Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1056
Er for eksempel en opptrykket skiløype, eller sykkelsti/sti utmark?
Eller, en sti oppover til et fjell, er det utmark?

Googler jeg finner jeg svar at utmark er fjell/landskap som ikke er en sti?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Hva defineres EGENTLIG som utmark?
Vis hele sitatet...
Wiki sier:
Utmark er i norsk rettslig forstand i prinsippet alt areal som ikke defineres som innmark.
Betegnelsen omfatter det meste av innsjøer og vann, strender, myr, skog og fjell i Norge.
Begrepet brukes i friluftsloven, som betegnelse på områder der enhver har utstrakte rettigheter, blant annet til ferdsel.

Men der har du sikkert sett?

og innmark er;
"Innmark er en vanlig betegnelse på dyrket jord og kulturbeite, inklusive eng og mindre stykker udyrket jord innenfor samme område.
Som juridisk begrep inkluderer det også gårdsplass, hustomt og lignende. Innmark ble visstnok opprinnelig brukt om
den mark som ligger innenfor gjerdene (heimebøen)"
Sist endret av vindaloo; 14. juni 2022 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Googler jeg finner jeg svar at utmark er fjell/landskap som ikke er en sti?
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart feil. Det finnes masse stier i utmark, og etter den definisjonen ville jo alt fra plenen i hagen din til midtrabattene i veien vært utmark.

Er det hvor allemannsretten gjelder du lurer på? Antar det er grensen mot innmark du er usikker på. Innmark er som en tommelfingerregel areal som på en eller annen måte er holdt/stelt, altså kulturlandskap. For eksempel et beite som ryddes for trær og kratt og gjødsles. Et beite som det ikke gjøres noe med, er utmarksbeite. I tillegg er et visst område tett på hus og hytter innmark. Det som ikke er innmark, er altså utmark. Skogsplantefelt er en gråsone med noen egne regler som jeg ikke har satt meg inn i.