Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1159
Hei!

Ville bare si at forumet her har vært til stor hjelp det siste året med mange spørsmål og mørke tanker. Jeg kjørte med THC innabords i fjor, var veldig dum og innrømmet langvarig bruk (ikke spør hvorfor..) etter de påviste THC med spyttest. I 1 år måtte jeg levere urinprøver, først 2 x uka til gradvis sjeldnere (3 uker, en sjelden gang 4 uker).

Jeg var sikker på at jeg måtte kjøre opp på nytt fordi det har gått 1 år og vel så det, men nei. Brevet fra politiet sa at de har anledning til å pålegge ny førerprøve, men at det er en vurdering som gjøres etter hvor lenge man har hatt lappen, alder osv. "En lengre tapsperiode vil ikke alene være utslagsgivende for vurderingen". Jeg har hatt lappen i 12 år.

Så til dere som leser i de andre postene at "dersom du har mistet det i over 6 mnd må du kjøre opp på nytt", så stemmer ikke det alltid. Jeg må fortsatt gå på kvartalsvise prøver i 3 år, og det er noe DRITT, men sånn er det.

Håper det hjelper noen!
Kult å høre! Skal søke om gjenerverv nå snart etter 6mnd med prøver. Håper å slippe oppkjøring og teori sjæl
Her virker det som du har godtatt forvaltningsvedtak fra politiet om tilbakekalling av førerett inntill videre og ikke blitt fradømt førerkortet etter innrømmelse av cannabis bruk utover 3 ganger per mnd.

Det blir 2 forskjellige ting, kan du gi litt mer info om svar på blodprøve, rettsgang og dette er politiet eller retten som krevde 1 år med prøver.

Det du skriver er i direkte konflikt med lovverk om du er fradømt retten til førerkort

https://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§8-3
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Her virker det som du har godtatt forvaltningsvedtak fra politiet om tilbakekalling av førerett inntill videre og ikke blitt fradømt førerkortet etter innrømmelse av cannabis bruk utover 3 ganger per mnd.

Det blir 2 forskjellige ting, kan du gi litt mer info om svar på blodprøve, rettsgang og dette er politiet eller retten som krevde 1 år med prøver.

Det du skriver er i direkte konflikt med lovverk om du er fradømt retten til førerkort

https://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§8-3
Vis hele sitatet...
Det er feil gekko4u. Lappen ble inndratt etter ruskjøring og 1,5 g hasj i bilen. Ja, det var forvaltningsvedtak på 1 år med rusfrie prøver, deretter førerkort 1 år om gangen i 3 år gitt rene kvartalsvise prøver. Så søke om lappen i 5 år, så for alltid. I tillegg til bot. Jeg innrømmet daglig bruk i flere mnd. Det er ikke som med fyllekjøring at man f. eks blir fradømt lappen i 1 år, for så å få lappen tilbake "på dagen" etter tiden er gått.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Avokado5 Vis innlegg
Det er feil gekko4u. Lappen ble inndratt etter ruskjøring og 1,5 g hasj i bilen. Ja, det var forvaltningsvedtak på 1 år med rusfrie prøver, deretter førerkort 1 år om gangen i 3 år gitt rene kvartalsvise prøver. Så søke om lappen i 5 år, så for alltid. I tillegg til bot. Jeg innrømmet daglig bruk i flere mnd. Det er ikke som med fyllekjøring at man f. eks blir fradømt lappen i 1 år, for så å få lappen tilbake "på dagen" etter tiden er gått.
Vis hele sitatet...
Glad jeg slapp det pisset der, etter 1 år uten lappen for ruskjøring leverte jeg prøver i 6mnd og så var alt greit. Trenger ikke ta prøver etterpå.
Så dette var forvaltningsvedtak etter Vegtrafikkloven § 34 femte ledd.

Men du sier også at lappen ble inndratt for ruskjøring, hva var svaret på blodprøven?

Mye kødd politiet kan finne på om du innrømmer røyking mer enn 3 ganger per mnd.

Burde trekt innrømmelsen også samtykket til beslag for lenge siden, gjort er gjort.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Så dette var forvaltningsvedtak etter Vegtrafikkloven § 34 femte ledd.

Men du sier også at lappen ble inndratt for ruskjøring, hva var svaret på blodprøven?

Mye kødd politiet kan finne på om du innrømmer røyking mer enn 3 ganger per mnd.

Burde trekt innrømmelsen også samtykket til beslag for lenge siden, gjort er gjort.
Vis hele sitatet...
Om jeg hadde trukket tilbake forklaringen hadde det ikke utgjort noe forskjell. Hasj + bilkjøring hadde hatt samme utfall uansett. Hasj = rusmisbruker, fyllekjøring = bot, evt mistet lappen for en periode uten testing.