Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1494
Jeg leter etter et begrep. Hvis vi tenker på at personer som har jobb er sysselsatt, derav begrepet sysselsetting. Hvilket begrep kan jeg da bruke om personer som enten studerer eller har jobb? Studier er ikke inkludert i begrepet sysselsetting, det er problemet mitt.

Eksempel på setningen jeg tenkte for meg: "Sysselsatte personer har som oftest fast døgnrytme", jeg ønsker å unngå "Sysselsatte personer og studenter har som oftest fast døgnrytme"
BRAND ∞ STRONG
Sitat av FailedTech Vis innlegg
Eksempel på setningen jeg tenkte for meg:
"Sysselsatte personer har som oftest fast døgnrytme", jeg ønsker å unngå "Sysselsatte personer og
studenter har som oftest fast døgnrytme"
Vis hele sitatet...
Der er ikke gitt at det finnes "ett" ord for dette.
F.eks. noen Engelske utrykk/ord har ikke en opplagt norsk ekvivalent, men man kan utrykke det samme ved hjelp av en Norsk setning.

Jeg kommer ikke på noen bedre måte å si dette på en med de ordene du har valgt "personer og studenter", men
"personer" kan kanskje byttes ut med folk (eventuelt folk som jobber?)
Sist endret av vindaloo; 15. juni 2022 kl. 09:12.
Trådstarter
Hei igjen, jeg må korrigere førstepost etter å ha fått noen svar på Facebook:
Jeg burde kanskje ha kommet med et annet eksempel til setning, fordi jeg ser på svarene at mitt forslag ble villedende. Det jeg skal skrive er noe lignende: "Sysselsatte personer forplikter seg til å ....", så det blir ikke riktig å skrive "Personer med hverdagsaktivitet forplikter seg til å ...", fordi det er å være i jobb eller studier som er greia, ikke at man faktisk er aktiv om dagene.

Kanskje det hjelper, vindaloo?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg kommer ikke på noe i farta. "Ikke-NEET"?

"Sysselsetting" høres ut som det er bredt nok til å dekke både arbeid og studier, så lenge det ikke er en eller annen veldig offisiell definisjon et sted som skaper trøbbel. Det skader uansett ikke å presisere hvordan du bruker uttrykket, eller bare være helt eksplisitt og nevne både studenter og arbeidstakere direkte.
Trådstarter
I forbindelse med yrke og verv forplikter alle seg til å .... ble det jeg brukte!
Personer i utdanningsforløp eller ordinært utdanningsforløp siden noe utdanning som nett og deltid krever mindre rutine og døgnrytme enn 8-15 skole
BRAND ∞ STRONG
Sitat av FailedTech Vis innlegg
I forbindelse med yrke og verv forplikter alle seg til å .... ble det jeg brukte!
Vis hele sitatet...
Hva er konteksten dette står i?
Eller sakt på en annen måte, hvorfor må dette presiseres?

At man vanligvis har en arbeids tid (selv om den kan være fleksibel) og tilsvarende at studenter har noe undervisning
som er obligatorisk er vel i utgangspunktet opplagt.
Aktivitet blir av og til brukt på den måten. F eks må man krysse av på at mor oppfyller aktivitetsplikten når far skal ha permisjon. Tror ikke syklubb og kor kvalifiserer der.

Ellers burde vel "i arbeid eller under utdanning" fungere?
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva er konteksten dette står i?
Eller sakt på en annen måte, hvorfor må dette presiseres?

At man vanligvis har en arbeids tid (selv om den kan være fleksibel) og tilsvarende at studenter har noe undervisning
som er obligatorisk er vel i utgangspunktet opplagt.
Vis hele sitatet...
Kan skrive teksten her, så skjønner du kanskje konteksten:

Hvis du i forbindelse med ditt yrke eller verv ønsker å publisere adressen til dette nettstedet offentlig, så vil vi helst at du kontakter oss for å avklare om vi har noen meninger om det. Husk at dette er en lukket og strengt regulert nettside for studenter ved skolen vår.

Det betyr at hvis du for eksempel er en journalist som vil skrive om nettsiden vår, vil vi helst at du hører med oss først. Det samme gjelder hvis du for eksempel er elevrådsleder og vil promotere nettsiden for studenter ved skolen vår med f.eks. flygeblader.

Hva du gjør som ren privatperson har vi ikke noe med.

Det må presiseres at vi hittil ikke har opplevd store problemer med slike ting, og heller ikke har noe imot å få flere medlemmer, men vi har sett tendenser til at nettsiden av og til blir promotert på et uegnet sted.

En gang var det en leder ved en studentforening som publiserte lenken på en annen nettside for studenter uten å tenke over hvor mange andre utenforstående som da kom til å forsøke å melde seg inn. Vi er vant med å filtrere bort personer som ikke hører til her, men når det er mange hundre på et par timer så blir vi litt svette i og med at vi også garanterer at alle blir godkjent innen 15 minutter døgnet rundt.

Sitat av *pi Vis innlegg
Aktivitet blir av og til brukt på den måten. F eks må man krysse av på at mor oppfyller aktivitetsplikten når far skal ha permisjon. Tror ikke syklubb og kor kvalifiserer der.

Ellers burde vel "i arbeid eller under utdanning" fungere?
Vis hele sitatet...
Se svar over
Verv er noe du er valgt til. Jeg ville ikke tenkt at studier var inkludert i den setningen.

Hvis du i forbindelse med jobb, verv eller studier ønsker å ...
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Verv er noe du er valgt til. Jeg ville ikke tenkt at studier var inkludert i den setningen.

Hvis du i forbindelse med jobb, verv eller studier ønsker å ...
Vis hele sitatet...
Riktig, fordi det er egentlig ikke studenten i seg selv jeg tenkte på, men dersom studenten skulle få et eller flere verv på skolen, for eksempel som elevrådsleder, eller som russepresident.

Det er viktig at nettsiden vår ikke er interessant for utenforstående, derfor er det viktig at utenforstående heller ikke oppfatter det slik at de er invitert av noen med en offisiell stemme, slik en russepresident og en elevrådsleder har. Eller en journalist.
BRAND ∞ STRONG
Er det du ønsker å tydeliggjøre at nettsiden kun representerer skolens tilbud/agenda og at den ikke
er påvirket av andre aktørers stemme som personlige meninger og synsing, politiske standpunkter etc.

For i så fall bør vel dette best komme frem i teksten selv, ikke at det er noe man må gjøre et poeng ut av.
Jeg tenker at hvis man gjør det åpner man samtidig for at muligheten for det motsatte kunne vært tilfelle
når det kanskje burde vært selvsagt at det ikke var slik.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det du ønsker å tydeliggjøre at nettsiden kun representerer skolens tilbud/agenda og at den ikke
er påvirket av andre aktørers stemme som personlige meninger og synsing, politiske standpunkter etc.

For i så fall bør vel dette best komme frem i teksten selv, ikke at det er noe man må gjøre et poeng ut av.
Jeg tenker at hvis man gjør det åpner man samtidig for at muligheten for det motsatte kunne vært tilfelle
når det kanskje burde vært selvsagt at det ikke var slik.
Vis hele sitatet...
Motsatt det er private aktører, og representeres på ingen måte av skolen.
BRAND ∞ STRONG
Det har vært en berg og dalbane dette.
Fra
Sitat av FailedTech Vis innlegg
Det jeg skal skrive er noe lignende: "Sysselsatte personer forplikter seg til å ....", så det blir ikke riktig å skrive "Personer med hverdagsaktivitet forplikter seg til å ...", fordi det er å være i jobb eller studier som er greia, ikke at man faktisk er aktiv om dagene.
Vis hele sitatet...
Til
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Motsatt det er private aktører, og representeres på ingen måte av skolen.
Vis hele sitatet...
Takk @Tysteren, tror kanskje begynner å skjønne.
Sist endret av vindaloo; 16. juni 2022 kl. 02:01.