Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1741
Hei, har slitt en del med angst de siste åra. Så har jeg fått sobril ved behov, tatt ut en eske med 25x15mg sobril kanskje 2 ganger i året.

Tok ut for en uke siden, å har brukt noelunde det som legen har sakt. Gikk tom for 2 dager siden.

Lurer på om det er normalt å føle seg helt forjævlig etter så kort tid, gråter, skjelvinger, håpløshet, ekstremt sterk angst mye verre enn før jeg tok dem, men di funket bra når jeg tok dem.

Husker det var noelunde likt sist også men jeg trenger noe til å fortelle meg at alt håp ikke er ute. Føler meg suicidal og forferdelig, bestilt legetime men finnes ingen quick fix så vet ikke hva jeg skal gjøre.

Har dere noe tips til å få det bedre, og erfaringer med det jeg fortelte.
Ber om at du kontakter / drar til legevakten. Nå.
Back to reality.

Du har hatt sobril innabords sammenhengende i en uke. Sluppet det meste av angst.

Nei, det du opplever nå er ikke unormalt. Heller normalt

Enkelte kjenner nada. Andre kjenner på økt uro ved stopp av inntak.
Alt håp er definitivt ikke ute!

Er det noe spesielt som har fått deg til å øke inntaket? Vi kan hjelpe deg bedre om du forteller hva som egentlig foregår her.

Jeg har aldri tatt noe angstdempende selv, men det høres ut for meg som om du har utviklet benzoavhengighet, og nå går gjennom abstinensene.
Hvis du er avhengig er det helt «normalt å føle seg forjævlig».


De vil nok avta med tiden, en annen freak kan sikker spesifisere hvor lang tid det burde ta, men dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke er særlig fan av å prøve å medisinere bort angst. Det er utelukkende å utsette problemet, og man ender fort opp med mer angst og et benzoproblem man ikke hadde før medisineringen begynte.

Nå forteller ikke du så mye om hvor du tror denne angsten kommer fra, men psykoterapi har god prognose på slike tilfeller.

Si til legen at du ønsker hjelp med å løse problemet uten medikamenter, nærmere bestemt en henvisning til en psykolog som benytter kognitiv atferdsterapi.
Psykologen kan i første omgang lære deg diverse teknikker for å håndtere og dempe angsten, f.eks. med pusteteknikker så du slipper å bruke piller for det, og når symptomene er litt mer under kontroll kan dere kanskje få litt tak på hva det er som gjør at de dukker opp og løse opp i det òg. Det er ikke noe godt å gå rundt med de tankene du beskriver, og en psykolog kan hjelpe deg å legge de fra deg. Psykoterapi er så vidt jeg kan se den enkleste måten å bli kvitt angsten.

Det er ikke sikkert at det er så lurt å fortelle legen at du har spist på deg avhengighet. Jeg forstår at det kjennes ganske jævlig ut nå, men det er faktisk ingen annen måte å bli ferdig med det enn å la være å ta flere piller. Det kan ha ganske betydelige konsekvenser for fremtidige utskrivninger om det kommer inn i journalen. Hvis du likevel ønsker å ta mer medisiner så forklar situasjonen til legen og be om hjelp til å trappe ned, da får du i beste fall noen små doser med sobril som kan hentes i fornuftig takt, men du må uansett slutte med pillene etterhvert.

Jeg råder deg veldig sterkt til å ikke be sterkere medisiner (det er alltid noen gjøker her på bruket som tror man kan bare møte opp og be om xanor og rivotril) og ikke minst å kjøpe benzo på gata.

Det er forresten bra du snakker med oss om problemene dine, men det er ikke her du får best hjelp.
Hvis du føler det er en fare får at du skal begå selvmord innen kort tid anbefaler jeg deg å kontakte din nærmeste legevakt på 116 117, eller bare rett til 113.

Hvis det ikke er akutt kan du også få bedre hjelp ved å ringe til Mental Helses Hjelpetelefon
( åpent hele døgnet)
: 116 123

Anbefaler deg også å sjekke ut disse her for å lese mer om angst: Angstringen
Sist endret av Marlboro666; 29. august 2019 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
prøver å holde fasaden så er på nattskift stingray, men skal gjøre det viss d blir verre. Tilbaketrukket takk, trodde ikke det var mulig på så kort tid. Marlboro tusen takk for svar, men har bare tatt 1 uke så vil ikke kalle meg avhengig tror jeg? Men skal sjekke opp i angstringen tusen takk. Vil prøve ssri, hørt mye dritt men er vel verdt ett forsøk.. se hva legen sier:s
Sist endret av Angstmann11; 29. august 2019 kl. 00:46.
Anonym bruker
"Avhengig Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Angstmann11 Vis innlegg
prøver å holde fasaden så er på nattskift stingray, men skal gjøre det viss d blir verre. Tilbaketrukket takk, trodde ikke det var mulig på så kort tid. Marlboro tusen takk for svar, men har bare tatt 1 uke så vil ikke kalle meg avhengig tror jeg? Men skal sjekke opp i angstringen tusen takk. Vil prøve ssri, hørt mye dritt men er vel verdt ett forsøk.. se hva legen sier:s
Vis hele sitatet...
Ssri kan funke godt mot angst, cipralex er vel en av de mest brukte og best fungerende
Det er selvfølgelig mulig å fortsette å behandle angsten med medisiner, men det vil fortsatt ikke løse problemet, bare utsette det.