Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 15401
Jeg ble kontaktet av Lyse i dag om at naboen min ønsker fiber gjennom Lyse og de spør om min tillatelse til å sette opp boks i min eiendom for at han kan få fiber gjennom dem. Hvis jeg nekter for dette så må fiberen gjennom hans eiendom og da må han betale en relativt stort etableringspris.

Hvis jeg går med på dette så blir jeg kompensert med 1mnd. abm. gratis fra Lyse. Jeg synes det høres grådig lavt ut. Hva synes dere ? Hva burde jeg kreve ? Evt. burde jeg takke nei til hele tilbudet ?
Hater du trynet på naboen din? Må boksen plasseres slik at du blir sur og grinete hver gang du må se på den?
Skader aldri å være en god nabo, og det er ikke Lyse du hjelper.
Om du vil ha et greit forhold med naboen din, og du selv også skal ha fiber, så er det vel ikke noe problem? Prøv å forhandle deg til 2 eller 3 mnd gratis.

Er det snakk på en boks med stor størrelse, og vil den være sjenerende? Se litt på alle faktorene, og vurder ut i fra det.

EDIT: Moridin hadde et fint svar.
Sist endret av Erlendman; 16. april 2015 kl. 18:14.
Hvis du ikke selv vil ha fiber er jeg enig i at 1mnd var lite. Spørs jo hvor i huset boksen må plasseres også
Trådstarter
10 2
Jeg har fiber fra Lyse fra før av, det er snakk om å dele linja med naboen.
Sitat av cein Vis innlegg
Jeg har fiber fra Lyse fra før av, det er snakk om å dele linja med naboen.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er denne boksen? Plasseres den inne eller ute? Må de grave mye for ledningene?
Trådstarter
10 2
De skal strekke en ledning fra min fiber til en ny boks som er 20x20 cm den skal de henge på veggen utenfor huset.
Snu situasjonen, og tenk deg hvilken følelse du hadde fått om naboen din sa nei.. Her er det bare å godkjenne, gjøre en god gjerning og bli ferdig med saken. Skal du en dag bygge på tomten din, så er det 0 problem å få flyttet dette..
Sitat av cein Vis innlegg
De skal strekke en ledning fra min fiber til en ny boks som er 20x20 cm den skal de henge på veggen utenfor huset.
Vis hele sitatet...
Også skal de grave igjennom tomten din bort til naboen din?
Det er opp til deg å vurdere det. Så lenge de ledningene ikke blir for mye tull så burde det jo gå fint.
Trådstarter
10 2
Vet ikke om det skal graves, det regner jeg ikke med i utgangspunktet.
Herregud, er det ikke snakk om graving eller at boksen blir plassert hos deg så er vel ikke det noe å lure på. Tenk deg neste gang du skal sette opp hekk eller ha tilbygg, da er det greit å være på godfot med naboen.
Mitt råd er å tenke seg godt om i slike situasjoner. Hvilke bånd kan en slik installasjon påføre din eiendom? Vil det på noen som helst måte kunne forringe verdien? Få alle fakta på bordet, skal det graves? Hvor skal det graves? Trekker de feks kabel der du hadde tenkt å bygge kjeller etc. Eller forsøk å se for deg hva en ny eier ønsker med din eiendom. Feks påbygg, garasje, kjeller etc.

Energi og telebransjen er mestere i å komme med dritt tilbud for installasjoner. Og når du signerer en avtale med de så tinglyser de avtalen på din eiendom. Altså vil avtalen følge din eiendom herfra til dommedag.

Få alt på bordet før du signerer for slik avtaler kan forringe verdier eller gjøre boligen vanskeligere å selge.
Det er snakk om å strekke en fiberkabel, mest sannsynlig under jorda noen meter. Ikke prosjektere et nytt vassdrag med påfølgende kraftstasjon.

Du kan se langt etter et påbygg hvis naboen begynner å sette seg i mot deg fordi du var så simpel at du ikke ville la han få fiber engang. Så alle de problemene løser du fint på den måten.
Å gjøre slikt kun for å være en god nabo ville jeg aldri gjort. Til det er det for mange tilfeller der "bønder" er blitt snakket trill rundt ang installasjoner. Les kontrakt nye, er du usikker så krev at en nøytral tredjepart gjennomgår kontrakten på Lyses kroner. Det er viktig å se hva de forbeholder seg retten til i fremtiden. Idag en liten boks, men hva kan de gjøre noe år frem i tid? Disse foretakene er mestere på å lure til seg privat grunn - og de betaler ikke engang med glassperler og brennevin.

Naboforholdet? Ikke noe å bry seg om. Naboen kan flytte ut i neste uke for alt du vet. Det er din eiendom som får en tinglysning på seg. Og slikt er verre enn fylla tattoo. Den kan du fjerne eller endre. Men ikke noe som er tinglyst.
Sist endret av frtoretang; 16. april 2015 kl. 20:10.
Jeg må leve i en alternativ verden da, hvor naboforhold er noe man higer etter. Fordi det gjør livet ditt enklere. Mye mye mye enklere.
Har jobbet i samme bransje som deg tidligere, og vi straks oss mye lengre om vi måtte over en eiendom.
Ville fulgt rådet til frtoretang her. I dag er det en liten boks, neste år hindrer det deg i å selge bolig evt tap. Som han sier er dette gjerne permanent, en mnd "gratis" er en eneste stor vits. Ikke gå med på avtalen.
Sjekk at dette ikke biter deg i ræva senere og krev for all del et bedre tilbud.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Han hindrer ikke naboen ved å si nei..
Det gjør bare at naboen må betale større etableringsgebyr, fordi kabelen må strekkes/graves ned gjennom hannes egen hage(sikkert en omvei ifht hvor fordelingsskapet står).

- Hvor mye kommer etableringsgebyret på hvis du sier nei?
- Hvor mye sparer LYSE på å få lov av deg?
- Hvor mye koster 1mnd abbonement?

Er det stor differanse i disse summene så har du hvertfall gode kort å forhandle mèd.
Syns 1mnd var veldig lite!

I tilleg er det viktig å tenke på det som nevnes fra før;
Hvis du skal gjøre noe på huset og dette evt. må "flyttes", så er ikke det bare-bare mèd fiber..

Dette er ikke som vanlig at man kan "klippe og lime", dette er glass kabler og det må da strekkes ny.
Blir du ansvarlig for kostnaden for dette arbeidet isåfall?

Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er snakk om å strekke en fiberkabel, mest sannsynlig under jorda noen meter. Ikke prosjektere et nytt vassdrag med påfølgende kraftstasjon.
Vis hele sitatet...
Hvis det skal legges jordkabel så må det graves en grøft, og den skal følge forskrifter og må være så og så dyp for at kabelen skal være beskyttet og tåle evt. press og støt/dunk ovenifra.

Har de anlagt bed/murer/hekk så ser jeg i beste fall for meg litt "ommøbleringsarbeid"
Du kan se langt etter et påbygg hvis naboen begynner å sette seg i mot deg fordi du var så simpel at du ikke ville la han få fiber engang.
Vis hele sitatet...
Naboen burde vurdere om det lønner seg å heller betale etableringsgebyret, enn å betale for "ommøbleringen" i hagen til TS
Sist endret av samot; 16. april 2015 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av samot Vis innlegg
Hvis det skal legges jordkabel så må det graves en grøft, og den skal følge forskrifter og må være så og så dyp for at kabelen skal være beskyttet og tåle evt. press og støt/dunk ovenifra.
Vis hele sitatet...
Ja? Du har beskrevet hvordan man legger en kabel. Jeg vet ikke helt hva du vil frem til, det er altså ikke trådstarter som legger denne kabelen, men et firma leid inn fra leverandøren.

Det er greit nok at fiberkabler er skjøre, men så skjøre er de ikke. Det skal ganske mye og rettet kraft til for å lage brudd på en fiberkabel. Det er ikke sånn at den står i stramt spenn.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er snakk om å strekke en fiberkabel, mest sannsynlig under jorda noen meter. Ikke prosjektere et nytt vassdrag med påfølgende kraftstasjon.
Vis hele sitatet...
Dette tolker jeg i den retning at du mener det ikke blir så merkbart inngrep.

Da prøvde jeg å belyse at det nok kommer til å bli endel graving, og hvis det da er en opparbeidet hage med diverse bed, hekk og pyntemurer elns. så vil det bli litt arbeid å få det fint/slik det var igjen..
Uavhengig av hvem som må frem med spaden

Det er greit nok at fiberkabler er skjøre, men så skjøre er de ikke. Det skal ganske mye og rettet kraft til for å lage brudd på en fiberkabel. Det er ikke sånn at den står i stramt spenn.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Har ikke nevnt noe om stramt spenn eller hvor mye som skal til for å ødelegge kabelen, jeg har bare sagt at grøften må være forskriftsmessig utført.. noe som ikke er rett under gresslaget..
Fælt som dere skal svartmale da. "alle" har kabler under eiendommen sin. Jeg hadde lett sagt ja til dette, med mindre jeg hadde en grunn til å mislike naboen min. Ok, kanskje ikke hvis det var gjennom blomsterbed og murer o.l, men snakker her om generell basis. Men folk er jo forskjellige.. Forskriftsmessig grøft er ingen stor sak, det er 50 eller 60 cm dypt (husker ikke helt) og varselbånd over kabelen. Uansett, om kabelen ikke legges dypt nok, så må jo lyse ta det på si kappe om du er borti den med spaden. Og ringer du Geomatikk, kommer de og påviser gratis.
Men er litt mer skeptisk til boks på veggen.. Kanskje du burde få det skriftlig at de må avtale med deg om det skal gjøres endringer på denne i framtida?
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Fælt som dere skal svartmale da. "alle" har kabler under eiendommen sin. Jeg hadde lett sagt ja til dette, med mindre jeg hadde en grunn til å mislike naboen min. Ok, kanskje ikke hvis det var gjennom blomsterbed og murer o.l, men snakker her om generell basis. Men folk er jo forskjellige.. Forskriftsmessig grøft er ingen stor sak, det er 50 eller 60 cm dypt (husker ikke helt) og varselbånd over kabelen. Uansett, om kabelen ikke legges dypt nok, så må jo lyse ta det på si kappe om du er borti den med spaden. Og ringer du Geomatikk, kommer de og påviser gratis.
Men er litt mer skeptisk til boks på veggen.. Kanskje du burde få det skriftlig at de må avtale med deg om det skal gjøres endringer på denne i framtida?
Vis hele sitatet...

Det handler faktisk ikke om naboen i det hele tatt, det er større enn som så. Det handler om hvilke konsekvenser en slik avtale kan medføre. Feks forringelse av verdi, problemer med å kunne bruke sin egen eiendom i fremtiden i forhold til nybygg, tilbygg, evt. splitting av eiendom. Og hva om ts ønsker å selge sin eiendom noen år senere og må selge til lavere pris pga denne avtalen?

Vet om et tilfelle der et småbruk ikke kunne endre/rive gammelt fjøs/låve pga at telecom firmaet hadde tinglyst rettighet til å ha sin sender på taket/mønet.

Slike avtaler som blir tinglyst kommer en seg ikke ut av så lett - antakeligvis aldri selv med advokat. Det er også helt vanlig at utbyggerne (energi/tele) har klausuler i kontrakten som der de forbeholder seg retten til å endre, utvide etc.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er snakk om å strekke en fiberkabel, mest sannsynlig under jorda noen meter. Ikke prosjektere et nytt vassdrag med påfølgende kraftstasjon.

Du kan se langt etter et påbygg hvis naboen begynner å sette seg i mot deg fordi du var så simpel at du ikke ville la han få fiber engang. Så alle de problemene løser du fint på den måten.
Vis hele sitatet...

Naboskap endrer seg hele tiden. Tidligere tider så hadde man en bolig og ble der til siste stund. Idag så selger vi eiendom ettersom vi vi skifter jobb, skiller oss etc. Og det samme gjør dine naboer.

Enhver tinglyst avtale med energi/tele har potensiale til å sette kraftige begrensinger på din bruk av din egen eiendom. Derfor ba jeg også ts om å lese en evt. kontrakt særdeles nøye og evt. forlange gjennomgang med nøytral tredjepart. Det er ikke uvanlig at slike selskaper forbeholder seg retten til å utvide eller endre sin installasjon på andres grunn.
Sist endret av frtoretang; 17. april 2015 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Liten boks, en kabel under bakken, bedre naboforhold... hmm, be om å få rabatt i noen år ens.. du gir jo dem tilgang på en ny kunde.
Sitat av samot Vis innlegg
[b]
Hvis det skal legges jordkabel så må det graves en grøft, og den skal følge forskrifter og må være så og så dyp for at kabelen skal være beskyttet og tåle evt. press og støt/dunk ovenifra.
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at på privat tomt så trenger du ikke å grave noe dypere enn 10-20 cm ved at du enten bare legger et lite rør eventuelt legger slagbeskyttelse over kabelen. Da forskriftene kun sier at den skal ligge tilstrekkelig dypt nok til at den er beskyttet, normen derimot sier at den skal legges 40 cm under på privat grunn og 80 cm under på kommunal grunn.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det handler faktisk ikke om naboen i det hele tatt, det er større enn som så. Det handler om hvilke konsekvenser en slik avtale kan medføre. Feks forringelse av verdi, problemer med å kunne bruke sin egen eiendom i fremtiden i forhold til nybygg, tilbygg, evt. splitting av eiendom. Og hva om ts ønsker å selge sin eiendom noen år senere og må selge til lavere pris pga denne avtalen?

Vet om et tilfelle der et småbruk ikke kunne endre/rive gammelt fjøs/låve pga at telecom firmaet hadde tinglyst rettighet til å ha sin sender på taket/mønet.

Slike avtaler som blir tinglyst kommer en seg ikke ut av så lett - antakeligvis aldri selv med advokat. Det er også helt vanlig at utbyggerne (energi/tele) har klausuler i kontrakten som der de forbeholder seg retten til å endre, utvide etc.




Naboskap endrer seg hele tiden. Tidligere tider så hadde man en bolig og ble der til siste stund. Idag så selger vi eiendom ettersom vi vi skifter jobb, skiller oss etc. Og det samme gjør dine naboer.

Enhver tinglyst avtale med energi/tele har potensiale til å sette kraftige begrensinger på din bruk av din egen eiendom. Derfor ba jeg også ts om å lese en evt. kontrakt særdeles nøye og evt. forlange gjennomgang med nøytral tredjepart. Det er ikke uvanlig at slike selskaper forbeholder seg retten til å utvide eller endre sin installasjon på andres grunn.
Vis hele sitatet...
SÅ stort er det nå ikke. En mobilsender eller en trafo-stasjon er noe HELT annet, sånn praktisk sett, enn en koblingsboks på 20 x 20 cm. Men som sagt, det er nå opp til hver enkelt hva en gir tillatelse til og ikke. Vet bare at jeg hadde sikkert godtatt det for å vere grei.

På tomta mi går det kabler under innkjørselen, som går opp på en stolpe med et skap på, som står 15m fra huset. Videre går det luftspenn til meg og noen naboer. Kan ikke si at dette har plaget meg noe, og tenker ikke særlig på at dette kan bli til hinder hvis jeg finner på å bygge/gjøre noe på tomta. Føler ofte at folk vil ha billig nett, men ikke er villig til å godta at dette krever noe infrastruktur
1mnd ? Det var en dårlig deal... jeg ville sagt minst 6mnd gratis.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
SÅ stort er det nå ikke. En mobilsender eller en trafo-stasjon er noe HELT annet, sånn praktisk sett, enn en koblingsboks på 20 x 20 cm. Men som sagt, det er nå opp til hver enkelt hva en gir tillatelse til og ikke. Vet bare at jeg hadde sikkert godtatt det for å vere grei.

På tomta mi går det kabler under innkjørselen, som går opp på en stolpe med et skap på, som står 15m fra huset. Videre går det luftspenn til meg og noen naboer. Kan ikke si at dette har plaget meg noe, og tenker ikke særlig på at dette kan bli til hinder hvis jeg finner på å bygge/gjøre noe på tomta. Føler ofte at folk vil ha billig nett, men ikke er villig til å godta at dette krever noe infrastruktur
Vis hele sitatet...

Vel idag er det en liten boks - men hva gjør Lyse om 5 år på hans eiendom? Det er slikt som må avklares. Og hvilke potensielle begrensninger på fremtidig bruk av eiendom kan en slik avtale medføre.

Ts trenger jo ikke bekymre seg for nett, han har jo alt fiber. Det er jo ikke TS "plikt" å stille sin eiendom til disposisjon. Om naboen hans ikke takler det så var han sikkert ikke en særlig god nabo i utgangspunktet. Good riddence.
Hjelpes! Skal de sette opp en boks på veggen så si nei! Husker godt fra min tid i bransjen, at når folk med påmonterte bokser på vegg skulle bytte kledning eller pusse opp så er det et helvete å få folk til å komme ut for å fjerne/flytte boksen.

Kabelstrekk er en ting, men IKKE godta å få montert noen boks/gategutt på eiendommen din. Lyse kommer ikke til å fakturere naboen noe ekstra for installasjonen.
Eller så kan dere sette opp noe slikt på veggen, gå opp ett hakk på linjen og dele på internettkostnadene. Da sparer begge to penger, og du eller naboen noen gang skulle finne på å flytte så er det bare til å skru ned antennen. Uansett så har vel Lyse eit fast etableringsgebyr. Og om dere andre har fiber fra stolpen, og naboen din har strøm/telefon fra stolpe så ser jeg ingen grunn til at spørsmålet i det hele tatt kommer opp.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er jo ikke TS "plikt" å stille sin eiendom til disposisjon. Om naboen hans ikke takler det så var han sikkert ikke en særlig god nabo i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dette jeg og tenker. Jeg har et normalt forhold til naboene mine men jeg hadde ikke forventet at de var villige til å henge ting på sin eiendom for min del, og jeg hadde ikke blitt sint om de sa nei. Selvsagt hadde det vært greit om de sa ja, men hvis de sa nei hadde ikke det ødelagt naboforholdet eller noe sånn.
Si nei.. dem kan fint finne en annen vei utenom din eiendom... det er naboen din og internetselskapet sitt problem ikke ditt..
Det jeg vil påpeke er at når noen vil ha noe av deg, så betyr det alltid at det er noen som kan tjene på det selv. Når internettselskapet her tilbyr deg 1 mnd gratis abonnement, så betyr det for mitt vedkommende at de prøver å gjøre det enkelt for deg å si ja.
det som er litt greia er er at om DU alt er kunde så har de faktisk ihht vilkår rettigheter til å klore videre på tomta di for å få grafsa til seg fler kunder.

Siden dette gjelder Lyse, så regner jeg med at det er fiber via Altibox.

i deres vilkår punkt 7 kan følgende leses:


Rett til grunn for kabelnett

7.1 Leverandøren har vederlagsfri og tidsubegrenset rett til nødvendig
framføring av røranlegg og kabler over Kundens/grunneiers eiendom fra
tomtegrense og fram til tilknytningspunktet.

7.2 Dersom det er nødvendig med framføring over tredjemanns grunn er
det en forutsetning for gjennomføring av Avtalen at nødvendig tillatelse
gis av tredjemann.

7.3 Leverandøren har rett til å koble andre kunder til kabelnettet som går
over Kundens/grunneiers eiendom. Over kabeltraseer kan det ikke foretas
bygging, graving eller andre terrengforandringer uten etter skriftlig tillatelse
og anvisning fra Leverandøren.

7.4 Dersom Kundens behov gjør det påkrevd å flytte kabelnettet har
Kunden rett til å kreve at Leverandøren, eller den Leverandøren utpeker,
skal foreta flytting/fjerning på Kundens regning. Det tas forbehold om at
det er teknisk mulig å gjennomføre slik flytting/fjerning.

7.5 Leverandøren har for egen regning rett til å flytte anlegget dersom
Leverandøren har behov for dette. Leverandøren skal gi Kunden skriftlig
forhåndsvarsel og det skal tas rimelig hensyn til Kundens interesser.

7.6 De ovennevnte rettigheter og plikter gjelder selv om levering av
Tjenesten opphører, uansett årsak. Kunden skal straks informere
Leverandøren om skader på Leverandørens kabelnett, og er ansvarlig for
skade som han påfører kabelnettet.


noen av punktene er dog litt selvmotsigende. men i praksis har du solgt ræva di ved å bli kunde


jeg ville bedt de finne annen løsning for fremføring til nabo'n. kjenner ikke til lyse og hvordan de driver på. men kjenner en del lokale levrandører i mitt område (jobber selv for firma som har nettlevrandører som kunde )..
Ja dette er jo et eksempel på hvordan energi/tele bransjen forsøker å skaffe seg fullstendig råderett over annen manns eiendom. Med så rigide regler så ville jeg aldri i livet tegnet en avtale med Altibox på privat grunn.


Det er all grunn til å tenke seg kraftig om før man signerer noe som helst med disse - og aldri signer kun for å "være hyggelig". Det kan du komme til å angre på senere, samt også tape penger på ved et salg feks.
Punkt 7.3 og 7.4 er jo flott.


Du har ikke lov å gjøre noe i/over det området kabelen blir plassert.
Skal du få kabelen flyttet, må du selv betale for det.


MAO, så låser du deg helt i det området den nye fiberen vil bli plassert, og må selv stå for utgiftene om du måtte finne på å bruke området i framtiden.
Det, kun for 1 mnd gratis internett.


Så, det du må finne ut:

Er det nærliggende å tro at du kommer til å ta i bruk den delen av tomta som fiberen vil bli gravd ned på?

Om ja:
Si nei til avtalen.

Om nei:
Krev minst 12 mnd gratis internett. Allerhelst 24mnd.
Det er en uti bygda som fikk forespørsel om å få montert skyggestasjon på huset, det takket han ja til, nå sitt han med flere hundre tv kanaler gratis ut livet
Om naboen er h*** så skal du bare forhandle med lyse evt takke nei
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Sier du JA til Avtalen så:

-Skal LYSE eller dem de velger, først grave en 20cm(40?) dyp grøft X antall meter gjennom hagen DIN.
-Så skal det henges opp en 20x20cm boks på fasaden DIN.
-Så skal det en kabel frem til boksen på veggen, med tilhørende beskyttelsesrør(blåserør for fiber) og klammer(metallbeslag fra bakke opp til boks?).

-Så ifølge pkt 7.3 har LYSE tidsubegrenset tillatelse til å koble opp X antall nye kunder via boksen på veggen DIN(kommer det nye hus rundt deg?)
-Så får DU ikke lov å bygge, grave eller gjøre forandringer som blir til hinder for LYSE over kabeltrasèen, uten å spørre om lov, og få anvist hvordan(tidsubegrenset).
-Så til pkt 7.4, skal DU skifte kledning, bygge på, eller gjøre noe som tilsier at boks og kabel må nèd fra veggen(evt flyttes), så må DU betale for arbeidet dette medfører(det tas forbehold om at dette er mulig da...såklart)
-Ifølge pkt 7.5 kan LYSE når som helst finne ut at de må flytte boksen, kabel(og grøft) til ett annet sted(DU får ett skriftlig varsel...selvfølgelig!)
-Og DU gir dem tilgang på en ny kunde.

Dette tilbydde de DEG 1mnd gratis internett for..?!


Sier du derimot NEI til avtalen så:
Må LYSE finne en annen løsning, og naboen din får fiber uansett!

Håper (TS) har følgt med på tråden disse dagene, og ikke allerede skrevet under på noe..
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har en stor tomt der det gamle telefonnettet kommer opp av bakken et stykke inne på tomta. Der går de opp i en telefonstolpe og videre gjennom tomta i luftstrekk over 3 stolper.

Nå er Telenor i gang med å legge bredbånd der. Det innebærer graving på deler av tomta og at de gamle stolpene blir stående. Jeg har planter og hage som hobby, og vil av denne grunn minimere sannsynligheten for mer graving i prydbuskene.

Jeg ser at bredbåndsutbyggere ikke kan grave på privat eiendom uten grunneiers tillatelse. Spørsmålet mitt er om Telenor har rettigheter tilknyttet det gamle telenettet som kan videreføres til utbygging av bredbånd?