Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1214
Noe som vekker opp igjen mennesker som plutselig dupper av mens de kjører bil?
Hvilken av disse fungerer best?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Alarmklokker som stilles inn, ved sengekanten, på en slik måte at man ikke er dødsfarlig i trafikken. Er du så trøtt, så skal du ikke kjøre, hjelpemidler eller ikke.
Sist endret av robhol; 3. september 2022 kl. 14:50.
vindusheisen er en god hjelp man trykker på den også får du luft i trynet som till en viss grad holder deg mere våken
Tror det er relativt vanlig utstyr i nyere biler med filassistent som varsler fører med lyd og/eller vibrasjon.

Adaptiv bremseassistent bremser bilen når den mener at tiden er inne for å bremse eller den mener at fører rygger rett inn i en usynlig skademelding, så den bremser selv.

Om det er noe form for fysisk-sjokk-elektrifisering av en innsovnende sjåfør tror jeg ikke er lovlig, uansett god intensjon, mens varsler med lyd og eller vibrasjoner/feedback i ratt/sete osv tror jeg allerede har reddet ganske mange fra trafikkulykker generelt i noen år nå.

Det finnes vel naturligvis mulighet for at det blir unntak der systemene forårsaker avisartikler som for eks.

"Pensjonistbussen ble manøvrert i flere mil i ett forsøk på å stoppe bussen ikke førte fram, og at de bakerste i bussen var først framme ved bussens siste stopp, sjåføren gjorde det han kunne, ingen avstigninger..."

Men det er det da i forskjellig grad, forsåvidt allerede.

Ikke kjør når du du er trøtt, stopp heller og sov 15 minutter før du kjører videre, enkelt og greit!
Mange lastebiler har en greie som lager pipelyder når man nærmer seg linjene. Vil tro dette var en egen liten dings da lastebilene jeg har sett var eldre enn bilene som har fått filassistering(?).
Ja og 90 db i øret tror jeg er ganske effektivt
https://resqme.com/product/alertme/
Billig og enkel forsikring
Ingenting annet enn å stoppe og strekke litt på bena, helst ta seg en dupp på 15 min, fungerer.
ingenting annet enn å stopp å ta 15 min som andre nevner funker.

Før så funket det å åpne vindu særlig om vintern, og sette på den sangen man hatet mest av alle, det funket for meg når jeg haddet et stykke på jobb. Det anbefales ikke, kun stoppe bilen
Fikk for mange år siden en dings som lignet et headset/ørepropp man hadde i øret som begynnte å pipe om hodet hang frem/sovnet. Har ikke googlet men regner med det finnes et sted på nett enda. Brukte den aldri men funksjonen virket grei nok.
Jada, dette finnes;

https://www.google.com/amp/s/techcru...e-driving/amp/

Mener også å ha lest om at tilsvarende kan finnes innebygd på enkelte toppmodeller. Dvs en øye-sensor som gir lydsignal hvis du ikke er fokusert.
Lastebiler er nevnt. Det som ikke er nevnt ennå er at førere i kjøretøy > 3,5 tonn er underlagt kjøre og hviletidsbestemmelser. Dette er regler beregnet for at sjåføren skal få nok hvile.

Forslag : Få installert kjørecomputer slik som finnes i større kjøretøy og eget kjørekort, hold deg innafor samme hviletidsbestemmelser som yrkessjåfører - problem løst.