Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 740
Har nylig skaffet meg en Galaxy Watch som jeg bruker også når jeg sover.

Den tracker jo en del statistikk gjennom dagen og natta, og selv om det skal taes litt med en klype salt er jeg litt overrasket over hvor lite dyp søvn jeg egentlig får iløpet av natta.

Eks : 7 timer light sleep, 30 min REM, 30 min awake. Måler ingen deep sleep i det hele tatt. Omtrent det samme hver dag.

Noen som har erfaring med dette? Hvis klokka stemmer kan jo ikke dette være sunt i lengden.
Tror du må kjenne litt på dette selv. Føler du deg uthvilt etter en natt med søvn? Hvordan er døgnrytmen din, sklir den ut? Holder du rutiner ordentlig? Sliter du med å sovne eller å ha sammenhengende søvn? Hvis du ikke har noen merkbare problemer så er det vel ikke noen sak?

Får behandling for insomnia selv, i mitt tilfelle så ble alle de problemene jeg hadde fikset med noe så mildt, men likevel så effektivt som melatonin. Jeg hadde problemer med å sovne, klarte aldri å få noen døgnrytme i det hele tatt, usammenhengende søvn (våknet opp mange ganger i løpet av natten) Masse mareritt som gjorde det vanskelig å sovne/ville sove. Følte meg generelt like trøtt og sliten når jeg la meg som når jeg sto opp. Du kunne jo spurt legen din om å få det? Er ikke noe vanedannende eller noe, det er et søvnhormon.

Nå sporet jeg litt av her, haha. Uansett, søkte opp problemet ditt med klokken, eller hvor nøyaktig disse tingene er.

https://www.reddit.com/r/GalaxyWatch...no_deep_sleep/

Hmm, noen i tråden nevner et sitat fra wikipedia angående REM søvn;

"Checked on wikipedia:

REM sleep typically occupies 20–25% of total sleep in adult humans: about 90–120 minutes of a night's sleep.

Looks like the always on HRM sleep report is more accurate."

Så det stemmer vel ganske bra, har ikke satt meg inn i hvor mye man skal ha av hva. Men som nevnt i starten, jeg tror du merker det ganske lett hvis noe er galt.
Sist endret av Marriese; 14. januar 2019 kl. 10:34.
Vil legge til at det finnes sikekrt en del individuel variasjon på dette området. Er mange som trenger mindre enn 8 timer søvn f.eks. så hvis du normalt ikke har så mye REM så må ikke det nødvendigvis bety at noe er galt.
Hvis det derimot er sånn at du har begynt med et eller annet medikament eller tar masse speed, røyker hver dag etc. også plutselig ser noen betydelige endringer i søvnmønsteret ditt er saken en annen, men høres jo ikke ut som om det er tilfellet her.
Uansett så merker du det på andre områder om du har søvnproblemer. Er ikke sånn at du kan gå i mange uker med et søvnproblem uten å vite det også plutselig er du fucked.
Sitat av Source Vis innlegg
Har nylig skaffet meg en Galaxy Watch som jeg bruker også når jeg sover.

Den tracker jo en del statistikk gjennom dagen og natta, og selv om det skal taes litt med en klype salt er jeg litt overrasket over hvor lite dyp søvn jeg egentlig får iløpet av natta.

Eks : 7 timer light sleep, 30 min REM, 30 min awake. Måler ingen deep sleep i det hele tatt. Omtrent det samme hver dag.

Noen som har erfaring med dette? Hvis klokka stemmer kan jo ikke dette være sunt i lengden.
Vis hele sitatet...
I teorien sliter jeg med å se hvordan en smartklokke skal kunne måle søvnsyklusene dine, da den primære forskjellen mellom de forskjellige, med unntak av REM, er hjernebølgeaktivitet. REM medfølger også øyebevegelse, som forkortelsen tilsier. Dette støttes også av andre fagfolk.

In an article on sleep tracking accuracy, Michael Scullin, a post-doctoral fellow at Emory University School of Medicine's Department of Neurology was quoted as saying this:

Consumers should not expect that these devices will be able to distinguish between sleep stages because these devices rely on movements, whereas sleep stages are defined primarily by brain activity.
Which means if you're using a fitness tracker that claims to tell you how long you spend in each sleep stage, it's probably not very accurate after all.
Vis hele sitatet...
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skepty Vis innlegg
I teorien sliter jeg med å se hvordan en smartklokke skal kunne måle søvnsyklusene dine, da den primære forskjellen mellom de forskjellige, med unntak av REM, er hjernebølgeaktivitet. REM medfølger også øyebevegelse, som forkortelsen tilsier. Dette støttes også av andre fagfolk.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det merker den en økning i puls. Pulsen øker under REM. Men igjen, så tar jeg det med en klype salt, men noe må det jo være i det. Har blitt ganske utbredt med sånn type måling.

Som det står på siden du linket til og så vil den for de aller fleste gi en "ok" pekepinn på hvordan man sover så lenge man ikke lider av søvnproblemer.
Dette er et godt eksempel på hvorfor man heller bør lytte til kroppen fremfor nymotens helsedingser. Det er store individuelle variasjoner i søvnmønstre, noen sover fire timer mens andre sover åtte. Har du noengang opplevd problemer med søvn før denne dingsen gjorde deg oppmerksom på det?