Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1150
Jeg er 29 år og er igang med ADHD utredning, og i den forbindelse så skal de ha en samtale med faren min. Jeg tror de skal snakke med han for å verifisere at jeg hadde ADHD symptomer før jeg fylte 12 år, men det som gjør meg litt usikker er at faren min aldri selv har mistenkt ADHD. Jeg gjorde det dårlig på skolen og slet mye med søvn, men jeg var ikke fysisk utagerende på noen måte, og de store problemene meldte seg først når jeg ble eldre. Faren min fulgte meg heller ikke så tett opp i oppveksten, så han visste knapt at jeg gjorde det dårlig på skolen.

Jeg har snakket med faren min om hva slags ting jeg har slitt med i voksen alder, men når jeg spør han hva slags oppfatning han hadde av meg når jeg var barn så beskriver han meg som normal. Dette gjør at jeg gjerne vil vite litt om hva slags spørsmål de kommer til å stille, og hva jeg burde snakke med faren min om på forhånd?

Er det noen som vet hva slags spørsmål som kommer til å stilles?
Jeg vet ikke hvordan de gjør det når de evaluerer bakover i tid, men kan tenke meg at samtalen vil kretse rundt mye de samme tingene man vurderer når man diagnostiserer barn i nåtid. Her er f eks et skjema som brukes på barn, utfylt av foreldre: https://www.helsebiblioteket.no/psyk...-questionnaire


Hvis du betviler hvor mye innsikt faren din har hatt i problemene dine, så kan du jo snakke med psykiateren/psykologen om det. For min del sa jeg bare at foreldrene mine ikke var noen troverdig kilde til informasjon i saken, og det tok de meg på ordet på og droppet å snakket med dem. Jeg tror altså ikke diagnosen står og faller på om faren din er enig. Jeg vil tro det er en ganske vanlig situasjon at foreldrene ikke mistenkte ADHD, om de hadde gjort det så hadde man vel blitt utredet før. Eventuelt har du kanskje en lærer eller noen andre som har bedre informasjon, eller noen gamle vurderingsbøker eller noe sånt?
Sist endret av *pi; 19. juni 2022 kl. 22:34.
Du står fritt til og velge hvilke person som skal snakke med psykologen i forbindelse med utredningen din. Om det er andre som kjenner til hvordan du var som barn og kan beskrive deg på en måte du mener er mere fordelaktig for deg, så ber du psykologen ta kontakt med den du måtte ønske.
Før jeg begynte på aduvanz ville psykiateren gjøre det samme selv om jeg hadde diagnosen, mange år tilbake. Jeg sa han kunne ta kontakt med mine foreldre eller min samboer. Plutselig ringte han min samboer, og spurte om det han ville.
Sist endret av Conan; 20. juni 2022 kl. 00:55.