Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1616
Hey,

Jeg å kjærsten vurderer å anskaffe en billig skjitgård

Problemet er sådan, vi har bare 100k i egenandel. Og hun er på AAP så det er bare min inntekt som er "gyldig". Til gjengjeld har jeg 615k før skatt så gjeldsgraden min tåler litt høyde.

Vi har også samlet ca 350k i gjeld, blandt annet på bil. Dette er åpenbart noe vi må rydde litt i først, men her opplever jeg at fokuset på 15% egenandel er viktigere for bankene.

Men det vi snakker om er å låne noe rundt 1 til 2mill for kjøp og eventuell refinansiering, og budsjettmessig så har vi veldig bra romslighet på månedsbasis. Så det å betjene lånet er også helt trygt.

Når det gjelder kausjonist så har vi ikke det, og ønsker helst å slippe en slik løsning.

Det ser jo greit mørkt ut så vi må nok bite i oss å spare opp mere egenandel og høvle mer av gjelda, men hva er best å prioritere?

Er det noen som har noen tips til banker som kanskje har vist litt rundhet i retningslinjene sine?

Og hjelper det å forhandle på lånetid og renter?
Egenandel er alfaomega. Selg dritt dere ikke trenger. Lønner det seg å selge bil for å bli kvitt gjeld på den og gå for noe rimeligere?
Kan dama jobbe litt svart på kveldstid?
Kan du jobbe overtid?
Forskudd på arv?

Er dere flinke til å spare legger dere fort opp endel penger
Sitat av mjolbole Vis innlegg
Forskudd på arv?
Vis hele sitatet...
Er dette noe som er vanlig? Går folk og spør foreldra sine om å få pengene de skal arve når de dør, på forskudd? Hvordan vet man idag hvor mye sine etterkommere vil arve den dagen man dør? kan man få gjeld om man arver mindre enn forskuddet er på?

PS sjekk om du har mulighet for startlån, mange mindre kommuner gir dette til førstegangskjøpere
Sist endret av Bluesky_; 7. september 2022 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Er dette noe som er vanlig? Går folk og spør foreldra sine om å få pengene de skal arve når de dør, på forskudd? Hvordan vet man idag hvor mye sine etterkommere vil arve den dagen man dør? kan man få gjeld om man arver mindre enn forskuddet er på?

PS sjekk om du har mulighet for startlån, mange mindre kommuner gir dette til førstegangskjøpere
Vis hele sitatet...
Er nok mer vanlig enn man tror, leser om forskudd på arv ofte selv om jeg ikke tenker på det, mor og far må bruke opp penga for min del og kose seg enn å spare til meg. Leser ofte forskudd gjelder for flere velstående familier, der de sikre unga tidlig til bolig, men alle i Norge er ikke der
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Er dette noe som er vanlig? Går folk og spør foreldra sine om å få pengene de skal arve når de dør, på forskudd? Hvordan vet man idag hvor mye sine etterkommere vil arve den dagen man dør? kan man få gjeld om man arver mindre enn forskuddet er på?

PS sjekk om du har mulighet for startlån, mange mindre kommuner gir dette til førstegangskjøpere
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt uvanlig hvertfall. Dagens levealder tilsier at barn arver foreldre når de er godt voksne, mens det er i ungdommen arven trengs mest.

Noen foreldre har sparepenger de gir av, noen låner opp på bolig, mens andre ikke har noe å bidra med.

Vet at noen foreldre gir det som et lån, med vilkår «betal når du kan, ingen krise om du misser noen måneder»
Retningslinjene på lån og mengde gjeld er nå høvelig enkelt og greit.
Bankene har "lov" til å gi deg lån slik at du maksimalt har 5x inntekt i total gjeld (hvis du ser bort fra unntakskvote).
Så er det dette med 15% egenkapital, og det er nok her bankene faller av i deres tilfelle.

Så det er 2 muligheter. Mer egenkapital eller finne bankene som er villig til å ta dere på unntak.

Personlig fikk jeg/vi lån på unntak i vår. Gikk inn med mindre enn 15% egenkapital og lånte mer enn 5x inntekt.
Vi brukte Eiendomsfinans som på vegne av oss kontaktet banker, til vi fant noen som var villig til å gi oss det vi ville i lån.

Fikk en shit rente på utbetalingstidspunkt, men refinansierte med Nordea til en helt gjennomsnittlig rente måneden etter.
Ifølge kontakten vår i Nordea var det tydeligvis enklere å refinansiere noen på unntak enn å tilby nytt lån
Vi ble opplyst at bankene har en kvote på hvor mange lån de kan gi ut uten at låneren har 15% egenandel. Disse kvotene deles ut hvert kvartal fra det jeg har skjønt. Fikk avslag i desember 2020 men innvilget lån fra samme bank med akkurat samme mengde egenandel i januar 2021.
Mye bra tips her takk! Kvotering og Refinansiering av dyrt lån hadde jeg ikke tenkt på i den forstand.

Når det gjelder forskudd på arv så har ikke jeg tilgang til det og ønsker det heller ikke fra min familie. Kjærsten har nok fått det hun kan få av forskutt arv.