Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2797
Jeg er overbevist om at jeg har adhd. Og har startet på utredning for 2 år siden men fikk ikke fullført fordi jeg lot være å møte opp til time nr2 før vi hadde kommet til selve utredningen for adhd. Har prøvd å fått ny utredning helt siden og nå får jeg kanskje ny utredning i en annen kommune med inleggelse der så jeg slipper å reise og så det blir gjort ferdig på et par dager.

Jeg har gått på ritalin som jeg har fått tak i av andre som har det på resept og som ikke tar den selv. Men jeg vil ha egen resept. Fordi jeg er nesten avhengig av medisin for å fungere.

Det er en god del ventetid igjen før jeg får startet utredningen. Så jeg lurer på om noen vill anbefale å ta utredning til privat praktiserende psykolog istedenfor som f.eks Volvat. Og eventuelt hvilken? Tips til utredningen, tips til hvilke spørsmål jeg må score høyt på. Kort sagt tips til å få diagnosen raskest og enklest. Som sagt er jeg selv og andre overbevist og symptomene var tilstede før 7-12års alder.

Jeg vill bare være sikker på å få diagnosen så jeg får medisin. Tips taes imot med stor takknemmelighet. Om noen har en form for oppskrift på å lyge seg til diagnosen tar jeg gjerne i mot den å.
Sitat av Bin_laden Vis innlegg
Jeg er overbevist om at jeg har adhd. Og har startet på utredning for 2 år siden men fikk ikke fullført fordi jeg lot være å møte opp til time nr2 før vi hadde kommet til selve utredningen for adhd. Har prøvd å fått ny utredning helt siden og nå får jeg kanskje ny utredning i en annen kommune med inleggelse der så jeg slipper å reise og så det blir gjort ferdig på et par dager.



Jeg har gått på ritalin som jeg har fått tak i av andre som har det på resept og som ikke tar den selv. Men jeg vil ha egen resept. Fordi jeg er nesten avhengig av medisin for å fungere.

Det er en god del ventetid igjen før jeg får startet utredningen. Så jeg lurer på om noen vill anbefale å ta utredning til privat praktiserende psykolog istedenfor som f.eks Volvat. Og eventuelt hvilken? Tips til utredningen, tips til hvilke spørsmål jeg må score høyt på. Kort sagt tips til å få diagnosen raskest og enklest. Som sagt er jeg selv og andre overbevist og symptomene var tilstede før 7-12års alder.

Jeg vill bare være sikker på å få diagnosen så jeg får medisin. Tips taes imot med stor takknemmelighet. Om noen har en form for oppskrift på å lyge seg til diagnosen tar jeg gjerne i mot den å.
Vis hele sitatet...
Vil anta det går raskere med privat enn offentlig. Vær forsiktig med å være for påståelig, om det er så viktig for deg å få medisin vil jeg bare anbefale deg å ta det rolig, ikke juks da det kan gjøre det mye vanskeligere for deg. Ikke si noe om selvmedisinering, ikke jug for mye.
Selvmedisinering og jug kan fort mistenkes som misbruk.
Rusmisbrukere har vanskeligere for å få resepter.
Anbefaler at du er ærlig (ikke at du selv medisinerer da, la være å si noe om det). Om du er så overbevist om at du har ADHD så burde ikke det være nødvendig. Var frem og tilbake med egen ADHD diagnose fra jeg var 15 til 20-21 om jeg husker riktig. Det som landet diagnosen for meg var henvisning til nevropsykolog gjennom DPS. Da gikk jeg gjennom en del prøver og tester for å teste "funksjonen" av hjernen kan man si. Etter det, så var det ingen tvil om at jeg hadde ADHD.

Så ja, det er kanskje noe som kunne vært verdt å nevne. At du ønsker å se en nevropsykolog for å få en ordentlig utredning av egen funksjon. Hjelper også å ha mor eller far i bakgrunn da de fort kan bli brukt for å si litt om hvordan du var som barn. Eller andre foresatte som du har hatt under oppveksten.

Smør deg selv med tålmodighet og ikke rush det. Vær obs på at du potensielt kan bli rustestet.
Sist endret av Raging Vlad; 23. august 2022 kl. 07:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enig med det Raging Vlad skriver. Det viktigste er å faktisk være ærlig. Men jeg hadde ikke fokusert så mye på angst ( hvis du har dette i tillegg ) for da kan de ofte si at symptomene skyldes kun angsten man har og ikke ADHD. Jeg ble også rustestet når jeg skulle starte på medisinene, så ikke lurt å ta ritalin før det er utav systmet jaffall.. Man kan risikere at man ikke får noen medisiner hvis de finner rus på prøvene man må gi
Jeg gikk forresten privat, tok ca 2 mnd. Lykke til