Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1233
Jeg lurer på om noen har noen tanker rundt hva de som er avhengig av tunge rusmidler ("narkomane") gjør på fritiden, om man kan si at de har dette da? Kan de gjøre mange av de samme tingene som andre, kanskje så lenge det ikke er for dyrt? Eller kjeder mange seg?
Sist endret av TheITMan; 16. september 2022 kl. 15:59.
De aller tyngste narkomane bruker fritiden (fritid faktisk, akkurat som de har noen jobb..) på å skaffe penger til neste fiks.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De aller tyngste narkomane bruker fritiden (fritid faktisk, akkurat som de har noen jobb..) på å skaffe penger til neste fiks.
Vis hele sitatet...
Stiller meg bak dette. En tung rusavhengig som er skikkelig på kjøret klarer sjeldent å gjøre noe produktivt om dagene, det er jo poenget med diagnosen rusavhengighet. At man ikke kan unngå å la rusen styre livet.

Noen klarer kanskje seg bedre, men det har jeg ikke noe konkret kjennskap til.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å være på kjøret er en fulltidsjobb. Den gjennomsnittlige rusavhengige trekker inn mer penger enn noen andre i en vanlig lønnet a4 jobb. Det må de for å opprettholde vanen sin.
Man kan heller si det på denne måten. Oppegående mennesker som bruker knark, bruker fritiden sin på knark. Det gjaldt iallefall for meg da det bare var i helgene jeg fikk tid til det.
Tro meg,de fleste gjør ikke stor mer enn å tenke på neste fix..Jeg har vært ganske hekta (av og på) opiater i 15 år og vet hva jeg prater om..Er heldigvis på rehab. nå og det er først nå jeg begynner å tenke på det med fritid,familie osv....Kasta bort halve livet mitt på det greiene der...FAAEN!!!!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ser på firestjerners middag siklende i en stol


Nei seriøst, rusavhengige prøver også å fylle dagen med innhold


De som jobber trenger vi jo ikke overproblematisere, men selv de på gata prøver nok å holde fast ved det gode og meningsfulle som finnes i et vanskelig liv
Vel..
Dersom man ikke har andre ting i livet man få gjort?

Ruse seg, nyte rusen og omsette rus for å ha råd og tilgang til rusmidler.
Da blir du fort en del av et rusmiljø, og havner skikkelig utfor med mindre du eller andre får deg til å skjerpe deg fort som fy.
Brukte noen år på å hente meg inn etter en greit saftig langtur både ut foran, under, oppi, på siden av og godt planta kjøret.

Om man ruser seg men samtidig har jobb og/eller annet ansvar?
Da bruker man fort fritiden på å slække på sofaen eller i senga og nyte rus som for eksempel Opiater/Opioider, Benzodiazepiner, Alkohol, Cannabis eller så flyr man rundt og finner på ting påtent av stoffer som Amfetamin, Kokain osv.
Man MÅ ikke fly rundt, man kan eventuelt ta et stoff som Amfetamin og stuke med en hobby, spille dataspill eller snakke med venner eller damer.
Noen liker å skru på bil, haha.

Dette varer gjerne ikke så veldig lenge da du sannsynligvis enten mister ansvaret pga. rusproblemer eller slutter å ruse deg i så stor grad at det går utover ansvaret ditt.
Det er nemlig veldig slitsomt om du for eksempel sniffer Speed hele ettermiddagen og natta og plutselig må på jobb uten å ha sovet.
Det har jeg faktisk ikke gjort, men har stuket nok uten søvn til å vite at alt er jævlig med søvnmangel.
Har vært på fest med nok i promille og 4 timer søvn for så å karre meg på jobb. Helt forferdelig, og det andre eksempelet er mye verre.

Noen finner en balanse og greier å ha både ansvar, sosialt liv OG ruse seg rekreasjonelt i blant. Da handler alt om moderasjon i både frekvens (hvor ofte?) og mengder (hvor mye?).
For meg funker dette kun i lengden med Cannabis uten at det eskalerer.

Det er nok mye forskjellig rus i samfunnet vårt som er godt skjult bak veggene i hus, hybler og leiligheter.

Enhver nykter person må forstå at man ikke nødvendigvis merker på en erfaren rusbruker at vedkommende er ruset.
Jeg har vært hektet på stoffer hvor jeg virket mer ute å kjøre dersom jeg ikke var påvirket enn dersom jeg var.
Sist endret av krystallkongen; 16. september 2022 kl. 20:33.