Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6444
Har lenge hatt lyst til å ha en hel bar eller samling av forskjellige typer alkohol, så jeg kan lage hva jeg vil av drinker. Det er blant annet noe av det første jeg ville gjort om jeg vant i lotto. Blir så kjedelig å drikke billig og i mengder, mye mer interessant å eksperimentere med drinker.

Så jeg lurer på: Når en pub eller et utested åpner opp, hvordan kjøper de all alkoholen som står bak der? Jeg har vanskelig for å tro at de går på vinmonopolet og kjøper alt sammen der, det ville vel kostet en formue. De bestiller nok fra en eller annen grossist.

Kan vanlige folk gjøre det samme?
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Gjorde et raskt søk på google for deg og fant denne linken http://guru.sol.no/hvor-kjoper-barene-alkoholen som sier følgende:
"Barene kjøper sprit og vin enten på vinmonopolet eller gjennom noen av distributørene, bl.a. Asko, Arcus, Horeca eller lignende. Prisene er tilnærmet det samme som vi betaler på vinmonopolet. Øl og tildels rusbrus kjøpes direkte hos bryggeriene. F.eks. Hansa-Bor, Ringnes eller Aas.
Momsen er den samme som for oss andre, og alkoholavgiften er inkludert. Barene betaler ikke spesiell alkoholavgift, men gjerne en skjenkeavgift til kommunen. Enten en fast sum pr. år eller en trinnvis opptrapping basert på årlig omsetning.
Skjenkeavgiften skal i utgangspunktet benyttes til kostnader forbundet med skjankebevillinger, skjenkekontroll osv."

Riktig at det er utrolig dyrt å kjøpe inn, men pengene er raskt tjent inn ;-)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det koster vel tross alt 70-120 kroner for en liten shot med sprit, og jeg regner med at det er kanskje 50 shotter i en liter sprit. En flaske sprit koster vel 250-600 kroner. Men 50 shotter blir jo da 3500-6000 kroner.

Bare et helt forenklet og grovt regnestykke basert på absolutt ingenting, men jeg regner med at de tjener noe rundt det der på en flaske sprit på utesteder.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det koster vel tross alt 70-120 kroner for en liten shot med sprit, og jeg regner med at det er kanskje 50 shotter i en liter sprit. En flaske sprit koster vel 250-600 kroner. Men 50 shotter blir jo da 3500-6000 kroner.

Bare et helt forenklet og grovt regnestykke basert på absolutt ingenting, men jeg regner med at de tjener noe rundt det der på en flaske sprit på utesteder.
Vis hele sitatet...

Shotter pleier å være 4cl. På en standard 0.7 flaske så blir det da 18 shotter. Litt mer om de bak baren klipper."Normalen" er 3 ganger på drikkevarer.


Ts uteplasser kjøper fra polet eller fra andre distributører og de andre selger til uteplasser med skjenkeløyve. Prisen er nær den samme som du og jeg betaler.

Du kan jo lage deg en fet bar uten å gå konk. Brygg eget øl, monter et par tappetårn og brenn din egen sprit. Du kan lage kryddersprit, krydret schnaps og det meste. Så trenger du bare noen flasker basisvarer fra polet.

Kjør nachspiel med vener og venners venner iblant og selg billig drikke så tjener du raskt inn alt sammen, og får et lite overskudd.
Sist endret av frtoretang; 17. april 2015 kl. 17:57.
Oro
Arne_J
Trådstarter
Ok, takker for alle råd.

Jeg innser vel at det må en skjenkeløyve til ja, for å bestille på den måten. Man kan vel kanskje bestille som privatperson også, men det vil jo koste et fjell med penger.

Jeg trodde kanskje man ville få en smakelig rabatt hvis man bestilte stort, men da ser det ikke sånn ut. Forstår at man tjener godt ved å selge smått, men jeg syns det er så hjerterått å ta en så ekstremt høy avanse på noe så primitivt som alkoholholdig drikke.

Vel vel, får bare leve i drømmen, eller brygge sjøl, som frtoretang skriver. Eller lære å tjene mye penger. Det siste er vel mest aktuelt.
Tilhenger, Flensburg i Tyskland og nerver av stål.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Shotter pleier å være 4cl. På en standard 0.7 flaske så blir det da 18 shotter. Litt mer om de bak baren klipper."Normalen" er 3 ganger på drikkevarer.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var 2cl, og regnet 1 liters flaske. Jeg vet svært lite om det da, så du har mest sannsynlig mer rett enn meg!
Jeg drev en bar. Vi fikk alkohol fra Hansa Borg, Rignes, Vinhuset, Vectura og Asko. Fakturaene må jo ikke betales før etter en uke eller to, og du får leveringer hver uke fra enkelte leverandører. Så du trenger kun penger til de varene du ikke klarer å selge før neste levering. Dessuten er kostnadene til et varelager bittesmå i forhold til lønn og husleie, du få et greit varelager for 30-100k, og mesteparten av disse pengene trenger du ikke ha på forhånd.

Både Hansa og Rignes har cash & carry i Oslo, så dersom du velger å bruke dem trenger du bare hente varer til EN dag, og så kan du hente mer dagen etter. Da slipper du å binde kapital i varelager. Vectura og Vinhuset er også behjelpelig med å la deg hente varer på kort varsel (vectura trenger 24 timer, vinhuset fikser alt dersom du ringer dem).

Kjøleskap, tappeanlegg og lignende låner importør eller produsent deg, dette er utstyr som fort kan koste flere titalls tusen.

I tillegg vil du ofte kunne forhandle deg fram til å få litt penger for å signere avtale med et selskap, dette kan være for å oppdatere menyer og lignende, eller et forskudd på Kick Back. Men som sagt, dersom du ikke har råd til varelager, hvordan i allverden skal du betale husleie og lønn?

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg innser vel at det må en skjenkeløyve til ja, for å bestille på den måten. Man kan vel kanskje bestille som privatperson også, men det vil jo koste et fjell med penger.
Vis hele sitatet...
Hansa Cash and Carry vil la deg kjøpe alt med under 4.7%, Rignes selger kun til personer med bevilgning, samme med Vectura og Vinhuset. Men å få bevilgning er trivielt hvis du har et egnet lokale. Du bare tar to flervalgsprøver og så har du mulighet til å få det.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg trodde kanskje man ville få en smakelig rabatt hvis man bestilte stort, men da ser det ikke sånn ut. Forstår at man tjener godt ved å selge smått, men jeg syns det er så hjerterått å ta en så ekstremt høy avanse på noe så primitivt som alkoholholdig drikke.
Vis hele sitatet...
Rabattene kommer i form av kickbacks, med unntak av Rignes gir alle kickback på slutten av året. Disse avtalene lager du med importør eller produsent. Vinhuset, Vectura og Asko er kun distrobutører. Kickbackene blir betydelig bedre dersom du har store volum. Colour Line betaler kun noen få kroner for en halvliter øl. Noen har tabeller, slik at kickbacken øker dersom du selger mer enn forventet og noen har bare et minimum basert på hva du forventer å kunne selge.


Sitat av Arne_J Vis innlegg
Vel vel, får bare leve i drømmen, eller brygge sjøl, som frtoretang skriver. Eller lære å tjene mye penger. Det siste er vel mest aktuelt.
Vis hele sitatet...
Start AS og ta opp lån.

Sitat av Adeith Vis innlegg
Momsen er den samme som for oss andre, og alkoholavgiften er inkludert.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. En bedrift som er momspliktig betaler ALDRI moms. Varene du kjøper får du momsen refundert fra Skatteetaten og momsen kundene betaler har aldri vært dine. Kundene betaler momsen, og du videresender dem dit de skal.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg trodde det var 2cl, og regnet 1 liters flaske. Jeg vet svært lite om det da, så du har mest sannsynlig mer rett enn meg!
Vis hele sitatet...
I Norge har du lov til å selge 2 eller 4cl shotter, så begge hadde rett.
Sist endret av xae8koo; 20. april 2015 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@xae8koo slik jeg forstod TS så ønsker han en samling alkohol hjemme hos seg privat. Altså helt utenom ordinær serveringsdrift.

Mtp fakturering fra leverandører i utelivsbransjen er det blitt rimelig strengt de siste årene. Er du nyoppstartet selskap så kjøres det konsekvent kredittsjekk, og selv med ok score så er det endel som nektes faktura.

Moms og avgifter må sees i lys av at ts ønsker seg sin egen personlige bar, som han har hjemme hos seg selv. Han vil derfor ikke være mva pliktig og kan dermed ikke søke mva refusjon.

Ellers så var det bra tips du kom med for de som leser tråden og som ønsker å starte bar/restaurant/pub.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mtp fakturering fra leverandører i utelivsbransjen er det blitt rimelig strengt de siste årene. Er du nyoppstartet selskap så kjøres det konsekvent kredittsjekk, og selv med ok score så er det endel som nektes faktura.
Vis hele sitatet...
Hvis selskapet har eksistert i noen år virker det ikke som det er noe som helst problem å få penger, utstyr og kreditt hos alle de store leverandørene selv om man ikke er en bra betaler.
Ja det er klart om leverandørene har historikk på selskapet og ser at de alltid har fått sine penger så er det straks enklere. Men leverandører blir flinkere og flinkere med å kredittsjekke sine kunder, og er det feks endringer i eierstruktur eller ny leder så kan selv etablerte selskaper oppleve at det blir vanskelig med kreditt. Naturlig nok ettersom feks et selskap skifter eiere så vet jo ikke feks Hansa om de nye eierne vil drive ryddig.

Men for en som starter fra scratch med feks et as med 30K i aksjekapital så er det veldig vanskelig. For de er det kanskje enklest å gjøre avtaler face to face med leverandører og være ærlig med at de er nye og heller ta mindre leveringer per gang slik at leverandøren ikke føler de må ta stor risiko. Er også lettere om de feks henter varene selv. Mange bryggerier har feks kundemottak hvor en kan hente varene selv.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja det er klart om leverandørene har historikk på selskapet og ser at de alltid har fått sine penger så er det straks enklere. Men leverandører blir flinkere og flinkere med å kredittsjekke sine kunder, og er det feks endringer i eierstruktur eller ny leder så kan selv etablerte selskaper oppleve at det blir vanskelig med kreditt. Naturlig nok ettersom feks et selskap skifter eiere så vet jo ikke feks Hansa om de nye eierne vil drive ryddig.

Men for en som starter fra scratch med feks et as med 30K i aksjekapital så er det veldig vanskelig. For de er det kanskje enklest å gjøre avtaler face to face med leverandører og være ærlig med at de er nye og heller ta mindre leveringer per gang slik at leverandøren ikke føler de må ta stor risiko. Er også lettere om de feks henter varene selv. Mange bryggerier har feks kundemottak hvor en kan hente varene selv.
Vis hele sitatet...
Det første avsnittet stemmer kanskje.

Det andre er så virkelighetsfjernt at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Hvorfor i allverden skulle de foretrekke at man henter varene selv? Hvilken leverandører? Det gjelder ikke Hansa Borg, Rignes, ASKO, Vinhuset eller Vectura. Å få 50k i kreditt er trivielt enkelt for enhver bedrift med skjenkeløyve. Min bar betalte sjeldent regninger i tide og hadde elendig økonomisk styring, det var aldri noe problem å få bestilt og levert varer.
lol, hente varer selv... Joda skal bare kjøre lastebilen min og hente 800 liter øl, en pall med vin og en pall med sprit. God stemning.
Sitat av moret Vis innlegg
lol, hente varer selv... Joda skal bare kjøre lastebilen min og hente 800 liter øl, en pall med vin og en pall med sprit. God stemning.
Vis hele sitatet...
Jeg får 210 liter øl inn i Corollaen min, og du ville blitt imponert dersom du så hva folk på Ringnes og Hansa får inn i privatbilene sine. De har sånne der palleløftegreier så det ville ikke vært noe stress å fylle opp en lastebil. Men hvis man har en jævla lastebil er det jo bare å selge den og kjøpe øl for pengene.
Ja nå var jo tanken at en skulle ha så lite varer som mulig "på lager". Er ikke alle uteplasser som får leverandørkreditt og de må gjerne bestille i små volumer og ofte. Det er heller ikke alle uteplasser som har omsetning nok til å kjøpe inn paller med vin og sprit i slengen. Dere må gjerne le men jeg jobbet selv på en uteplass som hadde konka et par ganger, og de fikk så liten kreditt at de fikk varer flere ganger per uke. Selv om eieren av plassen var ny så var selve uteplassen uglesett pga tidligere konkurser.

Ingen er pliktig å levere på kreditt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Arne J:
Betal så mye skatt du klarer.
Få tilbake ved oppgjør.
Lev livet!

Husk at de bak kassa kan ane ugler i mosen om du betaler for alt kontant eller om du ser shady ut eller har med mindreårige og nekte deg å kjøpe.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg får 210 liter øl inn i Corollaen min, og du ville blitt imponert dersom du så hva folk på Ringnes og Hansa får inn i privatbilene sine. De har sånne der palleløftegreier så det ville ikke vært noe stress å fylle opp en lastebil. Men hvis man har en jævla lastebil er det jo bare å selge den og kjøpe øl for pengene.
Vis hele sitatet...
Tanken var vel heller den at det er idioti å drifte utested og stikke ned på Ringnes/vinhuset og fylle opp bilen din når disse faktisk har utkjøring.
Veldig mye enklere når de også har transporten til å takle det i motsetning til deg og corollaen din.