal jeg ha en forsterker på 1400 W (høres veldig mye ut) eller en forsterker på 700 W ?
Vis hele sitatet...
De watta som er oppgitt på høytalerene er ikke hva de må ha for å funke, men hva de maks tåler...
Når du skal kjøpe forsterker er ikke watta de viktigste, følsomhet og frekvens nivået til høytalerene spiller også en veldig viktig rolle...
der har du også noe selvsagt...
deila; gratulerer med 2:1 KP ratio...