Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4586
Skal kjøpe en sykkel, og lurer på om denne er verdt det den koster?

Skal brukes mye både vinter å sommer lengre turer. Også ser jeg den går fort og langt, det er bra reglene driter jeg i, ang at den går fort.
Men skal selvfølgelig følge reglene å kjøre forsvarlig

https://www.freego-norge.no/products...kkel-1500w-48v

Moped lappen og bil lappen er ikke aktuelt nå. Om 5 år kanskje
Sist endret av general9999; 21. november 2019 kl. 15:35.
0-70km/t

håper du ikke driter i hjelm hvert fall
Hjelm skal brukes, må passe hode

Noen erfaring med den sykkelen? Kvalitet etc til den prisen.
Sist endret av general9999; 21. november 2019 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjenner ikke til merket, men titt godt på bildet og ta deg en tur på kinesiske markedsplasser så vil du se at dette kanskje dreier seg om ren rebranding. Så får du vurdere om det er greit eller ei. Evt. sjekke opp om dette er noe de utvikler og står inne for.

Fatbike. Trenger du det? Og er fatbike noe som er mer verdt for deg enn en fulldempet el-sykkel? Jeg vet hva jeg ville valgt, du må tenke over hva som er viktig for deg. Kan du få noe bedre til prisen? Ja du kan vel det om du handler fra Kina feks. Ser at den du linker til har navmotor. Det kan være en grei løsning det kommer an på bruken. Det blir mye uavfjøret vekt i bakhjulet og med stiv ramme så er det ikke optimalt. Krankmotor kan du geare slik at den passer ditt bruksområde. En navmotor kan du kun endre dreiemoment ved å endre hjulstørrelse.

Per definisjon er jo dette en el-motorsykkel/moped og vil egentlig kreve godkjenning og skilt pga motorstørrelse og toppfart. Skal du først kjøre ulovlig og legge ned en grei sum så kanskje forsøke å feks finne en brukt Sur Ron? De er rundt 15K dyrere ny, men kanskje er dukker det opp noen brukte nå som vinteren banker på? Du får også pedaler til de.....så det ser ut som du sykler

Gjør et youtube søk og se all galskapen disse takler. Og motorene takler minst 4-5 ganger mer effekt om du skulle trenge mer.
Si at du veier 60kg så vil du i 70 km/t ha en slagkraft på rundt 3500kg. Om du vil fise den kraften rett inn i en fjellvegg så er det opp til deg, men husk for guds skyld at du skal dele veien med andre myke trafikanter som helst skulle inngått idioter i høy fart. Hjelp fra forsikringsselskapet kan du også se langt etter når uhellet først er ute.
Bruk hodet og kjøp lovlig el-sykkel. 25 km/t + litt svette er plenty.
Takk for svar alle sammen!

Sendte de mail, og fikk svar nå! Det høres lovende ut

-------

Hei, vi kjører black november så er på tilbud ut månden.

Denne sykkelen har vi hatt ekstremt gode tilbakemeldinger på både kvalitet og bruksmesssig. Dette er garantert den beste sykkelen vi har og en av di beste på markedet med tanke på kvalitet.

Garantien på sykkelen varer 1 år og garantien på batteriet er 2 år.

‐---------

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kjenner ikke til merket, men titt godt på bildet og ta deg en tur på kinesiske markedsplasser så vil du se at dette kanskje dreier seg om ren rebranding. Så får du vurdere om det er greit eller ei. Evt. sjekke opp om dette er noe de utvikler og står inne for.

Fatbike. Trenger du det? Og er fatbike noe som er mer verdt for deg enn en fulldempet el-sykkel? Jeg vet hva jeg ville valgt, du må tenke over hva som er viktig for deg. Kan du få noe bedre til prisen? Ja du kan vel det om du handler fra Kina feks. Ser at den du linker til har navmotor. Det kan være en grei løsning det kommer an på bruken. Det blir mye uavfjøret vekt i bakhjulet og med stiv ramme så er det ikke optimalt. Krankmotor kan du geare slik at den passer ditt bruksområde. En navmotor kan du kun endre dreiemoment ved å endre hjulstørrelse.

Per definisjon er jo dette en el-motorsykkel/moped og vil egentlig kreve godkjenning og skilt pga motorstørrelse og toppfart. Skal du først kjøre ulovlig og legge ned en grei sum så kanskje forsøke å feks finne en brukt Sur Ron? De er rundt 15K dyrere ny, men kanskje er dukker det opp noen brukte nå som vinteren banker på? Du får også pedaler til de.....så det ser ut som du sykler

Gjør et youtube søk og se all galskapen disse takler. Og motorene takler minst 4-5 ganger mer effekt om du skulle trenge mer.
Vis hele sitatet...
Jeg søkte opp denne sykkelen du nevner! Veldig fin sykkel, men ser mer ut som en moped! Må se ut som en vanlig sykkel

Men den jeg linka til er helt sikkert fra Kina eller noe! Men om noen finner helt lik så post det gjerne her
Sist endret av general9999; 24. november 2019 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja du får faktisk også Sur Ron på norske skilter registrert som moped. Men den kan også ha pedaler og da er det jo "sykkel". Du bryter jo loven uansett. Og det svaret du fikk, vel det kunne jo vært klippet rett ut fra annonsen de kanskje har på finn eller andre plasser.

Og du trenger jo ikke stoppe der, du kan gjøre setet kortere eller rett og slett sette på et ordinært sykkelsete.

Jeg ville nok valgt noe som var fulldempet når det gjelder slike hastigheter som du ønsker. Den du linker til har en tung navmotor i et bakhjul som står stivt i rammen. Er usikker på hva vekten er på bakhjulet men det er sikkert brukt stål eiker og motoren veier fort mellom 7 og kanskje opp mot 12 kilo. Sjekk ut vekten og vurder den vekten opp mot vekten på en bakhjulet på en ordinær mtb. Tipper du blir overrasket. Har tidligere hatt en el-sykkel med bakhjul som veide rett under 11 kilo med motor, slange og dekk. Og den var fulldempet. Likevel så var vekten såpass påtakelig at den ikke egnet seg særlig godt til bruk på stier, i marka etc. På god vei var den grei nok. Men jeg ville aldri valgt en så kraftig og tung motor i bakhjulet på en sykkel med stiv bakramme. Det grenser nesten litt til det uansvarlige. Selv om om fatbike dekkene demper noe.

Men det er du som skal kjøpe og du som skal velge. Kanskje bør du be om å få prøvekjøre den først? Forsøke å teste den omtrent slik du tror du vil bruke den?

Sur Ron med pedaler
Dummeste du gjør er handle på nett. Spesielt kvaliteten på sykkelen du vurderer.

Før eller senere vil du ha behov for hjelp. Kjekt ha en lokal forhandler forholde seg til. 1 års garanti på sykkel�� til over 20.000? Håpløse deler til den prisen.

Har selv Fatbike EL. Haibike FatSix RC 9.0. Kjente komponenter. Haibike er safe. Selges over hele landet.

Ligger som regel ute brukt på Finn med få km på telleren,brukt. 5 års garanti på batteri og motor.

Du får en kurant sykkel med Bosch Yamaha eller Shimano til den prisen lokalt. Ikke nødvendigvis Fatbike, men et hav av sykler.

Må du på død og liv kjøre ulovlig, kan du kjøpe deg en liten brikke som fjerner sperra på sykkelen. Gjør den 45 km/t.

Doningen du vurderer ovenfor vil bli beslaglagt. Er du uheldig bli stoppa.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. november 2019 kl. 16:03.
Haibike er nok et bedre valg, og du blir mer stealth. De bruker vel også krankmotor om jeg ikke tar feil. Det vil si at det er ikke like viktig med fulldemping.

Om du er fast bestemt på el-fatbike så husker jeg sondors leverte el-fatbike til under 1000 $ for noen år tilbake. Kanskje finner du en slik en brukt eller kanskje har de fortsatt lave priser? De billige var vel crwodfunded? Sondors har eksistert i noen år nå og du kan søke reviews og slikt. Kanskje tryggere enn å kjøpe en rebranda kina sykkel fra en selger som sier de har markedets beste uten å utdype eller konkretisere hva som gjør syklene de selger til markedet beste?
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Dummeste du gjør er handle på nett. Spesielt kvaliteten på sykkelen du vurderer.

Før eller senere vil du ha behov for hjelp. Kjekt ha en lokal forhandler forholde seg til. 1 års garanti på sykkel�� til over 20.000? Håpløse deler til den prisen.

Har selv Fatbike EL. Haibike FatSix RC 9.0. Kjente komponenter. Haibike er safe. Selges over hele landet.

Ligger som regel ute brukt på Finn med få km på telleren,brukt. 5 års garanti på batteri og motor.

Du får en kurant sykkel med Bosch Yamaha eller Shimano til den prisen lokalt. Ikke nødvendigvis Fatbike, men et hav av sykler.

Må du på død og liv kjøre ulovlig, kan du kjøpe deg en liten brikke som fjerner sperra på sykkelen. Gjør den 45 km/t.

Doningen du vurderer ovenfor vil bli beslaglagt. Er du uheldig bli stoppa.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Jeg skal se på det!

Men jeg får den sperra til 25km/h om jeg vil. Hva har politi ta meg på da?

Altså jeg skal ikke suse i 70 overalt, må bruke hode selvsagt. Jeg sykler, ser ut som en lovlig sykkel

Fordelen er at den går fort på enkelte steder jeg vil oppnå, ikke på fortau etc for og vekke oppmerksomheten

Også har den lang rekkevidde + fordel

Er det denne du har?

https://www.bjornskajakk.no/products...duro-fatsix-90
Sist endret av general9999; 24. november 2019 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prisen de forlanger for sykkelen er alt for høy. Kvaliteten på delene er av mer eller mindre dårligste kvalitet. Det er litt mer slitasje inn i bildet på en elsykkel.

Du kan bare glemme en behagelig opplevelse i marka/myra eller snøen med sykkelen der. Den er ikke designet for det i det hele tatt. Fungerer nok greit på asfalt. Stor og tung.

Sondors er noe i samme liga, men priset riktig. Den får du ned i 8000,- oppover, før import.

Skal du bruke sykkelen mye, gjør deg selv en tjeneste. Invester litt i det. Ikke kjøp det første du kommer over. Motoren på sykkelen du oppgir suger batteri. Kommer ikke noe lenger på den der enn et 500wh batteri av kvalitet.

Se på Haibike/Ghost/Merida i den prisklassen. Du får gode EMTB til 25.000. Av flere merker. Krankmotor. Navnotor er håpløst til annet enn asfalt. Gir og slitasjeler I en annen en annen liga til ca samme pris.

Ikke glem at piggdekk til Fatbike koster deg fort 4000kr. Eventuelt kan du pigge selv. Ca 1000kr for et par gode piggdekk på normal sykkel..

Er du uheldig er det ingen som kan hjelpe deg ved bytte slitasje på deler. Du må beregne bytte av kassett, kjede og krank 2 ganger i året ved daglig bruk.

5 års garanti på batteri og motor, Bosch. Noe du vil ha behov for bruker du sykkelen aktivt.

Noe annet er kvaliteten på cellene i batteriet. Gode batterier er dyrt.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. november 2019 kl. 16:51.
Jeg stussa over garantien selv. Sendte de mail igjen ang dette

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Prisen de forlanger for sykkelen er alt for høy. Kvaliteten på delene er av mer eller mindre dårligste kvalitet. Det er litt mer slitasje inn i bildet på en elsykkel.

Du kan bare glemme en behagelig opplevelse i marka/myra eller snøen med sykkelen der. Den er ikke designet for det i det hele tatt. Fungerer nok greit på asfalt. Stor og tung.

Sondors er noe i samme liga, men priset riktig. Den får du ned i 8000,- oppover, før import.

Skal du bruke sykkelen mye, gjør deg selv en tjeneste. Invester litt i det. Ikke kjøp det første du kommer over. Motoren på sykkelen du oppgir suger batteri. Kommer ikke noe lenger på den der enn et 500wh batteri av kvalitet.

Se på Haibike/Ghost/Merida i den prisklassen. Du får gode EMTB til 25.000. Av flere merker. Krankmotor. Navnotor er håpløst til annet enn asfalt. Gir og slitasjeler I en annen en annen liga til ca samme pris.

Ikke glem at piggdekk til Fatbike koster deg fort 4000kr. Eventuelt kan du pigge selv. Ca 1000kr for et par gode piggdekk på normal sykkel..

Er du uheldig er det ingen som kan hjelpe deg ved bytte slitasje på deler. Du må beregne bytte av kassett, kjede og krank 2 ganger i året ved daglig bruk.

5 års garanti på batteri og motor, Bosch. Noe du vil ha behov for bruker du sykkelen aktivt.

Noe annet er kvaliteten på cellene i batteriet. Gode batterier er dyrt.
Vis hele sitatet...
Takk igjen for svar.

Det blir å styre unna denne sykkelen! Høres ut som du vet hva du prater om

Og jeg takker så mye for hjelpen!

Kan du linke til den sykkelen du snakker om?
Eller linke til flere bra jeg kan brikke som du sier for å øke fart. Helst lang rekkevidde også
Sist endret av general9999; 24. november 2019 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sykkelen jeg har er en 2016 modell. Ikke lenger i produksjon. Søk FatSix RC 2016.

Av de andre jeg sikter til er det bare søke. Haibike EMTB. Ghost selges hos XXL. Søk og les litt før du investerer.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. november 2019 kl. 17:01.
At de ikke nevner spesifikasjoner på gir osv. gjør at jeg aldri ville kjøpt den. Det brukes sannsynligvis vanlige sykkeldeler som utsettes for betydelig mer slitasje og dermed må byttes ofte. Hørt om moped / el-scooter, eller kan du ikke ta lappen av en grunn?
Om du virkelig ønsker fatbike så sjekk ut vector storm. Priset omtrent som den du så på nå under black fridag salget.
Vector storm har midtmotor og dempegaffel samt demper bak. Du kan velge fatbike eller mtb hjul. Toppfart over 50 kmt og denne ser langt mer sykkelaktig ut. Du kan sperre på 25kmt om du ønsker. De har også andre el-sykler men det er mer mopeder med pedaler. Den kan leveres feks til Strømstad om du ønsker og da tilkommer ikke mva.
Kjøp en Fatbike med OK deler. Ta kontakt med Strømmen Elsykkel.

Karen har egen Bafang lovlig sterk krankmotor beregnet for Fatbike.

Ca 20.000 kr så har du en ny sykkel inkl batteri med gode celler. Egen Bafang som er utviklet for det norske markedet.

Karen skrur forsåvidt sammen sykler for den del.

Det er heller ikke vanskelig skru sammen selv.

Demping på en tjukkas er Ikke et must. Du demper en hel del, da dekkene demper mye I seg selv. Gaffel til tjukkas er dyrt.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 25. november 2019 kl. 20:20.
Demping på en tjukkas er kanskje ikke et must til ordinær fatbike bruk. Men snakker vi el-fatbike som den øverste i tråden som går i 70 kmt så er det en bruk som er langt unna det fatbiken egentlig er konstruert for. Dekkene er vel heller ikke særlig egnet til den hastigheten og da er det kanskje ikke så gæli å ha dempere likevel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
43 2
Beklager for at jeg tar opp min tidligere gammel tråd.

Jeg har kommet frem til og anskaffe meg en bafang kit 750w fra china

lurer på om den vil passe på den sykkelen jeg linker til?

https://www.xxl.no/merida-crossway-s...159534_1_style

Vil bygge selv og sparer en del ser jeg.

Noen sier girkassett bak er for liten? Hmm
Sist endret av general9999; 13. mai 2020 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
https://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000w28-mlcd bruker det kitet der på en liggende sykkel og det det funker bra.
Gå for sett med krankmotor (motor ved pedalene), mye bedre respons, så trivligere å sykle på. Eventuelt kan du ta inspirasjon fra Freak.no sin Skukketrure som bygget elsykkel som nådde 100km/t.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet ikke om den tråden er noe som bør frontes noe særlig? Såvidt jeg husker så var et økonomibygg som kanskje ikke var helt safe i hastigheter opp mot 100km/t? Såvidt jeg husker så ble det valgt billige løsninger framfor kvalitetsløsninger. Feks stor tung hub motor, og det største men billigste controller. Rammen var vel ikke forsterket og jeg husker ikke at det var gjort noe for å få ekstra sterke hjul eller om bremser eller dempere var oppgradert. Det at noe er mulig betyr ikke at det nødvendigvis bør gjøres. Skal en bygge el-sykkel så bør en kanskje lete etter andre referanser slik at en får en el-sykkel som er laget for å takle effekten, belastningen og bruken og som ikke deler seg i to om det kommer et kjempehull i veien eller at telehiven har laget vaskebrett.
Sist endret av _abc_; 27. juli 2020 kl. 12:10.
El-fatbike og bafang ble nevnt. Du kan jo finne ramme fra kina laget for bafang. Men en løsning som kanskje kan være like grei som å bygge selv nå som det er blitt vanskelig å få inn kinavarer uten måtte betale korrekt mva kan være å se på feks Frey og supermonarch.