Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 831
Lenge siden jeg har bestilt pakke fra utlandet som regel når jeg har gjort det har det gått gjennom DHL og fått tollbetaling sammen med pakken,

Men nå er det landet i Norge og sendt fra DHL til Posten tok over og det har kommet melding om Fortolling
Er dette noe jeg må betale for å få utlevert pakken eller blir det en faktura jeg kan betale?

Takker masse for svar
Sist jeg fikk pakke med DHL så kom tollregningen fra Malta et par mnd etterpå. Var da snakk om en forsendelse på over 3000kr som ikke går etter de forenkla reglene.
Har fått begge deler både betalingsoppfordring på mail når pakka har kommet i postkassa og måttet betale på postkontoret for henting når pakka sendes dit.
Vær oppmerksom på DHL hvis avsender glemmer å skrive på VOEC og nummeret. Det skjedde meg i sommer: jeg betalte moms på forskudd til Ebay via VOEC. Så fikk jeg fortollingsregninga fra DHL. Men vet du hva? Når jeg klagde ville de ha ca 700 kr i gebyr før de ville se på saken, og det gebyret var ikke refunderbart. Siden momsen var omtrent like mye fant jeg ut at jeg heller fikk betale dobbel moms. Hva om klagen ikke hadde blitt godkjent? Da hadde jeg hetalt trippel moms!! Posten retter slikt gratis, hvorfor har DHL slikt heisent gebyr? Jeg kaller det faktisk svindel. Men hva skal en gjøre? Det er jo ikke mulig å få tak i kundeservice hos Ebay.
Skatteetaten sitt klageskjema (Alltinn) har en egen merknad på at de ikke refunderer dobbelt betalt mva dersom summen er noen få hundrelapper.. Ikke akkurat fair det heller, men byråkrati har faktisk en kostnad. Det er også derfor du må over en viss sum i restskatt og tilbakebetaling av skatt før det blir krevd inn / utbetalt..

Men jeg har hatt god suksess med få pengene igjen fra eBay-selgeren når de har brukt PayPal adresse og ikke eBay adresse (kun eBay adressen inkluderer VOEC nummer) når jeg har betalt dobbel mva
Hvis det er VOEC nummer på pakken og du har betalt moms så er det bare en sjekk av innhold.

Hvis posten fortoller for deg må du betale et gebyr (rundt 150 mener jeg) og moms. Jeg pleier å måtte betale det når jeg henter pakken.