Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2073
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet at om man dropper rusmidler altså tar det oralt så er det best på tom mage for å få raskere effekt.

Men hva med IV og nasalt?

Får man raskere effekt eller mer ut av dopen om man har tom mage når man skyter eller sniffer? Eller kan det være man får bedre rus om man spiser før en linje/en smell? Evt om det ikke har noe å si?
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg foretrekker å ha spist først enten det gjelder dropp, iv eller nasalt, da kroppen har mer å gå på. Jeg kan sammenligne det med å ta en sigg før man har spist frokost, noe jeg ikke syntes er særlig behagelig.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får kanskje raskere rus hvis du dropper på tom mage, men kan igjen kan få en uggen følese i magen.

Uansett smart å ha spist først, siden mange rusmidler gjør at en ikke klarer å spise etterpå.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange inntar nasalt så hardt at mesteparten havner i magesekken, så da har nok mageinnhold noe å si. Ellers synes jeg ting fungerer raskere oralt sammen med en neve raske karbohydrater enn på helt tom mage. Kanskje fordi litt pulver eller en pille ikke er nok til å sette i gang fordøyelsen.
Spørs veldig på rusmiddelet og hvordan formen er når man inntar. Er f.eks. Ikke en god ide å ta via munnen når man er kvalm.
Ofte kan det også handle om hva formålet er, om man finner det viktigst at man får effekt som varer lengst mulig eller om man vil ha en rask, intens, god og euforisk rus mot at at den blir kortere enn om man hadde tatt det oralt.

I mange tilfeller er det gjerne også slik at biotilgjengeligheten er mye høyere ved sniffing enn når man tar det oralt.
Her er Subutex et godt eksempel, der biotilgjengeligheten er størst når man legger den under tunga. Slikt er veldig enkelt å finne ut av ved å sjekke ut stoffet på felleskatalogen.no. Så sant det er snakk om et rusmiddel som også er blitt omtalt der.
Sist endret av einsteindragon; 26. april 2022 kl. 01:10.
Grunnen til at det går fortere på tom mage med ting man inntar oralt er fordi det tas opp gjennom magen og da kan innhold i magen sinke det. Når du inntar nasalt eller intravenøst skal det ikke ha noe å si om du har spist eller ikke for hvor fort rusen kicker inn.

Generelt vil jeg si at det uansett er best å ha spist noen timer før rusinntak. Man risikerer å bli dårlig om ikke og glemmer gjerne å spise påvirka i rus. Da er ikke den nedturen særlig gøy som utsulta i tillegg.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
I mange tilfeller er det gjerne også slik at biotilgjengeligheten er mye høyere ved sniffing enn når man tar det oralt.
Her er Subutex et godt eksempel, der biotilgjengeligheten er størst når man legger den under tunga. Slikt er veldig enkelt å finne ut av ved å sjekke ut stoffet på felleskatalogen.no. Så sant det er snakk om et rusmiddel som også er blitt omtalt der.
Vis hele sitatet...
Her surrer du litt. Sub under tunga blir tatt opp via slimhinnene i munnen, altså sublingualt. Det tas ikke opp oralt i det hele tatt, men om du sniffer får du enda sterkere effekt, 80 vs 30 prosent om jeg ikke husker feil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her surrer du litt. Sub under tunga blir tatt opp via slimhinnene i munnen, altså sublingualt. Det tas ikke opp oralt i det hele tatt, men om du sniffer får du enda sterkere effekt, 80 vs 30 prosent om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Ja, det var og er jeg klar over. Poenget mitt var at biotiligjengeligheten er mye større når man tar den via under tungen VS f.eks. Sniffing.

Man får nok veldig sterk effekt/rus ved sniffing VS å ta den under tunga. Men det betyr ikke at kroppen tar opp mer av stoffet. At man får sterkere effekt skyldes at en stor andel blir tatt opp i kroppen over en veldig kort tidsperiode.

Den totale mengden med Buprenorfin som blir tatt opp i kroppen er fortsatt størst ved å ta den via under tungen.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Ja, det var og er jeg klar over. Poenget mitt var at biotiligjengeligheten er mye større når man tar den via under tungen VS f.eks. Sniffing.

Man får nok veldig sterk effekt/rus ved sniffing VS å ta den under tunga. Men det betyr ikke at kroppen tar opp mer av stoffet. At man får sterkere effekt skyldes at en stor andel blir tatt opp i kroppen over en veldig kort tidsperiode.

Den totale mengden med Buprenorfin som blir tatt opp i kroppen er fortsatt størst ved å ta den via under tungen.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, det er helt motsatt. Biotilgjengeligheten på buprenorphine er størst ved injisering. Under tungen er biotilgjengeligheten på kun 30%. Det er mye mulig at effekten er mer stabil over tid ved inntak under tungen men kroppen tar ikke opp mest virkestoff på denne måten
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Dette er feil, det er helt motsatt. Biotilgjengeligheten på buprenorphine er størst ved injisering. Under tungen er biotilgjengeligheten på kun 30%. Det er mye mulig at effekten er mer stabil over tid ved inntak under tungen men kroppen tar ikke opp mest virkestoff på denne måten
Vis hele sitatet...
Det er nok korrekt og gjelder sannsynligvis for alle stoffer. Men så er det ikke spesielt gøy å stikke seg i armen 2 ganger hver dag.

Ja, stemmer det. Reagerte litt selv på dette, at biotilgjengeligheten var størst når man legger den unna tunga. Altså, større enn ved når man bare tar det oralt eller gjennom nesen.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å ta det analt? Vet om folk som blander ut stoffet med vann å sprøyter det opp i stompen, sier det er det beste. Gjelder speed da..
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Den totale mengden med Buprenorfin som blir tatt opp i kroppen er fortsatt størst ved å ta den via under tungen.
Vis hele sitatet...
Nei.

"Greater bioavailability and faster onset of pharmacodynamic effects compared to sublingual administration suggests a motivation for intranasal misuse in non-dependent opioid abusers."

kilde
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med å ta det analt? Vet om folk som blander ut stoffet med vann å sprøyter det opp i stompen, sier det er det beste. Gjelder speed da..
Vis hele sitatet...
Det har jeg erfaring med og er nok noe av den beste måten å ta ting spesielt om man vil blande inn benzo lyica og andre ting som ikke kan skytes så lett. Speed er faktisk bedre i ræva enn IV sånn totalt sett syns jeg, rush varer mye lengre. Men når man har fått kick av å skyte enten kokain, amf eller heroin er det vanskelig å la være, hvertfall helt selvom en prøver jo å unngå skyting.

Også denne inntaksmåten er jeg interessert i om påvirkes av mat i magen. Har selvfølgelig en del og si om endetarmen er tom eller ikke da. Tøm ryggen først
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Forresten vil jeg legge til, selv om mange jo vet det, at røyking av hasj (tobakksmekk) funker sinnsykt mye bedre MED mat i magen. Akkurat cannabis er jo litt spesielt fordi man røyker det, som er enn inntaksmåte jeg glemte nevne i post 1. Men selvom man røyker det og dermed sløser osv så foretrekker jeg det fremfor å ta det oralt/edibles. Får nok i seg mer virkestoff oralt men det er så annerledes rusopplevelse at det ikke spiller noen særlig rolle. (Må sette av et døgn minst om man skal ete det.) Føler at alle andre måter enn oralt så er det faktisk en fordel med mat i magen. Svarer litt på mitt eget spørmål på én måte men fortsatt glad for innspill og erfaringer