Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3565
Klarte seff å bli påkjørt og brekke beinet nå for noen dager siden. Har blitt operert og er hjemme nå. Ikke fått gips. Har fått noen øvelser jeg skal gjøre daglig og en drøss med medisiner. Er 4-6uker med krykker realistisk? Føler dette kommer til å ta sinsykt lang tid..
Hold deg til mye god mat, vitaminer og mineraler. Tb-500, bpc-157, lav dose testo, nandrolone, equipose,anavar, hgh etc blir litt overkiill for en brukket fot. Hadde eller kjøpt en hekto pot og slappet av et par måneder. Da flyr tida
Du kan fint hjelpe og støtte kroppen til raskere heling gjennom kosthold. Sjekk ut Arnica til utvortes bruk på beinet. Kjerringrokk skal også være fint under healing av bein. Ellers ville jeg spist antiinflammatorisk mat som virkelig nærer kroppen slik at den får det den trenger under dette ekstra arbeidet/påkjenningen. Jeg ville holdt meg unna melk og meieriprodukter under denne perioden, fordi det er linket til benskjørhet.

Kalsium er viktig for å styrke beinbygningen, D-vitamin letter opptak av kalsium. C-vitamin er viktig for oppbygning av bindevev og bein. Du kan få dette gjennom mat.

Legger ved denne artikkelen som heter "How to speed Bone fracture healing"
Du har ikke dokumentasjon på hele melk&meieriprodukter er linket til bensjørhet (jeg antar du mener osteoporose) også vel?
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Hold deg til mye god mat, vitaminer og mineraler. Tb-500, bpc-157, lav dose testo, nandrolone, equipose,anavar, hgh etc blir litt overkiill for en brukket fot. Hadde eller kjøpt en hekto pot og slappet av et par måneder. Da flyr tida
Vis hele sitatet...
Litt overkill, kanskje?

Hvile, minst mulig rusmidler også alkohol og tobakk. Ellers spis variert og hør på legen.
Godt kosthold, men viktigere: la foten hvile. Det har ikke jeg gjort ved brudd, noe som har resultert i problemer senere.
IKKE overtren! Er så lett for å bli utålmodig.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Takk for gode råd folkens.. Spiste nettop en yoghurt, det hjalp i grunnen litt på magen (er skamdårlig i magen pga masse medisiner osv osv) så prøver å få i meg noe i hvertfall. Men jeg skal altså holde meg unna yoghurt og andre meieriprodukter?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dr.PsyceliumX Vis innlegg
Jeg ville holdt meg unna melk og meieriprodukter under denne perioden, fordi det er linket til benskjørhet.
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke.
Jeg så denne påstanden først i en netflix dokumentar, jeg mener det er Forks Over Knives, de går så frem å påstår at melk gjør blodet syrlig blant mange andre ting.
Problemet med dette er at enhver person som fulgte litt med i naturfagtimene vet at dette er høyst merkelig å påstå
Denne syre-basereguleringen (Acid-base homeostasi) deles i tre kategorier:
Det første består av kjemiske buffere, disse vil ikke korrigere endring i pH men de vil som sagt være buffere for endringer, dette inkluderer bikarbonat og protein buffer systemet.

Det andre er regulering av karbonsyrenivået i kroppsvesken, dette reguleres av pusten som har to funksjoner: Hente Oksygen og å slippe ut Co2 for å regulere syrenivået i kroppen, når du hyperventilerer er det like mye for at kroppen må kvitte seg med syre som å skaffe luft.

Det siste er nyrene som kan legge til eller ta ut bikarbonat ioner i kroppsvesken for å regulere pH.
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2019 kl. 20:07.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Men ang. Krykker osv..
Han ene legen sa at foten tålte full belastning allerede nå, siden de hadde satt inn ståldeler og skruer for å holde alt på plass. Betyr det at jeg kan droppe krukkene så fort som jeg selv føler jeg ikke trenger dem mer og kan gå normalt igjen?
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Men ang. Krykker osv..
Han ene legen sa at foten tålte full belastning allerede nå, siden de hadde satt inn ståldeler og skruer for å holde alt på plass. Betyr det at jeg kan droppe krukkene så fort som jeg selv føler jeg ikke trenger dem mer og kan gå normalt igjen?
Vis hele sitatet...
Det er nok forskjell på at foten kan tåle belastning i korte perioder (si fra sengen til doen og andre korte ærender) og dumpe krykkene helt og riske lengre heling-periode eller eventuelle komplikasjoner. Og nei; at det ikke gjør like vondt etter en stund betyr ikke nødvendigvis at du kan oppta vanlig aktivitet. Du bør nok smøre deg inn med tålmodighet.

De første dagene nå kan det hjelpe å ligge med beinet høyt (på en bunke puter elns f.eks).
Sist endret av dazezone; 17. januar 2019 kl. 13:47.
Sitat av sebba2 Vis innlegg
Men ang. Krykker osv..
Han ene legen sa at foten tålte full belastning allerede nå, siden de hadde satt inn ståldeler og skruer for å holde alt på plass. Betyr det at jeg kan droppe krukkene så fort som jeg selv føler jeg ikke trenger dem mer og kan gå normalt igjen?
Vis hele sitatet...
Dette er helt klart noe du heller bør spørre legen din om, fremfor tilfeldige folk på et forum. Med det sagt, så vil jeg anta at hvis legen sier at foten din tåler full belastning, så gjør den også det.

Jeg tror også at hvis du vil at beinet skal helbredes så raskt som mulig, at du ikke burde overbelaste det.
Sist endret av Relevant; 17. januar 2019 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Okey.. Takk igjen. Blir noen lange uker gitt
Hei! Kjedelig skade. Ønsker deg god bedring.
Det er kjedelig å omstille seg, men jo mer hensyn du tar til at foten din trenger tid til å bli bra jo greiere går det. Å komme seg etter en slapp periode går fort.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Takk for det..
Så en artikkel på nettet om et studie i Israel. Det viste at CBD kunne hele brudd raskere, og at det blir sterkere enn før.
Skal Google litt og se om jeg finner det igjen og legge ut link :-)

Hm, litt far out kanskje, var vist forsøk på rotter det handlet om det jeg fant nå, men artig lesning da

https://www.labroots.com/trending/ca...acture-healing
Sist endret av Bobben79; 17. januar 2019 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dr.PsyceliumX Vis innlegg
Du kan fint hjelpe og støtte kroppen til raskere heling gjennom kosthold. Sjekk ut Arnica til utvortes bruk på beinet. Kjerringrokk skal også være fint under healing av bein. Ellers ville jeg spist antiinflammatorisk mat som virkelig nærer kroppen slik at den får det den trenger under dette ekstra arbeidet/påkjenningen. Jeg ville holdt meg unna melk og meieriprodukter under denne perioden, fordi det er linket til benskjørhet.

Kalsium er viktig for å styrke beinbygningen, D-vitamin letter opptak av kalsium. C-vitamin er viktig for oppbygning av bindevev og bein. Du kan få dette gjennom mat.

Legger ved denne artikkelen som heter "How to speed Bone fracture healing"
Vis hele sitatet...
"Artikkelen" din er reklame uten kildehenvisninger.
Sitat av robhol Vis innlegg
"Artikkelen" din er reklame uten kildehenvisninger.
Vis hele sitatet...
Det er en Blogg og ikke reklame.. Ganske mange gode tips sånn sett, men reklame for vitaminer osv er det jo så hu tjener litt Dollar's
Nice, takk for oppklaring, Dodecha Kan ikke si jeg forstod det helt, men skal sette meg mer inn i det
Det er ikke min blogg forresten, syntes at artikkelen var lærerik
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Det er en Blogg og ikke reklame.. Ganske mange gode tips sånn sett, men reklame for vitaminer osv er det jo så hu tjener litt Dollar's
Vis hele sitatet...
Det er en nettside som i begynnelsen forklarer veldig nøytralt om prosessene involvert i legning av beinbrudd men så glir det sakte over til anbefalinger av vitaminsupplementer og urteekstrakter uten noe henvisning til noe studier som kan bevise at de har noen som helst effekt.


Sitat av Dr.PsyceliumX Vis innlegg
Nice, takk for oppklaring, Dodecha Kan ikke si jeg forstod det helt, men skal sette meg mer inn i det
Det er ikke min blogg forresten, syntes at artikkelen var lærerik
Vis hele sitatet...
Å skille mellom vitenskapelige og ikke-vitenskapelige tekster er en ferdighet jeg har brukt tid på å finjustere. I dagens samfunn kan jeg skjønne at det er enda vanskeligere, man bombarderes med påstander om det ene og det andre.

Jeg kan gå igjennom prosessen min fort her:

Første tegn er et enkelt domenenavn, noe som gjør siden lett tilgjengelig. "betterbones.com" er ikke et navn som får meg til å tro at de har noen seriøs medisinsk bakgrunn.

Selv søker jeg "dairy products blood acidity" og får opp den artikkelen jeg lenket over: PubMed er U.S. National library of medicine. Dette er en gratis tjeneste for å finne forskningrapporter o.l.

Så søker jeg "healing fractures" og jeg ser at betterbones.com kommer først på google treffene, men jeg blar nedover finner jeg en vitenskapelig artikkel om bruddskadelegning .

Det første du legger merke til er hvor tørt og avansert språket er, de første gangene man leser noe slikt ender man opp med å slå opp betydningen av ord man aldri har sett før. Det er ingen bias mot noe som helst, forskere påstår aldri noe så bastant som lekmenn gjør, de bruker ord som "ser ut til", "dette kan indikere", "bevisene taler mot".

Enhver påstand i en slik artikkel er merket med en referanse og de kan du selv sjekke opp ved å følge linken. I en hver tekst der jeg ser en påstand uten noe referanse så avskriver jeg hele teksten som fjas, det blir aldri noe konstruktivt ut av å bare godta tall/påstander uten kildehenvisning.

Man går selvfølgelig på noen blemmer her og der, man må i noen tilfeller lese flere studier og meta-studier (studier av flere studier, disse er veldig bra for å tegne et større bilde av en sak).
Jeg leser litt medisin og litt kjemi på hobbybasis så jeg har et lite hullete kart over emnene i hodet men jeg er langt i fra utdannet i de feltene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Peisovn
Trådstarter
47 4
Dette gikk fort gitt Legene påsto jeg skulle gå på krykkene i minst 2 måneder, for å så lære å gå på nytt igjen hos fysioterapeut og alt detta her. Hell no.

Jeg kasta både krykkene og medisinene etter 2 uker, og har gått på beina siden.
Er fortsatt ikke 100% men kan gå fint uten noen problemer.
Har fortsatt litt hevelse i foten etter operasjonen og sliter litt med å gå langt/i terreng osv men fungerer normalt nå. Trikset var å sove og spise mest mulig de 2 ukene jeg lå i ro, og så gi gass etter den tid. Tobakken greide jeg ikke å holde meg uten, men å holde seg unna alkohol har jeg respektert.

https://imma.gr/78655xcee83

https://imma.gr/78656x3e8fe

Synes det er sykt hvor fort kroppen 'ga seg' etter operasjonen. Etter 1 uke i senga, klarte jeg nesten ikke å sitte oppreist engang. En gåtur på do, så var jeg gjennomsvett. Var vanskelig å få gang på kroppen igjen men det ble bedre. Kan og legge til at jeg gikk ned 8+kg i denne lille tidsperioden (veide 87 før operasjonen), og alt av muskler, spesielt armene krympet som faen. Var helt på bunn. Men er på bedringens vei nå.
Sist endret av sebba2; 20. februar 2019 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Knakk hælen for to år siden, ingen operasjon eller gips grunnet legen mente den var bare forstuet. Foten er enda ikke bra.
Ikke bra å gå på 2 uker på det der, det eneste som bærer er sperreskruene oppe og nede, du risikerer at disse knekker aller at du "sprenger" ut brudet. Har selv margnagle etter ett lignende brudd.
Mye bevegelse. Det øker sirkulasjonen og trener opp beinet igjen.

Vær bevisst og følsom i forhold til hvordan smerten kjennes ut og trå forsiktig frem.
Peisovn
Trådstarter
47 4
Er jo ikke sånn at jeg springer rundt heller. Har vært veldig forsiktig, ikke noe hopping eller noe belastende bevegelser. Bare gåing. Glemte vel egentlig å legge til at det var 2 små ankelbrudd i tilleg til det som er vist på bildene, men de var visst ikke så alvorlige.. Jeg har fått beskjed av bade leger og han som opererte foten at det var smart å komme seg på beina tidlig, siden jeg hadde denne margnaglen som skulle tåle min egen vekt uten at beinet var grodd skikkelig. Men og at det kunne bli mye værre hvis jeg begynte for tidlig. Er nok for sta til å greie å høre på leger ang. sånne ting... Men det virker jo som at det har gått bra til nå. Skal på kontroll på sykehuset imorgen, så det får jeg vel svar på da--